BRATISLAVA. V reklamách na veci, ktoré sa dajú kúpiť po zavolaní alebo poslaní SMS-ky, budú povinne uvedené ceny takýchto telefonických volaní a SMS.
Túto povinnosť od 1. februára prinesie novela zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorú dnes podpísal prezident.
Právnu normu, ktorú predložili poslanci za Smer-SD Anton Martvoň a Otto Brixi, poslanci schválili 5. decembra.
Pravdivý a úplný údaj o cene SMS a o jednotkovej cene volania alebo maximálnej možnej cene volania, ktorú bude musieť spotrebiteľ za takéto volanie uhradiť, musia firmy uviesť v zákonom vymedzených situáciách.
Pôjde o akúkoľvek obchodnú komunikáciu vrátane reklamy a marketingu, ktorá od spotrebiteľa vyžaduje, aby na získanie tovaru alebo služby kontaktoval predávajúceho telefonicky na čísle služby so zvýšenou tarifou. Novela zároveň presúva dôkazné bremeno pri sporoch o počte volaní či SMS zo spotrebiteľa na predávajúceho.
„Ak vznikne spor o cenu a plnenie za volanie alebo krátke textové správy (SMS), ktoré má spotrebiteľ uhradiť, znáša dôkazné bremeno preukázania nároku na plnenie a jeho výšky predávajúci,“ uvádza sa v návrhu. Martvoň argumentuje, že spotrebiteľ nemá v praxi nijakú technickú a ani faktickú možnosť v spore preukázať, že jeho plnenie je nižšie ako od neho požaduje predávajúci.
Podľa poslanca Smeru-SD ide o častý problém s výškou faktúr za telefóny, keď ľudia spochybňujú pretelefonované minúty alebo počet zaslaných správ na audiotextové čísla.
Poslankyňa za OĽaNO Helena Mezenská neuspela s pozmeňujúcim návrhom, ktorým presadzovala nové definície spotrebiteľa, a to priemerného a zraniteľného.
Priemerným spotrebiteľom mala byť bežne informovaná, primerane pozorná a obozretná osoba, za zraniteľných spotrebiteľov označila Mezenská dôchodcov, zdravotne ťažko postihnutých a mladistvých do 15 rokov. Mezenská sa tiež zameriavala na oblasť reklamácií.