BRATISLAVA. „Na klávesnici musíte zadať šesťmiestny kód,“ hovorí pracovníčka polície. Ukazuje na drobnú klávesnicu, ktorá sa podobá platobnému terminálu v obchodoch.
Šesťmiestne číslo musí zadať každý, kto chce využívať elektronický občiansky preukaz na založenie firmy či priznanie daní cez web.
Vybavenie výmeny starého občianskeho za doklad s čipom zaberie asi päť minút. Okrem bezpečnostného kódu, ktorý treba zadať, sa návšteva polície nelíši od iných vybavovaní: podpíšete papierovú žiadosť, zaplatíte poplatok, absolvujete fotenie a zosnímanie podpisu.
Občianske s čipom vydáva polícia od pondelka. Kto o nový doklad žiadal skôr, dostane ešte preukaz bez čipu.
Úspech sa ukáže v stredu
Vynovený informačný systém, ktorý ministerstvo vnútra nasadzovalo od piatka, nemal počas pondelka výpadky. Policajné riaditeľstvá dostali aj prvé zásielky s čítačkami, ktoré budú mať grátis tí, čo budú chcieť nový doklad používať aj digitálne na podpisovanie dokumentov.
Či bol štart digitalizácie dokladov totožnosti úspešný, sa ukáže najskôr v stredu. Vtedy si totiž budú môcť funkčnosť digitálneho podpisu vyskúšať prví ľudia. Pre eobčianske si vtedy prídu tí, čo si v pondelok zaplatili dvadsať eur za ich expresné vydanie.
Inak stojí výmena dokladu 4,50 eura. Nový doklad máte najneskôr za mesiac, no v praxi skôr, asi o desať dní.
Štát už na web zavesil softvér, ktorým možno dokumenty digitálne podpisovať. Zatiaľ sa dá využiť pri podpise dokumentov v počítači, ktoré pošlete na úrady cez e-mail.
Cez noc je web zatvorený
Aj keď sa komunikácia so štátom uľahčí, stále si treba dať pozor na zákonné lehoty. Niektoré úrady totiž neprijímajú digitálne podpísané dokumenty nepretržite, ale len v pracovnom čase.
Napríklad súdy a ministerstvo spravodlivosti majú zapnuté elektronické podateľne len v pracovných dňoch od 9. do 13. hodiny. „Podania prijaté mimo tohto času budú vybavené nasledujúci pracovný deň,“ vysvetľuje ministerstvo. Cez web sa teda nebudú dať zatiaľ posielať dokumenty na poslednú chvíľu.
Platí to aj o živnostenských úradoch. Ich služby sú dostupné síce kedykoľvek, teda e-tlačivo na zrušenie či založenie živnosti vyplníte aj v noci, no úrady ho neprijmú.
„Ak sa e-podanie urobí v úradných hodinách, tento deň a čas je dňom doručenia. Inak je to nasledujúci pracovný deň,“ hovorí Alena Koišová z ministerstva vnútra.
Daňové úrady podľa hovorkyne daniarov Patrície Macíkovej prijímajú dokumenty s digitálnym podpisom nepretržite, výnimkou je len údržba systému. Dane sa teda dajú podať aj cez noc.
Rozdiely by mohli zmiznúť na budúci rok, keď začnú prvé úrady naplno komunikovať cez centrálny web Slovensko.sk, kde budú mať zriadenú dátovú schránku. Tá by mala fungovať nepretržite a doručenie podania nebude možné spochybniť.
Navyše, štát cez web ponúkne e-formuláre na rôzne dokumenty a podpisovať sa budú dať priamo cez internetový prehliadač, čo by malo uľahčiť prácu s digitálnym podpisom a tým zvýšiť jeho popularitu.
Občianske budú mať od pondelka čip, umožnia elektronický podpisČítajte