Cyklistike má pomôcť národný koordinátor. Sľubuje portál s mapami

Slovensko vymenovalo trinástich koordinátorov pre rozvoj cyklistiky. Peniaze ani právomoci však zatiaľ nemajú.

Peter Klučka je známy ako cykloaktivista. Na dve kolesá chce pritiahnuť masy.(Zdroj: RASŤO PROCHÁZKA)

BRATISLAVA. Rozvoj cykloturistiky by mali zabezpečovať štátom dotované agentúry na podporu cestovného ruchu či regionálne turistické kancelárie.

Tie v regiónoch Slovenska sa však zväčša sústreďujú na predaj pohľadníc a sprostredkúvajú zablúdeným turistom ubytovanie.

Od tohto roku má však cyklodoprava u nás národného koordinátora.

Stal sa ním Peter Klučka z ministerstva dopravy, ktorý na bicykli takmer každý deň brázdi ulice Bratislavy cestou do práce. Pri vchode na ministerstvo hrdo ukazuje, kde parkuje jeho stroj.

Zdôrazňuje, že jeho funkcia štát nestojí peniaze navyše, pretože na ministerstve dopravy už pracoval. Okrem neho fungujú cyklokoordinátori aj v krajoch, tí sú platení zo župných rozpočtov.

Podľa Klučku dal štát ich vymenovaním jasne najavo, že to s rozvojom cyklistiky myslí vážne.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Cyklomagistrály posielajú cyklistov na hlavné ťahy medzi autá

Vážna taktika

Ambíciou národnej stratégie rozvoja cyklistiky na Slovensku nie je len vytvoriť funkciu, hoci to bola prvá úloha z nej, pripomína Klučka.

Ďalším cieľom je urobiť všetko, aby sa podiel cyklistiky na celkovej doprave u nás do roku 2020 zvýšil z dnešných dvoch na desať percent.

Nie je vylúčené, že sa to podarí dosiahnuť, pretože všetky väčšie slovenské mestá už trpia rannými zápchami na vjazdoch a bojujú aj s nedostatkom parkovacích miest v centrách. Priestor, na ktorom zaparkuje jedno auto, pritom stačí až pre šesť bicyklov.

Národná cyklostratégia ráta s tým, že by sa prelom vo využití bicyklov u nás mohol dosiahnuť najmä cestou legislatívy a osvety, ale aj získavaním peňazí a riadenia investícií do cyklochodníkov.

Tridsať opatrení národnej stratégie má za cieľ „vytvárať základné kamene, aby sa to dalo, pretože sme v stave, že sa nič neurobilo,“ vraví Klučka.

Pokus o mapu

V harmonograme plnenia opatrení do polovice budúceho roka je okrem tvorby metodiky a zvolávania komisií aj prvá konkrétna úloha, ktorá môže zlepšiť život cyklistov – vytvorenie národného internetového cykloportálu s mapami existujúcich trás. Taký portál totiž na Slovensku zatiaľ neexistuje.

Zdatnejší záujemca si môže po dlhšom hľadaní nájsť zopár odporúčaných trás na weboch nadšencov s viac alebo menej používanými mapkami. Cyklomapu celého Slovenska však hľadá márne.

Ústredný turistický portál Slovakia.travel, ktorý sa pred šiestimi rokmi vybudoval z eurofondov za desiatky miliónov eur, napríklad cyklistické mapy neobsahuje vôbec.

V správe o nových trasách v Malých Karpatoch napríklad návštevníkov upokojuje tvrdením, že „keďže je značenie veľmi husté, nie je potrebné GPS ani mapy – trasy sú dostupné aj pre cyklistov – laikov“.

Jasné pravidlá

Národný koordinátor cyklodopravy považuje za významnú úlohu svojho úradu aj vypracovanie technických podmienok na stavby cyklotrás. Mali by priniesť pravidlá pre políciu, investorov aj obce.

Ich gestorom je Slovenská správa ciest. „Pracuje na nich človek, ktorý denne jazdí na bicykli,“ ubezpečuje Klučka.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  2. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  3. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  4. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  5. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  6. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  7. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  8. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  9. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  10. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 489
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 086
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 213
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 324
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 125
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 670
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 318
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 123
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 782
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 2 792

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéfa ÚPN Krajňáka považovali za cuciaka, teraz je pre koalíciu diktátor

Šéf Ústavu pamäti národa viedol spor s českým ministrom financií Andrejom Babišom a zamestnancami, ktorí mali blízko k extrémizmu.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zakázalo prespávanie v kamiónoch, vodičom za to hrozia pokuty

Európska komisia chce v najbližších dňoch ukázať nové pravidlá, ktoré sa týkajú uplatňovania predpisov pre vyslaných pracovníkov v oblasti cestnej dopravy.

British Airways môže pre výpadky stratiť sto miliónov eur

Zrušenie a meškanie letov vyvolalo chaos a frustráciu.

Samsung Electronics uvažuje o zvýšení kapacity v Číne

Dôvodom je veľký dopyt po pamäťových čipoch a rekordné tržby z ich predaja.

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.