Poslanci Smeru navrhli, aby sa dal do týždňa vrátiť akýkoľvek tovar. O týždeň o zákone rokuje parlament. Otto Brixi pripustil, že ho ešte zmenia.
BRATISLAVA. Keď si kúpite v akomkoľvek obchode napríklad mobil či tablet, zariadenie budete môcť vrátiť do siedmich dní bez uvedenia dôvodu. I keď bude smartfón použitý, obchod vám musí vrátiť zaplatené peniaze.
Navrhuje to dvanásť poslancov Smeru, ktorých vedie Anton Martvoň a Otto Brixi.
Dnes môžeme bezdôvodne vrátiť použitý, no neopotrebovaný tovar len pri nákupoch cez web. Zákon to umožňuje, pretože v internetovom obchode si nemôžeme tovar naživo obzrieť.
Bezdôvodné vracanie tovaru v kamenných predajniach by bola novinka.
[content type="avizo-clanok" img-db="cikovsky" id="7068224" url-type="sme-article"]Kúpili by ste si drahé auto, v piatok naň presviedčali dievčatá a v pondelok by ste ho mohli vrátiť, píše Konštantín Čikovský[/content]
Nielen tovar, ale aj služby
Advokát Radovan Pala z kancelárie TaylorWessing e/n/w/c upozorňuje na zjavné chyby poslancov.
„Právo žiadať vrátenie peňazí mám podľa tohto návrhu aj päť dní potom, ako mi holič ostrihal vlasy alebo na pumpe umyli auto,“ vraví Pala.
Zákon totiž hovorí, že odstúpiť od zmluvy a požadovať vrátenie peňazí môžete sedem pracovných dní od dodania tovaru či poskytnutia služby.
Predseda Zväzu obchodu a cestovného ruchu Pavol Konštiak upozorňuje, že z obchodov sa môžu stať požičovne tovaru. Napríklad si kúpite na lízing auto, pár dní si na ňom zajazdíte a neskôr ho pôjdete vrátiť.
To isté platí aj na oblečenie či elektroniku, podľa poslancov Smeru by sme mohli vrátiť tovar „bez ohľadu na to, či bol použitý, alebo má poruchu, ktorú spotrebiteľ nespôsobil.“
Povinnosť vysvetliť zákon
Keby Smer návrh zákona schválil, podľa Konštiaka je nevykonateľný. Súhlasí aj advokát Pala. Ako príklad uvádza povinnosť, aby obchodníci na možnosť odstúpenia od zmluvy zákazníkov upozorňovali.
„Pravdepodobne pri každom nákupe tovaru či služieb, napríklad v potravinách alebo v kozmetickom štúdiu by bolo vhodné podpísať aj poučenie spotrebiteľa o možnosti odstúpiť od zmluvy,“ vraví Pala.
Obchodník totiž pri sporoch musí dokázať, že zákazníka o možnosti odstúpiť od zmluvy poučil a obchodníci by mohli na písomnom potvrdení trvať.
Poslanci Smeru totiž navrhli, že pokiaľ poučenie obchodníci nevedia dokázať, zákazník môže tovar vrátiť až do troch mesiacov.
Pala varuje, že nie vždy bude stačiť vyvesiť v obchode oznam s upozornením na podmienky vrátenia peňazí.
Možno pribrzdia
Konštiakovi prekáža, že takýto zákon bol predložený bez akejkoľvek diskusie.
„V normálnych štátoch je štandardné, že o zákonoch sa diskutuje s tými, ktorých sa dotknú. Tu nie,“ vraví šéf podnikateľského zväzu.
Keďže o zákone by mal parlament začať rokovať na budúci týždeň, chcú podnikatelia poslancom vysvetľovať, že jeho prijatie bude zlé.
Spoluautor zákona Otto Brixi (Smer) tvrdí, že sú diskusii s podnikateľmi otvorení. „My sme to tam dávali preto, aby sme zistili spätnú väzbu. Ozvali sa kritické pripomienky, preto na 99 percent prejde zákon zmenami, aby bol prijateľný pre podnikateľov,“ tvrdí Brixi.
Návrh, aby bolo možné vracať tovar v kamenných predajniach, by poslanci Smeru nakoniec radi presadili aspoň v miernejšej podobe. Ako však zabezpečia, aby sa z obchodov nestali požičovne, Brixi nepovedal.
Ministerstvo spravodlivosti sporný návrh poslancov Smeru nekomentuje, hoci štátna tajomníčka ministerstva Monika Jankovská minulý týždeň s Brixim a Martvoňom zmeny v spotrebiteľských zákonoch prezentovala pred novinármi.
Ministerstvá nekomentujú
Hovorca ministerstva hospodárstva Stanislav Jurikovič zas povedal, že na návrh poslancov sa pozrú až teraz, keď prišiel do parlamentu. „Po odborných diskusiách sa vyjadríme,“ reagoval.
Advokát Pala poslancom odporúča, aby návrh neschválili. „Je zjavne čiastkový, diletantský a škodlivý, navyše prichádza v čase, keď sa slovenské právo dáva do súladu s európskymi požiadavkami,“ dodal Pala.
Upozornil, že jeho prijatie by pre podnikateľov znamenalo také administratívne náklady spojené s právnymi papierovačkami, ktoré by sa mohli prejaviť vo vyšších cenách tovarov a služieb.
Analytik obchodu Ľubomír Drahovský vraví, že určite sa nájdu ľudia, ktorí by takýto zákon zneužívali. Napríklad na to, aby si na niekoľko dní požičali televízor či kameru a neskôr ich vrátili.
„Ide skôr o snahu poslancov zviditeľniť sa, ako o riešenie reálneho problému,“ vraví Drahovský. Nemyslí si, že ľudia, čo nakupujú v kamenných obchodoch, majú problém, keď nemôžu bezdôvodne vrátiť tovar.
Česko má poistku. Peniaze
V Česku umožnil bezdôvodné vracanie tovaru nový Občiansky zákonník, ktorý platí len dva týždne. Oproti návrhu Smeru je napísaný presnejšie a má poistku proti zneužitiu.
„Spotrebiteľ po novom zároveň zodpovedá za zníženie hodnoty tovaru, čo vznikla jeho neobvyklým používaním, inak povedané, obchod nie je požičovňa,“ povedala Jana Jelínková z Českej obchodnej inšpekcie.
Česi takúto poistku prijali, pretože ľudia možnosť bezdôvodného vrátenia tovaru zneužívali už pri internetových obchodoch, keď si z nich najmä cez leto robili požičovňu fotoaparátov, tabletov či multimediálnych prehrávačov.