Kontrolóri kritizujú špinu vo vlakoch

Vozne upratuje firma blízka Pente. Najvyšší kontrolný úrad tvrdí, že má voľné ruky a isté zárobky.

Čistotu vo vlakoch by mal skontrolovať nezávislý úrad.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

Čistenie vlaku vraj trvalo upratovacej firme tri až sedem minút. Za túto prácu inkasuje milióny eur ročne.

BRATISLAVA. Čo je najdôležitejšie pre cestujúcich vo vlaku? Najmä čistota na toaletách. To je zjednodušený záver ankety, ktorú robila Železničná spoločnosť Slovensko medzi svojimi klientmi. Práve hygienu vlakov pritom cestujúci v prieskume najviac kritizovali.

Vozne pre železnice už niekoľko rokov upratuje spoločnosť Euroclean. Jej akcionár, spoločnosť Magnol services, patrí do portfólia skupiny Penta. V rokoch 2011 a 2012 zinkasovala za upratovanie vyše desať miliónov eur.

Pozrú koše a podlahy

Upratovacia firma má však pomerne voľné ruky a isté zárobky.

Skonštatoval to Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ), keď bol v lete železnice skontrolovať.

V záveroch z kontrol píše, že železnice preplácali firme všetky výkony, ani raz ju nepotrestali sankciami. „Niektoré prípady znečistenia poukazovali na nahromaďovanie sa nečistôt v dlhšom období, a to aj v nových vlakových súpravách,“ píše úrad.

Euroclean
Čo má urobiť raz za 24 hodín
  • vyčistiť nádoby na odpad,
  • vyčistiť podlahy, sedadlá, rámy okien, stolíky, koberce,
  • vyčistiť a vydezinfikovať toalety, umývadlá a zrkadlá,
  • doplniť pred odchodom vlaku toaletný papier, papierové utierky a mydlo.
príklady zo zmluvy

Vlaky nekontrolovali na to špeciálne určení ľudia, ale zamestnanci železníc ako napríklad sprievodcovia. Ako cituje NKÚ záznamy železničiarov, vlaky sa preberali často po kontrole, ktorá obsiahla len koše a podlahu. Niekedy preberajúci zamestnanci na problémy neupozornili tak, ako mali. Z hlásení prednostov vyplynulo, že čistenie trvá tri až sedem minút.

Euroclean tvrdí, že upratuje kvalitne. Podľa typu prác trvá čistenie vlaku podľa firmy minimálne 20 minút.

Kontrolóri aj tak železničiarom odporúčajú, aby systém čistenia prehodnotili a tam, kde sa to dá, si vozne čistili aj sami. Radia im tiež, aby sa na hygienu vo vlakoch pozrel nezávislý Úrad verejného zdravotníctva.

Kontrolóri však priznávajú, že na to, aby si vozne čistili sami, železniciam niekde chýba infraštruktúra.

Železničná spoločnosť Slovensko zatiaľ o čistení vagónov vlastnými silami neuvažuje. „Robí sa však nová analýza realizácie vo vlastnej réžii v porovnaní s dodávateľským systémom,“ povedala hovorkyňa Jana Morháčová.

Vytvorili aj novú špeciálnu profesiu: preberač čistenia, zamestnali na ňu 20 ľudí. Za pochybenia už podľa Morháčovej platí Euroclean sankcie a krátia mu platby.

Euroclean pokračuje

Železnice pripomenuli, že vlani obstarávali čistenie novým spôsobom. Vyhlásili súťaž na čistenie vozňov tak, aby sa do nej mohli zapojiť aj menšie upratovacie firmy.

Slovensko tak rozdelili na štyri časti, v ktorých mohli vozne uchádzači čistiť. V súťaži pre celé Slovensko zvíťazol Euroclean.

V košickom regióne nemal v súťaži na čistenie vozňov súpera. V ďalších častiach Slovenska boli jeho súperi drahší.

Podľa zmlúv môže najbližšie dva roky zarobiť na čistení ďalších asi 10 miliónov eur. Ak sa využije opcia na roky 2015 a 2016, tak sa môže jeho zárobok blížiť k 20 miliónom eur.

Previerka ešte príde. Na poradenské zmluvy

Osobný železničný dopravca zaplatil nákladnému dopravcovi poradcu. Ten má dlhy v stovkách miliónov eur.

BRATISLAVA. Keď sa v roku 2011 rozhodlo, že osobný železničný dopravca (ZSSK) odkúpi od nákladného Carga opravárenské depá v hodnote zhruba 50 miliónov eur, podpísali aj inú zmluvu. V nej sa dohodli, že osobný dopravca zaplatí za Cargo náklady na právne poradenstvo, ktoré využije pri spomínanej transakcii.

Podľa zmluvy ZSSK zaplatila za Cargo pol milióna eur. Píše to Najvyšší kontrolný úrad.

Zistil aj to, že ZSSK si na operáciu prevodu opravárenských kapacít najala ešte inú právnu kanceláriu. Tej vyplatila za služby 650­tisíc eur.

ZSSK kontrolórom vysvetlila, že tieto právne služby sa týkali aj iných poskytnutých služieb. Neoficiálne sa hovorí, že jedna zmluva mala zastrešiť poradenstvo pre Cargo a druhá pre ZSSK. Aj keď sú obe štátne firmy, vraj chceli dohodnúť biznis tak, aby pre každú z firiem dopadol čo najlepšie.

Navrhnú ďalšiu kontrolu

Najvyšší kontrolný úrad však chce poradenské zmluvy preveriť detailnejšie. Navrhuje ďalšiu kontrolu, počas ktorej sa zameria aj na hospodárnosť a opodstatnenosť peňazí, ktoré železničiari posielajú poradcom. Pod lupou nebude už len osobný dopravca, ale aj nákladné Cargo.

Kontrolóri si všimli aj poradenstvo objednané železničnou osobnou dopravou pre zvláštne finančné nástroje, ktoré jej spôsobovali straty. Išlo o takzvané zaisťovanie úrokov. Železnice sa v minulosti obávali, že im úroky z pôžičiek porastú, a tak si ich zaistili cez takzvané swapy. Situácia na trhu sa však zmenila a železnice na nich prerobili len za roky 2011 a 2012 asi jedenásť miliónov eur.

Zmluvu zrušili

NKÚ zistil, že si železnice v tejto veci objednali právnickú firmu, ktorá si najala audítora na ocenenie rizík zo zaistených úrokov. Už v tom čase však vraj mali železnice uzatvorenú zmluvu s tou istou audítorskou firmou, ktorej vyplatili 93­-tisíc eur.

Právnikom vyplatili za pomoc s derivátmi vyše 49­-tisíc eur. Železnice zmluvu s právnikmi vypovedali.

Audítorom, o ktorom píše kontrolný úrad, mala byť KPMG, advokátmi Dedák & Partners. No KPMG hovorí, že v čase, keď pracovalo pre Dedáka & Partners, nemalo so železnicami audítorskú ani žiadnu inú zmluvu, v rámci ktorej by od ZSSK dostalo zaplatenú spomínanú sumu.

Daniela Krajanová

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 452
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 382
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 378
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 7 010
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 928
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 095
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 990
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 522
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 906
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 549

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fico chce potraviny, aké majú v Rakúsku, navrhuje summit V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop