BRATISLAVA. Vlaky Železničnej spoločnosti Slovensko najazdia podľa nového grafikonu o pol milióna kilometrov viac, než sa píše v končiacom sa grafikone.
Od polovice decembra tohto roka do polovice decembra roka 2014 tak prejdú spolu 30,82 milióna kilometrov.
Z cestovného, ktoré platia ľudia, železnice nedokážu pokryť všetky náklady. Ročne štát dotuje železničnú firmu, ktorá chce skončiť na budúci rok v strate 9,5 milióna eur, sumou vyše 200 miliónov eur.
Nové kilometre by mali jej náklady ešte zvýšiť. O koľko, železnice nevedia. Tvrdia, že to zistia, až keď na konci zrátajú náklady.
Spoliehajú sa na to, že tam, kde už vlak jazdí, porastú len takzvané variabilné náklady, čiže napríklad náklady na ľudskú prácu.
Firma chce lákať ľudí na zmodernizované vlaky či rozširujúce sa wifi pripojenie v nich. Či sú jej plány príliš optimistické, bude záležať aj na jej konkurentoch.
V regionálnej doprave, ktorú najviac železnice posilňovali, sú jej konkuretmi župy, majú na starosti spoje do vzdialenosti 100 kilometrov.
V Banskobystrickom kraji tvrdia, že sa snažia novému grafikonu železníc prispôsobiť.