Made in Czechoslovakia bude skôr na zbraniach než potravinách

Značka spoločného štátu ktorú chce vzkriesiť Fico, je na jedlo nepoužiteľná. Najskôr by sa mohla dostať na zbrane a stroje.

Značka Made in Czechoslovakia sa v mnohých domácnostiach zachovala na porceláne.(Zdroj: FOTO – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Označenie Made in Czechoslovakia, čo v preklade z angličtiny znamená „vyrobené v Československu,“ chce dvadsať rokov po rozdelení spoločného štátu vzkriesiť premiér Robert Fico (Smer). O možnosti spoločnej propagácie Česka a Slovenska za hranicami Európskej únie hovoril v stredu s českým premiérom v demisii Jiřím Rusnokom.

Kto a za akých podmienok bude môcť značku používať, zatiaľ nikto nevie. Ficov Úrad vlády nechcel podrobnosti vysvetľovať. „Pretože ide len o prvotný zámer,“ reagovalo tlačové oddelenie.

Ministerstvo hospodárstva dáva od nápadu ruky preč, odkazuje na ministerstvo zahraničných vecí. „Ide o otázku stratégie zahraničného obchodu, súvisiacu s propagáciou,“ vysvetľuje.

Na ministerstve zahraničných vecí nás odkázali na Slovenskú agentúru pre rozvoj investícií. Ani tá však na oživení značky nepracuje.

Pre obchod so zbraňami?

Fico prezradil len toľko, že značka Made in Czechoslovakia by naše výrobky mohla propagovať v častiach Ázie a Afriky, kde si podľa neho rozdelenie spoločného štátu nevšimli a ktoré sa nezžili s logom vyrobené na Slovensku či v Česku.

„Významní predstavitelia týchto krajín často hovoria po česky alebo po slovensky, lebo študovali na našich univerzitách,“ tvrdí Úrad vlády.

Pokiaľ bude Rusnok začiatkom roka stále pri moci, s Ficom chce ísť aj na prvú cestu do štátu, kam by sa mohli výrobky pod spoločnou značkou vyvážať. O akú krajinu ide, premiér novinárom nespresnil.

Značka Made in Czechoslovakia sa môže uplatniť pri vývoze strojov alebo zbraní, v minulosti sme totiž s československými zbraňami a strelivom úspešne obchodovali s africkými štátmi. „Určitý zmysel by to preto malo,“ hovorí o oživení značky exminister obrany Ľubomír Galko (SaS).

Začiatkom leta spomínal vzkriesenie značky Made in Czechoslovakia aj minister obrany Martin Glváč (Smer), keď hovoril o modernizácii bojového vozidla BVP2, na ktorej spolupracujeme s českou armádou.

Teoreticky by značku neexistujúceho štátu mohli získať aj stroje či spotrebný tovar, ktorý by sme vyvážali do iných štátov Európskej únie. Celoeurópske pravidlá pre označovanie krajiny pôvodu platia totiž len na niektoré potraviny, upozorňuje Európska komisia.

Na potraviny určite nie

Označovanie potravín visačkou Made in Czechoslovakia si preto minister pôdohospodárstva Ľubomír Jahnátek (Smer) nevie predstaviť.

„Česká, slovenská ani európska legislatíva neumožňujú používať označenie Made in Czechoslovakia,“ vraví hovorca ministerstva Peter Hajnala.

Označenie krajiny pôvodu pri potravinách musí byť totiž pravdivé, kontrolovateľné a zákazníka nesmie zavádzať.

Pri vývoze potravín, ale aj iných výrobkov do štátov mimo Európskej únie, ich označovaniu názvom neexistujúceho štátu nemusí nič brániť.

„Pri vývoze mimo Únie neplatia európske pravidlá, ale pravidlá krajiny dovozu,“ vraví Andrej Králik zo Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.

Spojené štáty vyžadujú pravdivú informáciu, kde bol vyrobený, pri akomkoľvek tovare, nestačí ani všeobecné označenie Made in EU. Japonsko a Čína žiadajú uviesť krajinu pôvodu len pri potravinách, Rusko pri akomkoľvek spotrebnom tovare.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 022
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 7 562
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 589
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 441
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 971
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 817
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 814
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 786
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 690
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 180

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Povedať, že Fico III a Mečiar III už sú jedna k jednej, sa ešte nedá, ale synchronizovaná akcia proti Kiskovi je porovnateľná iba a len s únosom mladého Kováča.

KULTÚRA

Manžel režíroval jej milostnú scénu. Kate Winslet s tým mala problém

S Titanicom sa jej kariéra iba rozbiehala.

Neprehliadnite tiež

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.

Eset odhalil novú špehovaciu kampaň

Novú špehovaciu kampaň zaznamenal Eset v siedmich krajinách.