Rusi vytláčajú cudzie kamióny, neuznávajú colné záruky

Od decembra by nemali platiť dohovory TIR na celom území Ruska. Brusel to znepokojuje.

Kamionisti sa na hranici s Ruskom zdržia.(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Slovenskí kamionisti zažívajú vo východnej Európe ťažké časy.

Rusko prestalo uznávať medzinárodné colné záruky TIR-karnety a od vodičov žiada, aby zaplatili clo či dane v hotovosti alebo cez ruské špedície.

Medzinárodné colné záruky najprv neplatili iba pre dopravu na Ďaleký východ, teda za pohorie Ural. V posledných týždňoch však žiadajú platby v hotovosti aj pri doprave do južného Ruska – okolia Krasnodaru alebo Astrachánu.

Platená zóna sa bude rozširovať. Od decembra by už mala byť na celom území Ruska.

Od Sibíri až po Moskvu

Medzinárodný dohovor TIR o vzájomnom uznávaní colných záruk medzi Ruskom a Európskou úniou Rusom nič nehovorí, vraví dopravca Marián Horenský z Košíc, všetko preto musí platiť v hotovosti.

„Zdržuje to. Trvá celé hodiny, kým sa dostaneme na rad a zaplatíme na hranici,“ vraví.

Na ruskej hranici sa podľa neho vyberá okolo sto eur. Pridali sa aj Ukrajinci, žiadajú vyše tristo eur za kamión.

Generálny tajomník združenia dopravcov ČESMAD Pavol Reich vysvetľuje, že Rusi spočiatku žiadali dodatočné ručenie ku karnetu TIR na cesty na Ďaleký východ. Postupne počas roka pridávali ďalšie colné obvody, pre ktoré platilo zvýšené ručenie.

„Začali na Sibíri a teraz sa dostali až po Moskvu, po colné sklady na letiskách,“ vysvetľuje Reich. Nepovažuje to však za takú závažnú tému, pretože tak ďaleko veľa slovenských dopravcov nechodí.

Tí, ktorí by sa tam predsa vybrali, si môžu objednať služby od miestnej špedičnej spoločnosti. Pripúšťa, že napokon môže byť riešením ísť úplne mimo karnetov TIR.

Medzinárodný tlak

O obnovení uznávania karnetov TIR rokuje s ruskou Colnou správou príslušný orgán OSN UNECE, ako aj medzinárodná organizácia dopravcov IRU. Šéfka komunikácie IRU Juliette Ebélé priznala, že sa situácia zhoršuje.

Od tohto týždňa podľa nej Rusi nebudú uznávať karnety TIR pre centrálne Rusko vrátane Moskvy a o týždeň pre veľkú časť severozápadu krajiny okolo Petrohradu. Ebélé hovorí, že orgány IRU v najbližších dňoch plánujú kroky v praktickej, politickej i legislatívnej oblasti.

Ingrid Ludviková zo Zastúpenia Európskej komisie u nás upozorňuje, že eurokomisár pre colnú politiku Algirdas Šemeta viackrát kontaktoval ruských partnerov. Je znepokojený, že nechcú rešpektovať Dohovor TIR.

Čo je v pozadí

Colné vybavenie kamiónov v Rusku organizuje tamojšie združenie dopravcov ASMAP. Podľa Reicha problém mohol vzniknúť tým, že dlhuje peniaze Colnej správe. Hovorí sa až o 20 miliardách rubľov (pol miliardy eur).

Dopravcovia sú presvedčení, že sa Rusi snažia skomplikovať im a predražiť činnosť a vytlačiť ich tak z ruských ciest. Čiastočne sa to už podarilo, keď mnohé slovenské firmy do Ruska prestali jazdiť a nahradili ich napríklad bieloruskí dopravcovia.

Reich to však odmieta: „Nemajú dosť kamiónov na to, aby dovoz a vývoz tovaru z celej krajiny pokryli domácimi firmami. Potrebujú zahraničných dopravcov.“

S ručením sú kontroly len náhodné

Dohovor TIP má vyše šesťdesiat členov na štyroch kontinentoch, ročne sa vydajú asi tri milióny karnetov.

BRATISLAVA. Dohovor TIR umožňuje dopravu tovaru v zaplombovaných kontajneroch či návesoch z krajiny pôvodu až do cieľa. Na hraniciach sa kontrolujú dokumenty a plomby, tovar iba náhodne.

Clo a dane na hraniciach sa vďaka dohovoru TIR neplatia, iba sa vyrubia a dopravca tovar dovezie do colného skladu v mieste určenia. Zväčša zaplatí clo prijímateľ tovaru a môže si ho vyzdvihnúť z colného skladu.

Keby sa tovar dostal do krajiny a nikto by zaň clo nezaplatil, uplatní sa záruka a dopravcovi vznikne colný dlh. Buď ho zaplatí, alebo sa stiahne suma z jeho úložky spravidla vo výške päťtisíc dolárov, ktorou ručí za svoje záväzky v systéme TIR.

Pokiaľ takýto dlh nevznikol vinou dopravcu, sumu mu preplatí poisťovateľ systému TIR.

Dohovor TIR má 68 členov na štyroch kontinentoch, Európska únia ako celok je jedným z nich. Ročne sa na svete vydajú asi tri milióny karnetov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 22 045
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 051
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 854
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 489
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 394
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 173
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 546
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 413
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 368
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 110

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Astronautka z NASA: Pocit úžasu s vami ostane aj na Zemi

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

DOMOV

Najhoršiu zmrzlinu toto leto našli v Ružomberku

Takmer v tretine zistili hygienici nedostatky.

PLUS

Angela Merkelová: Krízová manažérka, ktorá ochránila Nemcov

Má dobré nervy a zvláda krízové situácie.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.