Cyklomagistrály posielajú cyklistov na hlavné ťahy medzi autá

Novú cyklotrasu dokáže zablokovať aj niekoľko dôchodcov z urbárskeho združenia, sťažuje sa aktivista.

Oddelené cyklotrasy sú najpopulárnejšie.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Česká republika alebo Rakúsko priťahujú tisíce cykloturistov, Slovensko si ich peniaze neváži.

BRATISLAVA. Hlavná cesta, autá a kamióny jeden za druhým a pomedzi ne cyklisti. Na Slovensku nič nezvyčajné.

Podľa tunajších zákonov sú ako cyklomagistrály označené aj veľmi frekventované cesty prvej a druhej triedy.

Napríklad Malokarpatská cyklomagistrála číslo 003 vedie po ceste Lozorno – Rohožník na Záhorí. Tú istú cestu využíva na dopravu s kamiónmi a pojazdnými miešačkami aj cementáreň v Rohožníku.

Na rovnakej „cyklomagistrále“ pred niekoľkými rokmi známy televízny moderátor vo veľkej rýchlosti smrteľne zranil päťročného chlapca, ktorý sa so svojím starším bratom a otcom vracal z výletu pri priehrade.

Akože cyklotrasy

Takéto cyklotrasy štatisticky zlepšujú dopravnú situáciu na Slovensku, no odvážia sa na ne väčšinou iba veľmi ostrieľaní cyklisti.

Je na nich nemysliteľný výlet rodiny s deťmi či skupiny dôchodcov, ako to poznáme z rakúskych alebo z českých cyklotrás. Tie sa práve pre svoju bezpečnosť stali magnetom pre turistov.

Predseda Slovenského cykloklubu v Piešťanoch Juraj Hlatký súhlasí s tým, že cyklotrasy by nemali ísť pomedzi autá. Hovorí, že ľudí názov cyklomagistrála často mýli.

Vyznačovali ich pred vyše desiatimi rokmi, keď bolo áut podstatne menej.

V posledných rokoch na nich pribudli najmä kamióny, ktoré sa vyhýbajú drahším diaľniciam. Podľa neho sa neobnovujú a postupne by sa mali zrušiť.

S hazardom však hraničí aj využívanie mnohých cyklotrás v mestách. Často ich tvorí iba farba nastriekaná na asfalte v pruhu, kde jazdia autá.

Zanedbávanie rozvoja cyklodopravy sa odrazilo na postupnom poklese jej popularity podielu na doprave v mestách.

Na Slovensku je pod dvomi percentami, kým v iných krajinách stúpa.

V Holandsku sa napríklad v niektorých mestách dostal až na 40 percent. V Dánsku tvorí 19 percent, v Nemecku desať. Hovorí o tom cyklostratégia, ktorú predstavilo ministerstvo dopravy.

Kolaps aktivistov

Okrem miest sa ponúka aj rozvoj turistiky na bicykli. Obrovským potenciálom sú hrádze riek, ale aj poľné a lesné cesty medzi obcami i menšími mestami. Často sú však rozryté, s nánosmi blata.

Stačilo by ich upraviť, mierne spevniť a chrániť pred poškodením strojmi podobne, ako to robia v Rakúsku. Po kvalitnom vyznačení a spojení do siete poslúžia ako spojnice medzi turisticky atraktívnymi lokalitami.

V tomto smere Slovensko dlhé roky nič zásadné nerobí. Len tu a tam sa nájde pár nadšencov, ktorým sa podarí svoje obľúbené trasy presadiť a vyznačiť ako oficiálne cyklocesty.

Sny a zničené značky

Hladký hovorí, že na tom pracujú 19 rokov a sú z toho zúfalí. „Stále len s niekým bojujeme a štát nám nedá na réžiu ani cent,“ sťažuje sa.

Rozpráva príbeh z okolia Piešťan, kde sa im podarilo vytvoriť 120-kilometrovú cyklotrasu. Potrebovali ju ešte dokončiť trojkilometrovým úsekom, ktorý viedol po lesnej ceste.

Postavilo sa však proti tomu miestne urbárske združenie a poľovníci, vraj ju majú viesť naokolo po frekventovanej asfaltke.

Vzápätí ktosi „náhodou“ zničil už pripevnené značky, polícia nič nevyšetrila. „Takto môžeme o rozvoji cykloturistiky iba snívať,“ konštatuje Hladký.

V posledných rokoch Piešťanci získali objednávky na vyznačenie cyklociest od bratislavskej, nitrianskej či trenčianskej župy. Vznikli trasy pozdĺž Váhu alebo Nitry.

Vďaka eurofondom vyznačili trasy v Bielych Karpatoch, pracujú v Tatrách či v Inovci.

Zmeniť hrádze na cyklotrasy nie je ľahké

Cyklisti po hrádzach bežne jazdia, hoci zákon tvrdí, že sa to nesmie.

BRATISLAVA. Hoci tomu podmienky veľmi neprajú, sú na Slovensku mestá, kde sa budovaniu cyklotrás venujú.

V Liptovskom Mikuláši napríklad zmenili okraje širokej cesty z mestskej časti Okoličné do centra na farebne odlíšenú cyklotrasu a napojili na ňu aj najväčšie sídlisko Podbreziny.

Najpopulárnejšími skutočnými cyklotrasami sú hrádze Dunaja či Moravy blízko Bratislavy. Málo sa naopak na cyklotrasy využívajú hrádze riek v iných lokalitách Slovenska.

Popri Váhu, Hrone či pri riekach na východe krajiny sa pritom dajú vybudovať desiatky kilometrov bezpečných trás v príťažlivom prostredí.

„Neuveriteľné je, že naše zákony nepovoľujú jazdu bicyklom po hrádzi,“ vysvetľuje Juraj Hladký zo Slovenského cykloklubu.

Pracovníci podnikov, čo spravujú rieky, tak odmietajú povoľovať vyznačenie či úpravu cyklotrás, hoci sa na cyklojazdu využívajú.

Pomaly sa rozvíjajú tiež trasy Eurovelo, na ktoré sa dajú využiť eurofondy. Trasa 11 z Nórska cez Pobaltie a Balkán do Atén prechádza východom Slovenska.

Popri Poľsku a Macedónsku sme jedinou krajinou, kde sa Eurovelo 11 iba plánuje. Inde sa na nej pracuje, v Poľsku aspoň čiastočne. V Maďarsku má už niekoľko sto kilometrov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  2. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  3. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  4. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  8. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  9. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 698
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 8 679
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 250
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 842
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 838
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 799
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 763
  8. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 979
  9. Ušetrite až 60 % nákladov na elektrinu využitím slnečnej energie 965
  10. Obchodné centrum Galéria Shopping Košice 677

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ďalší spor v koalícii, ministra za SNS kritizuje jeho tajomník z Mosta

Na čom bude lietať slovenská armáda v budúcnosti, mal povedať minister obrany do konca septembra. Rozhodnutie chce oddialiť o rok, čo je podľa Ondrejcsáka zásadný problém

DOMOV

Pellegriniho úradníčka má blízko k IT firme spájanej s Počiatkom

Žiláková má mať vzťah so šéfom Anextu.

KOMENTÁRE

Cigáni budú v nebi pred vami

Evanjelium je o prekonávaní hraníc a nie ich kultivovaní.

Neprehliadnite tiež

Z Bratislavy sa bude lietať do Burgasu a Pafosu. Ryanair oznámil dve nové linky

Írska nízkonákladovka informuje o nových linkách v dobe, kedy čelí negatívnym reakciám pre hromadné rušenie letov.

Česi držia v trezoroch málo zlata, ekonómovia radia navýšiť zlaté rezervy

Slovensko drží okolo 32 ton zlata, Poľsko či Rumunsko vyše 100 ton. Česi len okolo 10 ton.

Sedemdesiattisíc eur. Toľko peňazí dá štát na pacienta s rakovinou krvi

Odborníci poukazujú, že počet pacientov s rakovinou stúpa, čo pre štát znamená vyšší odliv peňazí.

Štát ešte nerozhodol o udelení štatútu významnej investície pre HB Reavis a J&T Real Estate

Štatút významnej investície môže priniesť zrýchlenie administratívnych procesov pre developerov.