MÉDIÁ

Ukradnuté fotky, falošní blogeri. Obhajcovia Smeru začali robiť chyby

Súčasťou politického marketingu na internete za vládnu stranu sú aj kradnuté fotky a falošní blogeri.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - GABRIEL KUCHTA)

Na internete funguje organizovaná skupina ľudí. Vystupujú pod cudzou či vymyslenou identitou a obhajujú Smer.

Článok vyšiel na mono.sk

Václav Nedomanský sa stal štyrikrát najlepším strelcom československej hokejovej ligy a zostane najlepším strelcom československej reprezentácie. Po emigrácii sa presadil v NHL. V marci 2013 začal v internetových diskusiách obhajovať Smer. Akurát o tom nevedel. Niekto zneužil jeho slávne meno.

Najskôr sa 8. marca 2013 pod Nedomanského menom niekto zaregistroval do diskusií na SME.sk. Po dvoch príspevkoch administrátori zistili, že ide o pokus zneužiť cudziu identitu, a tak konto zablokovali.

O pár dní niekto zaregistroval Nedomanského na Facebooku. Konto využíva v diskusiách na pluska.sk, tvnoviny.sk a aktualne.sk.

„O politiku sa nezaujímam,“ reagoval prekvapene Nedomanský. Dnes žije v Los Angeles a zvažuje právne kroky.

Prípad slávneho hokejistu nie je ojedinelý. Viac ako dva mesiace sme sledovali a analyzovali aktivity ľudí, ktorí pod falošnou identitou obhajovali Smer.

Ožívajú pred voľbami

Tento príbeh sa začína v roku 2010. Už predtým sa na webe objavovali vymyslené postavičky, ktoré obhajovali politikov, ale vždy šlo o nešikovné pokusy. Snažili sa asistenti poslancov či hovorcovia strán, ktorí mali v utajení ukázať, že nie je všetko tak, ako to píšu novinári.

V roku 2010 sa však začalo diať niečo iné. Končila sa vláda Smeru s HZDS a SNS, krajina sa pripravovala na voľby.

Na Facebooku a SME.sk sa v rovnakých dňoch zaregistrovalo niekoľko používateľov. Čo mali spoločné? Fotku stiahnutú z internetu, vymyslené meno, na Facebooku boli navzájom priateľmi a diskutovali pod článkami na spravodajských portáloch a blogoch. Prispievali napríklad do skupiny SDKÚ oklamala Slovensko, no zaujímavejšie je, ako sa organizovali a koordinovali.

V utorok 9. marca 2010 o 10.37 prišiel na štrnásť adries e­mail. Odosielateľom bol Imrich Vladár, ktorý sa zvykol podpisovať ako G12. Adresátmi boli ľudia z mládežníckej organizácie Mladí sociálni demokrati – súčasný ústredný tajomník Ján Hrubý, podpredseda Martin Bohát, súčasný poslanecký asistent Andreja Kolesíka Roman Lebeda a ďalší členovia MSD.

E-mail určoval, pod ktorými článkami majú aktivisti diskutovať, aké pozitívne správy rozširovať a aké články v blogoch by mohli vzniknúť. Napríklad ku komentáru Miroslava Kusého o televíznej diskusii Roberta Fica s poľským premiérom Tuskom sa v mailových pokynoch písalo: „Poslanie verejnoprávnej televízie nie je len konflikt, hádka, spor, pre rating, ale aj vzdelávanie, a to diskusia premiérov susedných krajín určite prináša.“

Zhruba tri hodiny po doručení e-mailu sa v diskusii pod článkom objavil komentár v tomto znení.

Prečo je jedna veta písaná s diakritikou, keď úvod a záver príspevku sú bez nej?


Viacero inštruktážnych e-mailov od marca do apríla 2010 omylom poslali jednému z našich zdrojov. Medzi adresátmi nájdeme aj poslancov parlamentu za Smer Antona Martvoňa (na snímke) a Kolesíka.

Adresáti dnes tvrdia, že e-maily nedostávali. „Toto je vymyslená vec, ktorú niekto umelo vytvoril. Alebo minimálne mňa tam dopísal, lebo ja o takýchto veciach neviem,“ bráni sa Martvoň. „E­maily si nepamätám, to bolo pred tromi rokmi,“ povedal Lebeda.

„Ja to neviem potvrdiť ani vyvrátiť. Nemám pred sebou e-mail alebo niečo, na základe čoho to tvrdíte,“ vraví Hrubý. „Tie marketingové záležitosti sa odohrávajú, ale nepotvrdím vám, že som bol priamym aktérom niečoho podobného. Či sa to deje, vám povedať neviem. Teoreticky sa to diať môže.“

Len jeden člen MSD mimo záznamu potvrdil existenciu týchto správ. „Dostával som nejaké e­maily, ale ja som s tým nepracoval,“ tvrdí.

Pokyny väčšinou určovali, o čom a ako diskutovať a blogovať, občas pripomínali, že články z médií, ktoré sú proti pravici, treba „superintenzívne rozširovať“, „vyklikávať do čítaných“ a nepohodlným diskutérom „udeľovať negatívnu karmu“.

Úlohy sa delili podľa krajov. Prijímatelia mali rozširovať videá a články, ako predseda Smeru Robert Fico oslavoval MDŽ, že v primárkach SDKÚ došlo k podvodu a o dokončení diaľnice v Považskej Bystrici. Pomôckou im mal byť dokument Úspechy a výsledky vlády R. Fica a Smeru v jednom z e­mailov.

Oddaní blogeri

V správe z 9. marca sa objavili aj „témy blogov na tento týždeň“. Úlohou bolo kritizovať program Richarda Sulíka z SaS a spochybniť Ivetu Radičovú ako možnú líderku pravice. V ten istý deň zverejnil Hrubý blog s názvom „Iveta Radičová, líderka opozičnej kandidátky“. Článok je už síce zmazaný, diskusia k nemu stále existuje.

„Politickú situáciu sledujem stále. Ak som mal pocit, že by som sa rád vyjadril k nejakej téme, tak som sa k nej vyjadroval. Či už to bolo k pani Radičovej, alebo iným. Ak otázka je, či to bolo na základe pokynov, tak hovorím, že nie,“ tvrdí dnes Hrubý.

Adresáti pokyny plnili, dôkazov je viac. Správa z 8. marca 2010, ktorú má redakcia mono.sk k dispozícii, napríklad radila, ako vhodne reagovať na článok Gabriela Šípoša. Odosielateľ e-mailu spomínal, že by to chcelo „protiblog“ a bude hovoriť s ministerstvom zdravotníctva. Zatiaľ ponúkol „aspoň niekoľko použiteľných argumentov“.

Šípošov článok zverejnil 3. marca 2010. Spomínaní diskutéri si ho však všimli až o šesť dní neskôr, v deň, keď dostali e-mail s inštrukciami.

Voľby sa konali 12. júna 2010. Viacerí diskutéri v prvý júnový týždeň napísali svoje posledné príspevky.


Falošní blogeri na SME.sk. Väčina z nich blogovala od jari do jesene 2013.
Kliknite - obrázok zväčšíte.

Pád vlády, zrod nových

Denník SME v júni písal o podozreniach, že strany využívajú platených diskutérov. Erik Tomáš, dnes šéf tlačového odboru Úradu vlády, vtedy na otázky nereagoval. „Inštrukcie takéhoto typu som nedával,“ tvrdí.

Na otázku, či je možné, aby niekto konal bez vedomia straníckych štruktúr, neodpovedal a odkázal na tlačový odbor Smeru. Odtiaľ prišla rovnako vyhýbavá odpoveď: strana takéto aktivity nekoordinuje, umelé diskusie na internete neorganizuje.

Keď na jeseň 2011 padla Radičovej vláda, objavila sa nová vlna obhajcov Smeru. Od novembra 2011 do konca februára 2012 sa do diskusií na SME.sk zaregistrovalo množstvo nových používateľov, ktorí stranu denne obhajovali. Administrátori diskusií podozrivé kontá blokovali, no vždy im nejaký čas trvalo, kým ich odhalili.

Po predčasných voľbách sa situácia upokojila. Na internete zostala len úzka skupinka diskutérov, ktorí sa dennodenne snažili zlepšiť imidž členov vlády a predstaviteľov Smeru.

V marci tohto roku sa blížili župné voľby a vznikali nové kontá podporovateľov Smeru. Len tímu mono.sk sa podarilo vypátrať niekoľko desiatok diskutérov na SME.sk a niekoľko falošných účtov na Facebooku. Opäť mali poslúžiť na portáloch, kde sa diskutuje cez Facebook Comments teda napríklad pluska.sk, tvnoviny.sk a aktualne.sk.

Diskutéri zároveň spravili prvé chyby. Najskôr zneužili identitu Václava Nedomanského. O niekoľko dní sa na Facebooku zaregistroval používateľ pod menom Peter Horák. Starší pán, tiež vytrvalý obhajca Smeru. Na fotke však nie je on. Patrí Jánovi Bohdanovi Hroboňovi, evanjelickému farárovi a pedagógovi z Martina.

Hroboň zomrel v januári 2006 a jeho príbuzných zneužitie fotografie rozhorčilo. „Je to nezlučiteľné s tým, čo otec zastával a hlásal,“ povedal jeho syn Bohdan.

V apríli 2013 sa k organizovaným diskutérom pridáva Peter Tóth, opäť vymyslená identita s ukradnutou fotografiou. Je na nej Ján Morávek z Bratislavského bábkového divadla. „Nevedel som o tom,“ hovorí.

Diskutéri zneužili fotky mnohých ľudí. Smer v diskusiách obhajovali ľudia s tváru talianskeho futbalistu, blondínky zo štátu Idaho, bývalého futbalového trénera z Padovy, hráča amerického futbalu či speváčky Miley Cyrus.

Pozrite sa, kto manipuluje diskusie aj na SME (zoznam diskutérov)

V sobotu 2. novembra 2013 zverejnil aktívny bloger Radovan Bránik článok o falošných blogeroch na SME.sk. Našiel Mareka Albrechta, Janu Blahovú a Borisa Valušeka. O nikom z nich nikto nepočul v školách, či vo firmách, ktoré mali v profile.

Po odhalení začali miznúť

Článok vyvolal diskusiu, ľudia začali hľadať podozrivé osoby v blogoch, v diskusiách a na Facebooku.

Cez víkend diskutéri a blogeri naklonení Smeru nepracovali, v pondelok 4. novembra niektorí z nich náhle zmizli a z webov sa stratili ich príspevky. Iní si zmenili mená, fotky a adresy profilov na Facebooku.

Ďalšia vlna zmien sa začala 6. decembra 2013. V deň, keď sme oslovili predstaviteľov Smeru a MSD s konkrétnymi otázkami.

V roku 2011 unikol na verejnosť e-mail šéfa tlačového oddelenia KDH Michala Novotu. Písal o vzniku tajnej skupiny na Facebooku, ktorej členovia mali reagovať na články a blogy poškodzujúce imidž strany. KDH tvrdilo, že išlo len o nápad jednotlivca, ktorý nebol nikdy zrealizovaný. Podľa Novotu bol e-mail iba zle pochopený.

Vylúčiť existenciu niekoľkých diskutérov, ktorí mali za úlohu zlepšovať imidž politikov z iných strán (niekoľko vytrvalých fanúšikov mal napríklad Ľudovít Kaník z SDKÚ), nemožno.

Pod článkami na spravodajských portáloch sa však neprejavuje žiadna ďalšia tak organizovaná skupina ľudí, ako sú podporovatelia Smeru.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  4. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  7. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  10. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 565
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 415
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 945
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 495
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 860
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 843
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 2 103
  8. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 923
  9. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 822
  10. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 1 590

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Laššáková jazdí zadarmo, Kiska za vlaky platí

Najvýhodnejšie podmienky cestovania majú sudcovia Ústavného súdu v Košiciach, nemusia platiť za vlaky ani autobusy.

KOMENTÁRE

Hnev, strach a frustrácia na zmenu nestačia

Nevyháňal migrantov, nestaval múry, nenadbiehal skroteným rasizmom,

ŽENA

Kamila Boudová: Nechcem žiť vo svete, kde šesťročné deti šijú moje topánky

Odborníčka prestala pred piatimi rokmi nakupovať oblečenie.

Neprehliadnite tiež

Česko prestane platiť nočné vlaky na Slovensko. Kvôli konkurencii

Na Slovensko premáva okrem Českých dráh aj Leo Express a RegioJet

Závod americkej automobilky vo Venezuele prepustil stovky zamestnancov. Dostali SMS

General motors nie prvou firmou, ktoré prepustila svojich zamestnancov cez sms. Pred dvoma rokmi to urobil tiež výrobca čistiacich prostriedkov Clorox.

Kataster bude splácať milióny za pochybný tender, o vinníkoch mlčia

Úrad musí vrátiť 14 miliónov eur za pochybné súťaže. Či peniaze aspoň sčasti zosobní zodpovedným ľuďom, mlčí.

Viedenské letisko straší Bratislavou. Bojí sa o tisícky pracovných miest

Najväčšie rakúske letisko chce postaviť tretiu pristávaciu dráhu. Tamojší súd však jej výstavbu zakázal. Teraz inzeruje alarmujúce slogany


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop