SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ V UTOROK 20:02

Volkswagen chce znížiť platy, odborárov zaskočil

Keď firma vyjednáva o mzdách, snaží sa ľudí zneistiť, hovoria v Kii.

V automobilkách sa práve rokuje o platoch.V automobilkách sa práve rokuje o platoch. (Zdroj: FOTO SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Núkať nižšiu mzdu a menej práce nie je medzi automobilkami bežné. Volkswagen to skúša.

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. Z trhu po rokoch prichádzajú priaznivé správy, no bratislavský Volkswagen, ktorý patrí medzi najväčších zamestnávateľov na Slovensku, sa chystá načas znížiť platy zamestnancom.

Navrhol znížiť zamestnancom mzdu o štyri percentá a osemhodinové zmeny skrátiť na šesť hodín, informovali o tom Hospodárske noviny.

Odôvodnil to investíciami do zefektívnenia a modernizácie výrobných liniek.

Šéf tamojších odborov Zoroslav Smolinský naopak vidí v ziskovej firme priestor na rast miezd o 6,9 percenta.

Návrhy na zníženie platov vraj naše automobilky ešte nevyužili, tvrdia trnavský Peugeot aj žilinská Kia.

Podnety na zníženie miezd pri vyjednávaní nevideli ani zástupcovia ľudí pracujúcich v automobilkách v Nemecku, odbory IG Metall.

Vyjednáva sa o viacerých

Volkswagen
Výroba a ľudia
  • Volkswagen v Bratislave zamestnáva 9400 ľudí.
  • Zarábajú v priemere vyše 1400 eur mesačne.
  • Vlani závod vyrobil podľa odhadov údajov Zväzu automobilového priemyslu viac než 420­tisíc áut.

Odborový predák závodu Kia Miroslav Chládek povedal, že na rokovaniach im vedenie firmy bežne ponúka nulový rast platov.

„Väčšinou sa snažia čo najdlhšie naťahovať kolektívne vyjednávanie.

Je to stratégia, aby vypršala platnosť kolektívnej zmluvy a aby boli ľudia v neistote náchylní pristúpiť aj na nižší rast platov,“ vysvetľuje.

O výške platov vo Volkswagene sa spôsobom rozhoduje nielen priamo vo fabrike, ale aj v inom kolektívnom rokovaní.

Vzťahuje sa naň totiž takzvaná kolektívna zmluva vyššieho stupňa, ktorá platí pre viaceré podniky zároveň.

O jej parametroch rokuje Zväz strojárskeho priemyslu so zástupcami odborov z OZ KOVO.

Tí by radi videli, keby mzdy v strojárskych firmách, ktoré sa k týmto zmluvám hlásia, rástli o päť až šesť percent, povedal Emil Machyna z OZ KOVO.

Má to byť satisfakcia za infláciu či rastúcu produktivitu. Odborári v strojárskych firmách by chceli vyrokovať aj kratší pracovný týždeň.

Strojársky zväz však hlási, že berú ohľad na vývoj hospodárstva aj infláciu, a teda o takom raste nemôže byť reč.

Keď sa zmluva v strojárstve dohodne, na Volkswagen by sa vzťahovali tie jej podmienky, ktoré by boli pre zamestnancov výhodnejšie než podľa podnikovej zmluvy.

Výhodnejšia však bude skôr podniková zmluva, keďže Volkswagen ako jedna z firiem, ktorej sa rokovania týkajú, by nedal svojim zástupcom mandát na podpis nevýhodnej zmluvy, vraví Rastislav Machunka z Asociácie zamestnávateľských zväzov.

Malí a podmienky veľkých

Podpisovanie vyšších kolektívnych zmlúv sa môže v jednotlivých odvetviach podľa Machunku naťahovať.

Od januára totiž platí, že keď je dohoda platná, môžu odborári či zamestnávatelia navrhnúť, aby platila pre firmy s vyše 20 zamestnancami v celom sektore a nielen pre tie, ktoré sa k nej hlásia.

Odbory avizujú, že sa budú snažiť dostať zmluvu do celých odvetví. Stačí ju predložiť na schválenie ministerstvu a bude platiť aj pre ostatných.

V prípade strojárstva by sa rozšírená vyššia zmluva dotkla 800 firiem. To je desaťkrát viac, než keby sa nerozširovala.

Viceprezident strojárskeho zväzu Juraj Borgula nevidí dôvod, prečo by mali rozširovaniu zmlúv na celý sektor brániť. Dotklo by sa to iba ich nečlenov.

Naopak, členovia najprv musia zmluvu odsúhlasiť. Tí, ktorí sa dnes ku kolektívnej zmluve vyššieho stupňa nehlásia, môžu mať podľa Borgulu konkurenčnú výhodu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 493
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 623
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 408
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 745
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 216
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 982
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 822
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 503
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 236
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 025
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Autá Volkswagen

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Obyvatelia v meste Stará Turá pred budovou Domu kultúry Javorina počas operácie Spoločná zodpovednosť, ktorá by mala zabezpečiť celoplošné testovanie obyvateľov Slovenska, antigénovým testom na COVID-19.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Neprehliadnite tiež

Môže vás firma vyhodiť, keď odmietnete ísť na test?

Firma má na výber viacero možností.

Ilustračná fotografia.

Wall Street má za sebou najhorší týždeň od marca

Na akcie negatívne vplýva pandémia aj nervozita pred voľbami v USA.

Wall Street - ilustračná fotografia.

V cestovnom ruchu zanikne 174 miliónov pracovných pozícií

Svetová rada cestovania a turizmu pôvodne predpokladala zánik 197 miliónov miest.

Turisti narýchlo opúšťajú Chorvátsko.

Európska centrálna banka varuje pred plošným zatváraním ekonomík

Vlády musia pri zavádzaní reštrikcií postupovať selektívne.

Európska centrálna banka.