Megasklad Amazonu môže skončiť aj v Trenčíne alebo na východe

Výstavbu veľkých skladov v Česku ohrozuje zdĺhavá administratíva. Na Slovensku by sa mohli začať stavať aj hneď.

Amazon chce dať v novom distribučnom centre prácu tisíc ľuďom, pred Vianocami ďalším stovkám brigádnikov.(Zdroj: ARCHÍV - SITA/AP)

PRAHA, BRATISLAVA. Najväčší internetový obchod sveta Amazon môže zmeniť plány na výstavbu obrovských distribučných centier.

Pôvodné predstavy o tom, že otvorí sklady na dvoch miestach v Česku, totiž dostávajú podľa denníka E15.cz trhliny.

Distribučné centrá plánoval Amazon postaviť v lokalitách blízko Prahy a Brna.

Developerská spoločnosť CTP však už pripustila, že prieťahy, ktoré sú spojené s výstavbou v Česku, môžu Amazon nahnevať tak, že vybuduje sklad na Slovensku či v Rakúsku.

Už v prvých správach o centrách sa Bratislava spomínala ako alternatíva Brna.

Ako vyzerá práca v sklade:

Dosť zeme je na východe

Distribučné centrá by mali ležať blízko väčších miest a diaľnic a ponúknuť budovy so skladovacou plochou po stotisíc štvorcových metrov. To zaberie pozemky s rozlohou zhruba dvadsať hektárov.

Každé z nich by malo zamestnávať zhruba tisíc ľudí, sezónne dokonca aj o polovicu viac. Denne by sa v ňom malo otočiť približne šesťsto kamiónov. Výstavba má stáť približne 40 miliónov eur.

Martin Fodor zo slovenskej pobočky českej logistickej firmy CTP, ktorá má stavať brnianske centrum pre Amazon na Černovickej terase, hovorí, že na Slovensku by ho vedeli postaviť v dvoch pripravených lokalitách v Prešove a Martine.

Na východe majú dokonca dvojnásobok potrebnej výmery pozemkov. Zatiaľ sa však o slovenských lokalitách nehovorí, podľa neho ešte nepadlo ani konečné slovo o Brne.

Stavať by mohli už zajtra

Riaditeľ spoločnosti Immorent zo skupiny Erste Group Peter Malík dokonca hovorí, že v ich košickom Immoparku by haly pre Amazon mohli začať stavať okamžite. „Máme tam taký priestor pri letisku a rýchloceste v Košiciach,“ vysvetľuje.

Viac hál s celkovou požadovanou veľkosťou by dokázali vybudovať aj v lokalite vedľa diaľnice D1 pri Žiline. S Amazonom však zatiaľ nie sú v kontakte.

Martin Polák, riaditeľ najväčšieho developera logistických parkov u nás Prologis so skladmi pri Senci, Galante a Novom Meste nad Váhom nepovažuje príchod Amazonu k nám za pravdepodobný.

Prologis ani nemá pripravenú dvadsaťhektárovú lokalitu, kde by centrum umiestnil. Polák si však myslí, že by ju dokázali vytvoriť.

Nevyužitá je aj fabrika

Veľké pozemky pre logistické projekty majú na Záhorí napríklad spoločnosti HB Reavis alebo Pointpark, pri Senci Goodman a ďalší developeri.

Podobná nová hala, akú na distribučné centrum potrebuje Amazon, však stojí iba minimálne využitá v Trenčíne – fabrika taiwanského výrobcu LCD panelov AU Optronics.

Na zhruba dvadsiatich hektároch ju dokončili v roku 2011 a mala zamestnať 1300 ľudí. Výrobu však krátko po štarte pre slabý odbyt zastavili, dnes tam pracuje na servise iba 170 zamestnancov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 019
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 807
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 052
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 312
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 220
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 958
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 709
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 677
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 491
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 877

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

DOMOV

‘Kaliňák dáva peniaze na prijatie migrantov’ je hoax

Konšpirátori si vymýšľajú štátne dotácie.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop