BRATISLAVA. Označenie Made in Czechoslovakia, čo v preklade z angličtiny znamená „vyrobené v Československu,“ chce dvadsať rokov po rozdelení spoločného štátu vzkriesiť premiér Robert Fico (Smer). O možnosti spoločnej propagácie Česka a Slovenska za hranicami Európskej únie hovoril v stredu s českým premiérom v demisii Jiřím Rusnokom.
Kto a za akých podmienok bude môcť značku používať, zatiaľ nikto nevie. Ficov Úrad vlády nechcel podrobnosti vysvetľovať. „Pretože ide len o prvotný zámer,“ reagovalo tlačové oddelenie.
Ministerstvo hospodárstva dáva od nápadu ruky preč, odkazuje na ministerstvo zahraničných vecí. „Ide o otázku stratégie zahraničného obchodu, súvisiacu s propagáciou,“ vysvetľuje.
Na ministerstve zahraničných vecí nás odkázali na Slovenskú agentúru pre rozvoj investícií. Ani tá však na oživení značky nepracuje.
Pre obchod so zbraňami?
Fico prezradil len toľko, že značka Made in Czechoslovakia by naše výrobky mohla propagovať v častiach Ázie a Afriky, kde si podľa neho rozdelenie spoločného štátu nevšimli a ktoré sa nezžili s logom vyrobené na Slovensku či v Česku.
„Významní predstavitelia týchto krajín často hovoria po česky alebo po slovensky, lebo študovali na našich univerzitách,“ tvrdí Úrad vlády.
Pokiaľ bude Rusnok začiatkom roka stále pri moci, s Ficom chce ísť aj na prvú cestu do štátu, kam by sa mohli výrobky pod spoločnou značkou vyvážať. O akú krajinu ide, premiér novinárom nespresnil.
Značka Made in Czechoslovakia sa môže uplatniť pri vývoze strojov alebo zbraní, v minulosti sme totiž s československými zbraňami a strelivom úspešne obchodovali s africkými štátmi. „Určitý zmysel by to preto malo,“ hovorí o oživení značky exminister obrany Ľubomír Galko (SaS).
Začiatkom leta spomínal vzkriesenie značky Made in Czechoslovakia aj minister obrany Martin Glváč (Smer), keď hovoril o modernizácii bojového vozidla BVP2, na ktorej spolupracujeme s českou armádou.
Teoreticky by značku neexistujúceho štátu mohli získať aj stroje či spotrebný tovar, ktorý by sme vyvážali do iných štátov Európskej únie. Celoeurópske pravidlá pre označovanie krajiny pôvodu platia totiž len na niektoré potraviny, upozorňuje Európska komisia.
Na potraviny určite nie
Označovanie potravín visačkou Made in Czechoslovakia si preto minister pôdohospodárstva Ľubomír Jahnátek (Smer) nevie predstaviť.
„Česká, slovenská ani európska legislatíva neumožňujú používať označenie Made in Czechoslovakia,“ vraví hovorca ministerstva Peter Hajnala.
Označenie krajiny pôvodu pri potravinách musí byť totiž pravdivé, kontrolovateľné a zákazníka nesmie zavádzať.
Pri vývoze potravín, ale aj iných výrobkov do štátov mimo Európskej únie, ich označovaniu názvom neexistujúceho štátu nemusí nič brániť.
„Pri vývoze mimo Únie neplatia európske pravidlá, ale pravidlá krajiny dovozu,“ vraví Andrej Králik zo Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.
Spojené štáty vyžadujú pravdivú informáciu, kde bol vyrobený, pri akomkoľvek tovare, nestačí ani všeobecné označenie Made in EU. Japonsko a Čína žiadajú uviesť krajinu pôvodu len pri potravinách, Rusko pri akomkoľvek spotrebnom tovare.