SME
Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Usvedčili ich z kartelu. Štát nevie, či môžu ďalej stavať diaľnice

Stavbári za dohodu o cenách zaplatia pokutu. Rozhoduje sa, či budú ďalej súťažiť.

Firmy, ktoré sa podľa súdu spojili v karteli, súťažia o diaľničné zákazky.Firmy, ktoré sa podľa súdu spojili v karteli, súťažia o diaľničné zákazky. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

Na zákazky štátu nesmie siahnuť ten, kto sa spojí v súťaži so súperom. Pre kartel firiem ako Doprastav, Strabag či Skanska to nemusí platiť aspoň na pár týždňov.

BRATISLAVA. Ten, koho v posledných troch rokoch usvedčili z kartelu, nemá čo robiť v súťažiach o štátne zákazky. Píše sa to v zákone o verejnom obstarávaní.

Problém by to mohlo spôsobiť spoločnostiam Doprastav, Skanska, Strabag či Inžinierske stavby.

Podľa Najvyššieho súdu sa totiž dohadovali na tom, kto akú cenu ponúkne Národnej diaľničnej spoločnosti za výstavbu časti D1 medzi Jánovcami a Mengusovcami.

Súd tak koncom minulého roka potvrdil rozhodnutie aj pokutu, ktorú firmám dal Protimonopolný úrad pred niekoľkými rokmi.

Spomínané firmy sa pritom bijú o viac zákaziek od diaľničiarov. Rozbehnutá je napríklad súťaž o výstavbu úseku pri Žiline s najdlhším tunelom na Slovensku.

Proti sebe v nej stoja Skanska so Strabagom s najnižšou cenou 338 miliónov eur. S druhou najnižšou ponukou sa do nej prihlásil Doprastav.

Košické Inžinierske stavby už majú na zákazku za 88 miliónov eur na výstavbu obchvatu Bánoviec nad Bebravou poistenú zmluvou.

Národná diaľničná ju s firmou podpísala v deň, keď Najvyšší súd rozhodol, že sa firmy v súťaži o štátnu zákazku dohodli.

Môžeme prísť o eurofondy

Spor o kartel
  • Protimonopolný úrad (PMÚ) v roku 2005 rozhodol, že sa 6 stavebných firiem dohadovalo na cenách, ktoré predložia v súťaži o stavbu D1 Mengusovce – Jánovce, dal im pokutu.
  • Úrad pre verejné obstarávanie im aj zakázal účasť v tendroch, v sporoch s úradom uspeli niektoré stavebné firmy na súdoch.
  • Krajský súd dal v roku 2008 za pravdu firmám, že kartel PMÚ nepreukázal.
  • Najvyšší súd dal koncom minulého roka za pravdu úradu na ochranu súťaže.
Zdroj: ekonomika.sme.sk, ČTK

Z právneho hľadiska môžu diaľničiari podpisovať zmluvy s firmami, ktorým bola potvrdená účasť na kartelovej dohode, kým nebude rozsudok súdu právoplatný. Teda kým sa nedoručí zúčastneným.

Na písomné vyhotovenie rozsudku a jeho odoslanie má súd 30 dní.

Firmy však môžu doručenie aj zdržiavať, vysvetľuje Andrej Leontiev, partner advokátskej kancelárie TaylorWessing e/n/w/c.

Ak by sa Národná diaľničná spoločnosť rozhodla pred právoplatnosťou rozsudku zmluvy so spomínanými firmami uzatvoriť, mala by v nich mať možnosť odstúpiť, ak bude stavbár právoplatne potrestaný za kartel.

„V opačnom prípade môže štátu hroziť, že Európska únia odmietne úplne či čiastočne preplatiť náklady na stavbu takýchto diaľnic,“ povedal Leontiev.

Partner advokátskej kancelárie Maple & Fish Viliam Karas to vidí inak. Upozorňuje, že síce podľa platného zákona nemôžu súťažiť tí, o ktorých sa v posledných troch rokoch rozhodlo, že sa spojili v karteli, ale netýka sa to kartelov spred júla roku 2008.

Na tie sa uplatní zákon, ktorý bol účinný v tom čase. Pre tieto firmy platí, že nesmú súťažiť, ak sa za posledných päť rokov dopustili kartelu, bez ohľadu na skutočnosť, kedy kartel potvrdia aj súdy.

Ku kartelu stavebných firiem, ktorý potvrdil Najvyšší súd, vraj došlo v čase otvárania obálok. Bolo to pred deviatimi rokmi, čiže päťročná lehota dávno uplynula, a tak firmy môžu ďalej súťažiť, vyplýva z Karasových slov.

O rovnaké právne argumenty sa opierali aj firmy, ktoré sa vraj nečestnej súťaže pred rokmi dopustili, keď sme sa s nimi neoficiálne rozprávali.

Leontiev si naopak myslí, že aj znenie zákona účinné v čase, keď ku kartelu malo dôjsť, vychádzalo z princípu, že zákaz účasti na tendroch začne plynúť až od právoplatného rozhodnutia súdu.

Následné novely podľa dôvodových správ iba spresnili znenie zákona, nemenili však princíp, tvrdí Leontiev.

Opačný výklad by znamenal, že by neboli kartely spred roku 2008 fakticky postihnuteľné zákazom účasti vo verejných obstarávaniach. To nemohol byť podľa Leontieva úmysel zákonodarcu.

Brusel nás už upozornil

Národná diaľničná spoločnosť tvrdí, že verdikt Najvyššieho súdu nemá a chce sa poradiť čo ďalej. „Očakávame metodické usmernenie Úradu pre verejné obstarávanie,“ povedal hovorca diaľničnej firmy Marcel Jánošík.

Európska komisia nás už upozorňovala, že máme v ochrane hospodárskej súťaže medzery.

Vlani nám vyčítala, že v konaniach, v ktorých vystupuje Protimonopolný úrad, často rozhodujú senáty v rozličných zloženiach, ktoré nie sú zvyknuté riešiť problematiku ochrany hospodárskej súťaže.

To môže viesť k tomu, že si rozhodnutia súdov budú odporovať, čo ohrozuje súťaže na našom trhu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 986
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 934
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 12 984
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 015
  5. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 876
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 10 645
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 375
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 655
  9. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 571
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 557
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hrozby zabrali, ľudia prišli. Oravčania stáli v radoch už pred testovaním

Tri a pol percentu doteraz testovaných odhalili nákazu.

Čakanie na testovanie na Orave.
Hornádska ulica v Krompachoch v piatok 10. apríla.

Kotlebu nemá kto postihnúť za nenosenie rúška

Kotleba oznámil, že je nakazený, vo štvrtok večer.

Marian Kotleba ma koronavírus.

Neprehliadnite tiež

Špeciálny podcast

Špeciálne Dobré ráno: Ako zmenia 5G siete telekomunikačný biznis

Operátor O2 štartuje na Slovensku testovaciu sieť.

Podcast Dobré Ráno.
Eseročky musia daňové priznania podať elektronicky, papierové tlačivá daniari už akceptovať nebudú. Živnostníkov online dane čakajú v lete.

Sankcie USA spôsobujú Kube ročné straty niekoľko miliárd dolárov

Hospodárstvo krajiny sužuje aj pandémia a silná sezóna hurikánov.

Ilustračné foto.

Španielske hotely zaznamenali tento rok vyše 70-percentný úbytok dovolenkárov

Španielsko je druhou najobľúbenejšou destináciou na svete.

Ilustračné foto