Slováci nakupujú cez internet viac, suma objednávok klesá

Od začiatku roka vzrástol počet objednávok internetových predajcov oproti vlaňajšku o takmer polovicu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - FOTOFOLIA)

BRATISLAVA. Slováci nakupujú počas tohto roka viac výrobkov a služieb cez internet ako vlani. Celkovo sa však znižuje výška priemerného nákupu, ktorý cez internet uskutočnia.

Vyplýva to z najnovších údajov Slovenskej asociácie pre elektronický obchod (SAEC).

Od začiatku roka vzrástol počet objednávok internetových predajcov združených v SAEC oproti vlaňajšku o 40,5 %.

Obrat sa zvýšil o pätinu

Celkovo tak desiatka obchodov asociácie uskutočnila za prvých šesť mesiacov tohto roka takmer pol milióna objednávok.

Obrat obchodov pritom dosiahol v prvom polroku 60,75 milióna eur, čo znamená nárast o 20,1 prcent oproti minulému roku.

V priemere však ľudia objednávajú pri jednotlivých nákupoch menej ako v minulosti.

"Výška priemerného nákupu sa znížila v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka zo 157 eur na 128 eur, vyčíslil výkonný riaditeľ SAEC Jozef Dvorský.

V prípade predaja tovaru zrealizovali členovia SAEC 423.231 objednávok v celkovej sume 30,76 milióna eur.

"V porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka bolo uskutočnených o 126.484 objednávok viac a obchodný obrat sa zvýšil o 3,4 milióna eur," spresnil Dvorský.

Objem predaja podľa jeho slov vzrástol o 12,1 % a počet objednávok o 49,7 %.

Zároveň sa priemerná cena objednávky v oblasti predaja tovarov pohybovala na úrovni 72,68 eur a oproti minulému roku klesla o 24,86 eura.

Pri predaji služieb dosiahol obrat internetových predajcov v prvom polroku 30 miliónov eur pri 52.219 objednávkach.

"Oproti prvému polroku 2012 to znamená rast obratu o 26,7 %," doplnil Dvorský.

SAEC združuje internetové obchody bux.sk, cetelem.sk, dunaj.sk, hej.sk, itesco.sk, mall.sk, martinus.sk, obchodny-dom.sk, pelikan.sk a vyber.sk.

Slovenské e-shopy dosahujú priemerný ročný obrat do 30-tisíc

Prieskum ukázal, že na prevádzke e-shopu sa najčastejšie podieľa jeden až piati ľudia.

BRATISLAVA. Počet internetových obchodov na Slovensku rastie. Najčastejšie pritom pôsobia v segmente bytového zariadenia a záhradných potrieb.

Na prevádzke jedného e-shopu sa najčastejšie podieľa jeden až piati pracovníci a dosahuje priemerný ročný obrat v rozpätí 10.001 až 30.000 eur.

Ukázal to najnovší prieskum spoločnosti Pricemania, do ktorého sa zapojilo 196 slovenských e-shopov.

"Najviac obchodov vzniklo v roku 2010. Väčšina slovenských spoločností expanduje do Česka, ale aj do Maďarska, Poľska, Rakúska, Nemecka, Ruska či Talianska," priblížil zakladateľ spoločnosti Pricemania Michal Král.

Z pohľadu segmentov, ktoré prevádzkujú slovenské e-shopy aj v zahraničí, ide najmä o auto-moto, dom, byt a záhrada, šport, hobby, obchodné domy, detský tovar a elektrospotrebiče.

Prieskum ukázal, že internetové obchody na Slovensku aj rozdielne zarábajú. Záleží od toho, v akom segmente podnikajú, ale aj od ich veľkosti.

V roku 2012 najviac internetových obchodov vykazovalo obrat v rozmedzí 10.001 až 30.000 eur.

"Väčšina e-shopov očakáva v roku 2013 nárast obratu v porovnaní s predchádzajúcim rokom," dopĺňa Král. Výnimkou je segment bielej techniky, kde očakáva až 60 % e-shopov pokles obratu.

Obchody sa líšia aj z hľadiska marží. Ako podotýka Král, ich výška je pritom pri podnikaní dôležitá.

"Je jedným z hlavných faktorov, ktorý ovplyvňuje, aký bude mať e-shop zisk. Väčšina obchodov má priemernú maržu 10 až 20 %," vyčíslil.

Najnižšiu maržu majú podľa prieskumu internetové obchody, ktoré predávajú parfumy, naopak, najvyššiu s ponukou oblečenia.

Z pohľadu hodnoty zrealizovaného nákupu Slováci priemerne v rámci jednej objednávky minú 21 až 50 eur.

"Na darčekové predmety a chovateľské potreby Slováci míňajú priemerne na jednu objednávku menej ako 20 eur. Pochopiteľne, v segmentoch s drahším tovarom je aj priemerná hodnota objednávky vyššia. Napríklad e-shopy predávajúce bielu techniku najčastejšie prijímajú objednávky v hodnotách 151 až 200 eur, rovnako aj e-shopy s telefónmi, TV, audio, videom, hodinkami a šperkmi," vysvetľuje Král.

Čoraz viac slovenských internetových obchodov sa začína zameriavať aj na poskytovanie služieb prostredníctvom kamenných pobočiek. Zákazníci si tak podľa Krála môžu tovar ohmatať, vyskúšať, ale aj osobne vyzdvihnúť. Obchody zatiaľ menej využívajú externé odberné miesta.

"Prieskum ukázal, že 75 % e-shopov má jedno až tri vlastné odberné miesta, 21 % e-shopov však neumožňuje osobný odber," dodáva Král.

TASR

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  3. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  4. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  5. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  6. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  10. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 28 482
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 22 021
  3. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 19 527
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 19 060
  5. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 14 184
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 11 886
  7. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 10 252
  8. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 6 672
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 655
  10. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 6 549

Téma: Internet


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Najpredávanejší benzín zdražel už šiesty týždeň po sebe

Slovenskí motoristi si museli viac siahnuť do svojich peňaženiek.

Ilustračné foto.

Gazprom mení postoj, očakáva silnú konkurenciu z Ameriky

Ruská spoločnosť doteraz odmietala, že vývoz z USA vplýva na jej biznis.

Ilustračné foto.
Ilustračné foto.

Amsterdam zakáže komentované prehliadky v známej štvrti červených svetiel

Nesprávajme sa k sexuálnym pracovníkom ako k atrakcii, zdôrazňuje mesto.

Vyhlásená amsterdamská štvrť Oudezijds Achterburgwal.

Banky majú záujem o zavedenie Apple Pay na Slovensku

Prieskumy hovoria, že držiteľ iPhone zváži zmenu banky, ak mu službu neposkytne.

Ilustračný obrázok - iPhone.