Bratislava 20. októbra (TASR) - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR bude vo vláde presadzovať zvýšenie dotácií pre Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a Železničnú spoločnosť (ZSSK), a. s. v rámci budúcoročného štátneho rozpočtu.
Navrhované 4 miliardy Sk podľa riaditeľa Odboru železničnej dopravy MDPT Dušana Turanoviča nebudú stačiť na vykrytie strát z výkonov vo verejnom záujme oboch spoločností. Obe železničné zložky pritom žiadali na budúci rok od štátu približne 7 miliárd Sk. V prípade, že by k navýšeniu prostriedkov nedošlo, D. Turanovič nevylúčil možnosť čerpania úverov na prekrytie vzniknutej straty, riešenie však bude podľa neho treba podrobiť hlbšej analýze.
Minister financií Ivan Mikloš je zástancom tvrdých rozpočtových opatrení na železniciach, pričom chce dosiahnuť, aby firmy neprodukovali nové dlhy. Prostriedkom k tomuto cieľu je podľa neho zmena cestovného, zmena systému poskytovania zliav ale aj prijatie úsporných opatrení. D. Turanovič sa na druhej strane domnieva, že zvyšovanie cestovného problém železníc nevyrieši. Ministerstvo, ktoré v súčasnosti pripravuje zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme, so zvyšovaním cien cestovného nepočíta, respektíve len vo veľmi malej miere 2 až 3 %. Túto otázku však chce riešiť spoločne s autobusovou dopravou.
Štát bude podľa MF vyžadovať, aby sa rozpočtovanej čiastke prispôsobil aj reálny rozsah výkonov železníc a nie naopak, aby sa nárokom železníc prispôsoboval rozpočet. Podľa hovorcu ZSSK Miloša Čikovského by však štát mal platiť za výkony v osobnej doprave, ktoré si objedná. Ohľadom systému zliav uviedol, že železnice postupne prejdú od zliav sociálnych ku zľavám komerčným a uplatnia pri nich adresný princíp. Znamenalo by to, že za jednotlivé kategórie "zľavnených cestujúcich" by mali stratu kompenzovať tí, ktorí chcú zľavu poskytnúť. "V prípade vojakov by to bolo ministerstvo obrany, pri invalidoch rezort práce, pri študentoch rezort školstva," vysvetlil M. Čikovský.
Tohtoročný štátny rozpočet priniesol pre oba železničné podniky dotáciu 1,842 miliardy Sk s tým, že tieto zdroje sa v priebehu roka navýšia o 4 miliardy Sk z privatizačných zdrojov. Na nekrytú stratu z výkonov vo verejnom záujme, ktorá u ZSSK predstavovala 4,165 miliardy Sk a u ŽSR 2,325 miliardy Sk, sa použili úvery získané od komerčných bánk, podporené štátnou zárukou. Takýto spôsob vykrývania straty však podľa odborníkov samotný problém financovania nerieši, ale iba zvyšuje zadlženosť podnikov.
Výkony vo verejnom záujme sú v prípade železničnej osobnej dopravy realizovanej ZSSK charakterizované dodaním relevantného rozsahu vlakovej dopravy k zabezpečeniu dopravnej obslužnosti a prepravy cestujúcich za štátom určované ceny. Prostredníctvom Zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme pri prevádzkovaní dráhy, ktorá sa podpisuje so ŽSR, sú zabezpečované opravy a udržiavanie, preventívne opatrenia ale aj dohliadacia činnosť na objektoch a stavbách tvoriacich súčasť dopravnej cesty. Okrem toho sem patrí prevádzka, opravy, udržiavanie a obsluha zabezpečovacích, telekomunikačných, elektrotechnických a energetických zariadení tvoriacich súčasť dopravnej cesty.
* sch zll