OPRAVENÉ 22:03

Štátny web o Slovensku spravili za 19-tisíc eur bez súťaže

Portál je postavený na voľne šíriteľnom bezplatnom systéme, dizajn vychádza zo šablóny za pár dolárov.

Nová internetová stránka www.slovakia.travel, ktorá má propagovať Slovensko, stála 19 250 eur. Slovenská agentúra pre cestovný ruch vyberala jej dodávateľa cez prieskum trhu.


BRATISLAVA. Slovenská agentúra pre cestovný ruch spustila nový web, ktorý má lákať na Slovensko nemeckých, maďarských či ruských turistov.

Web stál podľa zverejnenej zmluvy asi 19-tisíc eur bez dane z pridanej hodnoty, no jeho výzor vychádza zo šablóny, ktorej cena sa začína na pätnástich dolároch (asi 11 eur).

Cez Facebook upozornil na nezrovnalosti internetový podnikateľ a bloger Michal Dragan.

Beží na open-source systéme

Nový web programovala bratislavská eseročka Null. To, že použila lacnú šablónu, dokazuje zdrojový kód internetovej stránky.

„Áno, niektoré prvky na portáli sú zo šablóny, ale šablóna nie je portál. Ťažiskom projektu je samotný systém webových prezentácii, ich technické a programové riešenie,“ reagovala cez Facebook štátna agentúra.

Ťažiskom webu je redakčný systém, ale ani ten v prípade štátneho webu nemá hodnotu dvadsaťtisíc eur.

Zdrojový kód internetových stránok ukazuje, že ide o podnikový redakčný systém TYPO3, s ktorým si možno vytvoriť web aj bez programátorských zručností. Tento systém je bezplatný a voľne šíriteľný.

websacr2.jpg
Túto šablónu za pár dolárov použila aj štátna agentúra na webe za 20-tisíc eur.

Štátna agentúra: Cena zodpovedá prácnosti

Programátori z eseročky Null pre server Živé.sk tvrdia, že systém TYPO3 použili len čiastočne. „Niektoré časti projektu boli realizované bez jeho použitia,“ tvrdia.

Slovenská agentúra pre cestovný ruch vidí za webom „rozsiahle programátorské činnosti a kompletne novo vytvorený portálový systém s detailne prepracovanými funkciami,“ preto je podľa hovorcu Martina Šebestu takmer 20-tisíc eur adekvátna cena.

Tá podľa štátnej agentúry zahŕňa vytvorenie nových modulov na mieru propagačného webu Slovenska. Šebesta ich nemenoval, odkázal na prílohu zmluvy.

Päťstranová technická špecifikácia webu spomína len jednoduché moduly, napríklad jazykové mutácie stránky, kurzový lístok, textový editor či mapy. „Všetky funkcionality ešte nie sú plne sprístupnené,“ tvrdí Šebesta.

Štát môže ukázať, čo firma naozaj urobila

Agentúra priznala, že na nový web využili programátori voľne šíriteľný a bezplatný redakčný systém TYPO3. „Vzhľadom na jeho výhodnejšiu licenčnú politiku,“ tvrdí Šebesta.

Tento redakčný systém je možné používať podľa licencie GNU GPL v2, čo znamená, že všetky extra zmeny v TYPO3 by mala mohla štátna agentúra zverejniť. Cez Facebook na to upozornil Ján Suchal, ktorého firma stojí aj za projektom OtvorenéZmluvy.sk.

„Na zdrojové kódy má plné právo objednávateľ a ten ich môže zverejniť,“ vysvetlil SME Suchal.

Za výhodu nového webu považuje štátna agentúra napríklad responzívny dizajn, vďaka ktorému sa výzor webu mení podľa toho, či je zobrazený na počítači, tablete alebo smartfóne. Toto vylepšenie je súčasťou grafickej šablóny, ktorej základná cena je v prepočte 11 eur.

Aké iné ponuky dostali, nepovedali

Štátna agentúra vyberala dodávateľa webu cez prieskum trhu. Aké firmy oslovila, neodpovedala.

BRATISLAVA. Slovenská agentúra pre cestovný ruch si dodávateľa svojho nového webu nevyberala cez verejnú súťaž, podľa hovorcu Martina Šebestu išlo len o prieskum trhu.

Pri ňom stačí osloviť niekoľko firiem, ich mená vyberajú úradníci. Koho štátna agentúra oslovila a aké ponuky jej uchádzači dali, Šebesta neodpovedal.

Jednoduchý web za 20-tisíc eur obhajuje štátna agentúra na podporu cestovného ruchu aj tým, že je lacnejší ako starý.

„Za vytvorenie starej stránky sme zaplatili 35 miliónov korún, teda asi 1,16 milióna eur,“ vraví Šebesta. Kým v roku 2010 platila za prevádzku webu 510-tisíc eur ročne, teraz sú podľa Šebestu ročné náklady asi 10-tisíc eur.

Slovenská agentúra pre cestovný ruch spadá pod ministra dopravy Jána Počiatka (Smer). Jeho hovorca Martin Kóňa povedal, že manažment agentúry má povinnosť správať sa hospodárne.

„Ak by sa ukázalo, že došlo k pochybeniu, budeme sa týmto problémom zaoberať,“ reagoval na informácie o predraženom webe Kóňa.

Ministerstvo dopravy spresnilo, že nový web bol platený z eurofondov, ktoré má na starosti ministerstvo hospodárstva. Stanovisko prisľúbilo v pondelok.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  2. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  3. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  4. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  5. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  6. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  7. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  8. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  9. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  10. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 727
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 660
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 158
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 009
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 537
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 627
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 270
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 103
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 910
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 746

Téma: Chyby a opravy v SME


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Spasí nás univerzálny základný príjem?

Stroje a automatizácia prinesú v budúcnosti stratu polovice pracovných miest. Spolu s tým príde ešte väčší hnev ľudí bez práce. Bude to znamenať pád demokracie?

TECH

Svety mimo slnečnej sústavy? Pozrite si najkrajšie exoplanéty

Okolo každej hviezdy zrejme krúži aspoň jedna planéta.

EKONOMIKA

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.

Neprehliadnite tiež

Nemecký koncern RWE skončil v miliardovej strate

Kmeňoví podielnici opäť zostanú bez dividendy.

Vláda podporí štyri firmy jedenástimi miliónmi eur

Vzniknúť by malo 500 nových pracovných miest.

Zisk Lloyds Banking Group vlani prudko vzrástol

Banka dosiahla najvyššiu úroveň za celú dekádu.

Neziskovkám dá štát štvrťmilióna eur, chce od nich pomoc

Dosiahnuté výsledky, pozitíva a negatíva pilotného projektu vyhodnotí úrad podpredsedu vlády po jednom roku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop