BRATISLAVA. Aj keď v oficiálnej delegácii francúzskeho prezidenta Françoisa Hollanda neuvádzajú podnikateľov, témou jeho utorkovej návštevy je aj biznis.
Francúzsko je šiesty najväčší obchodný partner Slovenska, no vplyv francúzskych investorov sa skôr zmenšuje.
Tento rok odišli zo sprivatizovaných podnikov dvaja veľkí hráči v energetike.
Spolumajitelia SPP aj Stredoslovenskej energetiky prišli za Dzurindovej vlády, v podnikoch upratali a pre seba aj pre štát zdvihli ich zisky. Fico ich opakovane kritizoval, pôsobenie Gaz de France a nemeckého E.ONu v plynárňach nazval vyciciavaním slovenskej firmy.
V SPP aj SSE napokon francúzske firmy vymenila československá skupina EPH patriaca trojici Petr Kellner, J&T a Daniel Křetínský.
Najväčším francúzskym investorom v slovenskej energetike tak ostala Dalkia. Ani tú Ficova vláda nepotešila, pretože stopla privatizáciu najväčších teplární. Významným hráčom je aj Cofely.
Chceli by do jadra
Hollande však Ficovi pravdepodobne pripomenie jeho sľuby, ktoré dal manažérom firmy Areva, ktorá chce svoje technológie dodávať aj slovenskej energetike.
Hovoriť môžu o výstavbe nového bloku atómovej elektrárne v Jaslovských Bohuniciach, no tam je šanca Francúzov malá. Fico už totiž rokuje s tradičným konkurentom Arevy - ruským Rosatomom. No ten chce od našej vlády garanciu výkupných cien, čo by bolo pre Slovensko nevýhodné.
Francúzi sa tak budú musieť zrejme uspokojiť so subdodávkami pre tretí a štvrtý blok v Mochovciach, kde už pracujú s nemeckým Siemensom.
Aj v tomto prípade však Fico nie je ten, kto o kontraktoch rozhoduje, výstavbu v Mochovciach riadi taliansky Enel.
PSA a Orange
Ak si budú chcieť Hollande a Fico pri téme investícií Francúzov na Slovensku urobiť lepšiu náladu, môžu hovoriť o Orangei a automobilke PSA.
Telekomunikačná firma je na Slovensku tradične lídrom v ziskovosti a v brandži má dobrú povesť aj vďaka masívnym investíciám do optických sietí na Slovensku. Ak sa jej niečo nepáči, sú to špeciálne dane.
Trnavský závod PSA je jedným z najmodernejších závodov koncernu. Má tak šancu prežiť aj v konkurencii francúzskych závodov, ktorých odbory už neraz ukázali, ako vedia pritlačiť na tamojšie politické špičky.
Cesty a most
Témou okrúhleho stola, na ktorom sa zúčastní aj Hollande s Ficom, majú byť aj investície do výstavby ciest či mostov.
Francúzi sa netaja napríklad tým, že majú záujem o účasť na PPP projekte na výstavbu obchvatu a južnej diaľnice Bratislavy. Argumentujú svojou účasťou na výstavbe rýchlostnej cesty R1, zatiaľ jediného veľkého PPP projektu na Slovensku.
Zmluvu na rekonštrukciu Starého mosta v Bratislave podpísala zase minulý týždeň firma Eurovia.