Konzultanti Pente pri privatizácii letiska v Bratislave neverili

Odborný radca privatizačného poradcu nechcel, aby Penta o letisko súťažila pre blízkosť viedenského Schwechatu.

Stará odletová budova bratislavského letiska (dnes je už zbúraná).(Zdroj: Archív SME/Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Pre Slovensko by bolo lepšie, keby privatizérom bratislavského letiska bola skupina J&T, mal si myslieť exminister dopravy Pavol Prokopovič (SDKÚ).

Teda aspoň podľa výpovede bývalého šéfa bratislavského letiska a člena privatizačnej komisie.

Takýto názor má dodnes mnoho ľudí z leteckého biznisu.

Pentu nechceli ako privatizéra, pretože v súťaži o bratislavské letisko sa spojila s viedenským Schwechatom a chceli spoločne vybudovať sesterské letisko pre Viedeň.

J&T mala odlišnú predstavu a Bratislavu videla ako silné stredoeurópske letisko, ktoré bude Schwechatu uberať cestujúcich.

Za partnera v privatizácii si preto vybrala španielsky Abertis, ktorý prevádzkuje niekoľko európskych letísk, vrátene londýnskeho Lutonu.

Privatizačná komisia odporúčanie nedostala?

Aké boli ponuky
TwoOne (Penta)
  • 6,00 miliárd korún za akcie
  • 9,37 miliardy korún mali tvoriť investície
  • 4,53 miliardy korún ako dodatočná ponuka (rozstrel)

KO-BRA (J&T)

  • 3,317 miliardy korún za akcie
  • 9,70 miliardy korún mali tvoriť investície
  • 3,31 miliardy ako dodatočná ponuka (rozstrel)
Zdroj: Trend, SME

O tom, či Viedeň nechce bratislavské letisko len preto, aby tu leteckú dopravu utlmila, pochybovala aj konzultačná firma SH&E.

Na odborné rady si ju najala rakúska Meinl Bank, privatizačný poradca pri predaji letísk.

SH&E navrhla privatizačnej komisii, aby konzorcium TwoOne z tendra vyradila. Nestalo sa. Členovia privatizačnej komisie tvrdili, že žiadne takéto stanovisko od poradcu nedostali. To bol december 2005.

Bývalý šéf bratislavského letiska polícii nespresnil, kedy sa mu mal Prokopovič s vydieraním priznať, no malo ísť o koniec roka 2005. Neskôr mal už Prokopovič vychvaľovať ponuku Penty.

Verdikt Protimonopolného úradu nakoniec ukázal, že odporúčanie konzultačnej firmy SH&E bolo správne.

Pentu s viedenským letiskom do Bratislavy nepustil, pretože existovalo riziko, že Schwechat svojho konkurenta odstaví.

TwoOne nakoniec získala len košické letisko, Penta zo spoločného podniku neskôr vycúvala.

Hoci po rozhodnutí Protimonopolného úradu mala bratislavské letisko získať skupina J&T, nastupujúca vláda Roberta Fica nakoniec privatizáciu úplne zastavila.

Cenový rozstrel zariadili politici

Na prelome rokov 2005 a 2006 sa do privatizácie vložila aj vtedajšia koaličná rada, na návrh KDH a SMK vtedy vyzvala, aby Prokopovič žiadal od Penty aj J&T dodatočnú peňažnú ponuku – kto dá viac, ten letiská získa.

„Mali by sa tým rozplynúť pochybnosti o privatizácii,“ tvrdil po rokovaní lídrov koalície Dzurinda.

Pochybnosťami myslel napríklad názor konzultačnej firmy SH&E, ktorý sa vraj do rúk členom privatizačnej komisie nedostal, ale tiež zvláštne okolnosti vyradenia spoločnosti ISAP z tendra.

Tá ponúkla za bratislavské letisko osem miliárd korún, teda viac ako Penta. Privatizačná komisia ponuku vyradila, pretože nebola jednoznačná.

Okrem toho, médiá počas privatizačného tendra odhalili väzby medzi konzorciom TwoOne a Vinci/Away, ktoré sa tiež uchádzalo o bratislavský aeroport.

Penta: Ako prebiehala privatizácia letísk

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 14 092
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 294
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 8 502
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 847
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 258
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 555
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 441
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 363
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 235
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 749

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Peter Sagan: Ako sa z talentovaného cyklistu stala superstar zo Slovenska

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába milióny.

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

SVET

Minúta po minúte: Choďte a voľte, vyzval nemecký prezident

Schulz už odovzdal hlas, Merkelová pôjde k urnám poobede.

Neprehliadnite tiež

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.