AKTUALIZOVANÉ VO ŠTVRTOK 19:39

Pre lehoty v zákazkách nám Únia nepreplatí vyše 180 miliónov eur

O eurofondy nemusíme prísť, ak ich stihneme použiť na iné projekty. No 183 miliónov eur už neuhradia.

Ľubomír Vážny.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

O eurofondy nemusíme prísť, ak ich stihneme použiť na iné projekty. No 183 miliónov eur, ktoré sa už zaplatili z rozpočtu, Brusel neuhradí.

Agentúrnu správu sme nahradili článkom SME

BRATISLAVA. Európska komisia slovenskému rozpočtu nepreplatí eurofondy v sume 183 miliónov eur. Vo štvrtok to oznámil podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny.

Tvrdí, že chyby, ktoré zaplatí Slovensko z vlastných zdrojov, sa robili v eurofondoch pri všetkých politických garnitúrach.

„Nemá to politický rozmer, je to rozložené na celé programové obdobie,“ povedal.

Hovorí tiež, že chyby pri čerpaní eurofondoch sa nerobili iba na Slovensku. O peniaze pri korekciách prídu aj Česi a Maďari.

Problémom sú lehoty

Eurofondy
  • Z 11,5 miliardy eur, ktoré môžeme v rámci aktuálneho programového obdobia čerpať do konca roka 2015, sme zatiaľ minuli polovicu.
  • Pre chyby v tendroch v 326 veľkých projektoch najmä z oblasti dopravy nám Komisia nepreplatí 183 miliónov eur.
  • Peniaze môžeme do konca roka 2015 minúť inak, no pre rozpočet je to teraz náklad .

Brusel nám vyčíta krátke lehoty, ktoré mali súťažiaci v tendroch.

Komisia pritvrdila v apríli tohto roka, keď Slovensku odkázala, že neakceptuje jeho vysvetlenie.

Vážny pripustil, že hrozilo, že nám Brusel nepreplatí až 700 miliónov eur. V októbri nám dokonca Komisia prerušila platby pre všetky operačné programy. Podľa Vážneho ich už uhradila.

Podľa Komisie sú chybné projekty také, u ktorých bola lehota na prevzatie súťažných podkladov kratšia ako 26 dní.

Takýchto chybných projektov bolo na Slovensku 326, z toho za prvej Ficovej vlády 56 a za necelé dva roky Radičovej vlády 176 projektov. Na súčasnú Ficovu vládu pripadá 94 problémových projektov.

Vážny tvrdí, že v drvivej väčšine išlo o neúmyselné chyby. „Aj vtedy, keď som bol ja minister, boli lehoty 21-dňové, 22-dňové,“ pripustil Vážny.

Hovorí, že podobné chyby sa robili už pri čerpaní eurofondov v rámci programového obdobia 2004 až 2006. No na toto obdobie sa korekcie nevzťahujú.

Odborník na eurofondy Ján Rudolf vidí problém najmä v tom, že štát nezapracoval do národnej legislatívy smernicu Európskej komisie. Tá hovorí o 52 dňoch od momentu vyhlásenia súťaže do predloženia ponuky.

„Lehota na povinné prevzatie súťažných podkladov každým uchádzačom nie je nikde definovaná, ale musí byť poskytnutá v správnom čase. Správny čas sa chápe pocitovo a tu máme základný rozpor,“ hovorí Vážny.

Problém sa podľa neho vyriešil novelou verejného obstarávania. Tá hovorí, že súťažné podklady musia byť zverejnené na webovej stránke obstarávateľa.

„Komisia kvituje, ako sme sa s tým vysporiadali, ale problém je minulosť,“ povedal Vážny.

Najviac chýb je v doprave

Výsledná suma korekcií vznikla kompromisom, jednoducho sa vypočítalo desať percent z hodnoty potenciálne chybných projektov. Týkajú sa len nadlimitných zákaziek, v ktorých ide o zákazky nad 200-tisíc eur.

Väčšina korekcií (158 miliónov eur) je z operačného programu Doprava. Týkajú sa projektov pre diaľnice, cesty aj železnice.

Komisia napríklad upozornila na chyby pri tendri na výstavbu druhého diaľničného úseku Sverepec – Vrtižer na D1 a prvej etapy Žarnovica – Šášovské Podhradie na rýchlostnej ceste R1.

Súťažiť sa začalo za prvej Ficovej vlády.

Brusel videl problém aj pri súťaži na výstavbu úseku Dubná Skala – Turany na D1 za Radičovej vlády.

Ďalšie korekcie v sume deväť miliónov eur sa týkajú operačného programu Výskum a vývoj.

Náhradné projekty

Vážny verí, že o peniaze, ktoré nám teraz nepreplatila Únia, neprídeme. Môžeme ich nahradiť inými projektmi.

Slovensko sa podľa Vážneho s Komisiou už dohodlo, na čo sa peniaze použijú. Má ísť o projekty v oblasti nákupu nových koľajových vozidiel či modernizácie železničnej infraštruktúry medzi Považskou Bystricou a Žilinou.

Ďalšie projekty sa týkajú zvyšovania bezpečnostných parametrov na cestách 1. triedy v gescii Slovenskej správy ciest.

Slovensko však tieto peniaze v prvej chvíli určite zaplatí z rozpočtu. V tomto roku ide o 90 miliónov eur.

„S výdavkami v tomto roku počítame,“ povedal šéf Tlačového odboru ministerstva financií Radko Kuruc.

Ďalších 90 miliónov sa rozloží medzi nasledujúce dva roky.

Vážny tvrdí, že štát bude tieto peniaze vymáhať od obstarávateľov, ktorí pochybili. Pripustil, že to môže trvať dlho a že to nemusí byť vždy úspešné.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Alarica – new business project in the market of shoes
  5. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  9. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  10. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 689
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 213
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 376
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 131
  5. Kam do tepla v januári? 1 791
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 531
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 399
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 334
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 904
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 861

Téma: Koaličná kríza SNS a SMER (2017)


Článok je zaradený aj do ďalších tém Kauza Plavčan a eurofondy, Eurofondy (Ekonomika), Eurofondy (Profit)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

SVET

Nemeckí socialisti tesne odhlasovali koalíciu s Merkelovou

Vláda môže vzniknúť na Veľkú noc.

Neprehliadnite tiež

Štát nakoniec nekúpi podiel v Štvorke, SIM-karty začne predávať aj mimo pôšt

Slovenská pošta mala predkupné právo na 20 percent akcií Swan Mobile, nakoniec ho nevyužije.

Štát chce pri Jaguari stavať hotel, škôlku aj nákupné centrum

V priemyselnom parku pri Nitre vzniknú nielen fabriky, ale aj občianska vybavenosť pre verejnosť.

Jaguar kúpil pozemky pod fabrikou, štátu sa vrátia desaťtisíce

Britská automobilka plánuje neďaleko Nitry spustiť výrobu svojich vozidiel na konci tohto roka.

Čína zavedie ďalšie špecifické emisné limity pre veľké podniky

Vláda v Pekingu chce pokračovať v boji so znečistením.

Účet za brexit výmenou za obchodnú dohodu sa Británii vyplatí

Mayová predbežne súhlasila, že za odchod z EÚ zaplatí približne 40 miliárd libier.