Najdlhší tunel chcú o päť rokov, no výber firmy sa komplikuje

Súboj firiem Skanska a Doprastav o veľkú štátnu zákazku pri Žiline sa ešte neskončil.

Najdlhší tunel sa má volať Višňové a má merať 7,5 kilometra. Bude pri Žiline.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Najdlhší tunel na Slovensku má byť pri Žiline. Bude sa volať Višňové a má merať 7,5 kilometra.

Štát predpokladá, že ho stavebná firma postaví za päť rokov. Tvrdí, že by mohol byť dokončený v roku 2018.

Realita bude zrejme iná. Tohtoročná stavebná sezóna sa končí a výber firmy na stavbu tunela sa komplikuje.

Národná diaľničná spoločnosť bude musieť opäť rozhodnúť, či zadá zákazku konzorciu, v ktorom sú Skanska a Strabag, alebo druhému, kde sú Doprastav, Metrostav a Marti Contractors.

Pôvodne vybrali diaľničiari za víťaza konzorcium s firmou Skanska, ktoré predložilo najlacnejšiu ponuku v hodnote 338,29 milióna eur.

Proti tomu sa však ohradil Doprastav, ktorý predložil druhú najlacnejšiu verziu tunela, ktorá bola o 44 miliónov eur vyššia ako tá od Skansky.

Jeho námietke vyhovel Úrad pre verejné obstarávanie a neoficiálnym víťazom sa stal Doprastav po tom, ako Národná diaľničná vyradila zo súťaže najlacnejšiu ponuku.

Tendrový úrad teraz o jej námietke rozhodol tak, že ju má štát vrátiť do súťaže a ponuky vyhodnotiť ešte raz.

dialnice-web_res.jpg

Kliknutím obrázok zväčšíte

Únikové východy z tunela

Skanska potvrdila, že takéto rozhodnutie z Úradu pre verejné obstarávanie dostala. V Doprastave dúfajú, že Národná diaľničná si aj tak za víťaza vyberie ich konzorcium.

„Ako dotknutá strana si myslíme, že máme pravdu,“ povedal Dušan Mráz, spolumajiteľ Doprastavu.

Skanska podľa diaľničiarov zle naprojektovala únikové východy z tunela. Sú príliš ďaleko od seba, vysvetľuje dôvod vylúčenia.

Úrad však v rozhodnutí píše, že štátna firma nemá pravdu.

Ministerstvo dopravy plán výstavby nemení. „Veríme, že na všetkých dnes rozsúťažených úsekoch sa nám podarí poklepať základný kameň ešte tento rok,“ povedal jeho hovorca Martin Kóňa.

Lacný a dlho plánovaný

Obálky s ponukami v tendri o stavbu tunela Višňové sa otvárali vlani v júni. Keď sa súťaž vypisovala, štát čakal, že ju úsek s tunelom vyjde aj na takmer 900 miliónov eur.

Prvá vláda Roberta Fica ho zabalila do takzvaného projektu PPP aj s ďalšími kilometrami diaľnic, ktorých stavba a 30-­ročná prevádzka a údržba vychádzali takmer na deväť miliárd eur.

Vláda Ivety Radičovej projekt zrušila a vyhlásila novú súťaž o Višňové.

Ďalšie veľké tendre môže štát uzavrieť

Nezávislý úrad rozhoduje o súťažiach v termínoch, ako si minister dopravy predstavoval.

BRATISLAVA. Keď sa pred niekoľkými mesiacmi minister dopravy Ján Počiatek (Smer) zapojil do diskusie ako oživiť ekonomiku, vymenoval päť úsekov diaľnic a rýchlociest, ktorých stavba by mala na trh priniesť 1,2 miliardy eur. Na ich stavbu vyhlásil naraz päť tendrov.

Nie všetci záujemcovia o zákazky však podľa Národnej diaľničnej spoločnosti splnili podmienky, ktoré u potenciálneho víťaza hľadala. Neúspešní uchádzači sa obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie.

Päť súťaží sa na niekoľko mesiacov zablokovalo, lebo sa čakalo na rozhodnutie, či diaľničiari postupovali správne. Počiatek dúfal, že sa doriešia v októbri.

Štyri zo zablokovaných súťaží už úrad rozsúdil a čaká sa, že diaľničiari budú otvárať cenové ponuky stavbárov a vyberať víťazov.

Úradu pre verejné obstarávanie zostáva z piatich úsekov, na ktoré sa vyhlasoval tender za Počiatka, vyriešiť len úsek medzi Zvolenom a Pstrušou.

Nedávno odblokoval aj tender o úsek Hubová – Ivachnová, ktorý vyhlásil Ján Figeľ (KDH).

Nebudú sa odvolávať

Tento týždeň úrad rozhodol, že diaľničná spoločnosť urobila dobre, keď zo súťaže o stavbu úsekov Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka na D1 a obchvatu Žiliny na D3 vyradila konzorcium talianskej firmy INC S.p.A a slovenského Hantu.

Stanovisko vyradených firiem sa zatiaľ nepodarilo získať.

Neoficiálne sa hovorí, že sa proti rozhodnutiu úradu nebudú brániť. Išlo vraj o administratívne chyby a firmy sa údajne stotožnili s tým, že ich urobili. Tiež vraj nedodržali niektoré lehoty pri podávaní námietok.

Remeta ustúpil sám

Úrad už nerieši ani tendre na výstavbu úsekov medzi Ruskovcami a Pravoticami a Pstrušou a Kriváňom na plánovanej ceste R2.

S najväčšou pravdepodobnosťou sa uvoľnili preto, že námietky stiahla stavebná firma Dúha z portfólia podnikateľa Miroslava Remetu.

Je známy aj tým, že chcel kúpiť Novácke chemické závody. Jeho firma namietala všetkých päť tendrov, no všetky námietky napokon stiahla.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 584
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 352
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 991
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 285
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 660
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 772
  7. Jarné prázdniny pri mori? 4 552
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 4 072
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 511
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 415

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Bitie opaskom, fackovanie, šliapanie na chrbát, ponižovanie. To bola realita Československej ľudovej armády.

ŠPORT

Drastický šport. Prečo Slovenky nezískali medailu

Velez-Zuzulová aj Vlhová jazdia výborne.

KOMENTÁRE

A zasa sa musíme báť plotov, čo v nás vyrastú

Na obrazovkách denne vídame tupírovaný preparát pseudospasiteľa.

PLUS

Varenie v stredoveku? Kaviár prasatám, miesto vody víno

Páv chrlil oheň a mäsové guľky vyzerali ako pomaranče.

Neprehliadnite tiež

Kraft Heinz neuspel s ponukou 143 miliárd dolárov za Unilever

Kraft Heinz ponúkol za akcie Unilever len 18-% prirážku.

Čína zastaví dodávky uhlia zo Severnej Kórey, podporí tak sankcie OSN

Čína už odmietla zásielku uhlia v hodnote asi milióna dolárov. Stalo sa tak po tom, ako KĽDR otestovala raketu stredného doletu.

Londýnske reštaurácie sa pozerajú do budúcnosti. S obavami

Majiteľom reštaurácii priťažil brexit.

Aké možnosti má človek, ktorý prišiel krátko pred dôchodkom o prácu

Skorý odchod do predčasnej penzie sa nemusí vyplatiť, treba si to vypočítať.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop