BRATISLAVA. Namiesto 1,2 miliardy eur, ktoré plánoval na trh naliať minister dopravy Ján Počiatek cez päť diaľničných tendrov, sa k stavbárom dostane najviac necelá miliarda.
Už po ponukách v troch tendroch je oproti odhadom istá úspora približne 200 miliónov eur.
Na jeden je už dávnejšie podpísaná zmluva a v dvoch súťažiach vo štvrtok otvárali obálky s cenovými ponukami.
Ide o úseky pri Žiline, z ktorých viac bude stáť úsek D1 medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou.
Najlacnejšie ho núka postaviť konzorcium Doprastav, Váhostav, Strabag a Metrostav – za 427 miliónov eur. Proti nemu stálo iba konzorcium Alpine a Texo Partner s cenou o 36 miliónov eur vyššou.
Bohatšia účasť stavbárov bola v Národnej diaľničnej spoločnosti, keď sa otvárali ponuky na stavbu obchvatu krajského mesta: Žilina Strážov – Žilina Brodno.
Najlacnejšiu spomedzi štyroch ponúk skrývala tá od Skansky, ktorá chce D3 stavať za 190 miliónov eur.
Ťažší úsek?
- D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, najnižšia ponuka: 427 mil. eur, štát čakal až 488 mil. eur.
- D3 Žilina Strážov – Žilina Brodno, najnižšia ponuka: 190 mil. eur, štát čakal až 284 mil. eur.
- Pstruša – Kriváň, zákazku získalo konzorcium Strabag, Doprastav, Váhostav za 180 mil. eur, štát čakal 227 mil. eur.
- Ešte sa tendruje R2 Zvolen východ – Pstruša a Ruskovce – Pravotice, štát čaká náklady dokopy asi 242 mil. eur.
Prezident Doprastavu Dušan Mráz pripomenul, že v oboch súťažiach niektorých uchádzačov vylúčili už pri štarte.
Navyše úsek medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou je náročná stavba. „Nie každý si môže dovoliť sa o to uchádzať,“ povedal Mráz.
Analytik Inštitútu dopravnej politiky Juraj Čermák hovorí, že na oboch úsekoch je zhruba rovnako mostov a tunelov.
Na tom, ktorý núka najlacnejšie stavať konzorcium okolo Doprastavu, je však tunel Ovčiarsko s veľmi ťažkou geológiou, dodal Čermák.
Skanska zdražela
Martin Bakoš, šéf dozorovacej firmy Amberg Engineering si myslí, že napríklad Skanska sa neprihlásila do súťaže o D1, ale iba o D3 preto, že je to jej priorita.
Pripomenul, že Skanska už v minulosti súťaž o obchvat Žiliny vyhrala. Zablokovala sa však na Úrade pre verejné obstarávanie a skončila na súde.
V novej súťaži je Skanska drahšia o 30 miliónov eur.
Čermák tvrdí, že ceny podliezajú odhady štátu menej ako v minulosti a sú celkovo vyššie, lebo sa v poslednom čase vysúťažilo viacero cestných zákaziek.
Pomohol tomu aj štát, ktorý naraz vyhlásil päť tendrov.