SME
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky
MÉDIÁ

Desať najdôležitejších udalostí v médiách: vedú Markíza a príchod Babiša

Aj slovenské médiá lákajú podnikateľov, zároveň ich však vývoj núti šetriť. Niektoré aj zrušili.

Nový šéf Markízy Matthias Settele sa pri šetrení nebojí siahnuť ani na relácie, na ktorých si televízia kedysi zakladala.Nový šéf Markízy Matthias Settele sa pri šetrení nebojí siahnuť ani na relácie, na ktorých si televízia kedysi zakladala. (Zdroj: FOTO - ARCHÍV TV MARKÍZA)

1.Čistky vo vedení Markízy

V roku 2013 odišiel z vedenia CME, matky televízie Markíza, dlhoročný nekompromisný šéf rumunského pôvodu Adrian Sarbu. Jeho odchod znamenal aj výrazné zmeny v Markíze.

Na jeseň z funkcie zosadili generálnu riaditeľku televízie Zuzanu Ťapákovú, na jej miesto prišiel Matthias Settele z Rakúska. Zmeny pokračovali aj na ďalších pozíciách, odrazili sa aj v programe.

Markíza sa nedohodla na ďalšom kontrakte na výrobu relácie Modré z neba s firmou moderátora Viliama Rozborila.

Z funkcie šéfa Centra reklamy bol zosadený Matej Ribanský. Televízia zmenila aj programové priority. Prejavilo sa to napríklad pri župných voľbách, keď na rozdiel od minulosti nepripravila veľké mimoriadne vysielanie.

matthias-settele_4_r6474_res.jpg

FOTO - TV MARKÍZA

2.Babiš kúpil Hospodárske noviny

Podnikateľ a český politik pôvodom zo Slovenska v roku 2013 rozšíril svoje podnikateľské aktivity do médií v oboch republikách.

Na Slovensku kúpil vydavateľstvo Ecopress, jeho stopercentným vlastníkom sa v apríli stala Babišova spoločnosť Agrofert Holding.

Ecopress vydáva denník Hospodárske noviny, týždenník Zdravotnícke noviny, mesačník Stratégie a ďalšie špecializované tituly: Obchod, Sestra, Diabetik, Student Life, Horeca magazín či časopis Run.

Podľa neoficiálnych informácií mal Babiš záujem aj o iné médiá na Slovensku. Cez rok výraznejšie nakupoval v Česku, získal vydavateľstvo Mafra s najsilnejším serióznym denníkom MF Dnes či Lidovými novinami.

Nakupovali aj ďalší magnáti. Český miliardár Daniel Křetínský so slovenským finančníkom Patrikom Tkáčom koncom roka kúpili českú pobočku mediálneho koncernu Ringier Axel Springer, ktorý vydáva napríklad bulvárny denník Blesk či časopis Reflex. Slovenskú pobočku s denníkom Nový Čas napokon nekúpili.

babisgk_r1566_res.jpg

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

3.Kritizované žaloby sudcov na médiá

Kauza súdov s médiami sa dostala do pravidelnej správy o slobode médií, ktorú vydáva OBSE.

Správu písala zástupkyňa organizácie pre slobodu médií Dunja Mijatović, znepokojili ju prípady, v ktorých viacerí predstavitelia slovenskej justície žiadajú na súdoch vysoké odškodné v sporoch proti médiám.

Oba prípady spomenula aj v správe. V prvom prípade ide o žaloby na Nový Čas za zverejnené fotografie a video z roku 2011 z kauzy Bonanno.

V druhom prípade ide o poľovnícku kauzu, za ktorú žiada sudca Michal Truban od denníka SME ospravedlnenie a odškodné 150­tisíc eur.

Tvrdí, že článkom zo septembra 2012 bola poškodená jeho česť a súkromie. Denník SME musel na základe rozhodnutia súdu trikrát za sebou zverejniť ospravedlnenie.

„Žaloby sudcov a prokurátorov v kauze Bonano a rozsudok súdu v kauze sudcu Trubana voči denníku SME sú priamym ohrozením médií ako zástupcov verejnosti vo vykonávaní ich základných funkcií informovania verejnosti a kontroly verejnej moci,“ napísal vo vyhlásení z apríla aj Slovenský výbor medzinárodného tlačového inštitútu IPI.

SHOOTY

4.Diskreditácia novinára Nicholsona

Na jeseň prišla denníku SME nahrávka rozhovoru medzi investigatívnym novinárom Tomom Nicholsonom a jeho bývalým kolegom zo SME Martinom Čorejom.

Krátko nato niekto zavesil na internet aj Nicholsonove hovory s bossom podsvetia Jurajom Ondrejčákom alias Piťom, ktoré zverejnil Nový Čas. V rozhovoroch si tykajú, Piťo pozýva Nicholsona na čaj.

Nicholson sa už niekoľko rokov zaoberá tajnými službami a organizovaným zločinom. Nahrávky považuje za diskreditáciu, ku ktorej došlo v čase, keď finišuje s ďalšou knihou o podsvetí.

„Tykám si aj s minimálne tromi ďalšími mafiánmi. Oni nestrpia žiadne vykanie.“

Keď v decembri zomrel bývalý asistent predsedu Smeru Roberta Fica František Határ, ktorý podľa spisu Gorila vybavoval čierne peniaze pre stranu, premiér Fico tvrdil, že ide o „lži, postavené výlučne na nepodložených klebetách a tvrdeniach novinára usvedčeného z blízkych kontaktov s mafiou“.

tomtb_r5271_res.jpg

FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

5.Rádio Viva skončilo

Rádio Viva v noci 21. decembra prestalo vysielať, skončila sa mu platnosť licencie. Koniec sprevádzali emócie, petície a hnev vysielateľov.

Novú licenciu na uvoľnené frekvencie získala spoločnosť Corporate Legal, ktorá plánuje spustiť Info rádio.

Podnikatelia, ktorí stáli za vysielaním Rádia Viva, proti rozhodnutiu rady protestovali, odvolali sa na Najvyššom súde. Keď pôvodné rozhodnutie rady zrušil, rada opätovne pridelila frekvencie novej spoločnosti.

Ľudia okolo Rádia Viva spustili petíciu a proti rozhodnutiu rady aj demonštrovali. V decembri Najvyšší súd rozhodnutie rady pozastavil, kým súd opäť nerozhodne, zostávajú frekvencie hluché.

vivavs_r3055_res.jpg

FOTO SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK

6.Slovak Telekom sa spájal so športom

Slovak Telekom v roku 2013 urobil viacero obchodov, pri ktorých spája svoju značku so športovým vysielaním.

V máji telekomunikačný operátor kúpil stopercentný podiel spoločnosti Digi Slovakia, ktorá sa špecializuje na športové vysielanie, stal sa oficiálnym sponzorom budúcej olympiády a stál aj za nákupom práv pre novú Slovak Sport TV2, ktorá sa objavila exkluzívne najmä v televíznej ponuke Slovak Telekom.

st-t_r1686_res.jpg

FOTO - TASR

7.Nové televízie veľký rozruch nespôsobili

Počas roka pribudli nové celoplošné televízie. Markíza vo februári spustila TV Fooor, no nový riaditeľ Settele už na jeseň rozhodol o jej zrušení k 31. decembru. Chce, aby Markíza mala radšej menej, ale silných televízií.

Šéf Joj František Borovský v marci ohlásil štart tretej a štvrtej stanice. V apríli spustila vysielanie TV Wau, určená pre „moderné ženy“, v lete Senzi TV, ktorej nástup bol spojený s konkurenčným bojom o miesto u operátorov s podobnou stanicou Šlágr TV.

Obe prinášajú hudbu pre staršie generácie. Nové televízie rozruch nespôsobili.

foor.jpg

FOTO - MARKÍZA

8.Expres má nového majiteľa

Rádio Expres vo februári ovládol medzinárodný koncern Bauer Media Group cez svoju dcérsku spoločnosť Bauer Ausland. Stopercentný podiel v spoločnosti D. Expres prešiel na nemeckú spoločnosť.

Dovtedy bola 98­percentným vlastníkom spoločnosti D. Expres, a. s., spoločnosť EMMIS International Holding B. V. so sídlom v Holandsku a dve percentá patrili riaditeľke rádia a predsedníčke predstavenstva rádia Eve Babitzovej. Babitzová zostala riaditeľkou rádia.

expres.jpg

9.SSN hrozí finančný kolaps

Medzi uzneseniami, ktoré prijal v novembri snem Slovenského syndikátu novinárov, bolo aj „vytvoriť a realizovať krízový scenár a zabrániť finančnému kolapsu organizácie“, ale aj „opätovne preskúmať nevýhodné zmluvy a projekty a vyvodiť právne dôsledky“.

Aby odvrátil finančný kolaps, založil SSN svoj Dom novinárov. Môže oň prísť.

ssntb_r7904.jpg

Dom novinárov, kde sídli aj Syndikát novinárov Slovenska. FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

10. Skončilo Na telo

Diskusná relácia Na telo, na ktorej si roky Markíza zakladala, na jeseň skončila s pravidelným vysielaním. Relácia Zlatice Puškárovej zaznamenala pokles záujmu divákov, ale aj politikov.

Vracia sa len pri mimoriadnych udalostiach, ako sú voľby. Príležitosť chce využiť STV, ktorá upravila štúdio O 5 minút 12 a vymenila moderátorku politickej debaty Martu Jančkárovú za Martina Strižinca, moderátora komerčných rádií a TA3.

na_telo.jpg

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 21 807
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 20 982
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 673
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 680
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 596
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 908
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 671
  8. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 039
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 832
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 594
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Najdôležitejšie udalosti roka

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Južný pól Mesiaca. V tejto oblasti má v roku 2024 pristáť misia Artemis III.
Podpredseda parlamentu musel zavolať políciu.

Koronavírus: Matovič je s testovaním spokojný, zachytili 5 594 infekčných (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 45 155. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Počas pilotnej fázy plošného testovania otestovali 140 945 ľudí.
Komentár Tomáša Prokopčáka

Vidíte, čo sa odohráva na STU

Dve základné podmienky, ktoré akademici na STU nezvládli.

Tomáš Prokopčák.

Neprehliadnite tiež

Turecký prezident Erdogan vyzval na bojkot francúzskej produkcie

Macron sa po vražde učiteľa zaviazal k boju proti islamským radikálom.

Ilustračné foto.

Bezobalové obchody prišli pre koronu o zákazníkov

Po vypuknutí epidémie sa dozvedeli, že majú obmedziť predaj do vlastných obalov.

Bezobalovo sa predávajú napríklad aj tekuté mydlá.

Ceny ropy klesli o viac ako dve percentá

Vývoj na trhu ovplyvnili aj vyhliadky na zvýšenie dodávok.

Ilustračná fotografia.

Štát pripravuje protiústavnú novelu o poľnohospodárskej pôde, tvrdí Klub 500

Klub 500 žiada o novelu stiahnuť z legislatívneho procesu.

Minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Ján Mičovský.