BRUSEL. Dôvera spotrebiteľov v eurozóne v ďalší vývoj ekonomiky tento mesiac nečakane klesla. Dôvodom bolo spomalenie hospodárskeho rastu menovej únie, ktorá len v 2. kvartáli 2013 prekonala najdlhšiu recesiu vo svojej histórii. Vyplýva to z predbežných výsledkov Európskej komisie, ktoré dnes zverejnila agentúra Bloomberg.
Podľa rýchleho odhadu komisie sa index spotrebiteľskej dôvery v 17 krajinách, ktoré zaviedli spoločnú menu, v novembri znížil na -15,4 bodu z októbrových -14,5 bodu. Analytici pritom očakávali, že domácnostiam v eurozóne sa tento mesiac zlepší nálada a hodnota príslušného indexu dôvery sa zvýši na -14 bodov.
Aj spotrebiteľom v celej Európskej únii sa tento mesiac zhoršila nálada, o čom svedčí pokles novembrového indexu spotrebiteľskej dôvery na -12,4 bodu z -11,7 bodu v predchádzajúcom mesiaci.
Hrubý domáci produkt (HDP) eurozóny sa v 3. kvartáli zvýšil len o 0,1 percenta v porovnaní s predchádzajúcim 2. štvrťrokom, keď región prekonal recesiu a výkon jeho ekonomiky vzrástol o 0,3 percenta.
Európska centrálna banka začiatkom novembra znížila kľúčovú úrokovú sadzbu na historické minimum 0,25 %, aby podporila ekonomiku. Analytici, ktorých oslovila agentúra Bloomberg predpovedajú regiónu, ktorý platí eurom, v tomto poslednom štvrťroku mierne zrýchlenie hospodárskeho rastu na 0,2 percenta a v 1. kvartáli 2014 na 0,3 percenta.
Prieskum spoločnosti Deloitte LLP však odhalil, že domácnosti vo Francúzsku, ktoré je druhou najväčšou ekonomikou eurozóny, plánujú znížiť výdavky na nákupy počas vianočnej sezóny. Pripoja sa tak k Talianom, Grékom, a ďalším obyvateľom juhu Európy, ktorí musia obmedzovať nákupy, lebo majú v dôsledku vysokej nezamestnanosti a vládnych úsporných opatrení hlboko do vrecka.