Štát hľadá dodávateľa diaľničných e­-nálepiek

Ministerstvo dopravy nakúpi tri informačné systémy za 80 miliónov eur.

Tradičné diaľničné nálepky nahradia o niečo vyše roka elektronické.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME)

Za systém na elektronické diaľničné nálepky chce štát zaplatiť 35 miliónov eur. Do IT riešení investuje ďalšie desiatky miliónov.

BRATISLAVA. Diaľničné nálepky budú od roku 2015 elektronické, dovtedy štát musí zabezpečiť informačný systém a nájsť firmu, ktorá ho bude prevádzkovať. Už ju začal hľadať.

Za rozbehnutie a prvých osem rokov fungovania systému je ochotný dať 35 miliónov eur. S takouto hodnotou zákazky ráta Národná diaľničná spoločnosť v predbežnom oznámení o súťaži.

Kto vyhrá súťaž?

E-známky
Čo štát chystá?
  • Od roku 2015 sa bude platiť za používanie diaľnic a rýchlociest elektronickými nálepkami.
  • Štát ich plánuje predávať v troch verziách ako dnes: 10­dňové, mesačné a ročné.
  • Hľadá firmu, ktorá systém navrhne a bude za ne vyberať peniaze, pomáhať polícii pri kontrole úhrady nálepiek.
  • Víťaz má službu poskytovať 5 rokov, na 3 roky má opciu.

Príležitosť zarobiť na tejto zákazke dostanú najmä IT firmy. No k súťaži sa ešte nechceli vyjadrovať.

„V tejto veci zatiaľ nepadlo u nás žiadne rozhodnutie,“ reagoval Csaba Baráth, riaditeľ firmy Ditec.

To, či sa do súťaže zapojí, nechcel komentovať ani Datalan. Firma Tempest, o ktorej sa hovorí ako o možnom favoritovi na dodávku IT riešení pre dopravu, sa tiež nevyjadrila.

Navrhnúť systém, čo policajtom umožní získať údaje o tom, ktoré auto akú diaľničnú nálepku má, si trúfa firma Italmarket, distribútor klasických diaľničných známok.

Jej výkonný riaditeľ Ivan Ježo potvrdil, že sa do tendra prihlási. Nespresnil, či v konzorciu s firmou z oblasti informačných technológií.

Ostanú aj na pumpách?

Dnes sa nálepky predávajú v pobočkách Slovenskej pošty, aj na benzínových pumpách. Čerpačky majú z ich predaja províziu.

Aj keď fyzický predaj diaľničných známok už nebude o niečo vyše roka realitou, stále môžu v nálepkách hrať úlohu aj benzínky.

Slovnaft chce počkať na výsledok tendra a potom uvidí ako ďalej. Jeho hovorca Anton Molnár pripomína, že v Maďarsku sa elektronické nálepky kupujú aj na pumpách. Do systému sa zadajú údaje o aute, pre ktoré sa nálepka kupuje, a vodič dostane potvrdenie o kúpe.

Chystajú ďalšie zákazky

Okrem súťaže na systém elektronických nálepiek pripravuje ministerstvo dopravy ďalšie dva veľké IT tendre.

Za Národný systém dopravných informácií plánuje dať pätnásť miliónov eur. Cez súťaž začal hľadať firmu, ktorá urobí server s informáciami pre vodičov o zápchach či stave vozovky.

Viac ako 29 miliónov eur plánuje dať tomu, kto ministerstvu dodá Jednotný informačný systém v cestnej doprave. Tento systém by mal napríklad posielať vodičom automaticky SMS, keď sa im bude končiť obdobie, na ktoré majú technickú kontrolu.

Prvý pokus vypísať taký tender ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi nevyšiel. Zrušil ho Úrad pre verejné obstarávanie, lebo diskriminoval prípadných záujemcov o účasť. Napríklad chcel, aby so štátom úspešný záujemca už v minulosti spolupracoval.

Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva a bývalý poradca expremiérky Ivety Radičovej štátu odporúča, aby nemonopolizoval informačné služby pre oblasť dopravy, keď nechce míňať neefektívne.

Môže sa totiž podľa neho stať, že sa do tendrov nebudú firmy hlásiť, pretože jedna spoločnosť bude mať viac zákaziek a väčšie šance uspieť. Štát si tak nebude môcť overiť, či nie je dominantná firma príliš drahá.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 741
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 189
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 337
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 172
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 586
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 490
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 801
  8. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 4 721
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 897
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 014

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy, pretože vyšli najavo nové skutočnosti. Ani po roku zatiaľ nikoho neobvinila.

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

Výročie vraždy si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti.

KOMENTÁRE

Kažimír bude musieť siahnuť pod vankúš, aby naplnil Ficove sľuby

Bez zásahu do rozpočtu to nepôjde.

Neprehliadnite tiež

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.

Érsek napomenul šéfov diaľničiarov, udeľovali privysoké odmeny

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti nariadil prípad preveriť.

Rozvoju regiónov bráni vzdelávací systém či slabá dopravná infraštruktúra

Slovensko patrí medzi štáty OECD s najväčšími regionálnymi rozdielmi vo výške príjmov a v miere nezamestnanosti.

Analytik: Hotovosť by mala zostať medzi nami aj pre zachovanie súkromia

Ak sa v EÚ prestanú vyrábať 500-eurové bankovky, sporitelia podľa analytika pôjdu do banky a svoje úspory v miliónoch si odnesú v taške.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop