SME
Štvrtok, 2. december, 2021 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Nezdá sa nám to, vlaky meškajú viac ako vlani

Čakanie na železničných staniciach predlžujú samovraždy, nehody s autami aj opravy tratí.

Čakanie na niektoré vlaky sa predĺžilo.Čakanie na niektoré vlaky sa predĺžilo. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Štátny železničný dopravca tvrdí, že ubudlo meškaní, ktoré spôsobil on.

BRATISLAVA. Ak cestujete pravidelne vlakom z Galanty do Bratislavy, iste ste si všimli, že vlaky na trase meškajú častejšie než v minulosti.

Nie je to pritom jediný prípad. Problémy s oneskorenými príchodmi a odchodmi vlakov sú aj v iných častiach Slovenska.

Za prvých deväť mesiacov tohto roka meškali vlaky v priemere necelé štyri minúty, vyplýva to z údajov Železničnej spoločnosti Slovensko.

Vlani bolo meškanie po rozpočítaní na všetky vlaky takmer o pol minúty kratšie. Rok predtým vlaky priemerne meškali ešte o takmer minútu menej ako v roku 2012.

Rýchla a konečná voľba

Železnice tvrdia, že za väčším meškaním sú v najväčšej miere neočakávané vplyvy ako nepriaznivé počasie, kolízie s autami najmä na priecestiach, ale aj samovraždy.

V počte samovrážd nám patrí v Európskej únii štvrtá priečka. Ľudia na Slovensku, ktorí chcú skoncovať so životom, častejšie než inde skočia pod rozbehnutý vlak, než by zapili lieky alkoholom, vraví psychológ Karol Kleinmann.

Pripisuje to tomu, že ťažké časy prinášajú aj voľbu tvrdej formy samovraždy, ktorá je rýchla, istá a konečná. Pri skoku pod vlak je totiž malá pravdepodobnosť záchrany v poslednej chvíli, vysvetľuje.

No skúsenosti železničiarov hovoria aj o prípadoch, keď samovrah na trati prežil. Stalo sa to napríklad vtedy, keď sa postavil na nevhodné miesto, napríklad príliš blízko železničnej stanice, a tak vlak stihol dobrzdiť.

tabulecka_res.jpg

Brzdia aj práce na trati

Vlaky však spomaľujú nielen na miestach, kde sa chcú rozlúčiť so životom samovrahovia, ale aj tam, kde sa opravuje trať. Častým dôvodom meškania vlakov sú rozbehnuté modernizácie tratí.

Dochádza k nim hlavne v úseku medzi Novým Mestom nad Váhom a Žilinou. Tam totiž Železnice Slovenskej republiky ako správca koľajníc zlepšujú trať tak, aby sa po nej dalo jazdiť 160-­kilometrovou rýchlosťou.

So stavebnými prácami súvisí aj meškanie vlaku medzi Galantou a Bratislavou.

„Na trati Devínska Nová Ves – Zohor sa robia stavebné práce, čo spôsobuje krátke meškania. Súpravy vlakov z tohto smeru potom nasadzujú na trase z Bratislavy na Galantu a prenášajú si niekedy aj svoje oneskorenie,“ vysvetľuje Jana Morháčová, hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko.

Aj keď pôvodne nasadili na tento smer samostatné vlaky, ktoré vyrazili priamo z Bratislavy, teraz súprava prichádza od Kútov. Je to preto, že na trasu nasadili železničiari nové vlaky, ktoré boli financované z eurofondov.

Tie chcú používať tam, kde je veľa cestujúcich. Ľudia teda cestujú v krajšom prostredí, ale s meškaním.

Prednosť vyššej kategórii

Na úseku medzi Galantou a Bratislavou sa dajú dobre opísať aj ďalšie príčiny meškaní.

V poslednom čase na tejto trati jazdia medzinárodné EuroCity vlaky, ktoré meškajú pre stavebné práce v Nemecku a Maďarsku. Keďže vlaky vyššej kategórie majú prednosť, na husto obsadenej trati musia ďalšie vlaky čakať.

Morháčová upozorňuje, že železničný dopravca môže iba za sedminu všetkých meškaní. Tvrdí, že sa v tomto parametri medziročne zlepšil.

Naproti 252-­tisíc minútam vlaňajších meškaní tento rok spôsobil 202­-tisíc minút meškaní. Najčastejšie za ne mohli poruchy vozňov a rušňov.

Za oneskorenie vlaku pýtajte odškodné

Začína sa odškodňovať aj za to, čo sa nedalo čakať.

BRATISLAVA. Ak cestujete medzi krajinami alebo aj vnútroštátne, ale InterCity vlakom, ktorý mešká, máte nárok na odškodné.

Platí to, ak spoj mešká viac ako hodinu. Vtedy si môžete pýtať 25 percent z cestovného.

Ak sa vlak oneskorí o viac než dve hodiny, máte nárok na 50 percent cestovného. To však neplatí, ak ste sa o meškaní dozvedeli skôr, ako ste si kúpili lístok.

Železničná spoločnosť Slovensko odškodňuje meškania, za ktoré môže, napríklad preto, že sa jej pokazil rušeň. Začína odškodňovať za meškanie, čo spôsobili nepredvídateľné javy: počasie či nehody.

V bežnej vnútroštátnej doprave cestujúcich odškodňovať nemusí, má výnimku z Bruselu.

V Česku môže byť meškanie častejšie

S vyčkávaním na vlaky sme na tom vraj horšie ako Rakúsko a Nemecko. Čísla môžu aj klamať.

BRATISLAVA. Jazdilo viac vlakov, ktoré meškali aspoň päť minút u nás, v Česku, Rakúsku či Nemecku? Slovensko na tom bolo zrejme horšie ako Rakúsko a Nemecko, no o niečo lepšie ako Česko.

Potvrdzujú to údaje, ktoré SME poskytli železničné spoločnosti štyroch krajín.

Podľa nich meškalo viac ako päť až šesť minút 3,5 až 8,2 percenta vlakov. Percento zmeškaných vlakov v cudzine však nehovorí nič o tom, aké dlhé meškania majú a či napokon nemeškajú viac minút ako naše.

Jednokoľajky sú problém

České dráhy tvrdia, že majú ťažšiu situáciu oproti železniciam v zahraničí. V Česku je totiž veľa jednokoľajových tratí a na nich dôjde k meškaniu rýchlejšie.

„České dráhy majú iba 20 percent dvoj­ a viackoľajových tratí. Na Slovensku je to približne 28 percent,“ povedal hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský.

Päť minút je aj takmer šesť

Železničné firmy majú dáta, ktoré sa ťažšie porovnávajú. Len dve zo štyroch spoločností totiž poslali ucelené údaje za tento rok.

Porovnanie sa tak do konca roka môže ešte zmeniť pre zbrzdené stavebné práce a menej výluk.

Nemecké železnice rátajú za meškanie do piatich minút aj to, ktoré trvá päť minút a 59 sekúnd. Vysvetľujú to tým, že železničné hodiny neukazujú sekundy, a tak vykazujú až meškanie nad šesť minút.

Malé rezervy v grafikone

Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva hovorí, že naše vlaky musia meškať viac než tie v Nemecku. „V Nemecku je trať zmodernizovaná, lebo to už robili pred 15 rokmi,“ hovorí.

Chybu robia u nás pri výlukách aj železničiarski plánovači, dodal. Mali by dať väčšie rezervy na meškanie do grafikonov. „Cestujúci nemá problém, že sa ide dlho, vníma meškanie,“ hovorí.

Matej, ktorý bol šéfom železničnej firmy za vlády Mikuláša Dzurindu a poradcom v doprave vtedajšej premiérky Ivety Radičovej, odporúča železničným plánovačom u nás, aby sa inšpirovali v Nemecku.

Tam si nastavujú grafikon tak, aby nemeškali hlavné vlaky. Od nich sa totiž celé meškanie môže preniesť aj na ďalšie spoje.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vieme čo je úspech. Pomôžeme ho dosiahnuť aj vám
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  4. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  9. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  1. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  2. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  5. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  6. Tento rok turizmu neprial
  7. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  8. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  9. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  10. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 16 275
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 14 565
  3. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 9 901
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 763
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 786
  6. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 5 559
  7. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 5 391
  8. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 5 009
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 959
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 740
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pohľad na komplex X-Bionic Sphere v Šamoríne.

Komplex bol roky spájaný s oligarchom Mariom Hoffmannom.


1. dec

Nerozumiem, prečo nemôžeme aspoň chvíľu fungovať ako normálna koalícia.


a 1 ďalší 7 h
Ilustračná fotografia.

Nová štúdia ukazuje, čo sa v tele deje.


8 h

Neprehliadnite tiež

Vizualizácia hotela, ktorý mal vyrásť na Železnej studničke.

Developer Snowdrop vystriedal viacero návrhov, nedávno skrachoval.


2 h
Minister financií Igor Matovič.

Stovku na energie by dostali všetci bez ohľadu na to, či sú zaočkovaní.


TASR 6 h
Ilustračné foto.

Pôvodne hrozilo, že štát bude musieť uhradiť 125 miliónov.


SITA 6 h

Štát už pripúšťa určitú valorizáciu.


TASR 6 h

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  3. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  6. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  7. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  8. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 13 367
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 8 055
  3. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 7 772
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 076
  5. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 732
  6. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 4 725
  7. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 705
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 563
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu