SME
Utorok, 3. august, 2021 | Meniny má JergušKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 19:35

Priemysel prekvapil, v novembri rástol o vyše desatinu

Slovenský priemysel v novembri vyprodukoval až o 12,6 % viac ako pred rokom.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Dopyt po autách v západnej Európe, elektrotechnických zariadeniach v priemysle, viac peňazí na spotrebnú elektroniku u zákazníkov. To sľubuje nášmu priemyslu viac práce a prázdnejšie sklady. Prieskumy hlásia, že dôvera manažérov v lepší vývoj dopytu stúpa. Výsledky ju každý mesiac potvrdzujú slušným rastom.

V novembri rástla priemyselná výroba u nás podľa Štatistického úradu medziročne takmer o 15 percent po deviatich percentách v októbri. Priemyselná produkcia po očistení o vplyv počtu pracovných dní stúpla o 12,6 percenta, medzimesačne o 1,9 percenta.

Boom zažíva produkcia elektrických zariadení, je takmer dvakrát vyššia ako pred rokom. Dôvodom je jej výrazné prepojenie na automobilový priemysel, hovorí analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák.

Sľubný je aj dvojciferný rast hutníckeho, gumárskeho a textilného priemyslu, teda odvetví, ktoré ožívajú v predstihu, keď sa zvyšuje dopyt po autách. V novembri sa k nim pridala aj výroba dopravných prostriedkov, oproti novembru pridala 15 percent.

„Pozitívom zvyšovania dynamiky rastu priemyselnej produkcie je aj klesajúci počet odvetví, ktoré sa nachádzajú v červenom pásme,“ reagoval ekonomický analytik Tatra banky Boris Fojtík.

Až na farmaceutický priemysel sa problémovým odvetviam podarilo straty oproti predošlému mesiacu výrazne znížiť.

Výroba áut na plný plyn

V prípade automobiliek sa prejavilo zvyšovanie objednávok po kríze. V novembri aj nemecký priemysel vzrástol medzimesačne takmer o dve percentá, tamojšie automobilky pridávajú zmeny a skrátili aj vianočné dovolenky.

Vyšší dopyt však nevytvorilo Nemecko, aj keď náznaky oživenia na trhu sa objavujú už aj v západnej Európe. Viac sa predáva najmä v Španielsku a vo Veľkej Británii.

Hovorca bratislavského Volkswagenu Vladimír Machalík hovorí, že terénne autá VW, Audi a Porsche vyrábajú v neprerušenej prevádzke, idú teda na plný výkon.

Trojica malých mestských vozidiel sa vyrába päť dní v týždni, rezerva v kapacitách je teda ešte zhruba tretinová. Fabrika za rok 2013 dodala na trh zhruba 450-tisíc áut.

Historickú hranicu 300-tisíc vozidiel ročne sa vlani zrejme prvý raz podarilo prekročiť závodu Kia v Žiline. Vlani Kia vyrobila aj asi pol milióna motorov.

Viac ako rok predtým dodal na trh aj trnavský závod PSA, tvrdí jeho hovorca Peter Švec. Celkové počty áut, ktoré v Trnave zišli z pásov, sa tak mali zastaviť asi na 230 tisícoch.

Úspech dodávateľov

Dodávatelia automobilového priemyslu majú pred sebou vidinu slušného rastu. Odberateľmi sú nielen Bratislava, Žilina a Trnava, čoraz viac posielajú svoje produkty aj do fabrík BMW, Mercedesu či skupiny Volkswagen v západnej Európe.

Päť rokov krízy výrazne preriedilo sieť dodávateľov automobiliek, ktorí majú závody iba na západe Európy. Výroba v jej strede sa naopak udržala, často aj vzrástla – firma Johnson Controls na Slovensku napríklad za posledné tri roky zvýšila svoje tržby zhruba dvojnásobne.

Ak teda tieto firmy dokážu pokryť nárast dopytu z automobiliek, zvýšia podiel na trhu a pre výrobu áut bude stredná Európa v budúcnosti kľúčovým regiónom na kontinente. Dôležité je, aby sa dodávatelia flexibilne prispôsobili posunu k produkcii hybridných a elektrických áut.

Ich obmedzením môže byť nedostatok kapitálu na investície, chýbajúci inžinieri a konštruktéri s kvalitným vzdelaním i málo robotníkov, ochotných pracovať za nižšie mzdy, ako na Západe. Automobilový priemysel roky nepýta štátne dotácie, skôr stabilné podnikateľské prostredie, dokončenie diaľnic a zlepšenie kvality školstva.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  2. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  3. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  4. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  5. Čítajte SME.sk na viacerých zariadeniach
  6. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  7. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  8. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  9. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  10. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  1. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  2. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  3. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  4. Čítajte SME.sk na viacerých zariadeniach
  5. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  6. Môže pivo spojiť Prešov s Veľkým Šarišom?
  7. Vodného slalomára privítal doma aj jeho hlavný partner BILLA
  8. Autorka prezradila motív novej knihy. Poteší nielen romantičky
  9. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  10. Diskusia o elektromobiloch nie je „súťaž krásy“
  1. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 311
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 5 228
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 942
  4. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 811
  5. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 606
  6. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 3 258
  7. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 088
  8. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 029
  9. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 2 908
  10. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 097
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Policajný prezident Peter Kovařík.

Koaliční poslanci chcú vysvetlenia.


11 h
Kanoistovi Petrovi Gellemu sa nepodarilo zopakovať finále z Ria de Janeiro.

Olympijské hry sledujte minútu po minúte.


Sportnet a 1 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

Predseda predstavenstva spoločností Wüstenrot na Slovensku Marian Hrotka

Budúcnosť vidia v inom vysoko konkurenčnom segmente trhu.


12 h
Ilustračné foto

Číslo zahŕňa osobné, úžitkové autá aj autobusy.


TASR 12 h
Olympiádu v Tokiu poznačila pandémia.

Hry v Tokiu patria medzi najdrahšie v histórii.


15 h
Ilustračné foto

Spustenie semafora v blízkosti obce Ivanka pri Dunaji spôsobuje komplikácie.


TASR 15 h