AKTUALIZOVANÉ V PIATOK 23:00

Váhostav stavia za stámilióny, dostal úsek medzi Hubovou a Ivachnovou

Tendre, na ktoré siaha stavebná firma s partnermi, sa hodnotou blížia k miliarde eur.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ TASR)
  • Za posledné dva roky uspel Váhostav sám alebo v konzorciách s inými firmami v štyroch veľkých diaľničných tendroch za 755 miliónov eur
  • Vo štvrtok podpísal, že spolu s firmou OHL postaví úsek D1 pri Ružomberku medzi Hubovou a Ivachnovou za 227 miliónov eur
  • K zákazke sa dostal po tom, ako zo súťaže NDS vyradila troch lacnejších záujemcov, ktorí sa bránili námietkami
  • Prepísala však odhady, že úsek bude hotový v roku 2016, bude v roku 2017

BRATISLAVA. Súťaž, z ktorej vyradili tri firmy s lacnejšou ponukou, už má víťaza.

Pätnásťkilometrový úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou postaví konzorcium pod vedením Váhostavu vo vlastníctve Juraja Širokého, ktoré predložilo štvrtú najnižšiu ponuku.

„Váhostav bol vo štvrtok vyzvaný Národnou diaľničnou spoločnosťou na podpis zmluvy,“ povedal hovorca stavebnej firmy Tomáš Halán. Zmluva už je v registri zmlúv a od piatka je účinná.

Konzorcium Váhostav a OHL podľa nej za projekt a výstavbu diaľnice dostanú 227 miliónov eur bez DPH.

Platí to napriek tomu, že sa súťažiaci, ktorých z tendra vyradili, obrátili na súd. Ide o taliansku firmu INC S. p. A a slovenskú firmu Hant, k podpisu zmluvy sa v piatok nevyjadrili.

Neoficiálne sa hovorí, že súd sa ešte nevyjadril, či vydá, alebo nevydá predbežné opatrenie, ktorým by zabránil podpísať zmluvu s kýmkoľvek, kým prípad nerozrieši.

Diaľnice

Kliknutím infografiku zväčšíte

Päť veľkých tendrov

Diaľnica D1
Úsek Hubová – Ivachnová
  • Z tendra o stavbu diaľnice vyradili tri lacnejšie ponuky.
  • Dve najlacnejšie konzorciá sa proti tomu odvolali na Úrad pre verejné obstarávanie.
  • Rozhodoval mesiace, no napokon námietkam nevyhovel.
  • Národná diaľničná ešte pred pár dňami očakávala, že Hubová – Ivachnová bude hotová v roku 2016, teraz to vidí na rok 2017.

INC a Hant sľubovali, že spolu postavia diaľnicu za 207 miliónov eur. Keď ich vylúčili, neuspeli s odvolaním v Národnej diaľničnej spoločnosti ani s námietkami na Úrade pre verejné obstarávanie.

Podobne dopadli košické Inžinierske stavby s druhou najnižšou ponukou. Tretia najlacnejšia firma svoje vyradenie ani nenamietala.

Pre firmu Hant je súťaž o úsek medzi Hubovou a Ivachnovou štvrtým veľkým tendrom za dva roky, ktorý nevyhrala, aj keď predložila ponuku s najnižšou cenou.

Váhostav získal víťazstvom v tomto tendri štvrtú veľkú zmluvu za posledné dva roky vo výstavbe ciest. Vo zvyšných troch tendroch vyhral s najnižšou cenou.

Onedlho môže vyhrať ďalší tender. Pri otváraní ponúk na stavbu časti R2 medzi Pstrušou a Kriváňom vysvitlo, že najnižšia cena sa opäť spája s Váhostavom.

Ak by získal túto zákazku, z veľkých cestných tendrov za dva roky by siahal na zákazky za 935 miliónov eur.

Doprastav aj Strabag

Do veľkých súťaží sa až na výnimky Váhostav hlási s inými stavbármi. Často sú to Doprastav a Strabag, ktorým sa v tendroch darí tiež.

Doprastav sa bude deliť s partnermi v konzorciách o 445 miliónov eur. Jedným z nich je pri týchto zmluvách aj Strabag. S Váhostavom obe firmy bojujú aj o zákazku na úsek Pstruša – Kriváň.

Proti sebe stoja Doprastav a Strabag pri zákazke na časť D1 s tunelom Višňové. Dnes má bližšie k výhre Strabag.

Spolu so Skanskou totiž uspel na Úrade pre verejné obstarávanie, na ktorý sa obrátil, keď konzorcium Národná diaľničná spoločnosť vyradila zo súťaže. Teraz musí megasúťaž opäť vyhodnotiť.

Váhostav a Doprastav nie sú práve v najlepšej finančnej kondícii. Doprastavu banky nedávno zmrazili účty.

Odblokovali ich až potom, čo sa do firmy vrátili pôvodní majitelia Ivan Šesták a Dušan Mráz. Tí totiž načas pustili do firmy Františka Hodorovského, ktorý v čase krachu Slovenskej kreditnej banky viedol jej dozornú radu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  6. Cíťte sa v priestore príjemne
  7. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  10. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 206
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 598
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 534
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 154
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 763
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 494
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 931
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 924
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 978
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 774

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Slovensko ako Švajčiarsko, hotová diaľnica. Politici sľubujú, voliči im veria čoraz menej

Denník SME pred troma mesiacmi spustil projekt Sluby.sme.sk, kde odhaľuje nesplnené sľuby politikov.

KOMENTÁRE

Politici sú tiež len zamestnanci

Sľuby politikov nemôžu mať hodnotu nevkusných predvolebných nálepiek

KOMENTÁRE

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s ňou má aj Slovensko.

DOMOV

Plavčan na tlačovej konferencii nehovoril pravdu

Minister povedal, že kritériá boli známe v 2015. Schválené boli o rok neskôr.

Neprehliadnite tiež

Vo Volkswagene začínajú opäť vyjednávať, teraz u špeditérov

Moderné odbory idú vyjednávať vyššie platy aj pre pracovníkov administratívy a špeditérov.

Šéf Applu vraj sľúbil Trumpovi, že postaví v USA tri veľké továrne

Výstavba troch výrobných závodov by bola pre Apple nevídaným rozhodnutím. Firma teraz vlastní len jednu továreň.

Lacnejšie dovolenky a letenky. Česi si užívajú silnú korunu

Lacnejšie sú pre Čechov predovšetkým zájazdy od zahraničných cestovných kancelárií.

Kečup z českého Lidla obsahoval o polovicu menej paradajok, než mal

S privátnou značkou kečupu mal minulý týždeň problém aj Kaufland.