Nezdá sa nám to, vlaky meškajú viac ako vlani

Čakanie na železničných staniciach predlžujú samovraždy, nehody s autami aj opravy tratí.

Čakanie na niektoré vlaky sa predĺžilo.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Štátny železničný dopravca tvrdí, že ubudlo meškaní, ktoré spôsobil on.

BRATISLAVA. Ak cestujete pravidelne vlakom z Galanty do Bratislavy, iste ste si všimli, že vlaky na trase meškajú častejšie než v minulosti.

Nie je to pritom jediný prípad. Problémy s oneskorenými príchodmi a odchodmi vlakov sú aj v iných častiach Slovenska.

Za prvých deväť mesiacov tohto roka meškali vlaky v priemere necelé štyri minúty, vyplýva to z údajov Železničnej spoločnosti Slovensko.

Vlani bolo meškanie po rozpočítaní na všetky vlaky takmer o pol minúty kratšie. Rok predtým vlaky priemerne meškali ešte o takmer minútu menej ako v roku 2012.

Rýchla a konečná voľba

Železnice tvrdia, že za väčším meškaním sú v najväčšej miere neočakávané vplyvy ako nepriaznivé počasie, kolízie s autami najmä na priecestiach, ale aj samovraždy.

V počte samovrážd nám patrí v Európskej únii štvrtá priečka. Ľudia na Slovensku, ktorí chcú skoncovať so životom, častejšie než inde skočia pod rozbehnutý vlak, než by zapili lieky alkoholom, vraví psychológ Karol Kleinmann.

Pripisuje to tomu, že ťažké časy prinášajú aj voľbu tvrdej formy samovraždy, ktorá je rýchla, istá a konečná. Pri skoku pod vlak je totiž malá pravdepodobnosť záchrany v poslednej chvíli, vysvetľuje.

No skúsenosti železničiarov hovoria aj o prípadoch, keď samovrah na trati prežil. Stalo sa to napríklad vtedy, keď sa postavil na nevhodné miesto, napríklad príliš blízko železničnej stanice, a tak vlak stihol dobrzdiť.

tabulecka_res.jpg

Brzdia aj práce na trati

Vlaky však spomaľujú nielen na miestach, kde sa chcú rozlúčiť so životom samovrahovia, ale aj tam, kde sa opravuje trať. Častým dôvodom meškania vlakov sú rozbehnuté modernizácie tratí.

Dochádza k nim hlavne v úseku medzi Novým Mestom nad Váhom a Žilinou. Tam totiž Železnice Slovenskej republiky ako správca koľajníc zlepšujú trať tak, aby sa po nej dalo jazdiť 160-­kilometrovou rýchlosťou.

So stavebnými prácami súvisí aj meškanie vlaku medzi Galantou a Bratislavou.

„Na trati Devínska Nová Ves – Zohor sa robia stavebné práce, čo spôsobuje krátke meškania. Súpravy vlakov z tohto smeru potom nasadzujú na trase z Bratislavy na Galantu a prenášajú si niekedy aj svoje oneskorenie,“ vysvetľuje Jana Morháčová, hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko.

Aj keď pôvodne nasadili na tento smer samostatné vlaky, ktoré vyrazili priamo z Bratislavy, teraz súprava prichádza od Kútov. Je to preto, že na trasu nasadili železničiari nové vlaky, ktoré boli financované z eurofondov.

Tie chcú používať tam, kde je veľa cestujúcich. Ľudia teda cestujú v krajšom prostredí, ale s meškaním.

Prednosť vyššej kategórii

Na úseku medzi Galantou a Bratislavou sa dajú dobre opísať aj ďalšie príčiny meškaní.

V poslednom čase na tejto trati jazdia medzinárodné EuroCity vlaky, ktoré meškajú pre stavebné práce v Nemecku a Maďarsku. Keďže vlaky vyššej kategórie majú prednosť, na husto obsadenej trati musia ďalšie vlaky čakať.

Morháčová upozorňuje, že železničný dopravca môže iba za sedminu všetkých meškaní. Tvrdí, že sa v tomto parametri medziročne zlepšil.

Naproti 252-­tisíc minútam vlaňajších meškaní tento rok spôsobil 202­-tisíc minút meškaní. Najčastejšie za ne mohli poruchy vozňov a rušňov.

Za oneskorenie vlaku pýtajte odškodné

Začína sa odškodňovať aj za to, čo sa nedalo čakať.

BRATISLAVA. Ak cestujete medzi krajinami alebo aj vnútroštátne, ale InterCity vlakom, ktorý mešká, máte nárok na odškodné.

Platí to, ak spoj mešká viac ako hodinu. Vtedy si môžete pýtať 25 percent z cestovného.

Ak sa vlak oneskorí o viac než dve hodiny, máte nárok na 50 percent cestovného. To však neplatí, ak ste sa o meškaní dozvedeli skôr, ako ste si kúpili lístok.

Železničná spoločnosť Slovensko odškodňuje meškania, za ktoré môže, napríklad preto, že sa jej pokazil rušeň. Začína odškodňovať za meškanie, čo spôsobili nepredvídateľné javy: počasie či nehody.

V bežnej vnútroštátnej doprave cestujúcich odškodňovať nemusí, má výnimku z Bruselu.

V Česku môže byť meškanie častejšie

S vyčkávaním na vlaky sme na tom vraj horšie ako Rakúsko a Nemecko. Čísla môžu aj klamať.

BRATISLAVA. Jazdilo viac vlakov, ktoré meškali aspoň päť minút u nás, v Česku, Rakúsku či Nemecku? Slovensko na tom bolo zrejme horšie ako Rakúsko a Nemecko, no o niečo lepšie ako Česko.

Potvrdzujú to údaje, ktoré SME poskytli železničné spoločnosti štyroch krajín.

Podľa nich meškalo viac ako päť až šesť minút 3,5 až 8,2 percenta vlakov. Percento zmeškaných vlakov v cudzine však nehovorí nič o tom, aké dlhé meškania majú a či napokon nemeškajú viac minút ako naše.

Jednokoľajky sú problém

České dráhy tvrdia, že majú ťažšiu situáciu oproti železniciam v zahraničí. V Česku je totiž veľa jednokoľajových tratí a na nich dôjde k meškaniu rýchlejšie.

„České dráhy majú iba 20 percent dvoj­ a viackoľajových tratí. Na Slovensku je to približne 28 percent,“ povedal hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský.

Päť minút je aj takmer šesť

Železničné firmy majú dáta, ktoré sa ťažšie porovnávajú. Len dve zo štyroch spoločností totiž poslali ucelené údaje za tento rok.

Porovnanie sa tak do konca roka môže ešte zmeniť pre zbrzdené stavebné práce a menej výluk.

Nemecké železnice rátajú za meškanie do piatich minút aj to, ktoré trvá päť minút a 59 sekúnd. Vysvetľujú to tým, že železničné hodiny neukazujú sekundy, a tak vykazujú až meškanie nad šesť minút.

Malé rezervy v grafikone

Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva hovorí, že naše vlaky musia meškať viac než tie v Nemecku. „V Nemecku je trať zmodernizovaná, lebo to už robili pred 15 rokmi,“ hovorí.

Chybu robia u nás pri výlukách aj železničiarski plánovači, dodal. Mali by dať väčšie rezervy na meškanie do grafikonov. „Cestujúci nemá problém, že sa ide dlho, vníma meškanie,“ hovorí.

Matej, ktorý bol šéfom železničnej firmy za vlády Mikuláša Dzurindu a poradcom v doprave vtedajšej premiérky Ivety Radičovej, odporúča železničným plánovačom u nás, aby sa inšpirovali v Nemecku.

Tam si nastavujú grafikon tak, aby nemeškali hlavné vlaky. Od nich sa totiž celé meškanie môže preniesť aj na ďalšie spoje.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  6. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 13 589
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 662
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 193
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 507
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 840
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 537
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 345
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 197
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 769
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 740

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment šéfa slovenského parlamentu politológ Grigorij Mesežnikov.

EKONOMIKA

Analytici ukázali, v akom stave je naozaj výstavba diaľnic

Štát chce D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Pozrite si mapu.

REPORTÁŽ

Prežil pochod púšťou, aby si zaraftoval v Líbyi

Zostať doma, sa stáva luxusom.

Neprehliadnite tiež

Naši inšpektori možno preveria firmu, ktorej zadržali kamióny

V skladoch prístavu Zeebrugge zadržali v pondelok 112 kamiónov so slovenskými značkami.

Spolumajiteľa Poštovej banky, ktorý chce kúpiť Markízu, vyšetrujú pre korupciu

Čínska CEFC China Energy sa od obvinení z korupcie či prania špinavých peňazí dištancuje.

Komisia potvrdila, že návrh rozpočtu je v súlade s európskymi pravidlami

Európska komisia analyzovala plány rozpočtu na rok 2018 všetkých členov eurozóny s výnimkou Grécka.

Francúzsky Amazon vymyslel udavačskú hru, aby prevychoval šéfov

Zamestnanec, ktorému sa podarí nazbierať najviac bodov, vyhrá dron.

Analytici ukázali mapu diaľnic. Pozrite si, v akom stave je naozaj výstavba

Štát chce diaľnicu D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Problém s dokončením je na úseku medzi Turanmi a Hubovou.