Rožky po štyri centy by mali byť štandard. Môže to ovplyvniť ich kvalitu alebo hmotnosť, varuje pekársky cechmajster.
BRATISLAVA. Za obyčajný rožok zaplatíte v žilinskej podnikovej predajni pekárne United Bakeries šesť centov. Ten istý rožok stojí v miestnom supermarkete štyri centy. Viaceré veľké obchodné siete totiž koncom roka znížili ceny rožkov o tretinu.
Predtým stáli šesť centov. Za takú cenu ste si rožky mohli kúpiť najmenej posledných päť rokov, potvrdzujú to čísla Štatistického úradu.
O tom, prečo zrazu cenu znížili, obchody zväčša mlčia. Vysvetlenie ponúkla len Billa: „Nižšiu cenu sme mohli vyrokovať, pretože klesla cena múky,“ tvrdí marketingová manažérka Billy Martina Kovacs.
Múka vlani skutočne zlacnela, medziročne asi o desatinu. V novembri stálo kilo polohrubej múky 46 centov.
Pod tlakom obchodov?
Cechmajster Cechu pekárov a cukrárov Vojtech Szemes takéto vysvetlenie spochybňuje. „Múka sa podieľa na cene pečiva tretinou až polovicou a niektoré iné vstupy zdraželi,“ upozorňuje.
Za znižovaním cien rožkov vidí tlak obchodných reťazcov. „Chcú navyknúť ľudí nakupovať pečivo každodenne, a človek si už popri kúpe rožkov dá do košíka aj iný tovar,“ myslí si Szemes.
Súhlasí s ním aj analytik obchodu Ľubomír Drahovský. „Obyčajné pečivo bolo, je a bude dôležitý tovar. Zákazníka dostane do obchodu a tam si už kúpi aj iný tovar,“ vraví.
Dodáva, že aj preto obchodníci umiestňujú košíky s pekárenskými výrobkami až na koniec predajní. Cestou za nimi narazia spotrebitelia na mnoho iných výrobkov.
Budú uberať z hmotnosti?
Keby bolo zníženie cien rožkov dlhodobé, prejaví sa to na ich kvalite alebo na hmotnosti, naznačuje Szemes.
„Keď vyrábate denne 300-tisíc rožkov, čo je veľká pekáreň a uberiete z každého dva gramy, ušetrili ste na výrobu 15-tisíc rožkov, čo je pri štyroch centoch za kus úspora 600 eur denne. A to ste ubrali len dva gramy,“ upozorňuje.
Test SME zatiaľ nepotvrdil, že by pekári na zníženie cien rožkov reagovali znížením ich hmotnosti.
Z troch obyčajných štyridsaťgramových rožkov, ktoré sme kúpili v Bille, Tescu a Mojej Samoške nevážil žiadny menej ako predpísaných 40 gramov.
Mierne odchýlky v hmotnosti nebaleného pečiva zákon pripúšťa. To, či nie sú pri lacných rožkoch priveľké, zrejme začne preverovať Štátna veterinárna a potravinová správa.
„Môžeme prekontrolovať aj hmotnosť pečiva, o zameraní kontroly rozhoduje inšpektor v predajni, podľa okolností,“ povedala Paulína Komarová z veterinárnej a potravinovej správy.
Tri vážené rožky z Billy, Tesca a Mojej Samošky vážili minimálne predpísaných 40 gramov, jeden z nich mal 42 gramov.
Foto: SME - Tomáš Benedikovič
Nižšiu gramáž odmietajú
Obchodné siete vylučujú, že by znižovali gramáž rožkov. Na cenovkách naďalej deklarujú, že predávajú štyridsaťgramové rožky.
Lidl momentálne predáva aj väčší osemdesiatgramový rožok po sedem centov, no ten má v ponuke len dočasne.
Hovorca Lidlu Tomáš Bezák avizuje, že cena štyri centy za štyridsaťgramový rožok je v sieti tohto reťazca plánovaná dlhodobo.
Tesco na cenovkách uvádza, že znížilo cenu rožka o cent, teraz stojí štyri centy. „Keď si to trh vyžiada, budeme zvažovať dlhodobé zníženie ceny,“ povedal hovorca siete Tomáš Ferenčák.
V niektorých predajniach COOP Jednota stoja rožky stále šesť centov, no iné ich ponúkajú lacnejšie.
Malí nemusia prežiť
Szemes varuje, že takáto cena môže byť pre menších pekárov, čo vyrábajú desiatky tisíc rožkov denne, likvidačná.
„Optimálna cena je šesť centov, ktorá bola dlhodobo. Pri štyroch centoch to dokáže zvládnuť len veľká pekáreň,“ vraví dlhoročný pekár.
Ak by cena ešte klesla, Szemes sa obáva, že budeme pečivo dovážať z Rakúska či z Poľska.
Pred krachom pekárenského remesla varoval predvlani aj podnikateľ Andrej Babiš, ktorý vlastní pekárne Penam. Tie nechceli pokles cien rožkov komentovať.
[content type="avizo-clanok" img-db="cikovsky" id="7069731" url-type="sme-article"]Za predajom rožkov pod výrobnú cenu nemusí byť nutne žiaden podvod, ale iba marketing, píše Konštantín Čikovský[/content]