Slovenské vlaky ťahajú aj české rušne

Výmeny vozidiel majú železničiari naplánované, u susedov najazdia milióny kilometrov.

(Zdroj: Ilustračné - SME/Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Slovenské osobné vlaky často ťahajú české rušne. Už niekoľko rokov si železničné spoločnosti vymieňajú lokomotívy zo susedných krajín, niekedy dokonca aj s rušňovodičmi.

Málokedy sa vyrovnávajú finančne. Snažia sa požičané vrátiť prevádzkou lokomotív na druhej strane hranice.

Jazdia hore-dolu

Nie je tak nič neobvyklé, že osobný vlak z Leopoldova do Bratislavy alebo rýchlik z Bratislavy do Zvolena ťahá rušeň Českých dráh.

Keď totiž český rušeň dotiahne na Slovensko český rýchlik, ostane u nás, a kým sa vráti domov, používa sa vo vnútroštátnej preprave.

„Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) má so susednými železničnými správami podpísané dohody o vzájomnom nasadzovaní vozidiel a personálu,“ vraví hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová.

Vyrovnávanie trakčných výkonov si spoločnosti odsúhlasia na obdobie platného grafikonu. Chcú tak zefektívniť používanie lokomotív a minimalizovať ich prestoje.

Podľa ZSSK používajú na slovenských železniciach asi 20 českých rušňov piatich typov. Najviac jazdia na tratiach Bohumín – Žilina – Košice, Košice – Trebišov, Bratislava – Zvolen – Banská Bystrica, výnimočne aj na iných.

Dôvodom teda nie je to, že by ŽSSK mala málo hnacích vozidiel. Počas aktuálneho grafikonu majú plánované najazdiť na Slovensku 1,9 milióna vlakokilometrov. Denne tak v priemere najazdia vyše päťtisíc kilometrov.

Naše sú rýchlejšie

Slovenské rušne v Česku najazdia pri ťahaní vlakov zhruba o desatinu menej – 1,73 milióna kilometrov.

Hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský hovorí, že slovenské rušne napríklad jazdia na trase z Prahy do Budapešti, lebo Českým dráham chýbajú vozidlá na rýchlosť 160 km/h.

České lokomotívy využívajú v Nemecku na trasách do Hamburgu či medzi Berlínom a Drážďanmi. Rušne si vymieňajú aj s poľskými či s rakúskymi spoločnosťami.

Železnice tak riešia nedostatok určitých typov hnacích vozidiel v jednotlivých oblastiach.

Vyrovnávanie kilometrov, teda plnenie plánov výkonov českých rušňov po Slovensku a slovenských v Česku sa robí ku koncu platnosti grafikonu, teda začiatku decembra.

Železničná spoločnosť Slovensko vlastní vyše sedemsto rušňov, z toho je vyše tretina staršia ako tridsať rokov. Každý rok pritom smeruje do opráv a modernizácie rušňov menej peňazí, dôvodom sú najmä nižšie dotácie zo štátneho rozpočtu.

Na Slovensku sa používajú zväčša lokomotívy českej značky Škoda Plzeň, modernizujú ich spoločnosti ŽOS Zvolen zo skupiny ŽOS Vladimíra Poóra a ŽOS Vrútky bývalého poslanca Víťazoslava Mórica.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 642
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 434
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 973
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 238
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 718
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 961
  7. Jarné prázdniny pri mori? 4 301
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 4 006
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 626
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 416

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Bitie opaskom, fackovanie, šliapanie na chrbát, ponižovanie. To bola realita Československej ľudovej armády.

ŠPORT

Drastický šport. Prečo Slovenky nezískali medailu

Velez-Zuzulová aj Vlhová jazdia výborne.

DOMOV

Danko: Ak nedáme energetiku do poriadku, v koalícii radšej nebudem

Šéf SNS hovoril o trestnoprávnom dopade.

KOMENTÁRE

A zasa sa musíme báť plotov, čo v nás vyrastú

Na obrazovkách denne vídame tupírovaný preparát pseudospasiteľa.

Neprehliadnite tiež

Agentúra Moody's zlepšila výhľad ratingu Ruska

Medzinárodná ratingová agentúra zlepšila výhľad ratingu záväzkov ruskej vlády na stabilný z negatívneho.

Štát chce energetický holding, o podrobnostiach mlčí

S myšlienkou vytvorenia energetického holdingu prišla prvá vláda Roberta Fica. Kontúry načrtol minister hospodárstva Tomáš Malatinský.

Kraft Heinz neuspel s ponukou 143 miliárd dolárov za Unilever

Kraft Heinz ponúkol za akcie Unilever len 18-% prirážku.

Čína zastaví dodávky uhlia zo Severnej Kórey, podporí tak sankcie OSN

Čína už odmietla zásielku uhlia v hodnote asi milióna dolárov. Stalo sa tak po tom, ako KĽDR otestovala raketu stredného doletu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop