Spoločnosť zamestnáva v troch výrobných závodoch v Česku zhruba 800 ľudí. Predpokladaná predajná cena sa podľa odhadu pohybuje od 800 miliónov do miliardy českých korún.
PRAHA. Bujóny, dochucovacie zmesi, či instantné polievky vychádzajú v českých kuchyniach z módy. Aj preto sa v susednej krajine schyľuje k významnému obchodu.
Podľa informácií pražského denníka Mladá fronta Dnes (MF DNES) tradičná značka instantných potravín Vitana, ktorú vlastní nórska skupina Orkla, zmení v priebehu niekoľkých mesiacov majiteľa.
Predaj Vitany organizuje americká investičná banka Lazard, ktorá ho plánuje dokončiť do polovice tohto roka. Zástupca nórskej spoločnosti tieto informácie nechcel komentovať.
Zmeny v regióne
"Nemôžeme komentovať špekulácie ohľadne predaja a akvizícií, pretože sme spoločnosť kótovaná na nórskej burze," uviedol pre MF DNES viceprezident pre korporátne komunikácie Hakon Mageli.
No možné zmeny v regióne nepriamo pripustil s odkazom na prezentáciu pre investorov v septembri minulého roka. V tej firma uviedla, že východoeurópske podniky nedosahujú očakávané výsledky a vedenie spoločnosti preskúma strategické možnosti.
Podľa MF DNES by Orkla mohla predať aj svoje prevádzky v Rakúsku, kde funguje pod značkou Felix, a v Poľsku, kde ovláda spoločnosť Delecta. V Česku a na Slovensku operuje pod značkou Vitana.
Vitane v Česku pritom už niekoľko rokov po sebe klesajú tržby. So slabým odbytom zápasí najmä v Česku, zatiaľ čo jej vývoz mierne stúpa.
Cena do miliardy korún
Spoločnosť zamestnáva v troch výrobných závodoch v ČR zhruba 800 ľudí. Zástupcovia Vitany na otázky MF DNES nereagovali. Predpokladaná predajná cena sa podľa odhadu trhu pohybuje od 800 miliónov do 1 miliardy korún (29,13 - 36,42 milióna eur).
O potenciálnych kupcoch sa zatiaľ len špekuluje. Hovorí sa najmä o veľkých hráčoch napríklad o chorvátskej Podravke, či tradičných "zberačov značiek", ako sú Unilever alebo Nestlé, ale aj o rakúskej potravinárskej spoločnosti Vivatis.
Trh takzvaných sušených potravín v Česku dlhodobo klesá, potvrdzujú to aj konkurenti Vitany, napríklad Maggi, ktorú vlastní potravinársky obor Nestlé.
Ľudia sa totiž poučili z kuchárskych show a viac dbajú na čerstvosť potravín a sami viac varia.