Čokoládu jedia Slováci každý deň častejšie než Česi

Pri kúpe čokolády príliš nehľadíme na to, akú má cenu, všímame si skôr druh a značku.

Ako darček kupujú čokoládu najmä obyvatelia menších miest a starší ľudia.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – Stock.XCHNG)

BRATISLAVA. Keď budete tento týždeň plniť cukrovinkami mikulášske balíčky, deťom kúpte skôr mliečnu než orieškovú či horkú čokoládu.

Mliečnu čokoládu má totiž rád každý tretí mladý človek vo veku 15 až 24 rokov, kým orieškovú obľubuje len asi každý štvrtý z tejto kategórie.

Keď však budete kupovať čokoládu pre rodičov vo vyššom veku, siahnite skôr po horkej čokoláde. Tú totiž obľubuje takmer polovica ľudí, ktorí majú viac ako 55 rokov, kým mliečnu len niečo vyše desať percent. Ukázal to prieskum poradenskej spoločnosti KPMG.

Kliknutím zväčšíte

sladkosti_r6673_res.jpg

Západ je iný ako východ

Medzi mužmi a ženami veľký rozdiel v obľube čokolády nie je. Najradšej majú čokoládu s prísadami, u žien má o niečo väčší úspech mliečna ako horká čokoláda, u mužov naopak. V Česku pritom v obľube víťazí horká čokoláda nad mliečnou.

Chute sa u nás výraznejšie rozchádzajú pri bielej čokoláde. Po tej siahajú skôr muži než ženy, v obľubuje ju má takmer každý desiaty muž, no len každá päťdesiata žena.

Analytik obchodu Ľubomír Drahovský považuje úspech bielej čokolády u mužov za prekvapujúci. No môže za tým podľa neho byť predstava, že biela čokoláda je mastnejšia a obsahuje viac kalórií, a preto o ňu ženy môžu mať menší záujem.

Mliečnu čokoládu považujú za najobľúbenejšiu ľudia z bratislavského, trnavského a žilinského regiónu. V banskobystrickej župe má mliečna čokoláda toľko priaznivcov ako čokoláda s orieškami či kandizovaným ovocím.

V nitrianskom, trenčianskom, prešovskom a košickom regióne ľudia favorizujú čokoládu s prísadami.

Čokoládu plnenú napríklad smotanou či nugátom obľubujú najmä obyvatelia Košického kraja, kde ju má rada asi štvrtina z nich. V ostatných regiónoch Slovenska obľuba tejto čokolády kolíše, no v priemere ju tu má rád každý siedmy človek.

Malý záujem máme o čokolády s netradičnými príchuťami, ako sú čili či kúsky slaniny. Kupujú ich asi len dve percentá opýtaných.

Akcie zaujmú dôchodcov

Pri nákupe čokolád sa málokedy riadime podľa ceny či zľavy. Čokoládu v zľave či akcii kupujeme na Slovensku menej ako spotrebitelia v Česku.

„Česi sa snažia viac ušetriť, Slováci sa orientujú najmä na značku, nie vždy prihliadajú na cenu čokolády,“ vraví Drahovský.

Čokoláda sa ukázala ako produkt, ktorého spotrebu príliš neovplyvňuje ekonomická situácia na Slovensku, vraví Braňo Prokop, šéf KPMG na Slovensku. „Ľudia ju berú ako formu odmeny, ktorú si môžu dovoliť stále,“ dodáva.

Pre polovicu opýtaných u nás je podstatnejším faktorom než cena druh čokolády či značka. Na cenu sú najcitlivejší v Žilinskom kraji, kde kupuje čokoládu podľa ceny asi každý piaty spotrebiteľ, no aj tam sa väčšina orientuje podľa druhu či značky čokolády.

Čokoládu v akcii pred značkovým výrobkom uprednostnia podľa prieskumu najmä dôchodcovia. Asi tretina ľudí nad 65 rokov sa pri nákupe čokolády orientuje podľa toho, či je v zľave.

No len preto, že je čokoláda v zľave alebo v akcii, si ju celkovo kupuje iba minimum ľudí – zhruba každý tridsiaty.

Nezaujímame sa príliš ani o to, odkiaľ čokoláda pochádza a za akých podmienok bola vyrobená. Všíma si to len asi každý štyridsiaty človek a skôr ženy, než muži.

Aspoň raz za týždeň

Čokoládu si kupujeme najmä preto, že na ňu máme chuť. Ako darček si ju dávajú do nákupného košíka predovšetkým obyvatelia menších miest do 500 obyvateľov, starší ľudia, ktorí majú viac ako 65 rokov, a obyvatelia nitrianskeho regiónu.

Najviac ľudí na Slovensku, ktorých oslovili v prieskume, jedáva čokoládu niekoľkokrát týždenne alebo aspoň raz za týždeň. Každý deň si ju dopraje 12,1 percenta ľudí, kým v Česku to nie je ani päť percent opýtaných.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 983
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 11 866
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 784
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 628
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 320
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 153
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 550
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 380
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 379
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 125

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Odstrihnime sa od koreňov nenávisti (píše Michal Havran)

Pri výročí reformácie dokázali francúzski protestanti odsúdiť Lutherov antisemitizmus. A čo Slováci?

TECH

Astronautka z NASA: Vieme, že sa niečo pokazí

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

KOMENTÁRE

Púť do Compostely nám pripomína stratené ideály

Všetci pocestní sa v jednu chvíľu stretli, aby sa stručne pozdravili „buen camino“, a aby sa hneď potom aj rozišli.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.