SME

Drahšie mýto môže tlačiť na ceny, varujú dopravcovia

Analytici vypočítali, že drahšie mýto sa v obchodoch neprejaví. Dopravcovia nesúhlasia.

Od januára platia dopravcovia viac za mýto. Týka sa to najmä tých, ktorí majú menej ekologické autá.Od januára platia dopravcovia viac za mýto. Týka sa to najmä tých, ktorí majú menej ekologické autá. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Dopravné firmy tvrdia, že vyšší počet spoplatnených kilometrov od začiatku roka radikálne zdvihol náklady na mýto.

Nové náklady si chcú dopravcovia preniesť do cien, čo by napokon mohlo tlačiť aj na ceny bežných tovarov na pultoch.

Výskumný ústav dopravný vypočítal, že zmeny v mýte zvyšujú dopravcom náklady s ním spojené o štvrtinu až polovicu. O koľko si konkrétni dopravcovia priplatia, závisí aj od toho, ako ich nákladiaky znečisťujú životné prostredie.

Mýto
Hlavné zmeny
  • Mýto od januára platia kamióny nad 3,5 tony na vyše 3200 km. Predtým to bolo asi o 1200 km menej.

  • Spoplatnili sa napríklad ďalšie cesty prvej triedy.

  • Najviac kilometrov, vyše 900, pribudlo preto, že mýto sa už platí aj za prejazd obcou či mestom.

Výskumníci dospeli k záveru, že samotné mýto tvorí na celkových nákladoch dopravnej firmy maximálne 10 až 12 percent. Náklady dopravnej firmy tak vďaka zmenám v mýtnom systéme stúpnu najviac o 4,6 percenta.

Tie si budú chcieť dopravcovia nechať preplatiť od firiem, ktoré si ich najímajú na dopravu. Konečný spotrebiteľ zmenu v cene tovaru nepostrehne, tvrdí ústav.

„Cena dopravy predstavuje v cene tovaru približne 5 až 10 percent. Preto tieto zmeny nebudú mať výraznejší vplyv na ceny tovarov,“ povedal šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák.

Aj o 400 percent

Dopravcovia upozorňujú, že dopravný ústav počítal s modelovým príkladom, ale podľa trás kamiónu či jeho vyťaženosti sa môže vplyv mýta výrazne líšiť.

Vladimír Sopúch z Únie autodopravcov Slovenska hovorí, že mýto môže tvoriť aj vyše 20 percent z celkových nákladov dopravcu.

„Určite to budeme vidieť aj v cene na regáloch. Nebude to jedno, dve percentá,“ dodal Sopúch.

Pavol Jančovič, šéf dopravnej firmy Topnad, si tiež myslí, že tí, ktorí predávajú tovar konečným spotrebiteľom, zrejme pretavia nový náklad do cien na pultoch. Náklady na elektronické mýto podľa jeho slov dopravcom vzrástli niekde aj o 400 percent.

Zaujímavý je napríklad úsek medzi Topoľčanmi a Nitrou. „Osemdesiat percent tej cesty ide cez územie obcí a tie sú po novom spoplatnené,“ vysvetľuje Jančovič. Sám už začal rokovať s objednávateľmi dopravy o nových cenách. Zmeny modeluje individuálne podľa konkrétnej trasy.

Sopúch upozorňuje, že výsledok bude záležať aj na tlaku tých, ktorí si dopravu objednávajú. Môže to viesť k tomu, že domácich nahradia zahraniční dopravcovia, ktorí mávajú nižšie cestné dane, hovorí Sopúch.

Siete nezdražujú

Oslovení obchodníci zatiaľ nepotvrdzujú, že by ceny na pultoch menili. Billa zdražovanie vylúčila, Tesco jeho dopravcovia o zmenu nežiadali.

V dm drogerie markt sa už s dopravcami dohodli, že im budú platiť o jedno percento za dopravu viac. „Toto zvýšenie však nebudeme našim zákazníkom premietať do cien našich produktov,“ povedala prokuristka firmy Ivana Martináková.

V Kauflande sa zasa o cenách za dopravu rokuje už od decembra minulého roku.

Prišli aj zľavy

Prekvapenie priniesol dopravcom až začiatok tohto roka. Rátali so znevýhodnením menej ekologických áut či s rozšírením spoplatnenej siete ciest prvej triedy o vyše 200 kilometrov, ale nevedeli, že spoplatnenie ciest na území miest a obcí prinesie ďalších 900 kilometrov, za ktoré musia platiť.

Problém chcú teraz riešiť s ministerstvom dopravy. To zvyčajne prízvukuje, že pre dopravcov zaviedlo aj objemové zľavy.

Kamión nad 12 ton, ktorý prejazdí 50-­tisíc kilometrov, dostane deväťpercentnú zľavu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (16. 4. 2024)
USD 1.066
AUD 1.644
CZK 25.324
JPY 164.050
CAD 1.465
GBP 0.854
HUF 394.250
PLN 4.294
CHF 0.973
SEK 11.558

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 750
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 488
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 442
  4. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 672
  5. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 3 607
  6. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 478
  7. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 3 307
  8. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 017
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 135
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 856
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 524
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 127
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 135
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 646
  7. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 10 473
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 450
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ľubica Rošková

Rozhodnutie je neprávoplatné.


Peter Tkačenko

Záujem o obavy občanov je politická povinnosť.


Ilustračné foto

Medvede pokazili ľudia, treba ich opäť naučiť sa báť


 Roman Michelko

Výbor schválil pozmeňovací návrh Romana Michelka.


Neprehliadnite tiež

Poslanec Štefan Kuffa pri skladaní sľubu.

Cirkvi získali pri štátnych peniazoch viac voľnosti, kontrol je málo.


a 2 ďalší
Budova Európskej centrálnej banky vo Frankfurte nad Mohanom.

Takýto krok bude závisieť aj od vývoja situácie na Ukrajine a Blízkom východe.


TASR

Hospodárstvo sa musí vyhnúť demografickej kríze.


TASR
Ilustračné foto.

V Prešovskom kraj stúpli medziročné ceny obedov iba o 2,5 percenta.


TASR
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 135
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 856
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 524
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 127
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 135
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 646
  7. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 10 473
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 450
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu