LONDÝN. Veľká Británia zanedbávala svoj priemysel takmer tri posledné desaťročia. Jej vláda sa domnievala, že ho krajina s pyšnou výrobnou tradíciou už nepotrebuje.
V rovnakom čase sa Londýn stával jednou z rozhodujúcich svetových finančných metropol.
Po bankovej kríze v roku 2008 nasledovalo trpké prebudenie. Vláda zaradila spiatočku a chce sa vrátiť ku koreňom, lebo len zo služieb sa vyžiť nedá.
Kolíska revolučných technológií
Nemecký manager magazin pripomenul zlatú éru britskej priemyselnej éry. Ostrovy dali v 18. a 19. storočí svetu množstvo revolučných vynálezov od parného stroja, cez otvárač na konzervy, slnečné okuliare až po technológiu presného vŕtania.
Otvorili sebe, Európe a svetu cestu k našej dobe. V 19. storočí zarábali Briti na svojich výrobkoch podobne ako v súčasnosti Číňania.
V minulom storočí však britský duch vynaliezavosti postupne upadal.
A na jeho sklonku sa na prvých stránkach bulvárnych i serióznych novín a časopisov objavovali články o rafinovaných a ziskuchtivých bankároch, ktorí vytvárali dovnútra i navonok nový obraz o Británii.
Napokon vznikol dojem, že jej podnikatelia zarábajú horibilné sumy na špekuláciách s nehnuteľnosťami, bankovými špekuláciami a prostredníctvom internetových obchodov.
Návrat k vyváženému hospodárstvu
Pribúdajú signály, že sa tretia najsilnejšia ekonomika EÚ rozhodla vrátiť na cestu trvalého vyváženého hospodárskeho rozvoja. Chce nasledovať nemecký príklad.
Britský minister hospodárstva Vince Cable priblížil, o čo ide vláde, keď povedal: "Pokúsime sa byť dobrými Nemcami".
Hoci niektorí komentátori v ministrovom výroku vidia určitú mieru zveličenia, kabinet premiéra Davida Camerona sa rozhodol lepšie vybalansovať ekonomiku, dosiahnuť, aby na jej výkone opäť získal väčší podiel priemysel.
Sektor služieb má teraz na britskom hrubom domácom produkte (HDP) vyše 70-% podiel, výrobné odvetvia len 11 %. V Nemecku sa v priemysle vytvára okolo 20 % HDP.
Deindustrializácia Británie sa začala v 80. rokoch a zosilnela v nasledujúcom desaťročí. Lavínu uviedla do pohybu "Železná lady" Margaret Thatcherová.
Liberálny demokrat Cable jej politické rozhodnutia nedávno označil za hrubú chybu.
"Vtedajší politici boli posadnutí bankami a finančnými službami," povedal, "a verili, že krajina môže žiť z londýnskej City".
Vysoký dlh aj deficit
Británia teraz prekonáva roky útrap. Gniavi ju vysoký štátny dlh. Vznikol aj preto, lebo v dôsledku krízy musela vláda zachraňovať mnohomiliardovými injekciami úverové ústavy pred krachom, napríklad Bank of Scotland.
Jej hospodárska štruktúra sa stala monokultúrnou. Služby sa sústredili na území Veľkého Londýna, kým početné regióny na severe Anglicka schudobneli a upadli.
Británia exportovala vlani viac produktov do Írskej republiky než do štátov BRIC (Brazília, Rusko, India a Čína). Britský deficit zahraničného obchodu dosiahol takmer 65 miliárd eur.
Motor britského hospodárstva ide "len na jeden valec", uviedli experti centrálnej banky, Bank of England (BoE). Je ním spotreba, z veľkej časti podporovaná bankovými úvermi.
Hoci investície v poslednom období vzrástli, aj tak zostávajú 25 bodov pod ich posledným vrcholom.
Hľadajú priemyselné investície
Zmeny však už prichádzajú. Ich predobrazom je automobilový priemysel. Britské automobilky boli zastarané a nevýkonné. Pred 20 rokmi postupne skrachovali.
V krajine však začalo dochádzať aj k poklesu predaja osobných vozidiel.
Briti sa rozhodli získať v zahraničí peniaze a know-how. Pustili sa do obnovy automobilového sektora.
Nemecký koncern BMW prevzal výrobu kultového vozidla Mini v Oxforde a od základu prebudoval jeho závod.
Z počiatočných 300 áut sa časom zvýšila ich denná montáž na 900; počet zamestnancov vzrástol z 2 000 na 4 000. Vedenie BMW už oznámilo, že do výroby Mini investuje najmenej 800 miliónov eur.
Ďalšie zahraničné koncerny si počínajú podobne. Nissan podľa ministra Cableho investuje do automobilového priemyslu v krajine takmer 9 miliárd eur.
Darí sa domácim závodom luxusných značiek Jaguar, Rolls Royce a Bentley. Ich vlastníkmi sú však cudzinci. Ich autá kupujú hlavne Američania, ale čoraz väčší dopyt je po nich aj v Číne a Rusku.