MÉDIÁ

Župani sa pred voľbami chvália v krajských novinách, Maňka zázrakom

Súčasní župani pred voľbami opisujú úspechy a strihajú pásky. Kampaň to vraj nie je.

(Zdroj: REPROFOTO - SME)

Vlastné noviny stoja niektoré samosprávne kraje desaťtisíce eur. Najviac platí zo svojho rozpočtu Trnavský kraj.

BRATISLAVA. „V prvých týždňoch po nástupe do funkcie som zistil, že musíme urobiť zázrak, ak chceme zabrániť kolapsu,“ prihovára sa čitateľom na stránkach mesačníka Náš kraj banskobystrický župan Vladimír Maňka zo Smeru. „Urobili sme ho.“

V článku, ktorý vyšiel v septembrovom vydaní regionálnych novín platených zo župného rozpočtu, informuje Maňka o svojich úspechoch.

Ušetrilo sa 40 miliónov, ďalších 70 miliónov prišlo z eurofondov, sám žuapn kraju prispel 200­-tisíc eurami – vzdal sa županského platu, keďže zároveň berie europoslanecký.

„Na služobné cesty používam svoje auto, platím si sám pohonné látky, a aj ostatné náklady, vrátane mobilu, počítača či ubytovania na služobných cestách,“ opisuje Maňka v texte plnom dobrých správ, ktorý nevyšiel ako platený inzerát.

Neagitujú, ­ bilancujú

Župné voľby
Termíny
  • voľby poslancov a predsedov samosprávnych krajov budú v sobotu 9. novembra,
  • prípadné druhé kolá volieb županov budú 23. novembra.

Hovorkyňa banskobystrickej župy Monika Pastuchová hovorí, že článok bol v skutočnosti zhodnotením županovej práce za štyri roky vo funkcii.

Priestor na bilanciu vlastnej práce dostali okrem neho všetci župní poslanci, bez ohľadu to, z ktorej sú strany.

Maňka pred časom na výzvu SME odpovedal, že sa zdrží vystupovania v župných médiách a nebude ich zneužívať na predvolebnú kampaň.

Sľub vraj dodrží ­ od októbra, keď sa začne oficiálna kampaň pred regionálnymi voľbami.

„Ak si kliknete na náš web, zistíte, že napríklad v najnovšej správe o cenách Od srdca k srdcu sme neuviedli ani fotografiu župana, aj keď ceny udeľoval,“ hovorí Pastuchová.

Musia sa pochváliť

Krajské samosprávy dávajú na vlastné noviny či televízne magazíny desaťtisíce eur ročne. Niektoré vydávajú časopisy v státisícových nákladoch a doručujú všetkým domácnostiam.

Najviac stojí vydávanie trnavského dvojtýždenníka Rodný môj kraj. Úrad zaň ročne zaplatí štvrť milióna.

Aj keď samosprávne kraje odmietajú, že by župani využívali svoje médiá na predvolebnú kampaň, kritika sa v nich nájsť nedá.

Prešovské Župné novinky napríklad koncom augusta s županom Petrom Chudíkom opisovali, ako dobre samosprávny kraj hospodári.

„Pozitívne hodnotenie finančnej kondície kraja je pre nás obrovským zadosťučinením,“ pochvaľoval si v článku Chudík.

Tvrdí, že je normálne hovoriť v župných novinách o vlastných úspechoch.

„Napriek tomu, že robíme veci, ktoré majú priaznivý dopad na región a život obyvateľov, médiá sú absolútne ľahostajné,“ hovorí. „To je jediný dôvod, prečo skúšame komunikovať aj vlastnými kanálmi.“

Chodia strihať pásky

Župani pred voľbami nechýbajú pri mnohých príležitostiach, ktoré ich ukážu v dobrom svetle. Župné médiá sú im v pätách.

V košickom televíznom magazíne ukázali Zdenka Trebuľu, keď vláda schválila podporu pre IBM a T-Systems, aj pri otvorení múzea.

Žilinský župan Juraj Blanár otváral domov sociálnych služieb, Tibor Mikuš z Trnavy spúšťal kompu v Gabčíkove.
V regiónoch takúto prezentáciu za kampaň nepovažujú.

„Nevenujeme sa politickému dianiu, ani propagácii či medializácii tém a osôb, ktorých sa týka,“ tvrdí košická krajská hovorkyňa Soňa Jakešová.

„Pri kontroverzných témach zo zastupiteľstva spravidla dávame priestor koaličným aj opozičným poslancom,“ povedala.

Úspechy jediného opozičného župana Pavla Freša z SDKÚ mesačník Bratislavský kraj v posledných mesiacoch veľmi neopisuje.

Má v ňom však pravidelný príhovor na tretej strane a noviny o ňom nepíšu ani kriticky.

Odborník: Je to bežné

Andrej Tušer sa venuje regionálnym médiám v bratislavskej Paneurópskej vysokej škole. Hovorí, že takáto propagácia regionálnych politikov je bežná.

Vypuklejšie ako v župách to podľa neho býva v obciach a mestách. „Máme dokonca skúsenosti, že v období okolo komunálnych volieb sa niektoré regionálne, ale najmä lokálne periodiká stávajú hlásnymi trúbami primátorov či starostov.“

Tušer upozorňuje, že aj keď regionálne médiá môžu ovplyvňovať verejnú mienku len tam, kde pôsobia, neznižuje to ich silu. „Vo svojom regióne či lokalite majú významný dosah,“ hovorí.

„Regionálne a lokálne médiá informujú, orientujú a integrujú. Najmä integračná funkcia má dopad na čitateľov, pretože ich dokážu stmeľovať v názore na určitý problém.“ Pred voľbami majú vplyv aj na vytváranie mienky o kandidátoch.

V župných novinách kampaň nerobíme, vravia v kraji

Župan dostal možnosť zhodnotiť volebné obdobie, tak ako všetci poslanci, hovorí MONIKA PASTUCHOVÁ, ktorá pripravuje noviny Náš kraj.

Čomu sa banskobystrické župné noviny venujú?

„Sú zamerané najmä na informovanie o činnosti úradu a inštitúcií, ktoré zriaďuje kraj. Preto sa venujeme strednému školstvu, sociálnym zariadeniam, kultúre a podobne. Ak napríklad nejaký stredoškolák dosiahne výnimočný úspech, alebo ak pripravuje niektorá z našich organizácií zaujímavé podujatie, Náš kraj o tom píše. Mesačník využívame aj na uverejňovanie inzerátov týkajúcich sa činnosti BBSK a jeho organizácií, napríklad predaj a prenájom majetku, personálne výberové konania.“

Kto rozhoduje o tom, ako župné noviny vyzerajú?

„Príspevky zhromažďuje redaktorka, ktorá pracuje v oddelení styku s verejnosťou. Potom ich krátime, upravujeme štylistiku, vymýšľame titulky, klasická redakčná robota. Keďže aj ja som pôvodom novinárka, snažím sa, aby sa venovali tomu, čo ľudí zaujíma. Po zime sme riešili výtlky, teraz nedávno sme písali o odborných školách a profesiách, ktoré chýbajú firmám v kraji. Tento rok sme od februára prinášali aj hodnotenie práce poslancov. Všetci poslanci, z každej politickej strany, zhodnotili volebné obdobie vlastnými slovami. Na záver sme dali priestor županovi.“

Vravíte, že županov článok nie je kampaň. No Vladimír Maňka spomína len svoje úspechy.

„Ja si nemyslím, že hovorí len o svojich úspechoch. Všetci poslanci, aj on, jednoducho dostali možnosť zhodnotiť zo svojho pohľadu volebné obdobie. Nezasahovali sme do obsahu ich príspevkov. Takmer všetci, aj opoziční poslanci, hovorili najmä o pozitívach či svojich úspechoch. Od začiatku sme však chceli, aby hodnotenia skončili už v septembri a neobjavili sa v mesačníku v čase, keď bude vrcholiť kampaň.“

Županov text však vyšiel krátko pred voľbami. Nebolo by lepšie, aby štyri roky vo funkcii zhodnotil napríklad v rozhovore, kde by mu kládol otázky nezávislý novinár?

„Samozrejme, spôsobov, ako to urobiť, je viacero. Je na každom, akú formu zvolí. Zvoliť spôsob, ktorý bude vyhovovať každému, je ťažké. Ja si myslím, že v kraji je množstvo webových portálov, printových a iných médií, ktoré sa budú otázkam kampane venovať z každej strany.“

Áno, ale rozdiel medzi ostatnými médiami a vaším mesačníkom je, že je financovaný zo župných peňazí.

„Rozumiem, ale aký kľúč voliť? Ktorého z novinárov by sme na takýto rozhovor mali zavolať? Znovu hovorím, snažíme sa k obsahu novín pristupovať veľmi opatrne. Dali sme si veľký pozor, aby tie hodnotenia skončili už v septembri. V októbri zverejníme iba servisné informácie o voľbách. Nemali sme napríklad problém do novín zaradiť citáciu z vystúpenia pána Kaníka, ktorý kandiduje proti pánovi Maňkovi. Dokonca aj v spravodajských textoch z akcií, na ktorých sa zúčastní župan, nebudeme spomínať jeho meno.“

Koľko stoja župné médiá

Bratislavská župa
  • Vydáva mesačník Bratislavský kraj, ktorý vkladajú do Nového Času. Časť nákladu rozdáva vo svojich organizáciách, napríklad v domovoch dôchodcov. Za 80 000 výtlačkov ročne zaplatí 105 600 eur.
Trnavská župa
  • Dvojtýždenník Rodný môj kraj tlačia v náklade 208 500 kusov. Posielajú ho do všetkých schránok v kraji, časť aj so sumárom v maďarčine. Župu stojí ročne 258 050 eur.
Trenčianska župa
  • Nedáva peniaze na žiadne vlastné médium. V rozpočte má na propagáciu 570­-tisíc eur.
Nitrianska župa
  • Vydáva Župné ozveny, ktoré vychádzajú ako príloha regionálnych novín MY. Náklad 50 000 výtlačkov župu ročne stojí 52­-tisíc eur.
Banskobystrická župa
  • Mesačník Náš kraj má náklad 240­-tisíc kusov. Župa za tlač a roznos ročne zaplatí 116 110 eur. Dostávajú ho zadarmo všetky domácnosti v kraji.
Žilinská župa
  • Nevydáva vlastné noviny, ale regionálne rádiá a televízie raz týždenne vysielajú župné správy. Župe dávajú priestor vo vysielaní zadarmo, úrad platí iba za výrobu relácií, ročne 24-tisíc eur.
Prešovská župa
  • Vyrába televízny strihový magazín a vydáva Župné novinky ako prílohu denníka Korzár. Počet výtlačkov závisí od nákladu Korzára, pohybuje sa okolo 15 000 kusov. Ročne za obe médiá zaplatí 38 215 eur.
Košická župa
  • Na internete vysiela Magazín Košického kraja. Ročne vyrobí 22 častí, spolu za 70­-tisíc eur.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  3. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  4. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  5. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  6. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  9. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  10. Najužitočnejšia appka
  1. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  2. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  5. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  6. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  7. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  8. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  9. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  10. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  1. Najužitočnejšia appka 16 829
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 15 753
  3. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 971
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 581
  5. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 7 299
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 343
  7. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 6 212
  8. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 4 758
  9. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 4 153
  10. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 2 874

Téma: Voľby do VÚC (župné voľby) 2013


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Fico je späť, ako prvého vytrestá Kisku

Keď treba zmasakrovať ústavu, vždy sa nájde koalícia ochotných.

Píše Marek Maďarič

Trestanie Orbána má vážne chyby (píše Marek Maďarič)

V správe nemali riešiť jeho ideové smerovanie či nevítaciu politiku.

Neprehliadnite tiež

Francúzi plánujú uľahčiť veľkým mestám zavedenie mýta pre autá

Paríž chce do roku 2030 zakázať vjazd naftových aj dieselových áut do mesta.

Majster tokár si na hotovú misku počká roky

Tokárov na Slovensku je málo. Najstarší z nich nástupcu nemá.

Imrecze: Nevidím dôvody na moje odvolanie pre túto kauzu

František Imrecze by mal na poste šéfa finančnej správy skončiť najneskôr do konca septembra.

Byty sú aj 2,5-krát drahšie ako pred pätnástimi rokmi

Bratislava, Trnava a Prešov ťahajú priemerné ceny.

Nákupná horúčka na realitnom trhu sa skončila, úplne vypredané nie je

Koľko sa oplatí investovať do predávaného bytu.