Poľsko nemá šťastie na zahraničných investorov, viacerí majú veľké problémy

Varšava 16. októbra (TASR) - V Poľsku je zastúpený nadpriemerný počet nadnárodných koncernov, ale viaceré z nich sú v existenčných ťažkostiach. Veľké ...

Varšava 16. októbra (TASR) - V Poľsku je zastúpený nadpriemerný počet nadnárodných koncernov, ale viaceré z nich sú v existenčných ťažkostiach. Veľké problémy má kórejské Daewoo, taliansky FIAT, France Telecom či Swissair, ktoré privatizovali podiely v krajine.

Pred tromi rokmi získal Swissair podiely v poľskej leteckej spoločnosti LOT. Švajčiarska spoločnosť však medzitým skrachovala. Ale správa jej majetku zatiaľ nerozhodol, čo sa urobí s podielom bývalého Swissairu v Lote. Minister štátneho pokladu (privatizácie) Wieslaw Kaczmarek v tejto súvislosti uviedol, že "to prirodzene blokuje ďalšie privatizačné kroky" v spoločnosti.

Najviac peňazí do krajiny priniesol France Telecom (FT). Ide o telekomunikačnú spoločnosť, ktorá má zrejme najväčšie dlhy na svete. V Poľsku sa pokladá za veľmi pravdepodobné, že reštrukturalizácia FT povedie k silnej zmene aj v zložení jeho poľských dcérskych firiem. Druhým najväčším investorom v Poľsku sa v minulých rokoch stal taliansky FIAT, ktorého automobilová divízia prežíva existenčné ťažkosti a na pokraj krízy priviedla celý Apeninský polostrov. Juhokórejské Daewoo, tretí najväčší investor na sever od Slovenska, ktorý skúpil vo svete 27 automobiliek, musel v Poľsku ohlásiť konkurz. V zložitej situácii je aj nemecká HypoVereinsbank, ktorá sa dostala do problémov po krachu niektorých nemeckých spoločností, svojich veľkých dlžníkov.

Poľsko má ešte čo ponúknuť na privatizáciu, ale podniky majú viaceré slabé stránky. Rakúsky denník Die Presse uviedol, že poľské zbrojovky ešte stále využívajú pri výrobe zbraní ruské licencie, ale podľa ministra Kaczmareka "tie už nie sú použiteľné". Poľsko by mohlo predať aj cukrovary, ale v ich širokom okolí sa v súčasnosti už cukrová repa nepestuje. Závody na spracovanie rýb sú tak isto ťažko sprivatizovateľné, lebo od pobrežia ležia 400 kilometrov vo vnútrozemí.

V Poľsku sa od začiatku roku 1990 predalo 5 400 podnikov a ďalších 1 800, ktoré boli z rozličných príčin nepredajné, zaniklo.

Minister Kaczmarek potvrdil, že poľská vláda chce každý rok na predaji štátnych podnikov získať okolo päť miliárd zlotých (1,1 miliardy EUR). Časť z nich by mal priniesť predaj poľských železníc. Vo Varšave sa však poučili z trpkých skúsenostiach Britov. Dopravné cesty sa privatizovať nebudú, len služby na nich. "Nechceme privatizovať za každú cenu," povedal minister.

Vláda má však záujem na tom, aby kontrolovala dôležité časti infraštruktúry, najmä ropovody, rozvodné elektrickej energie a prirodzené monopoly ako stávkové hry.

(1 EUR = 41,997 SKK)

* jns

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 622
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 616
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 239
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 054
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 781
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 530
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 378
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 850
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 594
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 995

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

Neprehliadnite tiež

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko (prehľad)

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

Cena benzínu stále rastie, motoristi tankujú najdrahšie za rok a pol

Priemerná cena litra benzínu na čerpacích staniciach je 1,31 eura. Takáto cena bola naposledy v auguste 2015.

Érsek nemá pochybnosti o transparentnosti a kvalite obchvatu Bratislavy

Reagovalo tak na vyjadrenia predstaviteľov Európskej investičnej banky, ktorá obchvat Bratislavy podporila sumou 427 miliónov eur.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop