SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Drahšie mýto môže tlačiť na ceny, varujú dopravcovia

Analytici vypočítali, že drahšie mýto sa v obchodoch neprejaví. Dopravcovia nesúhlasia.

Od januára platia dopravcovia viac za mýto. Týka sa to najmä tých, ktorí majú menej ekologické autá.Od januára platia dopravcovia viac za mýto. Týka sa to najmä tých, ktorí majú menej ekologické autá. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Dopravné firmy tvrdia, že vyšší počet spoplatnených kilometrov od začiatku roka radikálne zdvihol náklady na mýto.

Nové náklady si chcú dopravcovia preniesť do cien, čo by napokon mohlo tlačiť aj na ceny bežných tovarov na pultoch.

Výskumný ústav dopravný vypočítal, že zmeny v mýte zvyšujú dopravcom náklady s ním spojené o štvrtinu až polovicu. O koľko si konkrétni dopravcovia priplatia, závisí aj od toho, ako ich nákladiaky znečisťujú životné prostredie.

Mýto
Hlavné zmeny
  • Mýto od januára platia kamióny nad 3,5 tony na vyše 3200 km. Predtým to bolo asi o 1200 km menej.

  • Spoplatnili sa napríklad ďalšie cesty prvej triedy.

  • Najviac kilometrov, vyše 900, pribudlo preto, že mýto sa už platí aj za prejazd obcou či mestom.

Výskumníci dospeli k záveru, že samotné mýto tvorí na celkových nákladoch dopravnej firmy maximálne 10 až 12 percent. Náklady dopravnej firmy tak vďaka zmenám v mýtnom systéme stúpnu najviac o 4,6 percenta.

Tie si budú chcieť dopravcovia nechať preplatiť od firiem, ktoré si ich najímajú na dopravu. Konečný spotrebiteľ zmenu v cene tovaru nepostrehne, tvrdí ústav.

„Cena dopravy predstavuje v cene tovaru približne 5 až 10 percent. Preto tieto zmeny nebudú mať výraznejší vplyv na ceny tovarov,“ povedal šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák.

Aj o 400 percent

Dopravcovia upozorňujú, že dopravný ústav počítal s modelovým príkladom, ale podľa trás kamiónu či jeho vyťaženosti sa môže vplyv mýta výrazne líšiť.

Vladimír Sopúch z Únie autodopravcov Slovenska hovorí, že mýto môže tvoriť aj vyše 20 percent z celkových nákladov dopravcu.

„Určite to budeme vidieť aj v cene na regáloch. Nebude to jedno, dve percentá,“ dodal Sopúch.

Pavol Jančovič, šéf dopravnej firmy Topnad, si tiež myslí, že tí, ktorí predávajú tovar konečným spotrebiteľom, zrejme pretavia nový náklad do cien na pultoch. Náklady na elektronické mýto podľa jeho slov dopravcom vzrástli niekde aj o 400 percent.

Zaujímavý je napríklad úsek medzi Topoľčanmi a Nitrou. „Osemdesiat percent tej cesty ide cez územie obcí a tie sú po novom spoplatnené,“ vysvetľuje Jančovič. Sám už začal rokovať s objednávateľmi dopravy o nových cenách. Zmeny modeluje individuálne podľa konkrétnej trasy.

Sopúch upozorňuje, že výsledok bude záležať aj na tlaku tých, ktorí si dopravu objednávajú. Môže to viesť k tomu, že domácich nahradia zahraniční dopravcovia, ktorí mávajú nižšie cestné dane, hovorí Sopúch.

Siete nezdražujú

Oslovení obchodníci zatiaľ nepotvrdzujú, že by ceny na pultoch menili. Billa zdražovanie vylúčila, Tesco jeho dopravcovia o zmenu nežiadali.

V dm drogerie markt sa už s dopravcami dohodli, že im budú platiť o jedno percento za dopravu viac. „Toto zvýšenie však nebudeme našim zákazníkom premietať do cien našich produktov,“ povedala prokuristka firmy Ivana Martináková.

V Kauflande sa zasa o cenách za dopravu rokuje už od decembra minulého roku.

Prišli aj zľavy

Prekvapenie priniesol dopravcom až začiatok tohto roka. Rátali so znevýhodnením menej ekologických áut či s rozšírením spoplatnenej siete ciest prvej triedy o vyše 200 kilometrov, ale nevedeli, že spoplatnenie ciest na území miest a obcí prinesie ďalších 900 kilometrov, za ktoré musia platiť.

Problém chcú teraz riešiť s ministerstvom dopravy. To zvyčajne prízvukuje, že pre dopravcov zaviedlo aj objemové zľavy.

Kamión nad 12 ton, ktorý prejazdí 50-­tisíc kilometrov, dostane deväťpercentnú zľavu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Zelená Bratislava
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  3. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  4. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  5. Bezbariérové vozidlo
  6. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 373
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 924
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 351
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 684
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 991
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 390
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 445
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 300
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 222
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 980
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Prvé dni po pôrode ovplyvnia celý život, aj tak delíme matky od detí

V roku 2018 sa na Slovensku narodilo predčasne štyritisíc detí.

Podcast Dobré Ráno.
Ilustračné foto.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako by Trnku potrestali u Emira Kusturicu

Sebaočistu prokuratúra ani len nepredstiera.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Ilustračná snímka projektu Nesto.

Maďarská národná banka nezmenila úrokové sadzby

Banka očakáva, že zotavovanie ekonomiky z koronakrízy bude dlhšie, než sa predpokladalo.

Maďarský forint.

Švédsko zakázalo zariadenia od Huawei a ZTE pri budovaní 5G sietí

Huawei popiera, že predstavuje bezpečnostné riziko.

Ilustračné foto.

Americké ministerstvo spravodlivosti zažalovalo Google

Spoločnosť podľa ministerstva porušila hospodársku súťaž.

Google - ilustračná fotografia.