Váhostav smeruje k ďalšej zákazke, Počiatkove tendre sa začali hýbať

Eurofondové peniaze na výstavbu diaľnic sa zrejme dostanú k stavbárom ešte tento rok.

Výstavba diaľnice D1 medzi Žilinou a Martinom.(Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

Eurofondové peniaze na výstavbu diaľnic, ktoré momentálne chýbajú pre problémy s tendrami, sa zrejme dostanú k stavbárom ešte tento rok.

BRATISLAVA. Plány vlády naliať do ekonomiky 1,2 miliardy eur cez veľké tendre na výstavbu diaľnic a rýchlociest stáli zamrznuté vyše pol roka.

Na Úrade pre verejné obstarávanie ich blokovali námietky súťažiacich. Prvý z piatich tendrov sa uvoľnil koncom septembra.

Národná diaľničná spoločnosť preto v pondelok otvárala obálky v súťaži na výstavbu úseku rýchlostnej cesty číslo 2 medzi Pstrušou a Kriváňom.

Najlacnejšiu ponuku dostali diaľničiari od konzorcia firiem Strabag, Doprastav a Váhostav.

zupy_res.jpg

Kliknutím zoznam zväčšíte

Podľa štátnych predstáv

Fakty
Čo sa stavia a čo príde na D1
Jánovce – Jablonov
  • 9 km stavia Váhostav a Bögl a Krýsl za 60 mil. eur, štát čakal 95 mil. eur.
  • 9 km stavia Eurovia za 126 mil. eur, štát čakal 270 mil.
Dubná Skala – Turany
  • 16 km stavia Váhostav za 138 mil. eur, štát čakal 334 mil.
Fričovce – Svinia
  • 11 km stavia Doprastav za 115 mil. eur, štát čakal 213 mil.
Hubová – Ivachnová
  • 15 km, prebieha súťaž, Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) rieši námietky.
  • Favoriti: Váhostav, Hant alebo Inžinierske stavby.
Úsek s tunelom Višňové
  • 13 km, prebieha súťaž, ÚVO rieši námietky. Favoriti: Skanska a Doprastav.

Strabag ako líder konzorcia situáciu nekomentoval. Súťaž sa neskončila a niektorý z jeho konkurentov sa môže odvolať, vysvetľovali z firmy.

Váhostav potvrdil, že spoločne s partnermi prišiel do Národnej diaľničnej s najnižšou cenou.

Tá by mala byť podľa informácií SME 180 miliónov eur. To je približne o 50 miliónov eur menej, než štát očakával.

Rozdiely medzi súťažiacimi neboli veľké, najdrahší konkurent prišiel s cenou o 28 miliónov eur vyššou ako víťaz.

Napĺňajú sa tak slová ministra dopravy Jána Počiatka spred pár týždňov. Vtedy dúfal, že jeho tendre by sa mohli odblokovať v septembri či októbri.

„Môže sa stať, že aj všetky naraz by sa mohli uzavrieť, ale to je taký môj optimizmus,“ povedal vtedy.

Tender na úsek medzi Pstrušou a Kriváňom sa zrejme uvoľnil preto, lebo firma Dúha z portfólia Miroslava Remetu stiahla všetky svoje námietky v Počiatkových tendroch.

Úrad pre verejné obstarávanie zatiaľ oficiálne rozhodnutie nezverejnil.

Peniaze pre stavbárov

Váhostav, Doprastav a Strabag tak zrejme budú môcť onedlho púšťať peniaze na stavebný trh. Ten už dávno naráža na dno. Firmy si bežne neplatia navzájom za dodané práce.

V auguste sa stavebná produkcia na Slovensku prepadla oproti rovnakému obdobiu minulého roka o 4,2 percenta.

Takmer 70 percent stavebných prác predstavovali práce na budovách, len zvyšok výstavba infraštruktúry, ako sú diaľnice. Vyplýva to z informácií Štatistického úradu.

August bol zároveň mesiacom, keď sa prepad stavebníctva spomalil.

Do akej miery pomôže trhu táto nová zákazka ešte tento rok, nie je jasné. Hlavná stavebná sezóna sa už pomaly končí.

Firmy v problémoch

O finančných problémoch a neplatení dodávateľov vie svoje aj Váhostav. V júli jeho dodávatelia neoficiálne hovorili aj o niekoľkomesačných meškaniach s platbami.

V nepríjemnej finančnej situácii je aj Doprastav, ktorému nedávno banky načas zmrazili účty.

Stalo sa to, keď do firmy vstúpil František Hodorovský, ktorý v čase krachu Slovenskej kreditnej banky viedol jej dozornú radu. Odvtedy Doprastav hľadá investora.

Spolumajiteľ firmy Ivan Šesták v utorok povedal, že ho zatiaľ nenašli, ale že to nie je také naliehavé.

Darí sa im aj inde

Spoločnosti Doprastav, Váhostav a Strabag boli v posledných mesiacoch úspešné v získavaní štátnych diaľničných zákaziek.

Naposledy s nimi štát podpísal kontrakt na stavbu dvanásťkilometrovej diaľnice smerom na Poľsko medzi Svrčinovcom a Skalitým. Diaľnicu prešetroval aj Protimonopolný úrad s podozrením, či súťaž prebehla v poriadku.

Cenové ponuky netradične nízko podliezali štátne odhady a konkurenčné ponuky boli blízko najnižšej. Napokon vyšetrovanie neprinieslo výsledky.

Štát podpísal kontrakt s víťazom v júni. Teraz sa pripravuje stavenisko, povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Neoficiálne sa hovorí o tom, že sa nestavia, lebo stále chýba definitívny prísľub Európskej komisie, že na diaľnicu dá eurofondy. Obáva sa, že cesta nebude dosť využívaná.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 7 top cyklotrás zo severu na juh
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. 7 top cyklotrás zo severu na juh
  2. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  3. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  4. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  6. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  7. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  8. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  9. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  10. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 9 786
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 543
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 777
  4. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 405
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 5 972
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 649
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 4 666
  8. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 099
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 402
  10. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 2 323

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Na prvého mája hádzal po súdruhoch vajcia. Trafil a šiel sedieť do Ilavy

Vladimír Červeň sa už odmalička do sveta budovateľských hesiel a komunistického blahobytu obohnaného ostnatým drôtom nehodil.

KOMENTÁRE

Z celého sveta: Ako sa karikaturisti smiali z Donalda Trumpa

Karikatúry Trumpa z celého sveta.

KULTÚRA

Slovenskí džezmeni sú skvelí. Chýba im však originalita

Kritika zaznela na odovzdávaní Cien Esprit za najlepší slovenský džezový album.

Neprehliadnite tiež

Dopyt po starších bytoch v okrajových častiach Bratislavy stúpol

Jednotková cena starších bytov v Bratislave sa znížila.

Otcovia dostanú po narodení dieťaťa platené voľno. Koľko bude trvať?

Voľno pre otcov sa snaží presadiť Európska komisia, už o ňom hovorí aj premiér Fico.

Ficovi sa myšlienka trinásteho platu páči, bude o nej diskutovať

Šéf koaličnej SNS a parlamentu Andrej Danko chce firmám nakázať, aby zamestnancom vyplácali plat navyše.

Obchody vo Venezuele sú takmer prázdne, ľudia každý deň bojujú o prežitie

Hlavné mesto Venezuely Caracas zasiahli masové protivládne demonštrácie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop