Časť D1 môže zdražieť, Váhostav pýta milióny navyše

Podmienky na stavbe diaľnice Dubná skala – Turany sa zmenili. Štát to môže vyjsť na 7,5 milióna eur.

(Zdroj: Ilustračné - SITA)

Zmluvná cena od Váhostavu s tým ráta, obsahuje totiž rezervu.

BRATISLAVA. Cena za výstavbu 16-­kilometrového úseku D1 medzi Dubnou skalou a Turanmi sa môže vyšplhať na maximálnu sumu, ktorá je uvedená v zmluve.

Stavebná spoločnosť Váhostav, ktorá zákazku získala v tendri s najnižšou cenou, si totiž od štátu pýta ďalšie peniaze.

Nárokuje si 7,5 milióna eur, informoval hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík. Je to suma, čo sa zmestí do rezervy, s ktorou rátala víťazná cena Váhostavu pre prípad, že sa vyskytnú nepredvídateľné situácie.

Rovnakú rezervu predkladali v ponukách aj konkurenti Váhostavu v súťaži.

usa_res.jpg

Kliknutím zoznam zväčšíte

Zasadne komisia

Fakty
Dubná skala - Turany
  • V tendri vyhral zákazku o výstavbu tejto časti D1 Váhostav,
  • ponúkol najnižšiu cenu - 137,7 mil. eur,
  • v nej je už zarátaná rezerva pre prípad, že by sa vyskytli nepredvídateľné situácie ako napríklad zmeny v geológii,
  • rezerva je vo výške 12,5 milióna eur, čiže 10 % z ceny,
  • dosiaľ sa z rezervy čerpalo 1,9 milióna eur, dôvodom boli zmeny, ktoré si vyžiadal sám štát.

To, či 7,5 milióna eur, alebo časť z tejto sumy Váhostav dostane, nie je isté. Argumenty firmy neuznal stavebný dozor, a tak sa čaká, ako rozhodne komisia na riešenie sporov, ktorá sa v takýchto prípadoch zvoláva.

Ak by s jej verdiktom diaľničná spoločnosť nebola spokojná, môže podať námietku a o spore rozhodnú až súdy, hovorí Jánošík.

Váhostav tvrdí, že na tieto peniaze nárok má. Odôvodňuje to zmenou podmienok.

„Ide napríklad o urobenie prác, ktoré si vyžiadala zmena legislatívy v čase výstavby alebo nepredvídateľné fyzické podmienky, napríklad zmena geologických podmienok,“ vysvetľuje hovorca Váhostavu Tomáš Halán.

Stavebná spoločnosť pripomína, že vytendrovaná cena, teda 137,7 milióna eur sa meniť nebude. Suma 7,5 milióna eur, ktorú si nárokuje od štátu, sa zmestí do 12,5­miliónovej rezervy, s ktorou víťazná cena počíta.

Rezerva je 10 percent zo základnej ceny. Dosiaľ sa z nej čerpalo 1,9 milióna eur.

Desať percent je optimum

Experti v stavebnej oblasti viackrát zopakovali, že zvýšenie ceny za stavbu diaľnice do 10 percent je v poriadku.

Túto úroveň považuje za hranicu Martin Bakoš, šéf spoločnosti Amberg Engineering, ktorá sa zaoberá dozorovaním stavieb.

Podobne to vidí aj Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Odborníci tvrdia, že nepredvídateľné sú napríklad geologické podmienky.

Stavbár pre diaľnicu medzi Dubnou skalou a Turanmi vzišiel z tendra z čias exministra dopravy Jána Figeľa (KDH).

Štát očakával, že ho diaľnica vyjde na viac než 137 miliónov eur, a to 334 miliónov eur. Podobne to bolo aj s ďalšími tendrami.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 515
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 756
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 073
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 070
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 175
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 636
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 630
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 439
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 430
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 051

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.