Drahšie mýto môže tlačiť na ceny, varujú dopravcovia

Analytici vypočítali, že drahšie mýto sa v obchodoch neprejaví. Dopravcovia nesúhlasia.

Od januára platia dopravcovia viac za mýto. Týka sa to najmä tých, ktorí majú menej ekologické autá.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Dopravné firmy tvrdia, že vyšší počet spoplatnených kilometrov od začiatku roka radikálne zdvihol náklady na mýto.

Nové náklady si chcú dopravcovia preniesť do cien, čo by napokon mohlo tlačiť aj na ceny bežných tovarov na pultoch.

Výskumný ústav dopravný vypočítal, že zmeny v mýte zvyšujú dopravcom náklady s ním spojené o štvrtinu až polovicu. O koľko si konkrétni dopravcovia priplatia, závisí aj od toho, ako ich nákladiaky znečisťujú životné prostredie.

Mýto
Hlavné zmeny
  • Mýto od januára platia kamióny nad 3,5 tony na vyše 3200 km. Predtým to bolo asi o 1200 km menej.

  • Spoplatnili sa napríklad ďalšie cesty prvej triedy.

  • Najviac kilometrov, vyše 900, pribudlo preto, že mýto sa už platí aj za prejazd obcou či mestom.

Výskumníci dospeli k záveru, že samotné mýto tvorí na celkových nákladoch dopravnej firmy maximálne 10 až 12 percent. Náklady dopravnej firmy tak vďaka zmenám v mýtnom systéme stúpnu najviac o 4,6 percenta.

Tie si budú chcieť dopravcovia nechať preplatiť od firiem, ktoré si ich najímajú na dopravu. Konečný spotrebiteľ zmenu v cene tovaru nepostrehne, tvrdí ústav.

„Cena dopravy predstavuje v cene tovaru približne 5 až 10 percent. Preto tieto zmeny nebudú mať výraznejší vplyv na ceny tovarov,“ povedal šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák.

Aj o 400 percent

Dopravcovia upozorňujú, že dopravný ústav počítal s modelovým príkladom, ale podľa trás kamiónu či jeho vyťaženosti sa môže vplyv mýta výrazne líšiť.

Vladimír Sopúch z Únie autodopravcov Slovenska hovorí, že mýto môže tvoriť aj vyše 20 percent z celkových nákladov dopravcu.

„Určite to budeme vidieť aj v cene na regáloch. Nebude to jedno, dve percentá,“ dodal Sopúch.

Pavol Jančovič, šéf dopravnej firmy Topnad, si tiež myslí, že tí, ktorí predávajú tovar konečným spotrebiteľom, zrejme pretavia nový náklad do cien na pultoch. Náklady na elektronické mýto podľa jeho slov dopravcom vzrástli niekde aj o 400 percent.

Zaujímavý je napríklad úsek medzi Topoľčanmi a Nitrou. „Osemdesiat percent tej cesty ide cez územie obcí a tie sú po novom spoplatnené,“ vysvetľuje Jančovič. Sám už začal rokovať s objednávateľmi dopravy o nových cenách. Zmeny modeluje individuálne podľa konkrétnej trasy.

Sopúch upozorňuje, že výsledok bude záležať aj na tlaku tých, ktorí si dopravu objednávajú. Môže to viesť k tomu, že domácich nahradia zahraniční dopravcovia, ktorí mávajú nižšie cestné dane, hovorí Sopúch.

Siete nezdražujú

Oslovení obchodníci zatiaľ nepotvrdzujú, že by ceny na pultoch menili. Billa zdražovanie vylúčila, Tesco jeho dopravcovia o zmenu nežiadali.

V dm drogerie markt sa už s dopravcami dohodli, že im budú platiť o jedno percento za dopravu viac. „Toto zvýšenie však nebudeme našim zákazníkom premietať do cien našich produktov,“ povedala prokuristka firmy Ivana Martináková.

V Kauflande sa zasa o cenách za dopravu rokuje už od decembra minulého roku.

Prišli aj zľavy

Prekvapenie priniesol dopravcom až začiatok tohto roka. Rátali so znevýhodnením menej ekologických áut či s rozšírením spoplatnenej siete ciest prvej triedy o vyše 200 kilometrov, ale nevedeli, že spoplatnenie ciest na území miest a obcí prinesie ďalších 900 kilometrov, za ktoré musia platiť.

Problém chcú teraz riešiť s ministerstvom dopravy. To zvyčajne prízvukuje, že pre dopravcov zaviedlo aj objemové zľavy.

Kamión nad 12 ton, ktorý prejazdí 50-­tisíc kilometrov, dostane deväťpercentnú zľavu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 744
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 551
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 046
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 476
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 911
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 648
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 494
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 291
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 887
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop