SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Figeľove diaľnice veľmi nezdraželi, ako čakal Fico

Najväčší tlak na zvýšenie cien niektorých úsekov diaľnic prinesie až ich odovzdávanie štátu.

Robert Fico prognózoval diaľniciam z čias Figeľovej vlády nízku kvalitu alebo zdražovanie.Robert Fico prognózoval diaľniciam z čias Figeľovej vlády nízku kvalitu alebo zdražovanie. (Zdroj: Ilustračné ISME - JÁN KROŠLÁK)

Najväčší tlak na zvýšenie cien niektorých úsekov diaľnic prinesie až ich odovzdávanie štátu.

BRATISLAVA. Diaľnice, na ktoré hľadal staviteľov bývalý minister dopravy Ján Figeľ, budú extrémne zdražovať cez dodatky. Očakáva to premiér Robert Fico, lebo ceny za ich postavenie boli veľmi nízke.

Figeľ vypísal niekoľko tendrov, do ktorých sa prihlásili stavbári s veľmi nízkymi ponukami oproti odhadom štátu.

Napríklad v súťaži o stavbu časti úseku D1 pri Martine medzi Turanmi a Dubnou skalou štát rátal aj s cenou 334 miliónov eur.

Najnižšiu cenu na tento úsek predložil Váhostav, vraj ho postaví za necelých 138 miliónov eur.

O tom, či mal Fico s dodatkami pravdu, sa ešte nedá hovoriť. No doterajšie úpravy cien extrémne zdražovanie výstavby zatiaľ skôr nepotvrdzujú.

Cena a doba kamenná

V akom sú stave
Úseky z čias Figeľa
Dubná skala – Turany
  • Dĺžka: 16,4 km
  • Stavebník: Váhostav
  • Začiatok výstavby: 2011
  • Predpokladaný koniec výstavby: 2014
  • Cena: 137,75 mil. eur
  • Z toho rezerva: 12,52 mil. eur
  • Čerpanie rezervy: 4,64 mil. eur
Jánovce – Jablonov, I. úsek
  • Dĺžka: 9 km
  • Stavebníci: Váhostav, Bögl a Krýsl
  • Začiatok výstavby: 2011
  • Predpokladaný koniec výstavby: 2014
  • Cena: 59,94 mil. eur
  • Z toho rezerva: 5,24 mil. eur
  • Čerpanie rezervy: 5,86 mil. eur
Jánovce – Jablonov, II. úsek
  • Dĺžka: 9,5 km
  • Stavebník: Eurovia
  • Začiatok výstavby: 2012
  • Predpokladaný koniec výstavby: 2015
  • Cena: 126,26 mil. eur
  • Z toho rezerva: 11,48 mil. eur
  • Čerpanie rezervy: 656­tis. eur
Fričovce – Svinia
  • Dĺžka: 11,2 km
  • Stavebníci: Doprastav, Strabag
  • Začiatok výstavby: 2011
  • Predpokladaný koniec výstavby: 2015
  • Cena: 114,6 mil. eur
  • Z toho rezerva: 10,42 mil. eur
  • Čerpanie rezervy: 5,07 mil. eur.
Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť

Iba pri jednom zo štyroch úsekov, o ktoré firmy súťažili za Figeľa s extra zľavou, sa vyčerpala desaťpercentná rezerva, čo sa zarátava do ceny pri predkladaní ponúk pre prípad, že by sa pri stavbe vyskytlo niečo, s čím sa nedalo počítať.

Bolo to pri úseku medzi Jánovcami a Jablonovom.

Váhostav s firmou Bögl a Krýsl tu prečerpali rezervu o niečo vyše 600-­tisíc eur. Odôvodnili to najmä tým, že pôda bola tvrdšia, než predpokladal geologický prieskum.

Pri ďalších úsekoch sa rezerva neprečerpala, aj keď využila. Pri stavbe diaľnice medzi Dubnou skalou a Turanmi si štát priobjednal úpravu cesty prvej triedy.

Stavba úseku Fričovce – Svinia ukrojila z rezervy napríklad pre archeologické práce, ktoré si vyžiadal Krajský pamiatkový úrad Prešov.

„Archeologický výskum zachytil osídlenie bukovohorskej kultúry z mladšej doby kamennej. Odborné spracovanie výskumu prispeje významným spôsobom k poznaniu o živote a hospodárskych aktivitách prvých roľníkov v oblasti východného Slovenska v štvrtom až piatom tisícročí pred Kristom,“ vysvetlil pamiatkový úrad.

Kultúra sa volá bukovohorská podľa Bukových hôr v severnom Maďarsku. Pomenovanie po nich dostala preto, že sídliská tohto ľudu sa najskôr komplexne skúmali práve tam.

Ešte môžu zdražieť

Aj keď sa odborníci obvykle zhodnú na tom, že desaťpercentný nárast v cene za výstavbu diaľnic je horná akceptovateľná hranica, dnešné čísla nemožno chápať tak, že diaľnice z Figeľovej éry naisto nebudú prudko zdražovať.

„Na konečné zhodnotenie situácie by sme mali počkať až do termínu, keď sa všetky diela budú odovzdávať do užívania,“ tvrdí Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Za úspech by považoval to, keby sa rezerva nečerpala vôbec. Jej prečerpanie na úseku medzi Jánovcami a Jablonovom nie je podľa neho zanedbateľné.

„Poukazuje to na skutočnosť, že realizácia úseku bola podcenená a neboli zohľadnené všetky riziká už v procese prípravy cenovej ponuky,“ dodal Kajánek.

Za dobrý signál pre ďalšie Figeľove časti diaľnic nepovažuje vývoj na tomto úseku ani Milan Brlej zo Slovenskej asociácie konzultačných inžinierov.

Navyše, cena sa oproti jej doterajšiemu zvýšeniu môže nafúknuť, keď sa bude odovzdávať štátu. Všetky nároky sa budú musieť po odovzdaní diaľnice doriešiť.

Navyše, ak sa mení dielo, môže sa meniť aj čas výstavby, a to núka ďalšie možnosti na dodatky, vraví Brlej.

Diaľnica Váhostavu a firmy Bögl a Krýsl sa mala odovzdávať tento mesiac. Oddiali sa napokon o pol roka.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 049
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 881
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 030
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 015
  5. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 880
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 10 763
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 401
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 670
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 572
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 539
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hrozby zabrali, ľudia prišli. Oravčania stáli v radoch už pred testovaním

Tri a pol percentu doteraz testovaných odhalili nákazu.

Čakanie na testovanie na Orave.
Hornádska ulica v Krompachoch v piatok 10. apríla.

Život na Slovensku sa opäť obmedzuje, začína sa miernejší lockdown (prehľad)

Zákaz vychádzania sa netýka cesty do práce, na Orave a v Bardejove treba aj test.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Špeciálny podcast

Špeciálne Dobré ráno: Ako zmenia 5G siete telekomunikačný biznis

Operátor O2 štartuje na Slovensku testovaciu sieť.

Podcast Dobré Ráno.
Eseročky musia daňové priznania podať elektronicky, papierové tlačivá daniari už akceptovať nebudú. Živnostníkov online dane čakajú v lete.

Sankcie USA spôsobujú Kube ročné straty niekoľko miliárd dolárov

Hospodárstvo krajiny sužuje aj pandémia a silná sezóna hurikánov.

Ilustračné foto.

Španielske hotely zaznamenali tento rok vyše 70-percentný úbytok dovolenkárov

Španielsko je druhou najobľúbenejšou destináciou na svete.

Ilustračné foto