Usvedčili ich z kartelu. Štát nevie, či môžu ďalej stavať diaľnice

Stavbári za dohodu o cenách zaplatia pokutu. Rozhoduje sa, či budú ďalej súťažiť.

Firmy, ktoré sa podľa súdu spojili v karteli, súťažia o diaľničné zákazky.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

Na zákazky štátu nesmie siahnuť ten, kto sa spojí v súťaži so súperom. Pre kartel firiem ako Doprastav, Strabag či Skanska to nemusí platiť aspoň na pár týždňov.

BRATISLAVA. Ten, koho v posledných troch rokoch usvedčili z kartelu, nemá čo robiť v súťažiach o štátne zákazky. Píše sa to v zákone o verejnom obstarávaní.

Problém by to mohlo spôsobiť spoločnostiam Doprastav, Skanska, Strabag či Inžinierske stavby.

Podľa Najvyššieho súdu sa totiž dohadovali na tom, kto akú cenu ponúkne Národnej diaľničnej spoločnosti za výstavbu časti D1 medzi Jánovcami a Mengusovcami.

Súd tak koncom minulého roka potvrdil rozhodnutie aj pokutu, ktorú firmám dal Protimonopolný úrad pred niekoľkými rokmi.

Spomínané firmy sa pritom bijú o viac zákaziek od diaľničiarov. Rozbehnutá je napríklad súťaž o výstavbu úseku pri Žiline s najdlhším tunelom na Slovensku.

Proti sebe v nej stoja Skanska so Strabagom s najnižšou cenou 338 miliónov eur. S druhou najnižšou ponukou sa do nej prihlásil Doprastav.

Košické Inžinierske stavby už majú na zákazku za 88 miliónov eur na výstavbu obchvatu Bánoviec nad Bebravou poistenú zmluvou.

Národná diaľničná ju s firmou podpísala v deň, keď Najvyšší súd rozhodol, že sa firmy v súťaži o štátnu zákazku dohodli.

Môžeme prísť o eurofondy

Spor o kartel
  • Protimonopolný úrad (PMÚ) v roku 2005 rozhodol, že sa 6 stavebných firiem dohadovalo na cenách, ktoré predložia v súťaži o stavbu D1 Mengusovce – Jánovce, dal im pokutu.
  • Úrad pre verejné obstarávanie im aj zakázal účasť v tendroch, v sporoch s úradom uspeli niektoré stavebné firmy na súdoch.
  • Krajský súd dal v roku 2008 za pravdu firmám, že kartel PMÚ nepreukázal.
  • Najvyšší súd dal koncom minulého roka za pravdu úradu na ochranu súťaže.
Zdroj: ekonomika.sme.sk, ČTK

Z právneho hľadiska môžu diaľničiari podpisovať zmluvy s firmami, ktorým bola potvrdená účasť na kartelovej dohode, kým nebude rozsudok súdu právoplatný. Teda kým sa nedoručí zúčastneným.

Na písomné vyhotovenie rozsudku a jeho odoslanie má súd 30 dní.

Firmy však môžu doručenie aj zdržiavať, vysvetľuje Andrej Leontiev, partner advokátskej kancelárie TaylorWessing e/n/w/c.

Ak by sa Národná diaľničná spoločnosť rozhodla pred právoplatnosťou rozsudku zmluvy so spomínanými firmami uzatvoriť, mala by v nich mať možnosť odstúpiť, ak bude stavbár právoplatne potrestaný za kartel.

„V opačnom prípade môže štátu hroziť, že Európska únia odmietne úplne či čiastočne preplatiť náklady na stavbu takýchto diaľnic,“ povedal Leontiev.

Partner advokátskej kancelárie Maple & Fish Viliam Karas to vidí inak. Upozorňuje, že síce podľa platného zákona nemôžu súťažiť tí, o ktorých sa v posledných troch rokoch rozhodlo, že sa spojili v karteli, ale netýka sa to kartelov spred júla roku 2008.

Na tie sa uplatní zákon, ktorý bol účinný v tom čase. Pre tieto firmy platí, že nesmú súťažiť, ak sa za posledných päť rokov dopustili kartelu, bez ohľadu na skutočnosť, kedy kartel potvrdia aj súdy.

Ku kartelu stavebných firiem, ktorý potvrdil Najvyšší súd, vraj došlo v čase otvárania obálok. Bolo to pred deviatimi rokmi, čiže päťročná lehota dávno uplynula, a tak firmy môžu ďalej súťažiť, vyplýva z Karasových slov.

O rovnaké právne argumenty sa opierali aj firmy, ktoré sa vraj nečestnej súťaže pred rokmi dopustili, keď sme sa s nimi neoficiálne rozprávali.

Leontiev si naopak myslí, že aj znenie zákona účinné v čase, keď ku kartelu malo dôjsť, vychádzalo z princípu, že zákaz účasti na tendroch začne plynúť až od právoplatného rozhodnutia súdu.

Následné novely podľa dôvodových správ iba spresnili znenie zákona, nemenili však princíp, tvrdí Leontiev.

Opačný výklad by znamenal, že by neboli kartely spred roku 2008 fakticky postihnuteľné zákazom účasti vo verejných obstarávaniach. To nemohol byť podľa Leontieva úmysel zákonodarcu.

Brusel nás už upozornil

Národná diaľničná spoločnosť tvrdí, že verdikt Najvyššieho súdu nemá a chce sa poradiť čo ďalej. „Očakávame metodické usmernenie Úradu pre verejné obstarávanie,“ povedal hovorca diaľničnej firmy Marcel Jánošík.

Európska komisia nás už upozorňovala, že máme v ochrane hospodárskej súťaže medzery.

Vlani nám vyčítala, že v konaniach, v ktorých vystupuje Protimonopolný úrad, často rozhodujú senáty v rozličných zloženiach, ktoré nie sú zvyknuté riešiť problematiku ochrany hospodárskej súťaže.

To môže viesť k tomu, že si rozhodnutia súdov budú odporovať, čo ohrozuje súťaže na našom trhu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 292
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 910
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 043
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 429
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 919
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 911
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 748
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 551
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 536
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 532

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: Politikov treba vyšetrovať citlivo

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii Peter Kovařík.

PRIMÁR

Keď mejkap podráždi. Problémy, ktoré vyvoláva kozmetika

Vyberte si kozmetiku, ktorá nepoškodí pleť.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.