Slováci nakupujú cez internet viac, suma objednávok klesá

Od začiatku roka vzrástol počet objednávok internetových predajcov oproti vlaňajšku o takmer polovicu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - FOTOFOLIA)

BRATISLAVA. Slováci nakupujú počas tohto roka viac výrobkov a služieb cez internet ako vlani. Celkovo sa však znižuje výška priemerného nákupu, ktorý cez internet uskutočnia.

Vyplýva to z najnovších údajov Slovenskej asociácie pre elektronický obchod (SAEC).

Od začiatku roka vzrástol počet objednávok internetových predajcov združených v SAEC oproti vlaňajšku o 40,5 %.

Obrat sa zvýšil o pätinu

Celkovo tak desiatka obchodov asociácie uskutočnila za prvých šesť mesiacov tohto roka takmer pol milióna objednávok.

Obrat obchodov pritom dosiahol v prvom polroku 60,75 milióna eur, čo znamená nárast o 20,1 prcent oproti minulému roku.

V priemere však ľudia objednávajú pri jednotlivých nákupoch menej ako v minulosti.

"Výška priemerného nákupu sa znížila v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka zo 157 eur na 128 eur, vyčíslil výkonný riaditeľ SAEC Jozef Dvorský.

V prípade predaja tovaru zrealizovali členovia SAEC 423.231 objednávok v celkovej sume 30,76 milióna eur.

"V porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka bolo uskutočnených o 126.484 objednávok viac a obchodný obrat sa zvýšil o 3,4 milióna eur," spresnil Dvorský.

Objem predaja podľa jeho slov vzrástol o 12,1 % a počet objednávok o 49,7 %.

Zároveň sa priemerná cena objednávky v oblasti predaja tovarov pohybovala na úrovni 72,68 eur a oproti minulému roku klesla o 24,86 eura.

Pri predaji služieb dosiahol obrat internetových predajcov v prvom polroku 30 miliónov eur pri 52.219 objednávkach.

"Oproti prvému polroku 2012 to znamená rast obratu o 26,7 %," doplnil Dvorský.

SAEC združuje internetové obchody bux.sk, cetelem.sk, dunaj.sk, hej.sk, itesco.sk, mall.sk, martinus.sk, obchodny-dom.sk, pelikan.sk a vyber.sk.

Slovenské e-shopy dosahujú priemerný ročný obrat do 30-tisíc

Prieskum ukázal, že na prevádzke e-shopu sa najčastejšie podieľa jeden až piati ľudia.

BRATISLAVA. Počet internetových obchodov na Slovensku rastie. Najčastejšie pritom pôsobia v segmente bytového zariadenia a záhradných potrieb.

Na prevádzke jedného e-shopu sa najčastejšie podieľa jeden až piati pracovníci a dosahuje priemerný ročný obrat v rozpätí 10.001 až 30.000 eur.

Ukázal to najnovší prieskum spoločnosti Pricemania, do ktorého sa zapojilo 196 slovenských e-shopov.

"Najviac obchodov vzniklo v roku 2010. Väčšina slovenských spoločností expanduje do Česka, ale aj do Maďarska, Poľska, Rakúska, Nemecka, Ruska či Talianska," priblížil zakladateľ spoločnosti Pricemania Michal Král.

Z pohľadu segmentov, ktoré prevádzkujú slovenské e-shopy aj v zahraničí, ide najmä o auto-moto, dom, byt a záhrada, šport, hobby, obchodné domy, detský tovar a elektrospotrebiče.

Prieskum ukázal, že internetové obchody na Slovensku aj rozdielne zarábajú. Záleží od toho, v akom segmente podnikajú, ale aj od ich veľkosti.

V roku 2012 najviac internetových obchodov vykazovalo obrat v rozmedzí 10.001 až 30.000 eur.

"Väčšina e-shopov očakáva v roku 2013 nárast obratu v porovnaní s predchádzajúcim rokom," dopĺňa Král. Výnimkou je segment bielej techniky, kde očakáva až 60 % e-shopov pokles obratu.

Obchody sa líšia aj z hľadiska marží. Ako podotýka Král, ich výška je pritom pri podnikaní dôležitá.

"Je jedným z hlavných faktorov, ktorý ovplyvňuje, aký bude mať e-shop zisk. Väčšina obchodov má priemernú maržu 10 až 20 %," vyčíslil.

Najnižšiu maržu majú podľa prieskumu internetové obchody, ktoré predávajú parfumy, naopak, najvyššiu s ponukou oblečenia.

Z pohľadu hodnoty zrealizovaného nákupu Slováci priemerne v rámci jednej objednávky minú 21 až 50 eur.

"Na darčekové predmety a chovateľské potreby Slováci míňajú priemerne na jednu objednávku menej ako 20 eur. Pochopiteľne, v segmentoch s drahším tovarom je aj priemerná hodnota objednávky vyššia. Napríklad e-shopy predávajúce bielu techniku najčastejšie prijímajú objednávky v hodnotách 151 až 200 eur, rovnako aj e-shopy s telefónmi, TV, audio, videom, hodinkami a šperkmi," vysvetľuje Král.

Čoraz viac slovenských internetových obchodov sa začína zameriavať aj na poskytovanie služieb prostredníctvom kamenných pobočiek. Zákazníci si tak podľa Krála môžu tovar ohmatať, vyskúšať, ale aj osobne vyzdvihnúť. Obchody zatiaľ menej využívajú externé odberné miesta.

"Prieskum ukázal, že 75 % e-shopov má jedno až tri vlastné odberné miesta, 21 % e-shopov však neumožňuje osobný odber," dodáva Král.

TASR

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 733
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 551
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 049
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 474
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 910
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 648
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 492
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 291
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 890
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop