Podcenenie priemyslu sa Británii nevyplatilo

Po bankovej kríze v roku 2008 nasledovalo prebudenie. Vláda sa chce sa vrátiť ku koreňom, lebo len zo služieb sa vyžiť nedá.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA/AP)

LONDÝN. Veľká Británia zanedbávala svoj priemysel takmer tri posledné desaťročia. Jej vláda sa domnievala, že ho krajina s pyšnou výrobnou tradíciou už nepotrebuje.

V rovnakom čase sa Londýn stával jednou z rozhodujúcich svetových finančných metropol.

Po bankovej kríze v roku 2008 nasledovalo trpké prebudenie. Vláda zaradila spiatočku a chce sa vrátiť ku koreňom, lebo len zo služieb sa vyžiť nedá.

Kolíska revolučných technológií

Nemecký manager magazin pripomenul zlatú éru britskej priemyselnej éry. Ostrovy dali v 18. a 19. storočí svetu množstvo revolučných vynálezov od parného stroja, cez otvárač na konzervy, slnečné okuliare až po technológiu presného vŕtania.

Otvorili sebe, Európe a svetu cestu k našej dobe. V 19. storočí zarábali Briti na svojich výrobkoch podobne ako v súčasnosti Číňania.

V minulom storočí však britský duch vynaliezavosti postupne upadal.

A na jeho sklonku sa na prvých stránkach bulvárnych i serióznych novín a časopisov objavovali články o rafinovaných a ziskuchtivých bankároch, ktorí vytvárali dovnútra i navonok nový obraz o Británii.

Napokon vznikol dojem, že jej podnikatelia zarábajú horibilné sumy na špekuláciách s nehnuteľnosťami, bankovými špekuláciami a prostredníctvom internetových obchodov.

Návrat k vyváženému hospodárstvu

Pribúdajú signály, že sa tretia najsilnejšia ekonomika EÚ rozhodla vrátiť na cestu trvalého vyváženého hospodárskeho rozvoja. Chce nasledovať nemecký príklad.

Britský minister hospodárstva Vince Cable priblížil, o čo ide vláde, keď povedal: "Pokúsime sa byť dobrými Nemcami".

Hoci niektorí komentátori v ministrovom výroku vidia určitú mieru zveličenia, kabinet premiéra Davida Camerona sa rozhodol lepšie vybalansovať ekonomiku, dosiahnuť, aby na jej výkone opäť získal väčší podiel priemysel.

Sektor služieb má teraz na britskom hrubom domácom produkte (HDP) vyše 70-% podiel, výrobné odvetvia len 11 %. V Nemecku sa v priemysle vytvára okolo 20 % HDP.

Deindustrializácia Británie sa začala v 80. rokoch a zosilnela v nasledujúcom desaťročí. Lavínu uviedla do pohybu "Železná lady" Margaret Thatcherová.

Liberálny demokrat Cable jej politické rozhodnutia nedávno označil za hrubú chybu.

"Vtedajší politici boli posadnutí bankami a finančnými službami," povedal, "a verili, že krajina môže žiť z londýnskej City".

Vysoký dlh aj deficit

Británia teraz prekonáva roky útrap. Gniavi ju vysoký štátny dlh. Vznikol aj preto, lebo v dôsledku krízy musela vláda zachraňovať mnohomiliardovými injekciami úverové ústavy pred krachom, napríklad Bank of Scotland.

Jej hospodárska štruktúra sa stala monokultúrnou. Služby sa sústredili na území Veľkého Londýna, kým početné regióny na severe Anglicka schudobneli a upadli.

Británia exportovala vlani viac produktov do Írskej republiky než do štátov BRIC (Brazília, Rusko, India a Čína). Britský deficit zahraničného obchodu dosiahol takmer 65 miliárd eur.

Motor britského hospodárstva ide "len na jeden valec", uviedli experti centrálnej banky, Bank of England (BoE). Je ním spotreba, z veľkej časti podporovaná bankovými úvermi.

Hoci investície v poslednom období vzrástli, aj tak zostávajú 25 bodov pod ich posledným vrcholom.

Hľadajú priemyselné investície

Zmeny však už prichádzajú. Ich predobrazom je automobilový priemysel. Britské automobilky boli zastarané a nevýkonné. Pred 20 rokmi postupne skrachovali.

V krajine však začalo dochádzať aj k poklesu predaja osobných vozidiel.

Briti sa rozhodli získať v zahraničí peniaze a know-how. Pustili sa do obnovy automobilového sektora.

Nemecký koncern BMW prevzal výrobu kultového vozidla Mini v Oxforde a od základu prebudoval jeho závod.

Z počiatočných 300 áut sa časom zvýšila ich denná montáž na 900; počet zamestnancov vzrástol z 2 000 na 4 000. Vedenie BMW už oznámilo, že do výroby Mini investuje najmenej 800 miliónov eur.

Ďalšie zahraničné koncerny si počínajú podobne. Nissan podľa ministra Cableho investuje do automobilového priemyslu v krajine takmer 9 miliárd eur.

Darí sa domácim závodom luxusných značiek Jaguar, Rolls Royce a Bentley. Ich vlastníkmi sú však cudzinci. Ich autá kupujú hlavne Američania, ale čoraz väčší dopyt je po nich aj v Číne a Rusku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 29 320
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 356
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 364
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 831
  5. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 779
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 640
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 507
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 401
  9. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 244
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 056

Téma: Britská kráľovská rodina


Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Petra Schutza

Obama nechal Trumpovi veľký problém a Plavčan odišiel

Nevypočítateľný a cholerický premiér, ktorý mení pozície cez noc, nie je lepši než bláznivý predseda parlamentu.

PLUS

Oklamať eurokomisiu nebude také jednoduché

Peniaze na vedu sa na Slovensku rozdeľujú pod úroveň civilizovaného sveta.

DOMOV

Michal Gučík o návšteve Danka: Možno mám len dobrý kávostroj

O vypovedaní koaličnej zmluvy som sa dozvedel z médií, tvrdí Gučík.

Neprehliadnite tiež

Opäť sa začína hovoriť o potiahnutí Transsibírskej magistrály až do Viedne

Na predĺženie širokorozchodnej trate z Košíc do viedenského regiónu je najvhodnejší čas, myslí si spolkový minister pre infraštruktúru.

Švajčiarsko zakázalo nové registrácie áut Porsche Cayenne s naftovým motorom

Autá, ktoré už registrované sú, môžu po švajčiarskych cestách naďalej jazdiť.

Bolívar stráca na hodnote, Venezuela sa rúti do bankrotu

Šéf venezuelskej Úverovej banky predpokladá, že sa krajina dostane do kritického obdobia v októbri a v novembri.

Najpočúvanejším rádiom v prvom polroku bolo Rádio Expres

Rádio Expres dominuje v slovenskom éteri s 19,2-percentnou počúvanosťou.