RegioJet chce prevziať stratové diaľkové vlaky

Česko a Slovensko môžu očakávať, že dostanú ponuku od spoločnosti RegioJet.

RegioJet zatiaľ u nás premáva na trati medzi Bratislavoua Komárnom.(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)


BRATISLAVA. Flotila vagónov spoločnosti RegioJet sa rozrástla o ďalších 45 vagónov. Spolu má tento súkromný osobný dopravca už 95 vagónov.

Rozmýšľa, čo s nimi urobí. Časť z nich už nadpojil na IC vlaky, ktoré premávajú medzi Prahou a Žilinou.

Stále mu však zostali vozne, pre ktoré zatiaľ nemá využitie, a tak sa ich chystá núkať našej a českej vláde.

„Sme pripravení bez nároku na dotácie prevziať prevádzku stratových diaľkových vlakov,“ povedal šéf RegioJetu Radim Jančura.

Na Slovensku s najväčšou pravdepodobnosťou láka RegioJet najviac prevádzka IC vlakov, ktoré premávajú medzi Bratislavou a Košicami. Vlaky na tejto trati štát v súčasnosti nedotuje.

Ponuku ešte nedostali

Naše ministerstvo dopravy tvrdí, že od RegioJetu zatiaľ návrh dosadiť vlaky tejto firmy na nedotované trate nedostalo.

Vraví však, že prevádzka IC vlakov funguje na komerčnej báze a ktokoľvek môže na naše koľajnice vstúpiť, ak si nebude pýtať dotácie.

Otázku, či by súkromník mohol na komerčnej linke štátne železnice aj nahradiť a premávať medzi Bratislavou a Košicami sám, považuje ministerstvo dopravy za hypotetickú.

Podľa predbežných údajov dosiahli IC vlaky u nás vlani stratu do 2,8 milióna eur. Rok predtým bola ich strata 3,3 milióna eur. Tento rok plánujú stratu zredukovať pod 2,5 milióna eur.

Za dva až tri roky by vraj mohla Železničná spoločnosť Slovensko podnikať v IC spojoch bez straty.

„Bude to možné zrejme len v prípade, že by sme vstúpili aj do cien,“ povedala hovorkyňa štátnej železničnej firmy Jana Morháčová. Tento rok to však nehrozí.

RegioJet by mohol mať záujem nasadiť vlaky aj namiesto EC spojení či diaľkových rýchlikov.

Pri presadzovaní vlakov na nové linky argumentuje aj tým, že jeho nové vagóny sú luxusné, majú kožené sedačky, sú plne klimatizované a obložené obkladmi s imitáciou dreva.

Ak by RegioJet nahradil na niektorých tratiach štátne vlaky, tie by mohli posilniť spoje na iných tratiach.

O dotovaných nerozhodli

O tom, či štát niekoho pustí na koľajnice, ktoré dnes dotuje, sa rozhodne neskôr. Teraz rieši, ako zladiť autobusy a vlaky u nás tak, aby si nekonkurovali, ale navzájom sa dopĺňali. Problém mu spôsobuje to, že má pod palcom len vlaky, autobusy do 100 kilometrov totiž spravujú župy.

V Česku štát plánuje vyhlásiť tendre na príchod súkromníkov na ďalšie trasy. Tie sa však môžu naťahovať, lebo v krajine práve menia vládu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami.
  2. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  3. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  4. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  5. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  6. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  7. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  8. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  10. Cíťte sa v priestore príjemne
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 043
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 520
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 282
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 051
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 974
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 913
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 760
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 494
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 055
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 753

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo by Plavčan nemal byť ministrom

Peter Plavčan, ktorého si vybrala SNS, mal za sebou kauzy, už keď sa stal členom vlády. Aj keď ďalšie pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

KOMENTÁRE

Keď už je trápne posmievať sa ministrovi školstva

Dôležité je ukázať, kto to celé vymyslel. A či to je riadená schéma.

ŠPORT

Ružomberok potrápil favorita, s Evertonom prehral iba o gól

Jediný gól stretnutia strelil kapitán domácich Leighton Baines.

TECH

Vedci ukázali, aké majú ľudia nezvyčajné sexuálne túžby

Štúdia naznačila, že rozdiel medzi mužmi a ženami nie je veľký.

Neprehliadnite tiež

Chuť hranolčekov z ulice Únia nezmení

Zmenu v návrhu nariadenia vyrokovalo Belgicko, aby sa nezmenila výroba dvakrát smažených hranolčekov z pouličných stánkov.

Starbucks urobil miliardový obchod, získa ďalšie kaviarne v Číne

Reťazec získa zhruba 1300 prevádzok v mestách Šanghaj a Ťiang-su a v provincii Če-ťiang.

Predseda Európskej investičnej banky sa nezmení, opäť to bude Werner Hoyer

Hoyer je predsedom banky od začiatku roka 2012, teraz ho zvolili na ďalších šesť rokov.