Figeľove diaľnice veľmi nezdraželi, ako čakal Fico

Najväčší tlak na zvýšenie cien niektorých úsekov diaľnic prinesie až ich odovzdávanie štátu.

Robert Fico prognózoval diaľniciam z čias Figeľovej vlády nízku kvalitu alebo zdražovanie.(Zdroj: Ilustračné ISME - JÁN KROŠLÁK)

Najväčší tlak na zvýšenie cien niektorých úsekov diaľnic prinesie až ich odovzdávanie štátu.

BRATISLAVA. Diaľnice, na ktoré hľadal staviteľov bývalý minister dopravy Ján Figeľ, budú extrémne zdražovať cez dodatky. Očakáva to premiér Robert Fico, lebo ceny za ich postavenie boli veľmi nízke.

Figeľ vypísal niekoľko tendrov, do ktorých sa prihlásili stavbári s veľmi nízkymi ponukami oproti odhadom štátu.

Napríklad v súťaži o stavbu časti úseku D1 pri Martine medzi Turanmi a Dubnou skalou štát rátal aj s cenou 334 miliónov eur.

Najnižšiu cenu na tento úsek predložil Váhostav, vraj ho postaví za necelých 138 miliónov eur.

O tom, či mal Fico s dodatkami pravdu, sa ešte nedá hovoriť. No doterajšie úpravy cien extrémne zdražovanie výstavby zatiaľ skôr nepotvrdzujú.

Cena a doba kamenná

V akom sú stave
Úseky z čias Figeľa
Dubná skala – Turany
  • Dĺžka: 16,4 km
  • Stavebník: Váhostav
  • Začiatok výstavby: 2011
  • Predpokladaný koniec výstavby: 2014
  • Cena: 137,75 mil. eur
  • Z toho rezerva: 12,52 mil. eur
  • Čerpanie rezervy: 4,64 mil. eur
Jánovce – Jablonov, I. úsek
  • Dĺžka: 9 km
  • Stavebníci: Váhostav, Bögl a Krýsl
  • Začiatok výstavby: 2011
  • Predpokladaný koniec výstavby: 2014
  • Cena: 59,94 mil. eur
  • Z toho rezerva: 5,24 mil. eur
  • Čerpanie rezervy: 5,86 mil. eur
Jánovce – Jablonov, II. úsek
  • Dĺžka: 9,5 km
  • Stavebník: Eurovia
  • Začiatok výstavby: 2012
  • Predpokladaný koniec výstavby: 2015
  • Cena: 126,26 mil. eur
  • Z toho rezerva: 11,48 mil. eur
  • Čerpanie rezervy: 656­tis. eur
Fričovce – Svinia
  • Dĺžka: 11,2 km
  • Stavebníci: Doprastav, Strabag
  • Začiatok výstavby: 2011
  • Predpokladaný koniec výstavby: 2015
  • Cena: 114,6 mil. eur
  • Z toho rezerva: 10,42 mil. eur
  • Čerpanie rezervy: 5,07 mil. eur.
Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť

Iba pri jednom zo štyroch úsekov, o ktoré firmy súťažili za Figeľa s extra zľavou, sa vyčerpala desaťpercentná rezerva, čo sa zarátava do ceny pri predkladaní ponúk pre prípad, že by sa pri stavbe vyskytlo niečo, s čím sa nedalo počítať.

Bolo to pri úseku medzi Jánovcami a Jablonovom.

Váhostav s firmou Bögl a Krýsl tu prečerpali rezervu o niečo vyše 600-­tisíc eur. Odôvodnili to najmä tým, že pôda bola tvrdšia, než predpokladal geologický prieskum.

Pri ďalších úsekoch sa rezerva neprečerpala, aj keď využila. Pri stavbe diaľnice medzi Dubnou skalou a Turanmi si štát priobjednal úpravu cesty prvej triedy.

Stavba úseku Fričovce – Svinia ukrojila z rezervy napríklad pre archeologické práce, ktoré si vyžiadal Krajský pamiatkový úrad Prešov.

„Archeologický výskum zachytil osídlenie bukovohorskej kultúry z mladšej doby kamennej. Odborné spracovanie výskumu prispeje významným spôsobom k poznaniu o živote a hospodárskych aktivitách prvých roľníkov v oblasti východného Slovenska v štvrtom až piatom tisícročí pred Kristom,“ vysvetlil pamiatkový úrad.

Kultúra sa volá bukovohorská podľa Bukových hôr v severnom Maďarsku. Pomenovanie po nich dostala preto, že sídliská tohto ľudu sa najskôr komplexne skúmali práve tam.

Ešte môžu zdražieť

Aj keď sa odborníci obvykle zhodnú na tom, že desaťpercentný nárast v cene za výstavbu diaľnic je horná akceptovateľná hranica, dnešné čísla nemožno chápať tak, že diaľnice z Figeľovej éry naisto nebudú prudko zdražovať.

„Na konečné zhodnotenie situácie by sme mali počkať až do termínu, keď sa všetky diela budú odovzdávať do užívania,“ tvrdí Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Za úspech by považoval to, keby sa rezerva nečerpala vôbec. Jej prečerpanie na úseku medzi Jánovcami a Jablonovom nie je podľa neho zanedbateľné.

„Poukazuje to na skutočnosť, že realizácia úseku bola podcenená a neboli zohľadnené všetky riziká už v procese prípravy cenovej ponuky,“ dodal Kajánek.

Za dobrý signál pre ďalšie Figeľove časti diaľnic nepovažuje vývoj na tomto úseku ani Milan Brlej zo Slovenskej asociácie konzultačných inžinierov.

Navyše, cena sa oproti jej doterajšiemu zvýšeniu môže nafúknuť, keď sa bude odovzdávať štátu. Všetky nároky sa budú musieť po odovzdaní diaľnice doriešiť.

Navyše, ak sa mení dielo, môže sa meniť aj čas výstavby, a to núka ďalšie možnosti na dodatky, vraví Brlej.

Diaľnica Váhostavu a firmy Bögl a Krýsl sa mala odovzdávať tento mesiac. Oddiali sa napokon o pol roka.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami.
  2. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  3. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  4. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  5. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  6. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  7. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  8. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  10. Cíťte sa v priestore príjemne
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 043
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 522
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 282
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 051
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 973
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 912
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 760
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 493
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 055
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 753

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo by Plavčan nemal byť ministrom

Peter Plavčan, ktorého si vybrala SNS, mal za sebou kauzy, už keď sa stal členom vlády. Aj keď ďalšie pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

KOMENTÁRE

Keď už je trápne posmievať sa ministrovi školstva

Dôležité je ukázať, kto to celé vymyslel. A či to je riadená schéma.

ŠPORT

Ružomberok potrápil favorita, s Evertonom prehral iba o gól

Jediný gól stretnutia strelil kapitán domácich Leighton Baines.

TECH

Vedci ukázali, aké majú ľudia nezvyčajné sexuálne túžby

Štúdia naznačila, že rozdiel medzi mužmi a ženami nie je veľký.

Neprehliadnite tiež

Chuť hranolčekov z ulice Únia nezmení

Zmenu v návrhu nariadenia vyrokovalo Belgicko, aby sa nezmenila výroba dvakrát smažených hranolčekov z pouličných stánkov.

Starbucks urobil miliardový obchod, získa ďalšie kaviarne v Číne

Reťazec získa zhruba 1300 prevádzok v mestách Šanghaj a Ťiang-su a v provincii Če-ťiang.

Predseda Európskej investičnej banky sa nezmení, opäť to bude Werner Hoyer

Hoyer je predsedom banky od začiatku roka 2012, teraz ho zvolili na ďalších šesť rokov.