Čokoládu jedia Slováci každý deň častejšie než Česi

Pri kúpe čokolády príliš nehľadíme na to, akú má cenu, všímame si skôr druh a značku.

Ako darček kupujú čokoládu najmä obyvatelia menších miest a starší ľudia.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – Stock.XCHNG)

BRATISLAVA. Keď budete tento týždeň plniť cukrovinkami mikulášske balíčky, deťom kúpte skôr mliečnu než orieškovú či horkú čokoládu.

Mliečnu čokoládu má totiž rád každý tretí mladý človek vo veku 15 až 24 rokov, kým orieškovú obľubuje len asi každý štvrtý z tejto kategórie.

Keď však budete kupovať čokoládu pre rodičov vo vyššom veku, siahnite skôr po horkej čokoláde. Tú totiž obľubuje takmer polovica ľudí, ktorí majú viac ako 55 rokov, kým mliečnu len niečo vyše desať percent. Ukázal to prieskum poradenskej spoločnosti KPMG.

Kliknutím zväčšíte

sladkosti_r6673_res.jpg

Západ je iný ako východ

Medzi mužmi a ženami veľký rozdiel v obľube čokolády nie je. Najradšej majú čokoládu s prísadami, u žien má o niečo väčší úspech mliečna ako horká čokoláda, u mužov naopak. V Česku pritom v obľube víťazí horká čokoláda nad mliečnou.

Chute sa u nás výraznejšie rozchádzajú pri bielej čokoláde. Po tej siahajú skôr muži než ženy, v obľubuje ju má takmer každý desiaty muž, no len každá päťdesiata žena.

Analytik obchodu Ľubomír Drahovský považuje úspech bielej čokolády u mužov za prekvapujúci. No môže za tým podľa neho byť predstava, že biela čokoláda je mastnejšia a obsahuje viac kalórií, a preto o ňu ženy môžu mať menší záujem.

Mliečnu čokoládu považujú za najobľúbenejšiu ľudia z bratislavského, trnavského a žilinského regiónu. V banskobystrickej župe má mliečna čokoláda toľko priaznivcov ako čokoláda s orieškami či kandizovaným ovocím.

V nitrianskom, trenčianskom, prešovskom a košickom regióne ľudia favorizujú čokoládu s prísadami.

Čokoládu plnenú napríklad smotanou či nugátom obľubujú najmä obyvatelia Košického kraja, kde ju má rada asi štvrtina z nich. V ostatných regiónoch Slovenska obľuba tejto čokolády kolíše, no v priemere ju tu má rád každý siedmy človek.

Malý záujem máme o čokolády s netradičnými príchuťami, ako sú čili či kúsky slaniny. Kupujú ich asi len dve percentá opýtaných.

Akcie zaujmú dôchodcov

Pri nákupe čokolád sa málokedy riadime podľa ceny či zľavy. Čokoládu v zľave či akcii kupujeme na Slovensku menej ako spotrebitelia v Česku.

„Česi sa snažia viac ušetriť, Slováci sa orientujú najmä na značku, nie vždy prihliadajú na cenu čokolády,“ vraví Drahovský.

Čokoláda sa ukázala ako produkt, ktorého spotrebu príliš neovplyvňuje ekonomická situácia na Slovensku, vraví Braňo Prokop, šéf KPMG na Slovensku. „Ľudia ju berú ako formu odmeny, ktorú si môžu dovoliť stále,“ dodáva.

Pre polovicu opýtaných u nás je podstatnejším faktorom než cena druh čokolády či značka. Na cenu sú najcitlivejší v Žilinskom kraji, kde kupuje čokoládu podľa ceny asi každý piaty spotrebiteľ, no aj tam sa väčšina orientuje podľa druhu či značky čokolády.

Čokoládu v akcii pred značkovým výrobkom uprednostnia podľa prieskumu najmä dôchodcovia. Asi tretina ľudí nad 65 rokov sa pri nákupe čokolády orientuje podľa toho, či je v zľave.

No len preto, že je čokoláda v zľave alebo v akcii, si ju celkovo kupuje iba minimum ľudí – zhruba každý tridsiaty.

Nezaujímame sa príliš ani o to, odkiaľ čokoláda pochádza a za akých podmienok bola vyrobená. Všíma si to len asi každý štyridsiaty človek a skôr ženy, než muži.

Aspoň raz za týždeň

Čokoládu si kupujeme najmä preto, že na ňu máme chuť. Ako darček si ju dávajú do nákupného košíka predovšetkým obyvatelia menších miest do 500 obyvateľov, starší ľudia, ktorí majú viac ako 65 rokov, a obyvatelia nitrianskeho regiónu.

Najviac ľudí na Slovensku, ktorých oslovili v prieskume, jedáva čokoládu niekoľkokrát týždenne alebo aspoň raz za týždeň. Každý deň si ju dopraje 12,1 percenta ľudí, kým v Česku to nie je ani päť percent opýtaných.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 562
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 056
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 546
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 577
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 532
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 887
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 467
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 650
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 453
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 186

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

DOLNÝ ZEMPLÍN KORZÁR

Smer na východe už oslavuje MDŽ. Zabáva vtipmi o svokrách

Nikto nespomínal ističe, ceny elektriny, ani dôchodky.

Neprehliadnite tiež

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Buffett kúpil za dva mesiace 120 miliónov akcií Apple

Tim Cook podľa miliardára odviedol kus dobrej práce.

SNS: Ochrana pôdy znamená nepodporiť pravidlá Bruselu

Zrušenie ochrannej lehoty môže spôsobiť predaj pôdy zahraničným špekulantom.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop