Štát hľadá dodávateľa diaľničných e­-nálepiek

Ministerstvo dopravy nakúpi tri informačné systémy za 80 miliónov eur.

Tradičné diaľničné nálepky nahradia o niečo vyše roka elektronické.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME)

Za systém na elektronické diaľničné nálepky chce štát zaplatiť 35 miliónov eur. Do IT riešení investuje ďalšie desiatky miliónov.

BRATISLAVA. Diaľničné nálepky budú od roku 2015 elektronické, dovtedy štát musí zabezpečiť informačný systém a nájsť firmu, ktorá ho bude prevádzkovať. Už ju začal hľadať.

Za rozbehnutie a prvých osem rokov fungovania systému je ochotný dať 35 miliónov eur. S takouto hodnotou zákazky ráta Národná diaľničná spoločnosť v predbežnom oznámení o súťaži.

Kto vyhrá súťaž?

E-známky
Čo štát chystá?
  • Od roku 2015 sa bude platiť za používanie diaľnic a rýchlociest elektronickými nálepkami.
  • Štát ich plánuje predávať v troch verziách ako dnes: 10­dňové, mesačné a ročné.
  • Hľadá firmu, ktorá systém navrhne a bude za ne vyberať peniaze, pomáhať polícii pri kontrole úhrady nálepiek.
  • Víťaz má službu poskytovať 5 rokov, na 3 roky má opciu.

Príležitosť zarobiť na tejto zákazke dostanú najmä IT firmy. No k súťaži sa ešte nechceli vyjadrovať.

„V tejto veci zatiaľ nepadlo u nás žiadne rozhodnutie,“ reagoval Csaba Baráth, riaditeľ firmy Ditec.

To, či sa do súťaže zapojí, nechcel komentovať ani Datalan. Firma Tempest, o ktorej sa hovorí ako o možnom favoritovi na dodávku IT riešení pre dopravu, sa tiež nevyjadrila.

Navrhnúť systém, čo policajtom umožní získať údaje o tom, ktoré auto akú diaľničnú nálepku má, si trúfa firma Italmarket, distribútor klasických diaľničných známok.

Jej výkonný riaditeľ Ivan Ježo potvrdil, že sa do tendra prihlási. Nespresnil, či v konzorciu s firmou z oblasti informačných technológií.

Ostanú aj na pumpách?

Dnes sa nálepky predávajú v pobočkách Slovenskej pošty, aj na benzínových pumpách. Čerpačky majú z ich predaja províziu.

Aj keď fyzický predaj diaľničných známok už nebude o niečo vyše roka realitou, stále môžu v nálepkách hrať úlohu aj benzínky.

Slovnaft chce počkať na výsledok tendra a potom uvidí ako ďalej. Jeho hovorca Anton Molnár pripomína, že v Maďarsku sa elektronické nálepky kupujú aj na pumpách. Do systému sa zadajú údaje o aute, pre ktoré sa nálepka kupuje, a vodič dostane potvrdenie o kúpe.

Chystajú ďalšie zákazky

Okrem súťaže na systém elektronických nálepiek pripravuje ministerstvo dopravy ďalšie dva veľké IT tendre.

Za Národný systém dopravných informácií plánuje dať pätnásť miliónov eur. Cez súťaž začal hľadať firmu, ktorá urobí server s informáciami pre vodičov o zápchach či stave vozovky.

Viac ako 29 miliónov eur plánuje dať tomu, kto ministerstvu dodá Jednotný informačný systém v cestnej doprave. Tento systém by mal napríklad posielať vodičom automaticky SMS, keď sa im bude končiť obdobie, na ktoré majú technickú kontrolu.

Prvý pokus vypísať taký tender ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi nevyšiel. Zrušil ho Úrad pre verejné obstarávanie, lebo diskriminoval prípadných záujemcov o účasť. Napríklad chcel, aby so štátom úspešný záujemca už v minulosti spolupracoval.

Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva a bývalý poradca expremiérky Ivety Radičovej štátu odporúča, aby nemonopolizoval informačné služby pre oblasť dopravy, keď nechce míňať neefektívne.

Môže sa totiž podľa neho stať, že sa do tendrov nebudú firmy hlásiť, pretože jedna spoločnosť bude mať viac zákaziek a väčšie šance uspieť. Štát si tak nebude môcť overiť, či nie je dominantná firma príliš drahá.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  2. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  7. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  8. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  9. Modern luxury next to the Blue Church
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 6 808
  2. Moskva alebo Petrohrad? 5 871
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 218
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 627
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 298
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 186
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 053
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 329
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 305
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 199

Téma: Ditec


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

EKONOMIKA

Hranica s Ukrajinou sa môže otvoriť, clo zrušiť a roaming tiež

V najbližších rokoch by sa Ukrajina či Moldavsko mohli dostať do Schengenu.

KOŠICE KORZÁR

Spoluhráči mu neverili. Rusnák v USA pri oslave napodobnil McGregora

Futbalista má za sebou prelomový rok.

Neprehliadnite tiež

Prečo u nás jazdia vlaky s menom Horalky a koľko to stojí

Firmy si môžu zaplatiť nielen názvy vlakov, ale aj autobusových zastávok.

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

Írsko od Apple vyberie nezaplatenú daň, ako nariadil Brusel

Európska komisia nariadila Apple, aby doplatil daň vo výške 13 miliárd eur.

Ikea opäť sťahuje z trhu komody, ktoré usmrtili osem detí

Od roku 2015 Ikea reklamovala, refundovala alebo pomohla upevniť k stene viac ako jeden milión komôd.