BRATISLAVA. Prečo chodia zamestnanci železníc na zahraničné pracovné cesty?
Aj to sa snažil zistiť Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) počas kontroly v Železničnej spoločnosti Slovensko. Píše, že odpoveď nenašiel. Podľa protokolu chýbali pozvánky či program rokovaní železničiarov v cudzine.
Hoci vedenie železníc vydalo usmernenie, podľa ktorého by mal na zahraničné cesty chodiť iba jeden zamestnanec, ak je to možné, niekedy išli na cestu dvaja až siedmi. Vysvetlenie, prečo cestovali toľkí, kontrolóri tiež nenašli.
Problém je to podľa NKÚ pri administratívnych pracovníkoch železníc. Sprievodcovia či rušňovodiči, ktorí zachádzajú vo vlakoch za hranice, sú na pracovnej ceste automaticky.
Záznamy o cestách chýbajú
Na zahraničné pracovné cesty úradníkov išlo v roku 2011 vyše 78-tisíc eur. Vlani železnice znížili počet výjazdov a výdavky na ne na 62-tisíc eur.
Záznamy o tom, kam a prečo zamestnanci cestujú, kontrolórom chýbali za oba roky. Železničiarom preto odporučili, aby si viedli presné údaje, každý rok ich spísali aj s prínosom ciest.
Železnice tvrdia, že pozvánky a programy rokovaní sú na jednotlivých pracoviskách, ktoré ľudí na cesty vyslali. V tom, že cestuje viac ľudí naraz, problém nevidia. „Chýbajúce pozvánky nepreukazujú, že by na poradu cestovalo zbytočne viac manažérov,“ vysvetľuje hovorkyňa železníc Jana Morháčová.
Podľa nej ide o rokovania s hlavnými partnermi z okolitých krajín, s ktorými si treba dohodnúť kvalitu a kvantitu dopravy. To sa týka niekoľkých odborných útvarov, a tak je úspornejšie poslať ich naraz.
KDH, ktorého manažéri železnice riadili za vlády Ivety Radičovej, odôvodňujú vyšší počet ciest v roku 2011 tým, že museli riešiť nášľapné míny, ktoré nechal manažment z čias prvej vlády Roberta Fica.
Mali zrušiť viac manažérov
Ozdravný plán neplnia železnice podľa plánu. Škrtli o sto riadiacich miest menej, než mali.
BRATISLAVA. Zrušiť 191 manažérskych pozícií. Tak znela úloha, ktorú mala Železničná spoločnosť Slovensko splniť začiatkom apríla roku 2011.
No nestalo sa tak, píše v závere z kontroly Najvyšší kontrolný úrad. Reálne vraj k 1. máju 2011 zrušili iba 81 manažérskych pozícií.
Koľko ľudí skutočne prišlo o prácu, nevedno. Často totiž ide iba o neobsadené pozície.
Dnešné vedenie železníc tvrdí, že sa záchranným balíčkom predchodcov sčasti riadi a snaží sa ho napĺňať. „Je len otázne, či sú také zásadné opatrenia dosiahnuteľné v pôvodne nastavených časových limitoch,“ píšu železnice.
Tvrdia, že sa snažia čo najviac šetriť nákupmi cez elektronické aukcie.
NKÚ im vytkol, že namiesto plánovaných úspor takmer deväť miliónov eur ročne v roku 2011 ušetrili iba 315-tisíc eur a o rok neskôr niečo vyše milióna. Méty sú vraj nereálne.
Železnice všetky budovy nevyužívajú
Na dvoch miestach v Bratislave by železnice mohli hospodáriť lepšie, ak by obsadili prázdne priestory, tvrdí úrad.
BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko nevyužíva svoje priestory, ktoré má na Žabotovej a Železničiarskej ulici v Bratislave. Najvyšší kontrolný úrad tvrdí, že by ich využiť mala.
„Viaceré spoločnosti si ich odmietli prenajať pre nedostatočné technické vybavenie,“ vysvetľujú železnice. Časť kapacity na Žabotovej sa vraj už využíva ako nocľažňa vlakových čiat. Už sa tam presťahoval aj ústredný dispečing spoločnosti.