MÉDIÁ

Nový šéf Markízy: Tento rok nezarábame, akcionári chcú dôvod

Nechcem vstupovať editorom či redaktorom do obsahu správ, hovorí MATTHIAS SETTELE.

Matthias Settele začínal ako regionálny televízny a rozhlasový reportér rakúskej ORF. Neskôr prešiel na manažérske pozície v nemeckej televízii RTL. Sedem rokov pracoval ako konzultant pre televízne stanice v celej Európe. Pred Markízou pracoval u jej maj(Zdroj: TV MARKÍZA)

Rakúšan MATTHIAS SETTELE (47) v septembri vystriedal Zuzanu Ťapákovú a stal sa riaditeľom televízie Markíza. I keď je vo funkcii len pár týždňov, stihol zrušiť televíznu stanicu, začal s prepúšťaním aj otvoril debatu, či má na Markíze pokračovať Modré z neba.

Aký bol prvý mesiac v Markíze?

„Veľmi intenzívny. Mám dojem, že som tu už oveľa dlhšie, ale faktom je, že je to len niekoľko týždňov. Mám však už za sebou niekoľko zaujímavých debát aj rozhodnutí.“

Na svojom poste ste vystriedali Zuzanu Ťapákovú. Predpokladám, že o dôvodoch jej odchodu veľa nepoviete.

„Nie je na mne, aby som to komentoval. Nebol som to ja, kto sa ju rozhodol odvolať a ani ten, kto menoval mňa.“

Skúsme to teda inak. Čo bolo podľa vás jej najväčším úspechom?

„Môžem povedať, že skladba programu, ktorú som zdedil, je veľmi dobrá. Máme dva úspešné seriály, Búrlivé víno a Chlapi neplačú, podaril sa návrat Farmy. Keď sa na Markízu pozrieme z programovej stránky, ide o silnú stanicu, a je samozrejme dobré aj pre mňa, začať pracovať v takejto situácii. Z ekonomického pohľadu ale Markíza čelí poklesu reklamného trhu, ktorému sa musíme prispôsobiť. Ekonomická situácia televízie nie je v takom istom stave ako jej program. Otázkou pre budúcnosť je, ako môžeme udržať či dokonca zlepšiť kvalitu nášho programu, a pritom za jeho výrobu zaplatiť menej peňazí.“

Čiže ak by ste mali spomenúť niečo, čo sa Zuzane Ťapákovej nepodarilo, bude to ekonomika televízie?

„Takto som to celkom nepovedal, ale predpokladám, že ste to z mojej nepriamej odpovedi vyčítali.“

Riaditeľom Markízy ste iba mesiac a už máte za sebou jedno veľké rozhodnutie. Rušíte stanicu Fooor.

„Tak sa to môže zdať zvonku, ale nebolo jediné. Oveľa zásadnejším rozhodnutím bolo napríklad predĺženie kontraktu so štúdiom Warner Bros, ktorý Markíze do budúcna zabezpečí najlepšie svetové filmy. To bola najväčšia investícia, ktorú som počas prvých týždňov podpísal. A je to dvakrát také dôležité, ako budúcnosť Fooor-u. Ale áno, pokiaľ ide o zrušenie tejto stanice, rozhodli sme sa sústrediť na tri stanice.“

Ešte pred pár dňami ste pritom hovorili, že za presunmi najsledovanejších seriálov zo stanice Fooor na Doma a Dajto nie je oslabenie tejto televízie. Čo sa zmenilo?

"Hovorili sme, že presunom niektorých seriálov chceme posilniť Doma a Dajto, ale nebude to na úkor Fooor-u. To je záležitosť programingu. Nezmenilo sa nič zásadné, stanica bola vytvorená aj nastavená dobre. Jediná príčina zrušenia je strategická. Mali sme silný a úspešný hlavný kanál, dve menšie stanice a uviedli sme na trh ešte jednu malú televíziu. Nebol to zlý krok, darilo sa na nej komédiám, seriálom ako Rodina Adamsovcov, Partičke, ale aj sitkomom, ktoré sme predtým vysielali aj na Doma či Dajto a teraz sme ich na tieto stanice vrátili. Som presvedčený, že je strategicky lepšie mať popri Markíze do budúcna radšej dve stredne veľké stanice ako tri menšie."

Sú za zrušením stanice aj finančné dôvody?

„Samozrejme.“

matthias-settele_1_r167.jpg

Ako veľmi je pre Markízu nákladné držať stanicu, ako je Fooor?

„Vždy to je o tom, či vaše aktivity prinášajú zisk alebo stratu. Samozrejme, keď s niečím začínate, vytvárate aj straty. Na konci však musí byť každý projekt ziskový. Ak zrušením Fooor-u ušetríme pár miliónov, ktoré budeme môcť spätne investovať do programu, bude to len dobre. Ako som povedal, nakúpili sme nové filmy, budeme vysielať hokejové zápasy Olympijských hier, to všetko niečo stojí. Máme len jeden balík peňazí a musíme sa rozhodnúť, ako ho rozdelíme.“

Vraveli ste, že Dajto a Doma by mohli byť časom silnejšie. Čo to znamená v číslach?

„Neviem, ako rýchlo to pôjde, ale rozhodne majú potenciál byť ešte sledovanejšie ako sú dnes. Výsledné čísla závisia na mnohých veciach. Od toho, aká bude situácia na trhu až po to, koľko budeme investovať do programov, ktoré pre ne chceme vyrábať. Nemôžem sľúbiť konkrétne číslo, no ak má napríklad Doma dnes sledovanosť od 3 do 5%, mohla by sa časom posunúť na 5 až 7%. To nižšie číslo je podľa mňa reálne, na 7% sa podľa mňa dostaneme jedine vtedy, ak bude ponúkať aj vlastnú tvorbu. Ale ak by Markíza zostala taká silná ako je dnes, pri ostatných staniciach sa uspokojíme aj s nižšími číslami.“

Naznačili sme, že zisky Markízy nie sú také dobré ako boli v minulosti...

„Nie, že nie sú také dobré, tento rok nie sú žiadne. To je rozdiel. Keby to nebolo tak dobré, poviete si, v poriadku, sú lepšie a sú horšie roky. Ale ak nie sú zisky žiadne, akcionári sa právom pýtajú, ako je možné, že líder na televíznom trhu nevytvára žiadny zisk.“

Aké máte riešenia?

„Musíme pracovať ešte tvrdšie ako doteraz, aby sme nejaké výsledky dosiahli. Na to máme dosť nástrojov. Niektoré sa týkajú znižovania nákladov, ďalšie nových investícií. Doteraz sme napríklad využívali dve štúdiá, v ktorých sme nakrúcali naše programy. Od januára budeme mať len jedno. Na prvý pohľad to nie je výrazný zásah, ale finančný prínos môže byť významný. Kvalita našich seriálov pritom zostane rovnaká.“

Budete rušiť niektoré programy?

„Je to prirodzený kolobeh. Niektoré relácie sa postupne rušia, ale na ich miesto prídu nové. Tá otázka je veľmi všeobecná, takto to v televíziách normálne chodí.“

A viete už, ktoré programy rušiť budete?

„Plán na budúci rok máme z časti hotový, na zvyšku ešte musíme pracovať.“

Môžete ich menovať?

„Môžem spomenúť tie, ktoré pripravujeme. Jedným z nich je seriál z lekárskeho prostredia, Doktori. Všetko ostatné včas oznámime.“

Majiteľ Markízy, skupina CME, minulý víkend ohlásil, že plánuje prepustiť 1000 ľudí. Koľkí z nich sú zo Slovenska?

„Niekoľkí.“

Na internete sa objavili úvahy, že by ich malo byť asi sto.

„To nie je pravda, je ich oveľa menej.“

Tak koľko ich bude?

„Robíme zmeny, to je pravda. Niektoré pozície zaniknú, niekde budeme využívať externých spolupracovníkov, niektoré miesta zreorganizujeme. Spájame napríklad on-line sekciu, voyo.sk a teletext do nového oddelenia a je zrejmé, že ak niektoré úseky zlúčime, nepotrebujeme paralelné pracovné miesta. Áno, chystáme škrty, ale nebudú mať extrémnu podobu. Je však pravda, že časť prepúšťania sa mohli udiať už skôr, ale o to potrebnejšie sú pre naše hospodárske výsledky dnes.“

settele_newsroom_1_r3483.jpg

Kto rozhoduje o tom, koľko ľudí bude prepustených?

„Analýzu si robíme sami, nenajali sme si žiadnu medzinárodnú audítorskú firmu. Každý manažér najlepšie pozná svoje oddelenie, ale všetky rozhodnutia tohto typu sa musia udiať vždy len v rozumnej forme. Potrebujeme rovnaké výsledky s menším počtom ľudí. A to znamená aj to, že každý z nás bude musieť robiť o niečo viac. Viem, že to pre ľudí z Markízy nie je jednoduché, ale myslím, že to chápu.“

Bude sa prepúšťanie týkať aj spravodajstva?

„Prvoradá je kvalita programu. Ešte pred tým, ako som prišiel, boli zrušené Nočné Televízne noviny. To nebolo moje rozhodnutie. Máme teda vo vysielaní menej správ, ale novinári, technici či kameramani, ktorí sa na nich podieľali, neodišli. Čiže, odpoveď je áno, prepúšťanie sa bude týkať aj spravodajstva. No ešte raz opakujem, nesmie to ohroziť kvalitu našich správ či vysielania ako takého.“

Čiže odpoveď je, že prepúšťanie bude, ale podrobnosti neprezradíte.

„Nemá zmysel hovoriť o detailoch, snažíme sa, aby naše kroky mali opodstatnenie. Mohli sme to spraviť aj inak. Mohol som povedať: zrušíme Teleráno, dovidenia. Ten program sa totiž vysiela v málo atraktívnom čase, v ktorom nepotrebujeme s konkurenciou súťažiť. Ale nespravili sme to. Teleráno je naozaj veľmi dobrá relácia, na ktorej pracuje skúsený tím. No aj oni musia robiť efektívnejšie a musia za nami prísť s návrhmi, ako tú efektivitu dosiahnuť. Dobrou správou teda je, že Teleráno zostáva, horšou správou, že bude musieť pracovať s menšími peniazmi.“

Ktoré programy považujete v Markíze za dôležité?

„Máme ich viacero - Búrlivé víno, Chlapi neplačú, magazíny ako Teleráno či Reflex, reality show - Farmu, a samozrejme spravodajstvo. Nemusíme sa spoliehať na jednu či dve veľké show, čo je len dobre. No nezaspali sme na vavrínoch, stále pracujeme na nových ,programoch a šancu majú len tie najlepšie návrhy. Najťažšie je však rozhodnúť, kedy zrušiť starý program, a kedy prísť s novým. Ak s novinkou prídete príliš skoro, môže prepadnúť, ak neskoro, kopírujete niekoho, kto s ňou prišiel pred vami. A tak isto je to aj so starými formátmi. Každý z nich má nejaký životný cyklus, a vy musíte odhadnúť, v ktorom bode sa práve nachádza.“

V ktorom bode sa práve nachádza Modré z neba?

„To je veľmi dobrá otázka.“

Odpoveď na ňu?

„Modré z neba je mimoriadne úspešný formát, ktorý na Markíze beží už dlho, čo je argumentom pre to, aby na obrazovke aj zostal. Časť ľudí môže mať iný názor. Bolo to jedno z ťažších rozhodnutí, ktoré ma čakali.“

Podpísali ste už s Vilom Rozborilom a jeho produkčnou firmou zmluvu? Bude Modré z neba pokračovať aj budúci rok?

"Mám pocit, že sa blížime k rozhodnutiu."

Počul som, že sa pozeráte na Televízne noviny. Je to tak?

„Áno, samozrejme.“

Rozumiete im?

„Jasné, že nehovorím po slovensky, ale to nie je podstatné, pretože nechcem vstupovať editorom či redaktorom do obsahu správ. Pozerám sa na to, ako vyzerajú. Televízia je vizuálne médium, zo sedemdesiatich percent je o obraze, z dvadsiatich percent o zvuku a len z desiatich percent o texte. Sústredím sa na to, ako sú príbehy nakrútené, ako je video zostrihané, aká je tam hudba, či kde stojí reportér. Napríklad úplne neznášam „fikus-benjaminové“ rozhovory. To sú také, keď nemáte veľa času nájsť poriadne miesto na rozhovor a so svojim respondentom sa postavíte pred veľkú rastlinu. V tej chvíli je jedno, či ten človek povie niečo inteligentné alebo dostal Nobelovu cenu, vtedy volám šéfredaktorovi, aby svojmu tímu vysvetlil, že to na obrazovke nevyzerá dobre. Naši reportéri musia byť tam, kde sa dejú príbehy, o ktorých hovoríme, aby ich ľudia mohli vídať na rôznych miestach po celom Slovensku.“

Poznáte výrok šéfredaktora spravodajstva Henricha Krejču, že správy by mali byť dobré kino?

„Správy by určite mali rozprávať príbehy a nielen vymenovávať fakty.“

Páčia sa vám dnešné správy na Markíze? S dramatickými komentármi, dynamickým strihom či hudbou, ktorá má podfarbovať atmosféru?

„Vo všeobecnosti sa mi Televízne noviny na Markíze páčia, upravil by som nanajvýš niektoré detaily. Najdôležitejšie je mať dobrý obsah, potom môžeme ladiť formu. Dramatická hudba reportáži nepomôže, ak jej základ, čiže informácie alebo protagonisti, nie sú zaujímavé. Ak je príbeh silný, dobrá hudba mu len pomôže. Chceme nájsť dobrý mix, v ktorom budú seriózne aj odľahčené správy. Markíza nie je ani verejnoprávna ani „arte“ stanica, ale rodinná televízia.“

Nie je toho niekedy príliš? Pamätám si na živý vstup z hrobu Júliusa Satinského. Je to nevyhnutné?

„Každý živý vstup by mal mať pridanú hodnotu. Som rád, že tieto živé vstupy v správach máme. No ako som povedal, čím silnejšie budeme mať príbehy a zaujímavých respondentov, tým menej ozvláštnení budú reportáže potrebovať. To by mala byť až naša posledná zbraň.“

Mohli by ste porovnať správy v rakúskych televíziách a tie na Markíze?

„Veľmi ťažko, správy na západných televíziách sú úplne iné. Sú veľmi krátke a príliš seriózne, trvajú často len 15 až 20 minút, iba nočné správy bývajú dlhšie. Majú menej príspevkov, menej emócií, menej respondentov aj reportérov. Je to úplne iná kultúra.“

Ako dlho chcete zostať v Markíze?

„Odpoviem takto: Všade som bol sedem rokov. Sedem rokov v ORF, sedem rokov v RTL a sedem rokov som strávil na voľnej nohe ako konzultant pre televízie v celej Európe.“

Čiže nie ste len krízovým manažérom, ktorý spraví škrty a odíde?

„Mám kontrakt na dobu neurčitú a Slovensko je veľmi blízke môjmu rodnému mestu. Keď pôjde všetko dobre, môžem tu zostať dlho.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  9. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  10. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  1. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  2. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  7. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  8. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 16 458
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 538
  3. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 3 707
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 025
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 144
  6. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 139
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 028
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 879
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 336
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 106

Téma: Rozhovory z denníka SME


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focus: Vládne strany oslabujú

Smer stratil takmer dve percentá. Do parlamentu by sa dostalo aj KDH.

KULTÚRA

BBC bude cez víkend pripravovať reláciu o slovenskej hudbe

World Music Festival v Bratislave pomôže zviditeľniť našu hudbu.

BANSKÁ BYSTRICA

V Banskej Bystrici otvorili najmodernejšiu autobusovú stanicu na Slovensku

Dopravná časť je v testovacej prevádzke.

Neprehliadnite tiež

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu

Ekonomika má rásť 3,3-percentným tempom, v budúcom roku ešte zrýchli

Vyplýva to z dát, ktoré zverejnil Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií.

Razenie tunela Čebrať na diaľnici D1 by sa mohlo obnoviť v januári 2018

Odhaduje to generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin.