Nezdá sa nám to, vlaky meškajú viac ako vlani

Čakanie na železničných staniciach predlžujú samovraždy, nehody s autami aj opravy tratí.

Čakanie na niektoré vlaky sa predĺžilo.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Štátny železničný dopravca tvrdí, že ubudlo meškaní, ktoré spôsobil on.

BRATISLAVA. Ak cestujete pravidelne vlakom z Galanty do Bratislavy, iste ste si všimli, že vlaky na trase meškajú častejšie než v minulosti.

Nie je to pritom jediný prípad. Problémy s oneskorenými príchodmi a odchodmi vlakov sú aj v iných častiach Slovenska.

Za prvých deväť mesiacov tohto roka meškali vlaky v priemere necelé štyri minúty, vyplýva to z údajov Železničnej spoločnosti Slovensko.

Vlani bolo meškanie po rozpočítaní na všetky vlaky takmer o pol minúty kratšie. Rok predtým vlaky priemerne meškali ešte o takmer minútu menej ako v roku 2012.

Rýchla a konečná voľba

Železnice tvrdia, že za väčším meškaním sú v najväčšej miere neočakávané vplyvy ako nepriaznivé počasie, kolízie s autami najmä na priecestiach, ale aj samovraždy.

V počte samovrážd nám patrí v Európskej únii štvrtá priečka. Ľudia na Slovensku, ktorí chcú skoncovať so životom, častejšie než inde skočia pod rozbehnutý vlak, než by zapili lieky alkoholom, vraví psychológ Karol Kleinmann.

Pripisuje to tomu, že ťažké časy prinášajú aj voľbu tvrdej formy samovraždy, ktorá je rýchla, istá a konečná. Pri skoku pod vlak je totiž malá pravdepodobnosť záchrany v poslednej chvíli, vysvetľuje.

No skúsenosti železničiarov hovoria aj o prípadoch, keď samovrah na trati prežil. Stalo sa to napríklad vtedy, keď sa postavil na nevhodné miesto, napríklad príliš blízko železničnej stanice, a tak vlak stihol dobrzdiť.

tabulecka_res.jpg

Brzdia aj práce na trati

Vlaky však spomaľujú nielen na miestach, kde sa chcú rozlúčiť so životom samovrahovia, ale aj tam, kde sa opravuje trať. Častým dôvodom meškania vlakov sú rozbehnuté modernizácie tratí.

Dochádza k nim hlavne v úseku medzi Novým Mestom nad Váhom a Žilinou. Tam totiž Železnice Slovenskej republiky ako správca koľajníc zlepšujú trať tak, aby sa po nej dalo jazdiť 160-­kilometrovou rýchlosťou.

So stavebnými prácami súvisí aj meškanie vlaku medzi Galantou a Bratislavou.

„Na trati Devínska Nová Ves – Zohor sa robia stavebné práce, čo spôsobuje krátke meškania. Súpravy vlakov z tohto smeru potom nasadzujú na trase z Bratislavy na Galantu a prenášajú si niekedy aj svoje oneskorenie,“ vysvetľuje Jana Morháčová, hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko.

Aj keď pôvodne nasadili na tento smer samostatné vlaky, ktoré vyrazili priamo z Bratislavy, teraz súprava prichádza od Kútov. Je to preto, že na trasu nasadili železničiari nové vlaky, ktoré boli financované z eurofondov.

Tie chcú používať tam, kde je veľa cestujúcich. Ľudia teda cestujú v krajšom prostredí, ale s meškaním.

Prednosť vyššej kategórii

Na úseku medzi Galantou a Bratislavou sa dajú dobre opísať aj ďalšie príčiny meškaní.

V poslednom čase na tejto trati jazdia medzinárodné EuroCity vlaky, ktoré meškajú pre stavebné práce v Nemecku a Maďarsku. Keďže vlaky vyššej kategórie majú prednosť, na husto obsadenej trati musia ďalšie vlaky čakať.

Morháčová upozorňuje, že železničný dopravca môže iba za sedminu všetkých meškaní. Tvrdí, že sa v tomto parametri medziročne zlepšil.

Naproti 252-­tisíc minútam vlaňajších meškaní tento rok spôsobil 202­-tisíc minút meškaní. Najčastejšie za ne mohli poruchy vozňov a rušňov.

Za oneskorenie vlaku pýtajte odškodné

Začína sa odškodňovať aj za to, čo sa nedalo čakať.

BRATISLAVA. Ak cestujete medzi krajinami alebo aj vnútroštátne, ale InterCity vlakom, ktorý mešká, máte nárok na odškodné.

Platí to, ak spoj mešká viac ako hodinu. Vtedy si môžete pýtať 25 percent z cestovného.

Ak sa vlak oneskorí o viac než dve hodiny, máte nárok na 50 percent cestovného. To však neplatí, ak ste sa o meškaní dozvedeli skôr, ako ste si kúpili lístok.

Železničná spoločnosť Slovensko odškodňuje meškania, za ktoré môže, napríklad preto, že sa jej pokazil rušeň. Začína odškodňovať za meškanie, čo spôsobili nepredvídateľné javy: počasie či nehody.

V bežnej vnútroštátnej doprave cestujúcich odškodňovať nemusí, má výnimku z Bruselu.

V Česku môže byť meškanie častejšie

S vyčkávaním na vlaky sme na tom vraj horšie ako Rakúsko a Nemecko. Čísla môžu aj klamať.

BRATISLAVA. Jazdilo viac vlakov, ktoré meškali aspoň päť minút u nás, v Česku, Rakúsku či Nemecku? Slovensko na tom bolo zrejme horšie ako Rakúsko a Nemecko, no o niečo lepšie ako Česko.

Potvrdzujú to údaje, ktoré SME poskytli železničné spoločnosti štyroch krajín.

Podľa nich meškalo viac ako päť až šesť minút 3,5 až 8,2 percenta vlakov. Percento zmeškaných vlakov v cudzine však nehovorí nič o tom, aké dlhé meškania majú a či napokon nemeškajú viac minút ako naše.

Jednokoľajky sú problém

České dráhy tvrdia, že majú ťažšiu situáciu oproti železniciam v zahraničí. V Česku je totiž veľa jednokoľajových tratí a na nich dôjde k meškaniu rýchlejšie.

„České dráhy majú iba 20 percent dvoj­ a viackoľajových tratí. Na Slovensku je to približne 28 percent,“ povedal hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský.

Päť minút je aj takmer šesť

Železničné firmy majú dáta, ktoré sa ťažšie porovnávajú. Len dve zo štyroch spoločností totiž poslali ucelené údaje za tento rok.

Porovnanie sa tak do konca roka môže ešte zmeniť pre zbrzdené stavebné práce a menej výluk.

Nemecké železnice rátajú za meškanie do piatich minút aj to, ktoré trvá päť minút a 59 sekúnd. Vysvetľujú to tým, že železničné hodiny neukazujú sekundy, a tak vykazujú až meškanie nad šesť minút.

Malé rezervy v grafikone

Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva hovorí, že naše vlaky musia meškať viac než tie v Nemecku. „V Nemecku je trať zmodernizovaná, lebo to už robili pred 15 rokmi,“ hovorí.

Chybu robia u nás pri výlukách aj železničiarski plánovači, dodal. Mali by dať väčšie rezervy na meškanie do grafikonov. „Cestujúci nemá problém, že sa ide dlho, vníma meškanie,“ hovorí.

Matej, ktorý bol šéfom železničnej firmy za vlády Mikuláša Dzurindu a poradcom v doprave vtedajšej premiérky Ivety Radičovej, odporúča železničným plánovačom u nás, aby sa inšpirovali v Nemecku.

Tam si nastavujú grafikon tak, aby nemeškali hlavné vlaky. Od nich sa totiž celé meškanie môže preniesť aj na ďalšie spoje.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 666
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 7 378
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 563
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 388
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 168
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 092
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 635
  8. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 598
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 171
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 807

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pýcha „ja som baník, kto je viac“ sa minula. Ako sa žije v kraji, kde bane miznú

Tak ich tu vnímajú. Ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom baníckom kraji.

SVET

Článok 7: Nukleárna zbraň, ktorá prvýkrát hrozí Poľsku

Štáty sa nebudú hrnúť do používania tohto nástroja, hovorí analytička.

SVET

Poliaci masovo protestujú, krajina stráca slobodu

Vládna strana postupne ovládla súdnictvo či médiá.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen, BMW, Audi sú podozrivé z kartelu, zrejme sa dohadovali na cene

Nemecký týždenník Der Spiegel informoval o vzájomnej dohode niekoľkých automobiliek. Mali sa dohadovať na cene aj prístupe.

V Česku sťahujú kečup kvôli nižšiemu obsahu rajčín

Z nevyhovujúcej šarže výrobku bolo na trhu viac ako 14-tisíc kusov.

Bývalé vedenie Rapid life odmieta viaceré zistenia nútenej správkyne

Právny zástupca bývalého vedenia je presvedčený, že správkyňa si neplní riadne svoje povinnosti a mala porušiť mlčanlivosť.

Siemens nebude štátnym ruským firmám dodávať zariadenia na výrobu elektriny

Siemens zastavuje dodávky energetických zariadení ruským firmám