SME
Nedeľa, 13. október, 2019 | Meniny má Koloman

Nezdá sa nám to, vlaky meškajú viac ako vlani

Čakanie na železničných staniciach predlžujú samovraždy, nehody s autami aj opravy tratí.

Čakanie na niektoré vlaky sa predĺžilo.Čakanie na niektoré vlaky sa predĺžilo.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Štátny železničný dopravca tvrdí, že ubudlo meškaní, ktoré spôsobil on.

BRATISLAVA. Ak cestujete pravidelne vlakom z Galanty do Bratislavy, iste ste si všimli, že vlaky na trase meškajú častejšie než v minulosti.

Nie je to pritom jediný prípad. Problémy s oneskorenými príchodmi a odchodmi vlakov sú aj v iných častiach Slovenska.

Za prvých deväť mesiacov tohto roka meškali vlaky v priemere necelé štyri minúty, vyplýva to z údajov Železničnej spoločnosti Slovensko.

Vlani bolo meškanie po rozpočítaní na všetky vlaky takmer o pol minúty kratšie. Rok predtým vlaky priemerne meškali ešte o takmer minútu menej ako v roku 2012.

Rýchla a konečná voľba

Železnice tvrdia, že za väčším meškaním sú v najväčšej miere neočakávané vplyvy ako nepriaznivé počasie, kolízie s autami najmä na priecestiach, ale aj samovraždy.

V počte samovrážd nám patrí v Európskej únii štvrtá priečka. Ľudia na Slovensku, ktorí chcú skoncovať so životom, častejšie než inde skočia pod rozbehnutý vlak, než by zapili lieky alkoholom, vraví psychológ Karol Kleinmann.

Pripisuje to tomu, že ťažké časy prinášajú aj voľbu tvrdej formy samovraždy, ktorá je rýchla, istá a konečná. Pri skoku pod vlak je totiž malá pravdepodobnosť záchrany v poslednej chvíli, vysvetľuje.

No skúsenosti železničiarov hovoria aj o prípadoch, keď samovrah na trati prežil. Stalo sa to napríklad vtedy, keď sa postavil na nevhodné miesto, napríklad príliš blízko železničnej stanice, a tak vlak stihol dobrzdiť.

tabulecka_res.jpg

Brzdia aj práce na trati

Vlaky však spomaľujú nielen na miestach, kde sa chcú rozlúčiť so životom samovrahovia, ale aj tam, kde sa opravuje trať. Častým dôvodom meškania vlakov sú rozbehnuté modernizácie tratí.

Dochádza k nim hlavne v úseku medzi Novým Mestom nad Váhom a Žilinou. Tam totiž Železnice Slovenskej republiky ako správca koľajníc zlepšujú trať tak, aby sa po nej dalo jazdiť 160-­kilometrovou rýchlosťou.

So stavebnými prácami súvisí aj meškanie vlaku medzi Galantou a Bratislavou.

„Na trati Devínska Nová Ves – Zohor sa robia stavebné práce, čo spôsobuje krátke meškania. Súpravy vlakov z tohto smeru potom nasadzujú na trase z Bratislavy na Galantu a prenášajú si niekedy aj svoje oneskorenie,“ vysvetľuje Jana Morháčová, hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko.

Aj keď pôvodne nasadili na tento smer samostatné vlaky, ktoré vyrazili priamo z Bratislavy, teraz súprava prichádza od Kútov. Je to preto, že na trasu nasadili železničiari nové vlaky, ktoré boli financované z eurofondov.

Tie chcú používať tam, kde je veľa cestujúcich. Ľudia teda cestujú v krajšom prostredí, ale s meškaním.

Prednosť vyššej kategórii

Na úseku medzi Galantou a Bratislavou sa dajú dobre opísať aj ďalšie príčiny meškaní.

V poslednom čase na tejto trati jazdia medzinárodné EuroCity vlaky, ktoré meškajú pre stavebné práce v Nemecku a Maďarsku. Keďže vlaky vyššej kategórie majú prednosť, na husto obsadenej trati musia ďalšie vlaky čakať.

Morháčová upozorňuje, že železničný dopravca môže iba za sedminu všetkých meškaní. Tvrdí, že sa v tomto parametri medziročne zlepšil.

Naproti 252-­tisíc minútam vlaňajších meškaní tento rok spôsobil 202­-tisíc minút meškaní. Najčastejšie za ne mohli poruchy vozňov a rušňov.

Za oneskorenie vlaku pýtajte odškodné

Začína sa odškodňovať aj za to, čo sa nedalo čakať.

BRATISLAVA. Ak cestujete medzi krajinami alebo aj vnútroštátne, ale InterCity vlakom, ktorý mešká, máte nárok na odškodné.

Platí to, ak spoj mešká viac ako hodinu. Vtedy si môžete pýtať 25 percent z cestovného.

Ak sa vlak oneskorí o viac než dve hodiny, máte nárok na 50 percent cestovného. To však neplatí, ak ste sa o meškaní dozvedeli skôr, ako ste si kúpili lístok.

Železničná spoločnosť Slovensko odškodňuje meškania, za ktoré môže, napríklad preto, že sa jej pokazil rušeň. Začína odškodňovať za meškanie, čo spôsobili nepredvídateľné javy: počasie či nehody.

V bežnej vnútroštátnej doprave cestujúcich odškodňovať nemusí, má výnimku z Bruselu.

V Česku môže byť meškanie častejšie

S vyčkávaním na vlaky sme na tom vraj horšie ako Rakúsko a Nemecko. Čísla môžu aj klamať.

BRATISLAVA. Jazdilo viac vlakov, ktoré meškali aspoň päť minút u nás, v Česku, Rakúsku či Nemecku? Slovensko na tom bolo zrejme horšie ako Rakúsko a Nemecko, no o niečo lepšie ako Česko.

Potvrdzujú to údaje, ktoré SME poskytli železničné spoločnosti štyroch krajín.

Podľa nich meškalo viac ako päť až šesť minút 3,5 až 8,2 percenta vlakov. Percento zmeškaných vlakov v cudzine však nehovorí nič o tom, aké dlhé meškania majú a či napokon nemeškajú viac minút ako naše.

Jednokoľajky sú problém

České dráhy tvrdia, že majú ťažšiu situáciu oproti železniciam v zahraničí. V Česku je totiž veľa jednokoľajových tratí a na nich dôjde k meškaniu rýchlejšie.

„České dráhy majú iba 20 percent dvoj­ a viackoľajových tratí. Na Slovensku je to približne 28 percent,“ povedal hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský.

Päť minút je aj takmer šesť

Železničné firmy majú dáta, ktoré sa ťažšie porovnávajú. Len dve zo štyroch spoločností totiž poslali ucelené údaje za tento rok.

Porovnanie sa tak do konca roka môže ešte zmeniť pre zbrzdené stavebné práce a menej výluk.

Nemecké železnice rátajú za meškanie do piatich minút aj to, ktoré trvá päť minút a 59 sekúnd. Vysvetľujú to tým, že železničné hodiny neukazujú sekundy, a tak vykazujú až meškanie nad šesť minút.

Malé rezervy v grafikone

Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva hovorí, že naše vlaky musia meškať viac než tie v Nemecku. „V Nemecku je trať zmodernizovaná, lebo to už robili pred 15 rokmi,“ hovorí.

Chybu robia u nás pri výlukách aj železničiarski plánovači, dodal. Mali by dať väčšie rezervy na meškanie do grafikonov. „Cestujúci nemá problém, že sa ide dlho, vníma meškanie,“ hovorí.

Matej, ktorý bol šéfom železničnej firmy za vlády Mikuláša Dzurindu a poradcom v doprave vtedajšej premiérky Ivety Radičovej, odporúča železničným plánovačom u nás, aby sa inšpirovali v Nemecku.

Tam si nastavujú grafikon tak, aby nemeškali hlavné vlaky. Od nich sa totiž celé meškanie môže preniesť aj na ďalšie spoje.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  2. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  5. Volkswagen Passat: pár detailov, veľký výsledok
  6. „Vytvoriť miesto, ktoré si ľudia zamilujú, je vždy radosť“
  7. Život je len jeden: Máte ten svoj poistený správne?
  8. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave
  9. Vo Veľkom Grobe športujú aj hasiči
  10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia
  1. V Žiari nad Hronom a okolí budete môcť využívať rýchly internet
  2. Zvolen a jeho okolie bude mať k dispozícii nový optický internet
  3. V Turčianskej kotline sa zavádza najmodernejšia optická sieť
  4. Preradiť na vyššiu rýchlosť budete môcť už aj v okolí Topoľčian
  5. Na Myjave sa zavádza najrýchlejší internet na trhu
  6. Kotrčiná Lúčka a Rajec sa budú môcť tešiť z nového internetu
  7. Na Považí budete môcť surfovať po internete 2-krát rýchlejšie
  8. Novodobá optická sieť zavíta aj do obcí v okolí Banskej Bystrice
  9. Slováci jedia vajcia pomerne často, najradšej v praženici
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 23 326
  2. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 21 739
  3. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 14 726
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 398
  5. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 9 726
  6. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 7 537
  7. Kedy patrí dieťaťu do rúk mobil? Základom je, aby mu neublížil 7 381
  8. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 022
  9. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 6 923
  10. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 6 756

Hlavné správy zo Sme.sk

Ľudia sledujú dym stúpajúci po ostreľovaní tureckou armádou.
Lukáš Haraslín (vpravo) a vľavo Ivan Pirla (Paraguaj) v prípravnom zápase Slovensko - Paraguaj.
Objavený portrét Mikuláša Zmeškala po reštaurovaní.
CYNICKÁ OBLUDA

5 rokov vlakov akože zadarmo

Od októbra 2014 sa nás snaží Robert Fico presvedčiť, že len vďaka nemu majú dôchodcovia a študenti vlaky zadarmo.

Neprehliadnite tiež

Bašternák sa nakoniec môže trestu vyhnúť, lebo správkyňa nekoná

Podnikateľ blízky Smeru previedol majetok, aby mu ho štát nevzal. Zatiaľ mu to vychádza.

Bonaparte.

Úrad vedený Smerom sa prizerá, ako sa Bašternák vyhýba trestu

Okresný úrad síce nemôže správkyni prikázať, čo má robiť, ale môže ju vymeniť.

Podnikateľ Ladislav Bašternák

Bašternákova správkyňa zatajuje informácie, stále ju preto kontrolujú

Správkyňa tvrdí, že informácie zverejňuje priebežne.

Ilustračné foto.

Nový guvernér Rakúsnej národnej banky tvrdo kritizoval menovú politiku ECB

Dúfa, že po nástupe novej šéfky sa smerovanie menovej politiky zmení.

Sídlo ECB vo Frankfurte.