Vo Volkswagene sa dá povoziť na offroadovej dráhe, Peugeot uvažuje, či do trnavskej fabriky pustí turistov.
BRATISLAVA. Študenti a dôchodcovia zaplatia po dve eurá, ostatní návštevníci štyri. Za túto cenu si môžu pozrieť výrobu áut v bratislavskom Volkswagene.
Ak si priplatia niekoľko desiatok eur, môžu si zajazdiť v polmetrovej vode či v štrku na offroadovej trati dlhej 1,5 kilometra na VW Touareg z tamojšej výroby.
Do areálu na prehliadku pustia aspoň päťčlennú skupinu. Ak je záujemcov menej, môžu sa dnu dostať, ak doplatia chýbajúce vstupné.
Za posledné dva roky sa takto do závodu prišlo pozrieť vyše 20-tisíc ľudí, boli aj z Austrálie, USA, Mexika, Brazílie či Japonska. Asi pätina prišla do závodu cez cestovku.
Materský závod motivuje
O tom, že bežných turistov pustí do svojej fabriky v Trnave, uvažuje aj Peugeot. Práve o tom rokuje s cestovkou Trnava Tourism. Automobilku však obmedzujú bezpečnostné opatrenia.
Ak by chcela návštevníkov do fabriky pustiť, musela by im zabezpečiť prilbu či obuv, vysvetľuje riaditeľka Trnava Tourism Petra Blažejová.
Trnavský závod sa chce otvoriť turistom aj preto, že jeho materský závod vo Francúzsku ich už na prehliadky bežne berie. Jeho trnavská dcéra zatiaľ vo vlastnej réžii zvykne pustiť na prehliadky najmä študentov.
Keď ich bude ponúkať cestovná kancelária, povedomie o takejto možnosti bude väčšie, myslí si Blažejová.
„Dnes sa to nerobí tak, že má Peugeot oficiálne ponuku a prijíma turistov hocikedy alebo v nejakých časoch. Určite by existovala skupina ľudí, ktorá by o to mala záujem,“ dodala.
Ľudí by jej cestovka rada vozila aj do atómových elektrární. Marek Farkaš z cestovnej kancelárie Enjoy Slovakia DMC vyratúva, že už brali klientov aj do púchovského Continentalu či na prehliadku vodného diela Gabčíkovo.
„Ide o špecializované firemné skupiny, ktoré majú odborný program podľa ich odvetvia pôsobnosti. Na Slovensku tento druh turizmu ešte nie je taký bežný, ale postupne nás objavujú ako destináciu,“ povedal Farkaš.
Tvrdí, že návštevy turistov prospievajú aj firmám, lebo sú pre ne dobrou reklamou. Očakáva preto, že brány turistom bude otvárať čoraz viac fabrík.
Hrozí kontaminácia
Prehliadky dnes robia viaceré fabriky bez spolupráce s cestovnými kanceláriami. Žilinskú Kiu takto ročne navštívi 5- až 6-tisíc ľudí, zväčša študentov stredných odborných škôl. Peniaze za návštevu od nich nepýta.
Podobne ani ružomberské papierne, tie napríklad ľudí púšťajú do závodu v deň otvorených dverí.
„Návšteva zahŕňa predstavenie podniku, prehliadky procesu výroby od vykládky dreva cez varenie buničiny v exteriéri počas jazdy autobusom až po prehliadku papierenského stroja, sekania papierov na požadované formáty a expedíciu,“ vraví hovorca firmy Ľubomír Čech.
Niekoľko desiatok ľudí ročne pustí do výroby aj firma Hyza. Každý vstup, najmä študentov, však musí odsúhlasiť príslušný riaditeľ.
Problém s návštevami má I.D.C. Holding, pod ktorý spadajú seredské pečivárne či trnavské Figaro.
„Akékoľvek návštevy do výroby sú prísne zakázané. Hrozila by zvýšená kontaminácia priestoru a surovín,“ vysvetľuje zástupkyňa firmy Gabriela Smerigová.