SME
Nedeľa, 25. júl, 2021 | Meniny má JakubKrížovkyKrížovky

Figeľove diaľnice veľmi nezdraželi, ako čakal Fico

Najväčší tlak na zvýšenie cien niektorých úsekov diaľnic prinesie až ich odovzdávanie štátu.

Robert Fico prognózoval diaľniciam z čias Figeľovej vlády nízku kvalitu alebo zdražovanie.Robert Fico prognózoval diaľniciam z čias Figeľovej vlády nízku kvalitu alebo zdražovanie. (Zdroj: Ilustračné ISME - JÁN KROŠLÁK)

Najväčší tlak na zvýšenie cien niektorých úsekov diaľnic prinesie až ich odovzdávanie štátu.

BRATISLAVA. Diaľnice, na ktoré hľadal staviteľov bývalý minister dopravy Ján Figeľ, budú extrémne zdražovať cez dodatky. Očakáva to premiér Robert Fico, lebo ceny za ich postavenie boli veľmi nízke.

Figeľ vypísal niekoľko tendrov, do ktorých sa prihlásili stavbári s veľmi nízkymi ponukami oproti odhadom štátu.

Napríklad v súťaži o stavbu časti úseku D1 pri Martine medzi Turanmi a Dubnou skalou štát rátal aj s cenou 334 miliónov eur.

Najnižšiu cenu na tento úsek predložil Váhostav, vraj ho postaví za necelých 138 miliónov eur.

O tom, či mal Fico s dodatkami pravdu, sa ešte nedá hovoriť. No doterajšie úpravy cien extrémne zdražovanie výstavby zatiaľ skôr nepotvrdzujú.

Cena a doba kamenná

V akom sú stave
Úseky z čias Figeľa
Dubná skala – Turany
  • Dĺžka: 16,4 km
  • Stavebník: Váhostav
  • Začiatok výstavby: 2011
  • Predpokladaný koniec výstavby: 2014
  • Cena: 137,75 mil. eur
  • Z toho rezerva: 12,52 mil. eur
  • Čerpanie rezervy: 4,64 mil. eur
Jánovce – Jablonov, I. úsek
  • Dĺžka: 9 km
  • Stavebníci: Váhostav, Bögl a Krýsl
  • Začiatok výstavby: 2011
  • Predpokladaný koniec výstavby: 2014
  • Cena: 59,94 mil. eur
  • Z toho rezerva: 5,24 mil. eur
  • Čerpanie rezervy: 5,86 mil. eur
Jánovce – Jablonov, II. úsek
  • Dĺžka: 9,5 km
  • Stavebník: Eurovia
  • Začiatok výstavby: 2012
  • Predpokladaný koniec výstavby: 2015
  • Cena: 126,26 mil. eur
  • Z toho rezerva: 11,48 mil. eur
  • Čerpanie rezervy: 656­tis. eur
Fričovce – Svinia
  • Dĺžka: 11,2 km
  • Stavebníci: Doprastav, Strabag
  • Začiatok výstavby: 2011
  • Predpokladaný koniec výstavby: 2015
  • Cena: 114,6 mil. eur
  • Z toho rezerva: 10,42 mil. eur
  • Čerpanie rezervy: 5,07 mil. eur.
Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť

Iba pri jednom zo štyroch úsekov, o ktoré firmy súťažili za Figeľa s extra zľavou, sa vyčerpala desaťpercentná rezerva, čo sa zarátava do ceny pri predkladaní ponúk pre prípad, že by sa pri stavbe vyskytlo niečo, s čím sa nedalo počítať.

Bolo to pri úseku medzi Jánovcami a Jablonovom.

Váhostav s firmou Bögl a Krýsl tu prečerpali rezervu o niečo vyše 600-­tisíc eur. Odôvodnili to najmä tým, že pôda bola tvrdšia, než predpokladal geologický prieskum.

Pri ďalších úsekoch sa rezerva neprečerpala, aj keď využila. Pri stavbe diaľnice medzi Dubnou skalou a Turanmi si štát priobjednal úpravu cesty prvej triedy.

Stavba úseku Fričovce – Svinia ukrojila z rezervy napríklad pre archeologické práce, ktoré si vyžiadal Krajský pamiatkový úrad Prešov.

„Archeologický výskum zachytil osídlenie bukovohorskej kultúry z mladšej doby kamennej. Odborné spracovanie výskumu prispeje významným spôsobom k poznaniu o živote a hospodárskych aktivitách prvých roľníkov v oblasti východného Slovenska v štvrtom až piatom tisícročí pred Kristom,“ vysvetlil pamiatkový úrad.

Kultúra sa volá bukovohorská podľa Bukových hôr v severnom Maďarsku. Pomenovanie po nich dostala preto, že sídliská tohto ľudu sa najskôr komplexne skúmali práve tam.

Ešte môžu zdražieť

Aj keď sa odborníci obvykle zhodnú na tom, že desaťpercentný nárast v cene za výstavbu diaľnic je horná akceptovateľná hranica, dnešné čísla nemožno chápať tak, že diaľnice z Figeľovej éry naisto nebudú prudko zdražovať.

„Na konečné zhodnotenie situácie by sme mali počkať až do termínu, keď sa všetky diela budú odovzdávať do užívania,“ tvrdí Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Za úspech by považoval to, keby sa rezerva nečerpala vôbec. Jej prečerpanie na úseku medzi Jánovcami a Jablonovom nie je podľa neho zanedbateľné.

„Poukazuje to na skutočnosť, že realizácia úseku bola podcenená a neboli zohľadnené všetky riziká už v procese prípravy cenovej ponuky,“ dodal Kajánek.

Za dobrý signál pre ďalšie Figeľove časti diaľnic nepovažuje vývoj na tomto úseku ani Milan Brlej zo Slovenskej asociácie konzultačných inžinierov.

Navyše, cena sa oproti jej doterajšiemu zvýšeniu môže nafúknuť, keď sa bude odovzdávať štátu. Všetky nároky sa budú musieť po odovzdaní diaľnice doriešiť.

Navyše, ak sa mení dielo, môže sa meniť aj čas výstavby, a to núka ďalšie možnosti na dodatky, vraví Brlej.

Diaľnica Váhostavu a firmy Bögl a Krýsl sa mala odovzdávať tento mesiac. Oddiali sa napokon o pol roka.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  3. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  4. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  5. Od Česka až po Jadran
  6. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci
  7. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu?
  8. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  9. Deti často nie sú na letnú škôlku alebo tábor vhodne pobalené
  10. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky
  1. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  6. Tatravagónka Poprad ponúka stabilnú prácu a kariérny rast
  7. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  8. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  9. Svet bude fungovať na dátach a tie sú pre Slovensko priorita
  10. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 10 253
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 8 174
  3. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 6 206
  4. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 884
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 057
  6. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 3 942
  7. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 784
  8. Od Česka až po Jadran 3 409
  9. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 703
  10. Nový Volkswagen Polo GTI prináša radosť z jazdy s dvojlitrom! 2 250
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Zakladatelia firmy Boataround Pavel Přibiš a Jana Escher

Boataround má v ponuke 16-tisíc lodí.


1. júl
Developer Peter Valach.

Majetky VAV investu boli rozsiahle.


33m
Ilustračné foto

Novelu schváli parlament v zrýchlenom režime.


TASR 48m
Ilustračné foto.

Poslanci odobrili ďalšiu vlnu znižovania administratívnej záťaže.


SITA 24 h