Kyjev 23. októbra (TASR) - Otázkami rozšírenia medzinárodného dopravného koridoru č. 5 Terst - Ľubľana - Záhreb - Budapešť - (Bratislava) - Čop - Ľvov na východ sa zaoberali dnes v Kyjeve účastníci medzinárodnej dopravnej konferencie z Talianska, Slovinska, Chorvátska, Maďarska, Bosny a Hercegoviny, Macedónska, Bieloruska a Ruska.
Navrhované varianty predĺženia 5. koridoru medzinárodnej kombinovanej dopravy rátajú s trasami z Kyjeva do Moskvy, Penzy a Volgogradu s prepojením na koridor sever - juh zo Sankt Peterburgu do Astrachánu a na Transsibírsku magistrálu. Benátska konferencia už v marci navrhla rozšíriť koridor č. 5 do Kyjeva a do Lisabonu s odbočkami do Lyonu a Ríma. Vetvy tohto koridoru vedú aj z Bratislavy do Čopu, zo Záhrebu do Rijeky a z Budapešti do Ploče.
Taliansko plánuje v priebehu 10 rokov investovať okolo 15,5 miliardy eúr na realizáciu opatrení, spojených s rozvojom dopravného koridoru č. 5 na svojom území na základe vypracovaných zákonov, rátajúcich s vynaložením potrebných prostriedkov. Informoval o tom dnes v Kyjeve taliansky minister infraštruktúry a dopravy Pietro Lunardi. Počas najbližších 3 rokov má objem garantovaných zdrojov dosiahnuť 3,6 miliardy eúr.
Podľa Lunardiho ide už o reálne investície so vzťahom k talianskej časti koridoru. Tento príklad má poukázať na reálny vklad Talianska a podnietiť iné krajiny k jeho nasledovaniu. Taliansko vytvorilo sekretariát pre operačné fungovanie riadiaceho výboru dopravného koridoru, v ktorom sú zastúpené všetky krajiny so záujmom o jeho rozšírenie.
Ukrajinský minister dopravy Heorhij Kirpa označil za problematické miesto úseku koridoru č. 5 na Ukrajine havarijný železničný tunel Beskyd - Skotarske v Karpatoch v dĺžke 2 kilometre. Bol postavený ešte v roku 1886 a nachádza sa v seizmicky aktívnej zóne do 7 stupňov. Možnosť vydelenia úveru na rekonštrukciu tunela v objeme 100 miliónov eúr v súčasnosti posudzuje EBOR. Spoluprácu pri jeho rekonštrukcii navrhlo aj Taliansko.
* spolupracovník TASR Martin Benko we nel
* * *