BRATISLAVA. Flotila vagónov spoločnosti RegioJet sa rozrástla o ďalších 45 vagónov. Spolu má tento súkromný osobný dopravca už 95 vagónov.
Rozmýšľa, čo s nimi urobí. Časť z nich už nadpojil na IC vlaky, ktoré premávajú medzi Prahou a Žilinou.
Stále mu však zostali vozne, pre ktoré zatiaľ nemá využitie, a tak sa ich chystá núkať našej a českej vláde.
„Sme pripravení bez nároku na dotácie prevziať prevádzku stratových diaľkových vlakov,“ povedal šéf RegioJetu Radim Jančura.
Na Slovensku s najväčšou pravdepodobnosťou láka RegioJet najviac prevádzka IC vlakov, ktoré premávajú medzi Bratislavou a Košicami. Vlaky na tejto trati štát v súčasnosti nedotuje.
Ponuku ešte nedostali
Naše ministerstvo dopravy tvrdí, že od RegioJetu zatiaľ návrh dosadiť vlaky tejto firmy na nedotované trate nedostalo.
Vraví však, že prevádzka IC vlakov funguje na komerčnej báze a ktokoľvek môže na naše koľajnice vstúpiť, ak si nebude pýtať dotácie.
Otázku, či by súkromník mohol na komerčnej linke štátne železnice aj nahradiť a premávať medzi Bratislavou a Košicami sám, považuje ministerstvo dopravy za hypotetickú.
Podľa predbežných údajov dosiahli IC vlaky u nás vlani stratu do 2,8 milióna eur. Rok predtým bola ich strata 3,3 milióna eur. Tento rok plánujú stratu zredukovať pod 2,5 milióna eur.
Za dva až tri roky by vraj mohla Železničná spoločnosť Slovensko podnikať v IC spojoch bez straty.
„Bude to možné zrejme len v prípade, že by sme vstúpili aj do cien,“ povedala hovorkyňa štátnej železničnej firmy Jana Morháčová. Tento rok to však nehrozí.
RegioJet by mohol mať záujem nasadiť vlaky aj namiesto EC spojení či diaľkových rýchlikov.
Pri presadzovaní vlakov na nové linky argumentuje aj tým, že jeho nové vagóny sú luxusné, majú kožené sedačky, sú plne klimatizované a obložené obkladmi s imitáciou dreva.
Ak by RegioJet nahradil na niektorých tratiach štátne vlaky, tie by mohli posilniť spoje na iných tratiach.
O dotovaných nerozhodli
O tom, či štát niekoho pustí na koľajnice, ktoré dnes dotuje, sa rozhodne neskôr. Teraz rieši, ako zladiť autobusy a vlaky u nás tak, aby si nekonkurovali, ale navzájom sa dopĺňali. Problém mu spôsobuje to, že má pod palcom len vlaky, autobusy do 100 kilometrov totiž spravujú župy.
V Česku štát plánuje vyhlásiť tendre na príchod súkromníkov na ďalšie trasy. Tie sa však môžu naťahovať, lebo v krajine práve menia vládu.