BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia si prenajala sedemsto nákladných vozňov na osem rokov spolu za vyše 31 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty.
Štátny vlakový nákladný dopravca tak má za využívanie všetkých vozňov zaplatiť priemerne 3,88 milióna eur za rok, resp. 15,19 eura za vozeň denne.
Vagóny môžu prenajať
Podľa výsledkov tendrov zverejnených vo Vestníku verejného obstarávania si Cargo prenajalo šesťsto nákladných vagónov, vrátane opcie na sto vozňov, od firmy Convey a.s. Bratislava za 25,93 milióna eur bez dane. Predpokladaná cena nájmu bola 31,3 milióna eur.
Za nájom ďalších sto vozňov má zaplatiť firme VIP Považský Chlmec, s.r.o. Stupava 5,11 milióna eur, keď odhadovaná hodnota zákazky bola 5,69 milióna eur. Obe firmy uspeli vo verejných súťažiach spomedzi dvoch ponúk, zmluvy uzavreli v decembri. Cargo môže prenajaté vozne poskytnúť jednotlivo alebo všetky spoločne do užívania tretej strane.
Firmy sú prepojené
Jedným zo spoločníkov a konateľov VIP Považský Chlmec bol v septembri 2010 Vladimír Ľupták, ktorý je od apríla 2012 generálnym riaditeľom a predsedom predstavenstva štátneho Carga a od augusta 2012 je v dozornej rade partnerskej Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. Od októbra 2010 do apríla 2012 bol generálnym riaditeľom Železníc Slovenskej republiky.
Cargo si prenajalo vagóny v období, keď vyberá partnera na získanie podielu 66 % vo svojej dcérskej firme Cargo Wagon, a.s. Tá má od materskej spoločnosti odkúpiť 12 400 vozňov, z ktorých zhruba dve tretiny jej bude spätne prenajímať. Ďalšia dcérska firma štátnej akciovky ZSSK Cargo Intermodal, a.s. má prevádzkovať kontajnerovú prepravu so 430 vagónmi, budúci investor by v nej mal mať 50 %.
Zmluvu s dvoma firmami na nájom vozňov v čase, keď Cargo hľadá kvalifikovaného a solventného investora do spoločnej firmy Cargo Wagon označila šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková v rozhovore pre Hospodárske noviny za minimálne neférové.
"Za prenájom vozňov zo spoločného podniku chce Cargo platiť len 10 až 11 eur (denne). To sa veľmi pravdepodobne nebude páčiť jeho budúcemu partnerovi," povedala Mertinková.
Dlhodobá nájomná zmluva na osem rokov je podľa nej výhodná najmä pre prenajímateľa, lebo má garantovaný stály príjem aj pevnú cenu bez ohľadu na vývoj na trhu. Dodala, že ak Cargo potrebovalo vozne tak súrne, malo si ich prenajať na kratší čas, napríklad na rok alebo dva.
"Jeho budúci partner by určite rád vložil do spoločného podniku aj tie vozne, ktoré Cargu chýbajú," uzavrela Mertinková.