Kontrolóri kritizujú špinu vo vlakoch

Vozne upratuje firma blízka Pente. Najvyšší kontrolný úrad tvrdí, že má voľné ruky a isté zárobky.

Čistotu vo vlakoch by mal skontrolovať nezávislý úrad.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

Čistenie vlaku vraj trvalo upratovacej firme tri až sedem minút. Za túto prácu inkasuje milióny eur ročne.

BRATISLAVA. Čo je najdôležitejšie pre cestujúcich vo vlaku? Najmä čistota na toaletách. To je zjednodušený záver ankety, ktorú robila Železničná spoločnosť Slovensko medzi svojimi klientmi. Práve hygienu vlakov pritom cestujúci v prieskume najviac kritizovali.

Vozne pre železnice už niekoľko rokov upratuje spoločnosť Euroclean. Jej akcionár, spoločnosť Magnol services, patrí do portfólia skupiny Penta. V rokoch 2011 a 2012 zinkasovala za upratovanie vyše desať miliónov eur.

Pozrú koše a podlahy

Upratovacia firma má však pomerne voľné ruky a isté zárobky.

Skonštatoval to Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ), keď bol v lete železnice skontrolovať.

V záveroch z kontrol píše, že železnice preplácali firme všetky výkony, ani raz ju nepotrestali sankciami. „Niektoré prípady znečistenia poukazovali na nahromaďovanie sa nečistôt v dlhšom období, a to aj v nových vlakových súpravách,“ píše úrad.

Euroclean
Čo má urobiť raz za 24 hodín
  • vyčistiť nádoby na odpad,
  • vyčistiť podlahy, sedadlá, rámy okien, stolíky, koberce,
  • vyčistiť a vydezinfikovať toalety, umývadlá a zrkadlá,
  • doplniť pred odchodom vlaku toaletný papier, papierové utierky a mydlo.
príklady zo zmluvy

Vlaky nekontrolovali na to špeciálne určení ľudia, ale zamestnanci železníc ako napríklad sprievodcovia. Ako cituje NKÚ záznamy železničiarov, vlaky sa preberali často po kontrole, ktorá obsiahla len koše a podlahu. Niekedy preberajúci zamestnanci na problémy neupozornili tak, ako mali. Z hlásení prednostov vyplynulo, že čistenie trvá tri až sedem minút.

Euroclean tvrdí, že upratuje kvalitne. Podľa typu prác trvá čistenie vlaku podľa firmy minimálne 20 minút.

Kontrolóri aj tak železničiarom odporúčajú, aby systém čistenia prehodnotili a tam, kde sa to dá, si vozne čistili aj sami. Radia im tiež, aby sa na hygienu vo vlakoch pozrel nezávislý Úrad verejného zdravotníctva.

Kontrolóri však priznávajú, že na to, aby si vozne čistili sami, železniciam niekde chýba infraštruktúra.

Železničná spoločnosť Slovensko zatiaľ o čistení vagónov vlastnými silami neuvažuje. „Robí sa však nová analýza realizácie vo vlastnej réžii v porovnaní s dodávateľským systémom,“ povedala hovorkyňa Jana Morháčová.

Vytvorili aj novú špeciálnu profesiu: preberač čistenia, zamestnali na ňu 20 ľudí. Za pochybenia už podľa Morháčovej platí Euroclean sankcie a krátia mu platby.

Euroclean pokračuje

Železnice pripomenuli, že vlani obstarávali čistenie novým spôsobom. Vyhlásili súťaž na čistenie vozňov tak, aby sa do nej mohli zapojiť aj menšie upratovacie firmy.

Slovensko tak rozdelili na štyri časti, v ktorých mohli vozne uchádzači čistiť. V súťaži pre celé Slovensko zvíťazol Euroclean.

V košickom regióne nemal v súťaži na čistenie vozňov súpera. V ďalších častiach Slovenska boli jeho súperi drahší.

Podľa zmlúv môže najbližšie dva roky zarobiť na čistení ďalších asi 10 miliónov eur. Ak sa využije opcia na roky 2015 a 2016, tak sa môže jeho zárobok blížiť k 20 miliónom eur.

Previerka ešte príde. Na poradenské zmluvy

Osobný železničný dopravca zaplatil nákladnému dopravcovi poradcu. Ten má dlhy v stovkách miliónov eur.

BRATISLAVA. Keď sa v roku 2011 rozhodlo, že osobný železničný dopravca (ZSSK) odkúpi od nákladného Carga opravárenské depá v hodnote zhruba 50 miliónov eur, podpísali aj inú zmluvu. V nej sa dohodli, že osobný dopravca zaplatí za Cargo náklady na právne poradenstvo, ktoré využije pri spomínanej transakcii.

Podľa zmluvy ZSSK zaplatila za Cargo pol milióna eur. Píše to Najvyšší kontrolný úrad.

Zistil aj to, že ZSSK si na operáciu prevodu opravárenských kapacít najala ešte inú právnu kanceláriu. Tej vyplatila za služby 650­tisíc eur.

ZSSK kontrolórom vysvetlila, že tieto právne služby sa týkali aj iných poskytnutých služieb. Neoficiálne sa hovorí, že jedna zmluva mala zastrešiť poradenstvo pre Cargo a druhá pre ZSSK. Aj keď sú obe štátne firmy, vraj chceli dohodnúť biznis tak, aby pre každú z firiem dopadol čo najlepšie.

Navrhnú ďalšiu kontrolu

Najvyšší kontrolný úrad však chce poradenské zmluvy preveriť detailnejšie. Navrhuje ďalšiu kontrolu, počas ktorej sa zameria aj na hospodárnosť a opodstatnenosť peňazí, ktoré železničiari posielajú poradcom. Pod lupou nebude už len osobný dopravca, ale aj nákladné Cargo.

Kontrolóri si všimli aj poradenstvo objednané železničnou osobnou dopravou pre zvláštne finančné nástroje, ktoré jej spôsobovali straty. Išlo o takzvané zaisťovanie úrokov. Železnice sa v minulosti obávali, že im úroky z pôžičiek porastú, a tak si ich zaistili cez takzvané swapy. Situácia na trhu sa však zmenila a železnice na nich prerobili len za roky 2011 a 2012 asi jedenásť miliónov eur.

Zmluvu zrušili

NKÚ zistil, že si železnice v tejto veci objednali právnickú firmu, ktorá si najala audítora na ocenenie rizík zo zaistených úrokov. Už v tom čase však vraj mali železnice uzatvorenú zmluvu s tou istou audítorskou firmou, ktorej vyplatili 93­-tisíc eur.

Právnikom vyplatili za pomoc s derivátmi vyše 49­-tisíc eur. Železnice zmluvu s právnikmi vypovedali.

Audítorom, o ktorom píše kontrolný úrad, mala byť KPMG, advokátmi Dedák & Partners. No KPMG hovorí, že v čase, keď pracovalo pre Dedáka & Partners, nemalo so železnicami audítorskú ani žiadnu inú zmluvu, v rámci ktorej by od ZSSK dostalo zaplatenú spomínanú sumu.

Daniela Krajanová

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 485
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 361
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 238
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 303
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 063
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 469
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 448
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 340
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 537
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 077

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Kaliňák je Ficov Lexa

Minister vnútra vyrástol na symbol zrastenia politickej a ekonomickej moci.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Za projekt opravy, ktorý sa nikdy nevyužil, ministerstvo zaplatilo takmer 175-tisíc eur.

KOMENTÁRE

Kto robí Slovensku v Amerike reklamu? Aj statočný pes a splašený medveď

Krajinu často zviditeľnia iba virály.

Neprehliadnite tiež

BMW musí stopnúť výrobu, problémy má dodávateľ

Prerušenie výroby by mohlo stáť BMW denne desiatky miliónov eur.

Ikea začína hľadať nové chute. Známe mäsové gule nestačia

Na predaji jedla a nápojov zarába reťazec 1,7 miliardy eur ročne.

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Doprava a logistika

Firmy chcú uľahčiť kamionistom prejazd Európou, tlačia na spoločné mýto

Európska komisia pripravuje reformu. Predstaviť ju chce v najbližších dňoch