Mýto sa rozširuje, dopravcovia protestujú

Mýto sa rozširuje aj na cesty druhej a tretej triedy. Dopravcovia hovoria tvrdia, že zmena sa premietne do konečných cien.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Elektronické mýto sa od nového roka zavádza aj na cesty II. a III. triedy. Zatiaľ však s nulovou sadzbou. Súčasne sa rozširuje sieť mýtom spoplatnených ciest I. triedy, upravujú sa sadzby mýta pre ekologické a staršie autá a zvyšujú sa aj pokuty za mýtne prehrešky. Tieto a ďalšie zmeny vyplývajú z novely zákona o výbere mýta a jej vykonávacích predpisoch, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára.

Zavedenie mýta aj na cesty II. a III. triedy zdôvodnilo ministerstvo dopravy záujmom monitorovať nákladné autá na týchto cestách. Pričom následne môže reálne spoplatniť najvyťaženejšie úseky.

Zároveň sa zákonom od januára zvyšujú niektoré sadzby pokút za mýtne priestupky a zavedie sa aj objektívna zodpovednosť. To znamená, že zodpovednosť za mýtne prehrešky bude niesť aj majiteľ nákladného auta, nielen vodič.

To sa nepáči dopravcom, ktorí tvrdia, že s táto zmena môže prejaviť aj v konečných cenách tovarov pre spotrebiteľov. Súčasne je zvýšenie pokút za mýtne prehrešky podľa Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia a Únie autodopravcov Slovenska neúnosné.

"Navýšil sa počet spoplatnených ciest I. triedy, spoplatnili sa prejazdy intravilánmi obcí, dôjde preto k navýšeniu nákladov dopravcov na mýto o 15 až 60 percent," vyčíslil generálny tajomník združenia Česmad Pavol Reich.

Sieť mýtom spoplatnených ciest I. triedy sa rozšíri o 225 kilometrov a zavedie sa aj plošný zákaz pre kamióny na jazdu po cestách III. triedy. "Cieľom tohto kroku je nasmerovať tranzitnú nákladnú dopravu na cesty, ktoré sú na to určené," priblížil rezort dopravy. Čo sa týka rozšírenia spoplatnených ciest I. triedy, podľa ministerstva má ísť o cesty na strednom, severnom a východnom Slovensku, ktoré časť autodopravcov používala na obchádzanie spoplatnených mýtnych úsekov.

V prípade ciest III. triedy sa plošný zákaz prejazdu týka nákladných áut nad 12 ton, výnimka platí len pre dopravnú obsluhu. Na tomto rozsahu sa dohodli vyššie územné celky so zástupcami autodopravcov.

Nárast nákladov o 60 percent sa podľa jeho slov týka najmä menej ekologických áut. Takúto ťarchu podľa združenia nemôžu znášať dopravcovia sami, a preto sa podľa Reicha môže prejaviť v cenách pre spotrebiteľov.

"Autodopravcovia žiadajú okamžité zrušenie monitoringu na cestách II. a III. triedy. Tiež vyjadrujeme nesúhlas so zvýšením pokút," uviedla únia ďalej vo svojom stanovisku. Pokuty totiž podľa UNAS už nemajú represívny význam, ale sú likvidačné.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  2. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  6. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  7. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  8. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  10. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 962
  2. Od septembra opäť po starom 5 563
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 581
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 2 853
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 813
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 795
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 225
  8. Ako sme jazdili v socializme 1 181
  9. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 079
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 034

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Ramsaymu premiéra vyšla, slovenskí hokejisti zdolali v príprave Česko

Víťazstvo je dobré, ale vieme, že musíme hrať lepšie, priznal nový kouč Slovákov.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom Únie

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

EKONOMIKA

Kedy dostanete 13. a 14. plat? Fico podporil Dankov návrh

Koalícia sa zrejme dohodne na úľavách.

KOMENTÁRE

Odsedel si trest za protest proti okupácii ČSSR. Neľutuje

Zorjanov príbeh je ťažko uveriteľný.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen hľadá v Bratislave stovky ľudí, pripúšťa aj nábor cudzincov

V automobilovom závode by mohlo do konca roka pracovať takmer 14-tisíc ľudí.

Volkswagen vyrobil o tisíce áut menej. Aké sú škody po štrajku

Slovenské automobilové závody podľa analytika opäť prekonajú ročný výrobný rekord, napriek štrajku vo Volkswagene.

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

Babiš má prísť o eurofondy, znie z europarlamentu

Politici si musia vybrať, či budú sedieť vo vláde, alebo budú ich firmy čerpať eurofondy, tvrdí nemecká europoslankyňa.