Čokoládu jedia Slováci každý deň častejšie než Česi

Pri kúpe čokolády príliš nehľadíme na to, akú má cenu, všímame si skôr druh a značku.

Ako darček kupujú čokoládu najmä obyvatelia menších miest a starší ľudia.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – Stock.XCHNG)

BRATISLAVA. Keď budete tento týždeň plniť cukrovinkami mikulášske balíčky, deťom kúpte skôr mliečnu než orieškovú či horkú čokoládu.

Mliečnu čokoládu má totiž rád každý tretí mladý človek vo veku 15 až 24 rokov, kým orieškovú obľubuje len asi každý štvrtý z tejto kategórie.

Keď však budete kupovať čokoládu pre rodičov vo vyššom veku, siahnite skôr po horkej čokoláde. Tú totiž obľubuje takmer polovica ľudí, ktorí majú viac ako 55 rokov, kým mliečnu len niečo vyše desať percent. Ukázal to prieskum poradenskej spoločnosti KPMG.

Kliknutím zväčšíte

sladkosti_r6673_res.jpg

Západ je iný ako východ

Medzi mužmi a ženami veľký rozdiel v obľube čokolády nie je. Najradšej majú čokoládu s prísadami, u žien má o niečo väčší úspech mliečna ako horká čokoláda, u mužov naopak. V Česku pritom v obľube víťazí horká čokoláda nad mliečnou.

Chute sa u nás výraznejšie rozchádzajú pri bielej čokoláde. Po tej siahajú skôr muži než ženy, v obľubuje ju má takmer každý desiaty muž, no len každá päťdesiata žena.

Analytik obchodu Ľubomír Drahovský považuje úspech bielej čokolády u mužov za prekvapujúci. No môže za tým podľa neho byť predstava, že biela čokoláda je mastnejšia a obsahuje viac kalórií, a preto o ňu ženy môžu mať menší záujem.

Mliečnu čokoládu považujú za najobľúbenejšiu ľudia z bratislavského, trnavského a žilinského regiónu. V banskobystrickej župe má mliečna čokoláda toľko priaznivcov ako čokoláda s orieškami či kandizovaným ovocím.

V nitrianskom, trenčianskom, prešovskom a košickom regióne ľudia favorizujú čokoládu s prísadami.

Čokoládu plnenú napríklad smotanou či nugátom obľubujú najmä obyvatelia Košického kraja, kde ju má rada asi štvrtina z nich. V ostatných regiónoch Slovenska obľuba tejto čokolády kolíše, no v priemere ju tu má rád každý siedmy človek.

Malý záujem máme o čokolády s netradičnými príchuťami, ako sú čili či kúsky slaniny. Kupujú ich asi len dve percentá opýtaných.

Akcie zaujmú dôchodcov

Pri nákupe čokolád sa málokedy riadime podľa ceny či zľavy. Čokoládu v zľave či akcii kupujeme na Slovensku menej ako spotrebitelia v Česku.

„Česi sa snažia viac ušetriť, Slováci sa orientujú najmä na značku, nie vždy prihliadajú na cenu čokolády,“ vraví Drahovský.

Čokoláda sa ukázala ako produkt, ktorého spotrebu príliš neovplyvňuje ekonomická situácia na Slovensku, vraví Braňo Prokop, šéf KPMG na Slovensku. „Ľudia ju berú ako formu odmeny, ktorú si môžu dovoliť stále,“ dodáva.

Pre polovicu opýtaných u nás je podstatnejším faktorom než cena druh čokolády či značka. Na cenu sú najcitlivejší v Žilinskom kraji, kde kupuje čokoládu podľa ceny asi každý piaty spotrebiteľ, no aj tam sa väčšina orientuje podľa druhu či značky čokolády.

Čokoládu v akcii pred značkovým výrobkom uprednostnia podľa prieskumu najmä dôchodcovia. Asi tretina ľudí nad 65 rokov sa pri nákupe čokolády orientuje podľa toho, či je v zľave.

No len preto, že je čokoláda v zľave alebo v akcii, si ju celkovo kupuje iba minimum ľudí – zhruba každý tridsiaty.

Nezaujímame sa príliš ani o to, odkiaľ čokoláda pochádza a za akých podmienok bola vyrobená. Všíma si to len asi každý štyridsiaty človek a skôr ženy, než muži.

Aspoň raz za týždeň

Čokoládu si kupujeme najmä preto, že na ňu máme chuť. Ako darček si ju dávajú do nákupného košíka predovšetkým obyvatelia menších miest do 500 obyvateľov, starší ľudia, ktorí majú viac ako 65 rokov, a obyvatelia nitrianskeho regiónu.

Najviac ľudí na Slovensku, ktorých oslovili v prieskume, jedáva čokoládu niekoľkokrát týždenne alebo aspoň raz za týždeň. Každý deň si ju dopraje 12,1 percenta ľudí, kým v Česku to nie je ani päť percent opýtaných.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  2. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  5. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  8. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  9. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  10. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 626
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 038
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 964
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 093
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 904
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 177
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 007
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 656
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 648
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 558

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner hokejovej reprezentácie a šéf zväzu diskutovali spolu v mimoriadnej relácii TV Markíza.

KOMENTÁRE

Vydrží to ešte Most alebo padne?

Trpezlivosť voličov nemožno skúšať donekonečna.

DOMOV

EU Observer: ruskí špióni verbujú aj Slovákov

Spôsob, akým sa kluby ruských bojových umení rozrastajú po Európe, nie je podľa analytikov prirodzený.

Neprehliadnite tiež

Za žalúdočné problémy na dovolenke možno už čoskoro vysúdite peniaze

Nový typ nemajetkovej ujmy chcú do zákona dostať viacerí právnici a akademici.

Cigaretový gigant našiel spôsob, ako vybabrať s nechutnými obalmi

Spoločnosť Philip Morris začala distribuovať puzdrá na cigarety s logom Marlboro.

Akcionári Prima banky a Sberbank schválili zámer zlúčenia bánk, Sberbank zanikne v lete

Sberbank v posledných rokoch stagnuje, má nedostatočne efektívne vnútorné procesy a nízky počet klientov.

Brazílski baníci našli obrovský smaragd, váži 360 kíl

Na vyslobodenie kameňa vysokého 1,3 metra zo zeme bola potrebná ťažká technika.