Bezdomovci nocujú vo vlakoch aj u nás, v Rakúsku majú izbu

Rakúske železnice zriadili pri stanici bezdomovcom špeciálnu izbu, aby ich nelákali odstavené vlaky.

Do starších typov vlakov sa dostanú jednoduchšie.(Zdroj: Železničná spoločnosť Slovensko)

U nás ich vyskúšali dostať pod kontrolu za pomoci bezpečnostnej služby.

BRATISLAVA. Stačí obyčajný štvorhranný univerzálny kľúč a už sú dnu. Tak sa dostávajú v noci bezdomovci do odstavených vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko.

Platí to najmä pre staršie vlaky, ale zábezpeky prekonajú ľudia bez domova aj v modernejších a lepšie zabezpečených vlakoch.

Pred niekoľkými týždňami našli železničiari so železničnou políciou na petržalskej stanici o druhej ráno šiestich bezdomovcov v odstavených vlakoch rakúskej ÖBB. Jeden z nich sa priviezol z Rakúska.

„Rakúsky občan tvrdil, že sa vozí a následne prespí vo vlaku roky,“ povedala hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko Jana Morháčová.

Ukrývajú sa pred zimou

Ľudia bez domova nachádzajú vo vlakoch útočisko najmä pred zimou. Železnice však musia po ich nočných návštevách viac míňať napríklad na čistenie vlakov. Ročne ide o desaťtisíce eur.

Strážnu službu majú najatú len v štyroch najväčších areáloch so zaparkovanými rušňami a vozňami. Platia za ňu do 250­tisíc eur ročne.

Nocovanie bezdomovcov vo vlakoch riešia aj železnice v Česku. „Problém je sezónny a výrazne ho ovplyvňujú poveternostné podmienky,“ vraví hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský.

Dodal, že zahraničné súpravy, ktoré ostávajú na noc v Česku, spravidla odstavujú tam, kam nemá verejnosť prístup a je tam ochrana a kamerový systém.

Rakúske železnice trápi najmä to, ak bezdomovci znečisťujú nové moderné jednotky. Nepriaznivú životnú situáciu ľudí bez domova však chápu a tak im začali núkať nocľah v špeciálnej izbe.

„Je vykúrená, s teplou vodou a toaletami. Dali sme ju do prevádzky Červenému krížu, ktorý vie najlepšie, kedy pre ľudí bez domova izbu otvoriť a kedy zatvoriť. My im preplácame náklady,“ tvrdí hovorca ÖBB Michael Braun.

Taká izba je vo Viedni, blízko železničnej stanice. Podobne sa železnice angažujú aj v St. Pöltene, Linzi, Welsi, Salzburgu, Bischofshofene a v Innsbrucku, hovorí Braun.

Skúšali stanice strážiť

U nás si musia s problémom ľudí bez domova, ktorí hľadajú azyl, poradiť dve železničné firmy.

Okrem Železničnej spoločnosti Slovensko, ktorá zabezpečuje dopravu ľudí, sú to aj Železnice SR, ktoré majú na starosti stanice a spravujú aj koľaje.

Nedávno ukončili pilotný projekt, v rámci ktorého najali na niektoré stanice súkromnú bezpečnostnú službu.

„Išlo o skúšku, ako by to bolo, keby sme na vybraných staniciach pre problémy s bezdomovcami využili služby SBS,“ vysvetlila hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Po tejto skúške nasledovala podľa nej porada riaditeľa ŽSR s prezidentom Policajného zboru. Teraz sa chystajú dopracovať stratégiu, ako budú koncepčne chrániť koľaje pred bezdomovcami.

Pokutu od nich nevymôžu

Keď SBS ochrana nie je, ľudí bez domova stanice viac lákajú. Môžu sa totiž v priestoroch pohybovať aj bez toho, aby mali cestovné lístky.

Pavliková tvrdí, že sú na ľudí bez domova krátki, nemôžu ich bezdôvodne vykázať. Ak aj urobia priestupok, nemajú peniaze na zaplatenie pokuty, dodáva.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Alarica – new business project in the market of shoes
  5. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  9. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  10. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 645
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 186
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 367
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 124
  5. Kam do tepla v januári? 1 788
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 529
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 402
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 322
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 904
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 857

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

SVET

Nemeckí socialisti tesne odhlasovali koalíciu s Merkelovou

Vláda môže vzniknúť na Veľkú noc.

Neprehliadnite tiež

Štát nakoniec nekúpi podiel v Štvorke, SIM-karty začne predávať aj mimo pôšt

Slovenská pošta mala predkupné právo na 20 percent akcií Swan Mobile, nakoniec ho nevyužije.

Štát chce pri Jaguari stavať hotel, škôlku aj nákupné centrum

V priemyselnom parku pri Nitre vzniknú nielen fabriky, ale aj občianska vybavenosť pre verejnosť.

Jaguar kúpil pozemky pod fabrikou, štátu sa vrátia desaťtisíce

Britská automobilka plánuje neďaleko Nitry spustiť výrobu svojich vozidiel na konci tohto roka.

Čína zavedie ďalšie špecifické emisné limity pre veľké podniky

Vláda v Pekingu chce pokračovať v boji so znečistením.

Účet za brexit výmenou za obchodnú dohodu sa Británii vyplatí

Mayová predbežne súhlasila, že za odchod z EÚ zaplatí približne 40 miliárd libier.