Slovenské vlaky ťahajú aj české rušne

Výmeny vozidiel majú železničiari naplánované, u susedov najazdia milióny kilometrov.

(Zdroj: Ilustračné - SME/Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Slovenské osobné vlaky často ťahajú české rušne. Už niekoľko rokov si železničné spoločnosti vymieňajú lokomotívy zo susedných krajín, niekedy dokonca aj s rušňovodičmi.

Málokedy sa vyrovnávajú finančne. Snažia sa požičané vrátiť prevádzkou lokomotív na druhej strane hranice.

Jazdia hore-dolu

Nie je tak nič neobvyklé, že osobný vlak z Leopoldova do Bratislavy alebo rýchlik z Bratislavy do Zvolena ťahá rušeň Českých dráh.

Keď totiž český rušeň dotiahne na Slovensko český rýchlik, ostane u nás, a kým sa vráti domov, používa sa vo vnútroštátnej preprave.

„Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) má so susednými železničnými správami podpísané dohody o vzájomnom nasadzovaní vozidiel a personálu,“ vraví hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová.

Vyrovnávanie trakčných výkonov si spoločnosti odsúhlasia na obdobie platného grafikonu. Chcú tak zefektívniť používanie lokomotív a minimalizovať ich prestoje.

Podľa ZSSK používajú na slovenských železniciach asi 20 českých rušňov piatich typov. Najviac jazdia na tratiach Bohumín – Žilina – Košice, Košice – Trebišov, Bratislava – Zvolen – Banská Bystrica, výnimočne aj na iných.

Dôvodom teda nie je to, že by ŽSSK mala málo hnacích vozidiel. Počas aktuálneho grafikonu majú plánované najazdiť na Slovensku 1,9 milióna vlakokilometrov. Denne tak v priemere najazdia vyše päťtisíc kilometrov.

Naše sú rýchlejšie

Slovenské rušne v Česku najazdia pri ťahaní vlakov zhruba o desatinu menej – 1,73 milióna kilometrov.

Hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský hovorí, že slovenské rušne napríklad jazdia na trase z Prahy do Budapešti, lebo Českým dráham chýbajú vozidlá na rýchlosť 160 km/h.

České lokomotívy využívajú v Nemecku na trasách do Hamburgu či medzi Berlínom a Drážďanmi. Rušne si vymieňajú aj s poľskými či s rakúskymi spoločnosťami.

Železnice tak riešia nedostatok určitých typov hnacích vozidiel v jednotlivých oblastiach.

Vyrovnávanie kilometrov, teda plnenie plánov výkonov českých rušňov po Slovensku a slovenských v Česku sa robí ku koncu platnosti grafikonu, teda začiatku decembra.

Železničná spoločnosť Slovensko vlastní vyše sedemsto rušňov, z toho je vyše tretina staršia ako tridsať rokov. Každý rok pritom smeruje do opráv a modernizácie rušňov menej peňazí, dôvodom sú najmä nižšie dotácie zo štátneho rozpočtu.

Na Slovensku sa používajú zväčša lokomotívy českej značky Škoda Plzeň, modernizujú ich spoločnosti ŽOS Zvolen zo skupiny ŽOS Vladimíra Poóra a ŽOS Vrútky bývalého poslanca Víťazoslava Mórica.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 678
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 802
  3. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 752
  4. Ako sme jazdili v socializme 2 626
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 866
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 751
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 313
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 265
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 198
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 817

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa Slovák z Terchovej stal veľkým reformátorom u Márie Terézie

Adam František Kollár, vedec a knihovník bol jedným z popredných osvietenských reformátorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

Slovensko zaostáva za Európou v miere zamestnanosti žien

Ženám návrat do práce navyše podľa analytikov sťažuje aj slabá ponuka čiastočných úväzkov, či nedostatočné kapacity predškolských zariadení.

Na škole vytvoril nový dizajn pre TANAP, park oň prejavil záujem

Baví ma, keď sa môžem podieľať na niečom, čo spropaguje Slovensko, hovorí dizajnér Milan Pleva.

Chaos v Bielom dome mal silný vplyv na newyorskú burzu

Nečakané mierne pozitívne impulzy priniesla správa o spotrebiteľských náladách.

Práce na bratislavskom obchvate sa začnú ešte tento mesiac

Projekt obchvatu Bratislavy má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.