Časť D1 môže zdražieť, Váhostav pýta milióny navyše

Podmienky na stavbe diaľnice Dubná skala – Turany sa zmenili. Štát to môže vyjsť na 7,5 milióna eur.

(Zdroj: Ilustračné - SITA)

Zmluvná cena od Váhostavu s tým ráta, obsahuje totiž rezervu.

BRATISLAVA. Cena za výstavbu 16-­kilometrového úseku D1 medzi Dubnou skalou a Turanmi sa môže vyšplhať na maximálnu sumu, ktorá je uvedená v zmluve.

Stavebná spoločnosť Váhostav, ktorá zákazku získala v tendri s najnižšou cenou, si totiž od štátu pýta ďalšie peniaze.

Nárokuje si 7,5 milióna eur, informoval hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík. Je to suma, čo sa zmestí do rezervy, s ktorou rátala víťazná cena Váhostavu pre prípad, že sa vyskytnú nepredvídateľné situácie.

Rovnakú rezervu predkladali v ponukách aj konkurenti Váhostavu v súťaži.

usa_res.jpg

Kliknutím zoznam zväčšíte

Zasadne komisia

Fakty
Dubná skala - Turany
  • V tendri vyhral zákazku o výstavbu tejto časti D1 Váhostav,
  • ponúkol najnižšiu cenu - 137,7 mil. eur,
  • v nej je už zarátaná rezerva pre prípad, že by sa vyskytli nepredvídateľné situácie ako napríklad zmeny v geológii,
  • rezerva je vo výške 12,5 milióna eur, čiže 10 % z ceny,
  • dosiaľ sa z rezervy čerpalo 1,9 milióna eur, dôvodom boli zmeny, ktoré si vyžiadal sám štát.

To, či 7,5 milióna eur, alebo časť z tejto sumy Váhostav dostane, nie je isté. Argumenty firmy neuznal stavebný dozor, a tak sa čaká, ako rozhodne komisia na riešenie sporov, ktorá sa v takýchto prípadoch zvoláva.

Ak by s jej verdiktom diaľničná spoločnosť nebola spokojná, môže podať námietku a o spore rozhodnú až súdy, hovorí Jánošík.

Váhostav tvrdí, že na tieto peniaze nárok má. Odôvodňuje to zmenou podmienok.

„Ide napríklad o urobenie prác, ktoré si vyžiadala zmena legislatívy v čase výstavby alebo nepredvídateľné fyzické podmienky, napríklad zmena geologických podmienok,“ vysvetľuje hovorca Váhostavu Tomáš Halán.

Stavebná spoločnosť pripomína, že vytendrovaná cena, teda 137,7 milióna eur sa meniť nebude. Suma 7,5 milióna eur, ktorú si nárokuje od štátu, sa zmestí do 12,5­miliónovej rezervy, s ktorou víťazná cena počíta.

Rezerva je 10 percent zo základnej ceny. Dosiaľ sa z nej čerpalo 1,9 milióna eur.

Desať percent je optimum

Experti v stavebnej oblasti viackrát zopakovali, že zvýšenie ceny za stavbu diaľnice do 10 percent je v poriadku.

Túto úroveň považuje za hranicu Martin Bakoš, šéf spoločnosti Amberg Engineering, ktorá sa zaoberá dozorovaním stavieb.

Podobne to vidí aj Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Odborníci tvrdia, že nepredvídateľné sú napríklad geologické podmienky.

Stavbár pre diaľnicu medzi Dubnou skalou a Turanmi vzišiel z tendra z čias exministra dopravy Jána Figeľa (KDH).

Štát očakával, že ho diaľnica vyjde na viac než 137 miliónov eur, a to 334 miliónov eur. Podobne to bolo aj s ďalšími tendrami.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 633
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 276
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 532
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 820
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 073
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 962
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 949
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 497
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 493
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 463

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja je tréner a medzinárodný horský vodca. Zdolal napríklad aj Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Úrazov na svahoch je viac, v Jasnej chcú rozšíriť zjazdovku

Záchranári zaznamenali viac ako 1 400 úrazov na lyžiarskych svahoch.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop