Cyklomagistrály posielajú cyklistov na hlavné ťahy medzi autá

Novú cyklotrasu dokáže zablokovať aj niekoľko dôchodcov z urbárskeho združenia, sťažuje sa aktivista.

Oddelené cyklotrasy sú najpopulárnejšie.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Česká republika alebo Rakúsko priťahujú tisíce cykloturistov, Slovensko si ich peniaze neváži.

BRATISLAVA. Hlavná cesta, autá a kamióny jeden za druhým a pomedzi ne cyklisti. Na Slovensku nič nezvyčajné.

Podľa tunajších zákonov sú ako cyklomagistrály označené aj veľmi frekventované cesty prvej a druhej triedy.

Napríklad Malokarpatská cyklomagistrála číslo 003 vedie po ceste Lozorno – Rohožník na Záhorí. Tú istú cestu využíva na dopravu s kamiónmi a pojazdnými miešačkami aj cementáreň v Rohožníku.

Na rovnakej „cyklomagistrále“ pred niekoľkými rokmi známy televízny moderátor vo veľkej rýchlosti smrteľne zranil päťročného chlapca, ktorý sa so svojím starším bratom a otcom vracal z výletu pri priehrade.

Akože cyklotrasy

Takéto cyklotrasy štatisticky zlepšujú dopravnú situáciu na Slovensku, no odvážia sa na ne väčšinou iba veľmi ostrieľaní cyklisti.

Je na nich nemysliteľný výlet rodiny s deťmi či skupiny dôchodcov, ako to poznáme z rakúskych alebo z českých cyklotrás. Tie sa práve pre svoju bezpečnosť stali magnetom pre turistov.

Predseda Slovenského cykloklubu v Piešťanoch Juraj Hlatký súhlasí s tým, že cyklotrasy by nemali ísť pomedzi autá. Hovorí, že ľudí názov cyklomagistrála často mýli.

Vyznačovali ich pred vyše desiatimi rokmi, keď bolo áut podstatne menej.

V posledných rokoch na nich pribudli najmä kamióny, ktoré sa vyhýbajú drahším diaľniciam. Podľa neho sa neobnovujú a postupne by sa mali zrušiť.

S hazardom však hraničí aj využívanie mnohých cyklotrás v mestách. Často ich tvorí iba farba nastriekaná na asfalte v pruhu, kde jazdia autá.

Zanedbávanie rozvoja cyklodopravy sa odrazilo na postupnom poklese jej popularity podielu na doprave v mestách.

Na Slovensku je pod dvomi percentami, kým v iných krajinách stúpa.

V Holandsku sa napríklad v niektorých mestách dostal až na 40 percent. V Dánsku tvorí 19 percent, v Nemecku desať. Hovorí o tom cyklostratégia, ktorú predstavilo ministerstvo dopravy.

Kolaps aktivistov

Okrem miest sa ponúka aj rozvoj turistiky na bicykli. Obrovským potenciálom sú hrádze riek, ale aj poľné a lesné cesty medzi obcami i menšími mestami. Často sú však rozryté, s nánosmi blata.

Stačilo by ich upraviť, mierne spevniť a chrániť pred poškodením strojmi podobne, ako to robia v Rakúsku. Po kvalitnom vyznačení a spojení do siete poslúžia ako spojnice medzi turisticky atraktívnymi lokalitami.

V tomto smere Slovensko dlhé roky nič zásadné nerobí. Len tu a tam sa nájde pár nadšencov, ktorým sa podarí svoje obľúbené trasy presadiť a vyznačiť ako oficiálne cyklocesty.

Sny a zničené značky

Hladký hovorí, že na tom pracujú 19 rokov a sú z toho zúfalí. „Stále len s niekým bojujeme a štát nám nedá na réžiu ani cent,“ sťažuje sa.

Rozpráva príbeh z okolia Piešťan, kde sa im podarilo vytvoriť 120-kilometrovú cyklotrasu. Potrebovali ju ešte dokončiť trojkilometrovým úsekom, ktorý viedol po lesnej ceste.

Postavilo sa však proti tomu miestne urbárske združenie a poľovníci, vraj ju majú viesť naokolo po frekventovanej asfaltke.

Vzápätí ktosi „náhodou“ zničil už pripevnené značky, polícia nič nevyšetrila. „Takto môžeme o rozvoji cykloturistiky iba snívať,“ konštatuje Hladký.

V posledných rokoch Piešťanci získali objednávky na vyznačenie cyklociest od bratislavskej, nitrianskej či trenčianskej župy. Vznikli trasy pozdĺž Váhu alebo Nitry.

Vďaka eurofondom vyznačili trasy v Bielych Karpatoch, pracujú v Tatrách či v Inovci.

Zmeniť hrádze na cyklotrasy nie je ľahké

Cyklisti po hrádzach bežne jazdia, hoci zákon tvrdí, že sa to nesmie.

BRATISLAVA. Hoci tomu podmienky veľmi neprajú, sú na Slovensku mestá, kde sa budovaniu cyklotrás venujú.

V Liptovskom Mikuláši napríklad zmenili okraje širokej cesty z mestskej časti Okoličné do centra na farebne odlíšenú cyklotrasu a napojili na ňu aj najväčšie sídlisko Podbreziny.

Najpopulárnejšími skutočnými cyklotrasami sú hrádze Dunaja či Moravy blízko Bratislavy. Málo sa naopak na cyklotrasy využívajú hrádze riek v iných lokalitách Slovenska.

Popri Váhu, Hrone či pri riekach na východe krajiny sa pritom dajú vybudovať desiatky kilometrov bezpečných trás v príťažlivom prostredí.

„Neuveriteľné je, že naše zákony nepovoľujú jazdu bicyklom po hrádzi,“ vysvetľuje Juraj Hladký zo Slovenského cykloklubu.

Pracovníci podnikov, čo spravujú rieky, tak odmietajú povoľovať vyznačenie či úpravu cyklotrás, hoci sa na cyklojazdu využívajú.

Pomaly sa rozvíjajú tiež trasy Eurovelo, na ktoré sa dajú využiť eurofondy. Trasa 11 z Nórska cez Pobaltie a Balkán do Atén prechádza východom Slovenska.

Popri Poľsku a Macedónsku sme jedinou krajinou, kde sa Eurovelo 11 iba plánuje. Inde sa na nej pracuje, v Poľsku aspoň čiastočne. V Maďarsku má už niekoľko sto kilometrov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 324
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 030
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 855
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 244
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 532
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 574
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 255
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 482
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 751
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 599

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop