Automaty na lístky môžu zaviesť priamo vo vlakoch

Železničiari zatiaľ nevyriešili problém cestovania bez lístkov na tratiach, kde sú stanice bez pokladníc.

Cestujúci sa sťažujú na špinu vo vlakoch, nad upratovaním majú bdieť kontrolóri čistenia.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA)

Štátny osobný železničný dopravca žije z platieb od štátu. Ak meškajú, peniaze si požičiava a vyrába straty.

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) tento rok neprerobí viac ako naplánovaných 10,5 milióna eur.

Podpredseda predstavenstva štátnej železničnej firmy Ľubomír Húska hovorí, že sa usilujú stratu znižovať a podarí sa to „azda pod desať miliónov“.

Na budúci rok ráta osobný železničný dopravca so stratou 9,5 milióna eur.

Štát im stále dlhuje

Veľkú časť straty tvoria finančné náklady na platby úrokov. Tento rok by to malo byť šesť a pol milióna eur, teda dve tretiny celej straty.

Väčšinu z toho tvoria úroky z pôžičiek, ktoré si štátna firma musela zobrať, pretože jej štát dlhuje za objednané služby, vraví generálny riaditeľ Pavol Gábor.

Ročne takto ZSSK za prevádzku osobných vlakov zinkasuje zhruba dvesto miliónov eur. Výnosy z cestovného sú zvyčajne približne polovičné.

Náklady na úročenie pôžičiek boli v minulosti ešte vyššie. V rokoch 2011 a 2012 pochádzala takmer celá strata železničnej firmy z finančných operácií.

Štát vlani osobnému dopravcovi doplatil vyše 157 miliónov eur za roky 2004 až 2010. V súčasnosti ešte podľa ZSSK dlhuje 45,5 milióna eur za minulý a predminulý rok.

Najvyšší kontrolný úrad tento rok zistil, že železničná spoločnosť na swapových obchodoch len za posledné dva roky prerobila jedenásť miliónov eur. Chránila sa nimi pred rastom úrokov.

Menej ako za auto

Kontrolný úrad nebol spokojný ani s upratovaním vozňov, ktoré ZSSK zadali spoločnosti Euroclean s polovičným vlastníkom AB Facility z finančnej skupiny Penta.

Železničiarom vyčítal, že čistotu poriadne nekontrolovali a firme, ktorá mala hygienu zabezpečiť, neudelili sankcie, ani keď sa špina hromadila. Ročne pritom Euroclean za upratovanie zinkasuje takmer päť miliónov eur.

Húska vysvetľuje, že čistenie zadali verejnou súťažou, v ktorej bol Euroclean najlacnejší. Práce rozdelili do štyroch regionálnych súťaží, aby sa o ne mohli uchádzať aj lokálne firmy. Všade zvíťazila bratislavská firma a môže vozne čistiť až do roku 2016.

Húska tvrdí, že ceny za upratovanie nie sú vysoké: za vonkajšie umytie 24-metrového osobného vozňa platia 3,70 eura, teda menej ako za osobné auto v autoumyvárni. Za každodenné čistenie interiéru dajú osem eur za vozeň.

Ako vybrať cestovné

Železničiarom sa zatiaľ nepodarilo vyriešiť ani problém cestovania bez lístkov na tratiach, kde sú malé stanice bez pokladníc.

Cestujúci si musia kupovať lístky vo vlaku, čo najmä v špičke zvyčajne nestihnú a vozia sa zadarmo.

Gábor hovorí, že riešenie s automatmi na lístky na staniciach, kde nie sú pokladnice, sa neosvedčilo počas testov v Tatrách. Na opustených staniciach automaty vykrádali a stúpli náklady na opravy.

Podľa Gábora uvažujú nad automatmi vo vlakoch, no zatiaľ sa zdá najvýhodnejšie vyberať cestovné sprievodcami.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 238
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 929
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 650
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 754
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 355
  6. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 319
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 258
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 877
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 433
  10. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 423

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Brusel vyšetruje dotácie pre Jaguar v Nitre. Môžu Briti odísť?

Druhá Ficova vláda odklepla stimuly 125 miliónov.

EKONOMIKA

Slovensko.sk bude vyzerať ako gmail. Toto sú nové e-schránky

Eseročky budú mať povinne aktivované schránky od júla. Za služby evidencie vozidiel sa bude dať zaplatiť kartou.

KOMENTÁRE

Vydrží to ešte Most alebo padne?

Mnohí voliči neodpustili Bugárovi vstup do koalície, iní sa snažia vidieť na ňom aspoň niečo pozitívne. Ale ich trpezlivosť nemožno skúšať donekonečna.

Neprehliadnite tiež

Cigaretový gigant našiel spôsob, ako vybabrať s nechutnými obalmi

Spoločnosť Philip Morris začala distribuovať puzdrá na cigarety s logom Marlboro.

Akcionári Prima banky a Sberbank schválili zámer zlúčenia bánk, Sberbank zanikne v lete

Sberbank v posledných rokoch stagnuje, má nedostatočne efektívne vnútorné procesy a nízky počet klientov.

Brazílski baníci našli obrovský smaragd, váži 360 kíl

Na vyslobodenie kameňa vysokého 1,3 metra zo zeme bola potrebná ťažká technika.

Vo finančnej gramotnosti sú slovenskí žiaci pod priemerom krajín OECD

V porovnaní s testovaním z roku 2012 slovenskí žiaci zaznamenali významný pokles výkonu.