Na konci stavebnej sezóny čísla ukazovali, že sa môže stavbárom dariť lepšie. Tento rok majú ešte končiť prepadom.
BRATISLAVA. Od vypuknutia krízy stavbárom takmer neustále ubúdala práca. To sa však môže onedlho skončiť.
V septembri už totiž podľa Štatistického úradu klesal stavebný trh medziročne iba o necelé percento.
Je to najnižší prepad od decembra 2011, keď ešte naposledy stavebný sektor na Slovensku medziročne rástol.
Stabilizáciu nevidno
Nie všetky stavebné firmy však taký malý pokles potvrdzujú.
„Dosah krízy je oveľa väčší ako mínus jedno percento. Nezaznamenali sme stabilizáciu,“ hodnotí Ján Bošanec, konateľ firmy Cestné stavby Liptovský Mikuláš.
Číslami podľa neho mohlo v septembri skôr pohnúť zatepľovanie než výstavba ciest. Podľa štatistikov medziročne rástli inžinierske, čiže napríklad aj cestné stavby, a to o 7,2 percenta.
Nie však preto, že by sa zásadne rozbehla výstavba diaľnic, upozorňuje Jiří Vacek, riaditeľ CEEC Research, ktorá sa zameriava na prieskumy v stavebníctve.
„Inžinierske staviteľstvo rastie tri mesiace po sebe. To je však dané nízkou porovnávacou základňou z minulého roku,“ hovorí Vacek. Vlani sa totiž výstavba ciest medziročne prudko prepadla.
Kríza je za nami, priemysel sa osmelilČítajte
Opravy, budovy
Isté prebudenie stavebníctva potvrdzuje firma Strabag.
„Pozitívne zapôsobilo aj to, že boli vypísané súťaže na opravu a rekonštrukciu poškodených ciest druhej a tretej triedy,“ povedala hovorkyňa firmy Edita Novotná. No väčšinu objemu prác Strabagu tvoria skôr tie, ktoré sa vytendrovali v minulosti, dodala.
Výstavba budov na bývanie či podnikanie vyzerá podľa štatistík horšie. Medziročne sa prepadla takmer o šesť percent. Táto výstavba klesá konštantne, hovorí Vacek.
Niektorí developeri aj tak vidia zlepšenie. „Môžeme potvrdiť oživenie výstavby v tomto roku,“ vraví hovorkyňa J&T Real Estate Katarína Krajňáková.
Onedlho príde aj rast
Lepšie vyhliadky do budúcna majú cestné či iné infraštruktúrne stavby než napríklad stavba bytov, myslí si Vacek. Rozbieha sa totiž viacero diaľničných tendrov.
Nedávno štát položil základný kameň na výstavbe časti diaľnice smerom od Žiliny na Poľsko. Ďalšie tendre sú rozbehnuté. Na druhej strane sa ukončili práce na rýchloceste z Košíc do Maďarska.
Na uspokojenie dopytu by však dnes stačili iba dve tretiny kapacít, ktoré stavebné firmy majú. Vyplýva to z prieskumu CEEC Research medzi stavbármi.
„Na budúci rok by mohla nastať prvá stabilizácia sektora. Finálny výsledok sektora za rok 2013 sa bude pohybovať medzi mínus 6,5 až mínus ôsmimi percentami,“ uzavrel Vacek.