SME
Sobota, 17. apríl, 2021 | Meniny má RudolfKrížovkyKrížovky

Nezdá sa nám to, vlaky meškajú viac ako vlani

Čakanie na železničných staniciach predlžujú samovraždy, nehody s autami aj opravy tratí.

Čakanie na niektoré vlaky sa predĺžilo.Čakanie na niektoré vlaky sa predĺžilo. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Štátny železničný dopravca tvrdí, že ubudlo meškaní, ktoré spôsobil on.

BRATISLAVA. Ak cestujete pravidelne vlakom z Galanty do Bratislavy, iste ste si všimli, že vlaky na trase meškajú častejšie než v minulosti.

Nie je to pritom jediný prípad. Problémy s oneskorenými príchodmi a odchodmi vlakov sú aj v iných častiach Slovenska.

Za prvých deväť mesiacov tohto roka meškali vlaky v priemere necelé štyri minúty, vyplýva to z údajov Železničnej spoločnosti Slovensko.

Vlani bolo meškanie po rozpočítaní na všetky vlaky takmer o pol minúty kratšie. Rok predtým vlaky priemerne meškali ešte o takmer minútu menej ako v roku 2012.

Rýchla a konečná voľba

Železnice tvrdia, že za väčším meškaním sú v najväčšej miere neočakávané vplyvy ako nepriaznivé počasie, kolízie s autami najmä na priecestiach, ale aj samovraždy.

V počte samovrážd nám patrí v Európskej únii štvrtá priečka. Ľudia na Slovensku, ktorí chcú skoncovať so životom, častejšie než inde skočia pod rozbehnutý vlak, než by zapili lieky alkoholom, vraví psychológ Karol Kleinmann.

Pripisuje to tomu, že ťažké časy prinášajú aj voľbu tvrdej formy samovraždy, ktorá je rýchla, istá a konečná. Pri skoku pod vlak je totiž malá pravdepodobnosť záchrany v poslednej chvíli, vysvetľuje.

No skúsenosti železničiarov hovoria aj o prípadoch, keď samovrah na trati prežil. Stalo sa to napríklad vtedy, keď sa postavil na nevhodné miesto, napríklad príliš blízko železničnej stanice, a tak vlak stihol dobrzdiť.

tabulecka_res.jpg

Brzdia aj práce na trati

Vlaky však spomaľujú nielen na miestach, kde sa chcú rozlúčiť so životom samovrahovia, ale aj tam, kde sa opravuje trať. Častým dôvodom meškania vlakov sú rozbehnuté modernizácie tratí.

Dochádza k nim hlavne v úseku medzi Novým Mestom nad Váhom a Žilinou. Tam totiž Železnice Slovenskej republiky ako správca koľajníc zlepšujú trať tak, aby sa po nej dalo jazdiť 160-­kilometrovou rýchlosťou.

So stavebnými prácami súvisí aj meškanie vlaku medzi Galantou a Bratislavou.

„Na trati Devínska Nová Ves – Zohor sa robia stavebné práce, čo spôsobuje krátke meškania. Súpravy vlakov z tohto smeru potom nasadzujú na trase z Bratislavy na Galantu a prenášajú si niekedy aj svoje oneskorenie,“ vysvetľuje Jana Morháčová, hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko.

Aj keď pôvodne nasadili na tento smer samostatné vlaky, ktoré vyrazili priamo z Bratislavy, teraz súprava prichádza od Kútov. Je to preto, že na trasu nasadili železničiari nové vlaky, ktoré boli financované z eurofondov.

Tie chcú používať tam, kde je veľa cestujúcich. Ľudia teda cestujú v krajšom prostredí, ale s meškaním.

Prednosť vyššej kategórii

Na úseku medzi Galantou a Bratislavou sa dajú dobre opísať aj ďalšie príčiny meškaní.

V poslednom čase na tejto trati jazdia medzinárodné EuroCity vlaky, ktoré meškajú pre stavebné práce v Nemecku a Maďarsku. Keďže vlaky vyššej kategórie majú prednosť, na husto obsadenej trati musia ďalšie vlaky čakať.

Morháčová upozorňuje, že železničný dopravca môže iba za sedminu všetkých meškaní. Tvrdí, že sa v tomto parametri medziročne zlepšil.

Naproti 252-­tisíc minútam vlaňajších meškaní tento rok spôsobil 202­-tisíc minút meškaní. Najčastejšie za ne mohli poruchy vozňov a rušňov.

Za oneskorenie vlaku pýtajte odškodné

Začína sa odškodňovať aj za to, čo sa nedalo čakať.

BRATISLAVA. Ak cestujete medzi krajinami alebo aj vnútroštátne, ale InterCity vlakom, ktorý mešká, máte nárok na odškodné.

Platí to, ak spoj mešká viac ako hodinu. Vtedy si môžete pýtať 25 percent z cestovného.

Ak sa vlak oneskorí o viac než dve hodiny, máte nárok na 50 percent cestovného. To však neplatí, ak ste sa o meškaní dozvedeli skôr, ako ste si kúpili lístok.

Železničná spoločnosť Slovensko odškodňuje meškania, za ktoré môže, napríklad preto, že sa jej pokazil rušeň. Začína odškodňovať za meškanie, čo spôsobili nepredvídateľné javy: počasie či nehody.

V bežnej vnútroštátnej doprave cestujúcich odškodňovať nemusí, má výnimku z Bruselu.

V Česku môže byť meškanie častejšie

S vyčkávaním na vlaky sme na tom vraj horšie ako Rakúsko a Nemecko. Čísla môžu aj klamať.

BRATISLAVA. Jazdilo viac vlakov, ktoré meškali aspoň päť minút u nás, v Česku, Rakúsku či Nemecku? Slovensko na tom bolo zrejme horšie ako Rakúsko a Nemecko, no o niečo lepšie ako Česko.

Potvrdzujú to údaje, ktoré SME poskytli železničné spoločnosti štyroch krajín.

Podľa nich meškalo viac ako päť až šesť minút 3,5 až 8,2 percenta vlakov. Percento zmeškaných vlakov v cudzine však nehovorí nič o tom, aké dlhé meškania majú a či napokon nemeškajú viac minút ako naše.

Jednokoľajky sú problém

České dráhy tvrdia, že majú ťažšiu situáciu oproti železniciam v zahraničí. V Česku je totiž veľa jednokoľajových tratí a na nich dôjde k meškaniu rýchlejšie.

„České dráhy majú iba 20 percent dvoj­ a viackoľajových tratí. Na Slovensku je to približne 28 percent,“ povedal hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský.

Päť minút je aj takmer šesť

Železničné firmy majú dáta, ktoré sa ťažšie porovnávajú. Len dve zo štyroch spoločností totiž poslali ucelené údaje za tento rok.

Porovnanie sa tak do konca roka môže ešte zmeniť pre zbrzdené stavebné práce a menej výluk.

Nemecké železnice rátajú za meškanie do piatich minút aj to, ktoré trvá päť minút a 59 sekúnd. Vysvetľujú to tým, že železničné hodiny neukazujú sekundy, a tak vykazujú až meškanie nad šesť minút.

Malé rezervy v grafikone

Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva hovorí, že naše vlaky musia meškať viac než tie v Nemecku. „V Nemecku je trať zmodernizovaná, lebo to už robili pred 15 rokmi,“ hovorí.

Chybu robia u nás pri výlukách aj železničiarski plánovači, dodal. Mali by dať väčšie rezervy na meškanie do grafikonov. „Cestujúci nemá problém, že sa ide dlho, vníma meškanie,“ hovorí.

Matej, ktorý bol šéfom železničnej firmy za vlády Mikuláša Dzurindu a poradcom v doprave vtedajšej premiérky Ivety Radičovej, odporúča železničným plánovačom u nás, aby sa inšpirovali v Nemecku.

Tam si nastavujú grafikon tak, aby nemeškali hlavné vlaky. Od nich sa totiž celé meškanie môže preniesť aj na ďalšie spoje.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  3. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  4. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  5. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  6. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  7. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME
  8. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  9. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  10. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  1. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  2. Podcasty zdravotnej poisťovne Union sú najpočúvanejšie
  3. AURES Holdings sa vydáva na západ
  4. Výčínanie počasia spôsobuje najviac škôd v júni
  5. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  6. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  7. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  8. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  9. Reverzné inžinierstvo na FVT
  10. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 50 296
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 19 161
  3. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 12 659
  4. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 11 928
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 10 152
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 668
  7. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 8 048
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 711
  9. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 5 998
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 5 814
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vakcína Moderna.

Išlo o technický výber, vraví Eliášová, prečo darujeme práve Modernu.

14 h
SERIÁL O NEKONVENČNÝCH LÁSKACH

Mileneckú aféru Marie Curie riešil aj Štokholm

Marie Curie.

Nositeľka Nobelovej ceny milovala dvoch mužov.

15. apr
Ilustračné foto.

Vláda v piatok prijala uznesenie k zákazu vychádzania.

17 h
Vladimir Putin (vľavo) po prílete do Belehradu kráča so srbským prezidentom Aleksandarom Vučičom.

Ako Rusko a Čína pôsobia v Srbsku.

12. apr

Neprehliadnite tiež

Akciám v ostatných týždňoch pomáhajú povzbudivé správy o dôvere a výdavkoch spotrebiteľov.

2 h
Ilustračné foto.

Na Slovensku inflácia tiež posilnila, a to na 1,5 z marcových 0,9 percenta.

16 h
Ilustračné foto.

Aj najvyspelejšie systémy ochrany môžu byť prekonané, ak používatelia urobia chyby.

17 h
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia.

V západnej Európe odbyt klesol o 4,6 percenta.

17 h