SME
Pondelok, 16. september, 2019 | Meniny má Ľudmila
AKTUALIZOVANÉ VO ŠTVRTOK 19:39

Pre lehoty v zákazkách nám Únia nepreplatí vyše 180 miliónov eur

O eurofondy nemusíme prísť, ak ich stihneme použiť na iné projekty. No 183 miliónov eur už neuhradia.

Ľubomír Vážny.Ľubomír Vážny.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

O eurofondy nemusíme prísť, ak ich stihneme použiť na iné projekty. No 183 miliónov eur, ktoré sa už zaplatili z rozpočtu, Brusel neuhradí.

Agentúrnu správu sme nahradili článkom SME

BRATISLAVA. Európska komisia slovenskému rozpočtu nepreplatí eurofondy v sume 183 miliónov eur. Vo štvrtok to oznámil podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny.

Tvrdí, že chyby, ktoré zaplatí Slovensko z vlastných zdrojov, sa robili v eurofondoch pri všetkých politických garnitúrach.

„Nemá to politický rozmer, je to rozložené na celé programové obdobie,“ povedal.

Hovorí tiež, že chyby pri čerpaní eurofondoch sa nerobili iba na Slovensku. O peniaze pri korekciách prídu aj Česi a Maďari.

Problémom sú lehoty

Eurofondy
  • Z 11,5 miliardy eur, ktoré môžeme v rámci aktuálneho programového obdobia čerpať do konca roka 2015, sme zatiaľ minuli polovicu.
  • Pre chyby v tendroch v 326 veľkých projektoch najmä z oblasti dopravy nám Komisia nepreplatí 183 miliónov eur.
  • Peniaze môžeme do konca roka 2015 minúť inak, no pre rozpočet je to teraz náklad .

Brusel nám vyčíta krátke lehoty, ktoré mali súťažiaci v tendroch.

Komisia pritvrdila v apríli tohto roka, keď Slovensku odkázala, že neakceptuje jeho vysvetlenie.

Vážny pripustil, že hrozilo, že nám Brusel nepreplatí až 700 miliónov eur. V októbri nám dokonca Komisia prerušila platby pre všetky operačné programy. Podľa Vážneho ich už uhradila.

Podľa Komisie sú chybné projekty také, u ktorých bola lehota na prevzatie súťažných podkladov kratšia ako 26 dní.

Takýchto chybných projektov bolo na Slovensku 326, z toho za prvej Ficovej vlády 56 a za necelé dva roky Radičovej vlády 176 projektov. Na súčasnú Ficovu vládu pripadá 94 problémových projektov.

Vážny tvrdí, že v drvivej väčšine išlo o neúmyselné chyby. „Aj vtedy, keď som bol ja minister, boli lehoty 21-dňové, 22-dňové,“ pripustil Vážny.

Hovorí, že podobné chyby sa robili už pri čerpaní eurofondov v rámci programového obdobia 2004 až 2006. No na toto obdobie sa korekcie nevzťahujú.

Odborník na eurofondy Ján Rudolf vidí problém najmä v tom, že štát nezapracoval do národnej legislatívy smernicu Európskej komisie. Tá hovorí o 52 dňoch od momentu vyhlásenia súťaže do predloženia ponuky.

„Lehota na povinné prevzatie súťažných podkladov každým uchádzačom nie je nikde definovaná, ale musí byť poskytnutá v správnom čase. Správny čas sa chápe pocitovo a tu máme základný rozpor,“ hovorí Vážny.

Problém sa podľa neho vyriešil novelou verejného obstarávania. Tá hovorí, že súťažné podklady musia byť zverejnené na webovej stránke obstarávateľa.

„Komisia kvituje, ako sme sa s tým vysporiadali, ale problém je minulosť,“ povedal Vážny.

Najviac chýb je v doprave

Výsledná suma korekcií vznikla kompromisom, jednoducho sa vypočítalo desať percent z hodnoty potenciálne chybných projektov. Týkajú sa len nadlimitných zákaziek, v ktorých ide o zákazky nad 200-tisíc eur.

Väčšina korekcií (158 miliónov eur) je z operačného programu Doprava. Týkajú sa projektov pre diaľnice, cesty aj železnice.

Komisia napríklad upozornila na chyby pri tendri na výstavbu druhého diaľničného úseku Sverepec – Vrtižer na D1 a prvej etapy Žarnovica – Šášovské Podhradie na rýchlostnej ceste R1.

Súťažiť sa začalo za prvej Ficovej vlády.

Brusel videl problém aj pri súťaži na výstavbu úseku Dubná Skala – Turany na D1 za Radičovej vlády.

Ďalšie korekcie v sume deväť miliónov eur sa týkajú operačného programu Výskum a vývoj.

Náhradné projekty

Vážny verí, že o peniaze, ktoré nám teraz nepreplatila Únia, neprídeme. Môžeme ich nahradiť inými projektmi.

Slovensko sa podľa Vážneho s Komisiou už dohodlo, na čo sa peniaze použijú. Má ísť o projekty v oblasti nákupu nových koľajových vozidiel či modernizácie železničnej infraštruktúry medzi Považskou Bystricou a Žilinou.

Ďalšie projekty sa týkajú zvyšovania bezpečnostných parametrov na cestách 1. triedy v gescii Slovenskej správy ciest.

Slovensko však tieto peniaze v prvej chvíli určite zaplatí z rozpočtu. V tomto roku ide o 90 miliónov eur.

„S výdavkami v tomto roku počítame,“ povedal šéf Tlačového odboru ministerstva financií Radko Kuruc.

Ďalších 90 miliónov sa rozloží medzi nasledujúce dva roky.

Vážny tvrdí, že štát bude tieto peniaze vymáhať od obstarávateľov, ktorí pochybili. Pripustil, že to môže trvať dlho a že to nemusí byť vždy úspešné.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu
  2. Zázemie vo finančnom sektore je dôležité. Aj pre bývalého vojaka
  3. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  4. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  5. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  6. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  7. Predaj firmy jednoducho a bezpečne
  8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  9. Vynovený VW Passat: Stovky drobností
  10. Ako si správne sporiť v čase nízkych úrokov?
  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tepelné čerpadlo - v lete schladí, v zime ohreje
  3. Košický magistrát chce spravovať verejný cintorín a krematórium
  4. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  5. Koliba Expo pripravuje pripravuje novú ponuku špecialít
  6. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  7. Návod na renováciu starých rodinných domov
  8. Spoločnosť HORNBACH otvorila svoju štvrtú predajňu na Slovensku
  9. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu
  10. Pozrite sa, kde všade je vhodná fúkaná izolácia
  1. Máte bolesti hlavy či depresie? Vinníkom môže byť intolerancia 9 995
  2. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 8 708
  3. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 8 616
  4. Ako si správne sporiť v čase nízkych úrokov? 8 558
  5. Vyhrajte cestu okolo sveta 6 627
  6. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom 5 360
  7. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne 4 845
  8. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta 4 789
  9. Ako fungujú platby mobilom? Bezpečnosť majú na prvom mieste 4 458
  10. Najlepší slovenský výčapník má 22 rokov. Čapovať ho učila žena 4 432

Téma: Európska komisia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Eurofondy (Ekonomika), Eurofondy (Profit)

Neprehliadnite tiež

Ropa v reakcii na útoky v Saudskej Arábii výrazne zdražela

Ceny ropy sú najvyššie za posledné štyri mesiace.

Ilustračné foto

Súťaž na licencie vyvoláva ďalšie pochybnosti, opäť ju preverujú

Štátni zamestnanci majú zatiaľ s čím pracovať.

Nová aktualizácia Windows 10 má ľuďom vrátiť čas bez rozptyľovania.

Emiráty tvrdia, že boeingy 737 MAX sa vrátia až v roku 2020

Úrad pre leteckú dopravu v Spojených arabských emirátoch pochybuje o návrate boeingov do konca tohto roka.

Boeing 737 MAX.

Ďalšie vládne stimuly nemusia Slovensku ochrániť automobilky

Budúcnosť automobiliek nestojí len na podpore vlády.

Ilustračné foto.