Cyklomagistrály posielajú cyklistov na hlavné ťahy medzi autá

Novú cyklotrasu dokáže zablokovať aj niekoľko dôchodcov z urbárskeho združenia, sťažuje sa aktivista.

Oddelené cyklotrasy sú najpopulárnejšie.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Česká republika alebo Rakúsko priťahujú tisíce cykloturistov, Slovensko si ich peniaze neváži.

BRATISLAVA. Hlavná cesta, autá a kamióny jeden za druhým a pomedzi ne cyklisti. Na Slovensku nič nezvyčajné.

Podľa tunajších zákonov sú ako cyklomagistrály označené aj veľmi frekventované cesty prvej a druhej triedy.

Napríklad Malokarpatská cyklomagistrála číslo 003 vedie po ceste Lozorno – Rohožník na Záhorí. Tú istú cestu využíva na dopravu s kamiónmi a pojazdnými miešačkami aj cementáreň v Rohožníku.

Na rovnakej „cyklomagistrále“ pred niekoľkými rokmi známy televízny moderátor vo veľkej rýchlosti smrteľne zranil päťročného chlapca, ktorý sa so svojím starším bratom a otcom vracal z výletu pri priehrade.

Akože cyklotrasy

Takéto cyklotrasy štatisticky zlepšujú dopravnú situáciu na Slovensku, no odvážia sa na ne väčšinou iba veľmi ostrieľaní cyklisti.

Je na nich nemysliteľný výlet rodiny s deťmi či skupiny dôchodcov, ako to poznáme z rakúskych alebo z českých cyklotrás. Tie sa práve pre svoju bezpečnosť stali magnetom pre turistov.

Predseda Slovenského cykloklubu v Piešťanoch Juraj Hlatký súhlasí s tým, že cyklotrasy by nemali ísť pomedzi autá. Hovorí, že ľudí názov cyklomagistrála často mýli.

Vyznačovali ich pred vyše desiatimi rokmi, keď bolo áut podstatne menej.

V posledných rokoch na nich pribudli najmä kamióny, ktoré sa vyhýbajú drahším diaľniciam. Podľa neho sa neobnovujú a postupne by sa mali zrušiť.

S hazardom však hraničí aj využívanie mnohých cyklotrás v mestách. Často ich tvorí iba farba nastriekaná na asfalte v pruhu, kde jazdia autá.

Zanedbávanie rozvoja cyklodopravy sa odrazilo na postupnom poklese jej popularity podielu na doprave v mestách.

Na Slovensku je pod dvomi percentami, kým v iných krajinách stúpa.

V Holandsku sa napríklad v niektorých mestách dostal až na 40 percent. V Dánsku tvorí 19 percent, v Nemecku desať. Hovorí o tom cyklostratégia, ktorú predstavilo ministerstvo dopravy.

Kolaps aktivistov

Okrem miest sa ponúka aj rozvoj turistiky na bicykli. Obrovským potenciálom sú hrádze riek, ale aj poľné a lesné cesty medzi obcami i menšími mestami. Často sú však rozryté, s nánosmi blata.

Stačilo by ich upraviť, mierne spevniť a chrániť pred poškodením strojmi podobne, ako to robia v Rakúsku. Po kvalitnom vyznačení a spojení do siete poslúžia ako spojnice medzi turisticky atraktívnymi lokalitami.

V tomto smere Slovensko dlhé roky nič zásadné nerobí. Len tu a tam sa nájde pár nadšencov, ktorým sa podarí svoje obľúbené trasy presadiť a vyznačiť ako oficiálne cyklocesty.

Sny a zničené značky

Hladký hovorí, že na tom pracujú 19 rokov a sú z toho zúfalí. „Stále len s niekým bojujeme a štát nám nedá na réžiu ani cent,“ sťažuje sa.

Rozpráva príbeh z okolia Piešťan, kde sa im podarilo vytvoriť 120-kilometrovú cyklotrasu. Potrebovali ju ešte dokončiť trojkilometrovým úsekom, ktorý viedol po lesnej ceste.

Postavilo sa však proti tomu miestne urbárske združenie a poľovníci, vraj ju majú viesť naokolo po frekventovanej asfaltke.

Vzápätí ktosi „náhodou“ zničil už pripevnené značky, polícia nič nevyšetrila. „Takto môžeme o rozvoji cykloturistiky iba snívať,“ konštatuje Hladký.

V posledných rokoch Piešťanci získali objednávky na vyznačenie cyklociest od bratislavskej, nitrianskej či trenčianskej župy. Vznikli trasy pozdĺž Váhu alebo Nitry.

Vďaka eurofondom vyznačili trasy v Bielych Karpatoch, pracujú v Tatrách či v Inovci.

Zmeniť hrádze na cyklotrasy nie je ľahké

Cyklisti po hrádzach bežne jazdia, hoci zákon tvrdí, že sa to nesmie.

BRATISLAVA. Hoci tomu podmienky veľmi neprajú, sú na Slovensku mestá, kde sa budovaniu cyklotrás venujú.

V Liptovskom Mikuláši napríklad zmenili okraje širokej cesty z mestskej časti Okoličné do centra na farebne odlíšenú cyklotrasu a napojili na ňu aj najväčšie sídlisko Podbreziny.

Najpopulárnejšími skutočnými cyklotrasami sú hrádze Dunaja či Moravy blízko Bratislavy. Málo sa naopak na cyklotrasy využívajú hrádze riek v iných lokalitách Slovenska.

Popri Váhu, Hrone či pri riekach na východe krajiny sa pritom dajú vybudovať desiatky kilometrov bezpečných trás v príťažlivom prostredí.

„Neuveriteľné je, že naše zákony nepovoľujú jazdu bicyklom po hrádzi,“ vysvetľuje Juraj Hladký zo Slovenského cykloklubu.

Pracovníci podnikov, čo spravujú rieky, tak odmietajú povoľovať vyznačenie či úpravu cyklotrás, hoci sa na cyklojazdu využívajú.

Pomaly sa rozvíjajú tiež trasy Eurovelo, na ktoré sa dajú využiť eurofondy. Trasa 11 z Nórska cez Pobaltie a Balkán do Atén prechádza východom Slovenska.

Popri Poľsku a Macedónsku sme jedinou krajinou, kde sa Eurovelo 11 iba plánuje. Inde sa na nej pracuje, v Poľsku aspoň čiastočne. V Maďarsku má už niekoľko sto kilometrov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 615
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 12 275
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 529
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 10 897
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 235
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 488
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 398
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 424
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 456
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 078

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Zlá skúsenosť s Cígerom a Švehlom mohla odradiť hráčov z NHL od štartu na majstrovstvách sveta, hovorí skúsený obranca.

ŽENA

Sex s robotom: Môžu napodobeniny nahradiť vzťah so živým partnerom?

Vývoj sexuálnych pomôcok prekračuje hranice.

KOMENTÁRE

V kanadskom raji sa s ostatnými delí čoraz menej ľudí

Je Vancouver jedným z najlepších miest pre život?

Neprehliadnite tiež

AKTUALIZOVANÉ

British Airways vypadli systémy, tisíce cestujúcich uviazli na letiskách

Cestujúci na letisku Heathrow v Londýne informovali o dlhých čakaniach.

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.