Rusi vytláčajú cudzie kamióny, neuznávajú colné záruky

Od decembra by nemali platiť dohovory TIR na celom území Ruska. Brusel to znepokojuje.

Kamionisti sa na hranici s Ruskom zdržia.(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Slovenskí kamionisti zažívajú vo východnej Európe ťažké časy.

Rusko prestalo uznávať medzinárodné colné záruky TIR-karnety a od vodičov žiada, aby zaplatili clo či dane v hotovosti alebo cez ruské špedície.

Medzinárodné colné záruky najprv neplatili iba pre dopravu na Ďaleký východ, teda za pohorie Ural. V posledných týždňoch však žiadajú platby v hotovosti aj pri doprave do južného Ruska – okolia Krasnodaru alebo Astrachánu.

Platená zóna sa bude rozširovať. Od decembra by už mala byť na celom území Ruska.

Od Sibíri až po Moskvu

Medzinárodný dohovor TIR o vzájomnom uznávaní colných záruk medzi Ruskom a Európskou úniou Rusom nič nehovorí, vraví dopravca Marián Horenský z Košíc, všetko preto musí platiť v hotovosti.

„Zdržuje to. Trvá celé hodiny, kým sa dostaneme na rad a zaplatíme na hranici,“ vraví.

Na ruskej hranici sa podľa neho vyberá okolo sto eur. Pridali sa aj Ukrajinci, žiadajú vyše tristo eur za kamión.

Generálny tajomník združenia dopravcov ČESMAD Pavol Reich vysvetľuje, že Rusi spočiatku žiadali dodatočné ručenie ku karnetu TIR na cesty na Ďaleký východ. Postupne počas roka pridávali ďalšie colné obvody, pre ktoré platilo zvýšené ručenie.

„Začali na Sibíri a teraz sa dostali až po Moskvu, po colné sklady na letiskách,“ vysvetľuje Reich. Nepovažuje to však za takú závažnú tému, pretože tak ďaleko veľa slovenských dopravcov nechodí.

Tí, ktorí by sa tam predsa vybrali, si môžu objednať služby od miestnej špedičnej spoločnosti. Pripúšťa, že napokon môže byť riešením ísť úplne mimo karnetov TIR.

Medzinárodný tlak

O obnovení uznávania karnetov TIR rokuje s ruskou Colnou správou príslušný orgán OSN UNECE, ako aj medzinárodná organizácia dopravcov IRU. Šéfka komunikácie IRU Juliette Ebélé priznala, že sa situácia zhoršuje.

Od tohto týždňa podľa nej Rusi nebudú uznávať karnety TIR pre centrálne Rusko vrátane Moskvy a o týždeň pre veľkú časť severozápadu krajiny okolo Petrohradu. Ebélé hovorí, že orgány IRU v najbližších dňoch plánujú kroky v praktickej, politickej i legislatívnej oblasti.

Ingrid Ludviková zo Zastúpenia Európskej komisie u nás upozorňuje, že eurokomisár pre colnú politiku Algirdas Šemeta viackrát kontaktoval ruských partnerov. Je znepokojený, že nechcú rešpektovať Dohovor TIR.

Čo je v pozadí

Colné vybavenie kamiónov v Rusku organizuje tamojšie združenie dopravcov ASMAP. Podľa Reicha problém mohol vzniknúť tým, že dlhuje peniaze Colnej správe. Hovorí sa až o 20 miliardách rubľov (pol miliardy eur).

Dopravcovia sú presvedčení, že sa Rusi snažia skomplikovať im a predražiť činnosť a vytlačiť ich tak z ruských ciest. Čiastočne sa to už podarilo, keď mnohé slovenské firmy do Ruska prestali jazdiť a nahradili ich napríklad bieloruskí dopravcovia.

Reich to však odmieta: „Nemajú dosť kamiónov na to, aby dovoz a vývoz tovaru z celej krajiny pokryli domácimi firmami. Potrebujú zahraničných dopravcov.“

S ručením sú kontroly len náhodné

Dohovor TIP má vyše šesťdesiat členov na štyroch kontinentoch, ročne sa vydajú asi tri milióny karnetov.

BRATISLAVA. Dohovor TIR umožňuje dopravu tovaru v zaplombovaných kontajneroch či návesoch z krajiny pôvodu až do cieľa. Na hraniciach sa kontrolujú dokumenty a plomby, tovar iba náhodne.

Clo a dane na hraniciach sa vďaka dohovoru TIR neplatia, iba sa vyrubia a dopravca tovar dovezie do colného skladu v mieste určenia. Zväčša zaplatí clo prijímateľ tovaru a môže si ho vyzdvihnúť z colného skladu.

Keby sa tovar dostal do krajiny a nikto by zaň clo nezaplatil, uplatní sa záruka a dopravcovi vznikne colný dlh. Buď ho zaplatí, alebo sa stiahne suma z jeho úložky spravidla vo výške päťtisíc dolárov, ktorou ručí za svoje záväzky v systéme TIR.

Pokiaľ takýto dlh nevznikol vinou dopravcu, sumu mu preplatí poisťovateľ systému TIR.

Dohovor TIR má 68 členov na štyroch kontinentoch, Európska únia ako celok je jedným z nich. Ročne sa na svete vydajú asi tri milióny karnetov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  2. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  3. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  4. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 350
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 508
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 735
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 248
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 003
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 000
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 886
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 706
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 497
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 892

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Mikuláš Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu. A rozhodol sa, že nebude mlčať. Protestuje.

EKONOMIKA

Prečo sa Juhoafričan teší, keď si môže poslať životopis cez SMS (rozhovor)

Na zemi žije viac ľudí bez fyzickej adresy než s adresou.

KOMENTÁRE

Mihál opúšťa Sulíka. Máme na viac?

Predseda SaS je výraznou osobnosťou, ktorá ľudí rozdeľuje.

PRIMÁR

Ako začať plávať v zrelom veku a neublížiť si

Spevní vám chrbát, posilní srdce a naučíte sa poriadne dýchať. Zbytočnými chybami si však začiatočníci zaťažujú kĺby a chrbticu, najmä v jej krčnej časti.

Neprehliadnite tiež

Regulačný úrad na cenových rozhodnutiach pracuje, zatiaľ platia vlaňajšie

ÚRSO po konzultácii s distribučnými spoločnosťami ukončil proces vypracovania novej vyhlášky o cenovej regulácii v elektroenergetike pred dvoma týždňami.

Ficove trhanie faktúr neplatí, ľudia ich musia zaplatiť, tvrdí Sulík

Podľa Karola Galeka premiér chaos v energetike prehlbuje, jednak tým, že navádza ľudí na neplatenie faktúr a jednak tým, že dáva ľuďom nereálne sľuby.

Banskobystrický kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov na opravy ciest

Pellegrini povedal, že ak si aj starostovia a starostky myslia, že všetko je fajn, lebo cesty sa na území kraja opravujú, je to na úkor rozpočtu samosprávneho kraja.

Britov už viac znepokojuje vývoj ekonomiky ako prisťahovalci

Zatiaľ čo politici plánujú brexit, voličov začínajú znepokojovať obavy zo straty pracovných miest.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop