Konzultanti Pente pri privatizácii letiska v Bratislave neverili

Odborný radca privatizačného poradcu nechcel, aby Penta o letisko súťažila pre blízkosť viedenského Schwechatu.

Stará odletová budova bratislavského letiska (dnes je už zbúraná).(Zdroj: Archív SME/Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Pre Slovensko by bolo lepšie, keby privatizérom bratislavského letiska bola skupina J&T, mal si myslieť exminister dopravy Pavol Prokopovič (SDKÚ).

Teda aspoň podľa výpovede bývalého šéfa bratislavského letiska a člena privatizačnej komisie.

Takýto názor má dodnes mnoho ľudí z leteckého biznisu.

Pentu nechceli ako privatizéra, pretože v súťaži o bratislavské letisko sa spojila s viedenským Schwechatom a chceli spoločne vybudovať sesterské letisko pre Viedeň.

J&T mala odlišnú predstavu a Bratislavu videla ako silné stredoeurópske letisko, ktoré bude Schwechatu uberať cestujúcich.

Za partnera v privatizácii si preto vybrala španielsky Abertis, ktorý prevádzkuje niekoľko európskych letísk, vrátene londýnskeho Lutonu.

Privatizačná komisia odporúčanie nedostala?

Aké boli ponuky
TwoOne (Penta)
  • 6,00 miliárd korún za akcie
  • 9,37 miliardy korún mali tvoriť investície
  • 4,53 miliardy korún ako dodatočná ponuka (rozstrel)

KO-BRA (J&T)

  • 3,317 miliardy korún za akcie
  • 9,70 miliardy korún mali tvoriť investície
  • 3,31 miliardy ako dodatočná ponuka (rozstrel)
Zdroj: Trend, SME

O tom, či Viedeň nechce bratislavské letisko len preto, aby tu leteckú dopravu utlmila, pochybovala aj konzultačná firma SH&E.

Na odborné rady si ju najala rakúska Meinl Bank, privatizačný poradca pri predaji letísk.

SH&E navrhla privatizačnej komisii, aby konzorcium TwoOne z tendra vyradila. Nestalo sa. Členovia privatizačnej komisie tvrdili, že žiadne takéto stanovisko od poradcu nedostali. To bol december 2005.

Bývalý šéf bratislavského letiska polícii nespresnil, kedy sa mu mal Prokopovič s vydieraním priznať, no malo ísť o koniec roka 2005. Neskôr mal už Prokopovič vychvaľovať ponuku Penty.

Verdikt Protimonopolného úradu nakoniec ukázal, že odporúčanie konzultačnej firmy SH&E bolo správne.

Pentu s viedenským letiskom do Bratislavy nepustil, pretože existovalo riziko, že Schwechat svojho konkurenta odstaví.

TwoOne nakoniec získala len košické letisko, Penta zo spoločného podniku neskôr vycúvala.

Hoci po rozhodnutí Protimonopolného úradu mala bratislavské letisko získať skupina J&T, nastupujúca vláda Roberta Fica nakoniec privatizáciu úplne zastavila.

Cenový rozstrel zariadili politici

Na prelome rokov 2005 a 2006 sa do privatizácie vložila aj vtedajšia koaličná rada, na návrh KDH a SMK vtedy vyzvala, aby Prokopovič žiadal od Penty aj J&T dodatočnú peňažnú ponuku – kto dá viac, ten letiská získa.

„Mali by sa tým rozplynúť pochybnosti o privatizácii,“ tvrdil po rokovaní lídrov koalície Dzurinda.

Pochybnosťami myslel napríklad názor konzultačnej firmy SH&E, ktorý sa vraj do rúk členom privatizačnej komisie nedostal, ale tiež zvláštne okolnosti vyradenia spoločnosti ISAP z tendra.

Tá ponúkla za bratislavské letisko osem miliárd korún, teda viac ako Penta. Privatizačná komisia ponuku vyradila, pretože nebola jednoznačná.

Okrem toho, médiá počas privatizačného tendra odhalili väzby medzi konzorciom TwoOne a Vinci/Away, ktoré sa tiež uchádzalo o bratislavský aeroport.

Penta: Ako prebiehala privatizácia letísk

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 890
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 9 610
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 567
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 149
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 821
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 660
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 518
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 304
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 470
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 406

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Michael Kocáb: Som hrdý slniečkar, s tvrdou silou nemáme šancu

Pre SME hovorí, že nie je rusofób. Aj to mohlo podľa neho prispieť k bezproblémovému odsunu sovietskych vojsk.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

KOMENTÁRE

Drop sa vracia. Domov, na Slovensko

Je to jeden z najzvláštnejších vtákov.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop