MÉDIÁ

Župani sa pred voľbami chvália v krajských novinách, Maňka zázrakom

Súčasní župani pred voľbami opisujú úspechy a strihajú pásky. Kampaň to vraj nie je.

(Zdroj: REPROFOTO - SME)

Vlastné noviny stoja niektoré samosprávne kraje desaťtisíce eur. Najviac platí zo svojho rozpočtu Trnavský kraj.

BRATISLAVA. „V prvých týždňoch po nástupe do funkcie som zistil, že musíme urobiť zázrak, ak chceme zabrániť kolapsu,“ prihovára sa čitateľom na stránkach mesačníka Náš kraj banskobystrický župan Vladimír Maňka zo Smeru. „Urobili sme ho.“

V článku, ktorý vyšiel v septembrovom vydaní regionálnych novín platených zo župného rozpočtu, informuje Maňka o svojich úspechoch.

Ušetrilo sa 40 miliónov, ďalších 70 miliónov prišlo z eurofondov, sám žuapn kraju prispel 200­-tisíc eurami – vzdal sa županského platu, keďže zároveň berie europoslanecký.

„Na služobné cesty používam svoje auto, platím si sám pohonné látky, a aj ostatné náklady, vrátane mobilu, počítača či ubytovania na služobných cestách,“ opisuje Maňka v texte plnom dobrých správ, ktorý nevyšiel ako platený inzerát.

Neagitujú, ­ bilancujú

Župné voľby
Termíny
  • voľby poslancov a predsedov samosprávnych krajov budú v sobotu 9. novembra,
  • prípadné druhé kolá volieb županov budú 23. novembra.

Hovorkyňa banskobystrickej župy Monika Pastuchová hovorí, že článok bol v skutočnosti zhodnotením županovej práce za štyri roky vo funkcii.

Priestor na bilanciu vlastnej práce dostali okrem neho všetci župní poslanci, bez ohľadu to, z ktorej sú strany.

Maňka pred časom na výzvu SME odpovedal, že sa zdrží vystupovania v župných médiách a nebude ich zneužívať na predvolebnú kampaň.

Sľub vraj dodrží ­ od októbra, keď sa začne oficiálna kampaň pred regionálnymi voľbami.

„Ak si kliknete na náš web, zistíte, že napríklad v najnovšej správe o cenách Od srdca k srdcu sme neuviedli ani fotografiu župana, aj keď ceny udeľoval,“ hovorí Pastuchová.

Musia sa pochváliť

Krajské samosprávy dávajú na vlastné noviny či televízne magazíny desaťtisíce eur ročne. Niektoré vydávajú časopisy v státisícových nákladoch a doručujú všetkým domácnostiam.

Najviac stojí vydávanie trnavského dvojtýždenníka Rodný môj kraj. Úrad zaň ročne zaplatí štvrť milióna.

Aj keď samosprávne kraje odmietajú, že by župani využívali svoje médiá na predvolebnú kampaň, kritika sa v nich nájsť nedá.

Prešovské Župné novinky napríklad koncom augusta s županom Petrom Chudíkom opisovali, ako dobre samosprávny kraj hospodári.

„Pozitívne hodnotenie finančnej kondície kraja je pre nás obrovským zadosťučinením,“ pochvaľoval si v článku Chudík.

Tvrdí, že je normálne hovoriť v župných novinách o vlastných úspechoch.

„Napriek tomu, že robíme veci, ktoré majú priaznivý dopad na región a život obyvateľov, médiá sú absolútne ľahostajné,“ hovorí. „To je jediný dôvod, prečo skúšame komunikovať aj vlastnými kanálmi.“

Chodia strihať pásky

Župani pred voľbami nechýbajú pri mnohých príležitostiach, ktoré ich ukážu v dobrom svetle. Župné médiá sú im v pätách.

V košickom televíznom magazíne ukázali Zdenka Trebuľu, keď vláda schválila podporu pre IBM a T-Systems, aj pri otvorení múzea.

Žilinský župan Juraj Blanár otváral domov sociálnych služieb, Tibor Mikuš z Trnavy spúšťal kompu v Gabčíkove.
V regiónoch takúto prezentáciu za kampaň nepovažujú.

„Nevenujeme sa politickému dianiu, ani propagácii či medializácii tém a osôb, ktorých sa týka,“ tvrdí košická krajská hovorkyňa Soňa Jakešová.

„Pri kontroverzných témach zo zastupiteľstva spravidla dávame priestor koaličným aj opozičným poslancom,“ povedala.

Úspechy jediného opozičného župana Pavla Freša z SDKÚ mesačník Bratislavský kraj v posledných mesiacoch veľmi neopisuje.

Má v ňom však pravidelný príhovor na tretej strane a noviny o ňom nepíšu ani kriticky.

Odborník: Je to bežné

Andrej Tušer sa venuje regionálnym médiám v bratislavskej Paneurópskej vysokej škole. Hovorí, že takáto propagácia regionálnych politikov je bežná.

Vypuklejšie ako v župách to podľa neho býva v obciach a mestách. „Máme dokonca skúsenosti, že v období okolo komunálnych volieb sa niektoré regionálne, ale najmä lokálne periodiká stávajú hlásnymi trúbami primátorov či starostov.“

Tušer upozorňuje, že aj keď regionálne médiá môžu ovplyvňovať verejnú mienku len tam, kde pôsobia, neznižuje to ich silu. „Vo svojom regióne či lokalite majú významný dosah,“ hovorí.

„Regionálne a lokálne médiá informujú, orientujú a integrujú. Najmä integračná funkcia má dopad na čitateľov, pretože ich dokážu stmeľovať v názore na určitý problém.“ Pred voľbami majú vplyv aj na vytváranie mienky o kandidátoch.

V župných novinách kampaň nerobíme, vravia v kraji

Župan dostal možnosť zhodnotiť volebné obdobie, tak ako všetci poslanci, hovorí MONIKA PASTUCHOVÁ, ktorá pripravuje noviny Náš kraj.

Čomu sa banskobystrické župné noviny venujú?

„Sú zamerané najmä na informovanie o činnosti úradu a inštitúcií, ktoré zriaďuje kraj. Preto sa venujeme strednému školstvu, sociálnym zariadeniam, kultúre a podobne. Ak napríklad nejaký stredoškolák dosiahne výnimočný úspech, alebo ak pripravuje niektorá z našich organizácií zaujímavé podujatie, Náš kraj o tom píše. Mesačník využívame aj na uverejňovanie inzerátov týkajúcich sa činnosti BBSK a jeho organizácií, napríklad predaj a prenájom majetku, personálne výberové konania.“

Kto rozhoduje o tom, ako župné noviny vyzerajú?

„Príspevky zhromažďuje redaktorka, ktorá pracuje v oddelení styku s verejnosťou. Potom ich krátime, upravujeme štylistiku, vymýšľame titulky, klasická redakčná robota. Keďže aj ja som pôvodom novinárka, snažím sa, aby sa venovali tomu, čo ľudí zaujíma. Po zime sme riešili výtlky, teraz nedávno sme písali o odborných školách a profesiách, ktoré chýbajú firmám v kraji. Tento rok sme od februára prinášali aj hodnotenie práce poslancov. Všetci poslanci, z každej politickej strany, zhodnotili volebné obdobie vlastnými slovami. Na záver sme dali priestor županovi.“

Vravíte, že županov článok nie je kampaň. No Vladimír Maňka spomína len svoje úspechy.

„Ja si nemyslím, že hovorí len o svojich úspechoch. Všetci poslanci, aj on, jednoducho dostali možnosť zhodnotiť zo svojho pohľadu volebné obdobie. Nezasahovali sme do obsahu ich príspevkov. Takmer všetci, aj opoziční poslanci, hovorili najmä o pozitívach či svojich úspechoch. Od začiatku sme však chceli, aby hodnotenia skončili už v septembri a neobjavili sa v mesačníku v čase, keď bude vrcholiť kampaň.“

Županov text však vyšiel krátko pred voľbami. Nebolo by lepšie, aby štyri roky vo funkcii zhodnotil napríklad v rozhovore, kde by mu kládol otázky nezávislý novinár?

„Samozrejme, spôsobov, ako to urobiť, je viacero. Je na každom, akú formu zvolí. Zvoliť spôsob, ktorý bude vyhovovať každému, je ťažké. Ja si myslím, že v kraji je množstvo webových portálov, printových a iných médií, ktoré sa budú otázkam kampane venovať z každej strany.“

Áno, ale rozdiel medzi ostatnými médiami a vaším mesačníkom je, že je financovaný zo župných peňazí.

„Rozumiem, ale aký kľúč voliť? Ktorého z novinárov by sme na takýto rozhovor mali zavolať? Znovu hovorím, snažíme sa k obsahu novín pristupovať veľmi opatrne. Dali sme si veľký pozor, aby tie hodnotenia skončili už v septembri. V októbri zverejníme iba servisné informácie o voľbách. Nemali sme napríklad problém do novín zaradiť citáciu z vystúpenia pána Kaníka, ktorý kandiduje proti pánovi Maňkovi. Dokonca aj v spravodajských textoch z akcií, na ktorých sa zúčastní župan, nebudeme spomínať jeho meno.“

Koľko stoja župné médiá

Bratislavská župa
  • Vydáva mesačník Bratislavský kraj, ktorý vkladajú do Nového Času. Časť nákladu rozdáva vo svojich organizáciách, napríklad v domovoch dôchodcov. Za 80 000 výtlačkov ročne zaplatí 105 600 eur.
Trnavská župa
  • Dvojtýždenník Rodný môj kraj tlačia v náklade 208 500 kusov. Posielajú ho do všetkých schránok v kraji, časť aj so sumárom v maďarčine. Župu stojí ročne 258 050 eur.
Trenčianska župa
  • Nedáva peniaze na žiadne vlastné médium. V rozpočte má na propagáciu 570­-tisíc eur.
Nitrianska župa
  • Vydáva Župné ozveny, ktoré vychádzajú ako príloha regionálnych novín MY. Náklad 50 000 výtlačkov župu ročne stojí 52­-tisíc eur.
Banskobystrická župa
  • Mesačník Náš kraj má náklad 240­-tisíc kusov. Župa za tlač a roznos ročne zaplatí 116 110 eur. Dostávajú ho zadarmo všetky domácnosti v kraji.
Žilinská župa
  • Nevydáva vlastné noviny, ale regionálne rádiá a televízie raz týždenne vysielajú župné správy. Župe dávajú priestor vo vysielaní zadarmo, úrad platí iba za výrobu relácií, ročne 24-tisíc eur.
Prešovská župa
  • Vyrába televízny strihový magazín a vydáva Župné novinky ako prílohu denníka Korzár. Počet výtlačkov závisí od nákladu Korzára, pohybuje sa okolo 15 000 kusov. Ročne za obe médiá zaplatí 38 215 eur.
Košická župa
  • Na internete vysiela Magazín Košického kraja. Ročne vyrobí 22 častí, spolu za 70­-tisíc eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Používate make-up? Potom spozornite
  2. Legendárna Transsibírska magistrála
  3. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  4. Vianočný bázar chalaňov
  5. Vianočné mecheche 2017
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  7. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  8. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  9. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  10. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 36 566
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 387
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 012
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 188
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 1 255
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 222
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 184
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 111
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 973
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 890

Téma: Voľby do VÚC (župné voľby) 2013


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

V správnom čase na správnom balkóne

Tiahnuce žeriavy a husi, ale aj strieľajúci psychopat a výbuch plynu. Čo všetko sa dá odfotiť z bytu.

ŠPORT

Dravecký o vyhodení: Beriem všetko na seba

Dravecký si s veľkou pravdepodobnosťou nezahrá na olympiáde.

KULTÚRA

Najškaredšia modelka na svete sa dočkala vlastného filmu

Madame slúžka je netypická francúzska komédia.

Neprehliadnite tiež

Štyritisíc na sťahovanie. Znie to veľkolepo, ale príspevok získa málokto

V pozmeňujúcom návrhu poslanci Smeru ukázali, ako by mala vyzerať dotácia pri presťahovaní sa za prácou.

Kilometer diaľnice stojí toľko, čo oprava všetkých jednotiek

Na bežnú údržbu ministerstvo dopravy vyčlenilo len 41 miliónov eur, čo je inak cena jedného kilometra diaľnice D3 pri Čadci.

Poľský senát schválil pozmeňovacie návrhy k zákonu o nedeľnom predaji

Senát schválil zmeny, ktoré špecifikujú predaja v kvetinárstvach, pekárňach a cukrárňach.

Kontrolný ústav sťahuje z trhu niektoré šarže lieku Endiex

V lieku sa môžu nachádzať cudzie častice.

Francúzska firma Thales prevezme výrobcu SIM kariet Gemalto

Francúzsky obranný a elektronický gigant zaplatí 4,61 miliardy eur.