Váhostav smeruje k ďalšej zákazke, Počiatkove tendre sa začali hýbať

Eurofondové peniaze na výstavbu diaľnic sa zrejme dostanú k stavbárom ešte tento rok.

Výstavba diaľnice D1 medzi Žilinou a Martinom.(Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

Eurofondové peniaze na výstavbu diaľnic, ktoré momentálne chýbajú pre problémy s tendrami, sa zrejme dostanú k stavbárom ešte tento rok.

BRATISLAVA. Plány vlády naliať do ekonomiky 1,2 miliardy eur cez veľké tendre na výstavbu diaľnic a rýchlociest stáli zamrznuté vyše pol roka.

Na Úrade pre verejné obstarávanie ich blokovali námietky súťažiacich. Prvý z piatich tendrov sa uvoľnil koncom septembra.

Národná diaľničná spoločnosť preto v pondelok otvárala obálky v súťaži na výstavbu úseku rýchlostnej cesty číslo 2 medzi Pstrušou a Kriváňom.

Najlacnejšiu ponuku dostali diaľničiari od konzorcia firiem Strabag, Doprastav a Váhostav.

zupy_res.jpg

Kliknutím zoznam zväčšíte

Podľa štátnych predstáv

Fakty
Čo sa stavia a čo príde na D1
Jánovce – Jablonov
  • 9 km stavia Váhostav a Bögl a Krýsl za 60 mil. eur, štát čakal 95 mil. eur.
  • 9 km stavia Eurovia za 126 mil. eur, štát čakal 270 mil.
Dubná Skala – Turany
  • 16 km stavia Váhostav za 138 mil. eur, štát čakal 334 mil.
Fričovce – Svinia
  • 11 km stavia Doprastav za 115 mil. eur, štát čakal 213 mil.
Hubová – Ivachnová
  • 15 km, prebieha súťaž, Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) rieši námietky.
  • Favoriti: Váhostav, Hant alebo Inžinierske stavby.
Úsek s tunelom Višňové
  • 13 km, prebieha súťaž, ÚVO rieši námietky. Favoriti: Skanska a Doprastav.

Strabag ako líder konzorcia situáciu nekomentoval. Súťaž sa neskončila a niektorý z jeho konkurentov sa môže odvolať, vysvetľovali z firmy.

Váhostav potvrdil, že spoločne s partnermi prišiel do Národnej diaľničnej s najnižšou cenou.

Tá by mala byť podľa informácií SME 180 miliónov eur. To je približne o 50 miliónov eur menej, než štát očakával.

Rozdiely medzi súťažiacimi neboli veľké, najdrahší konkurent prišiel s cenou o 28 miliónov eur vyššou ako víťaz.

Napĺňajú sa tak slová ministra dopravy Jána Počiatka spred pár týždňov. Vtedy dúfal, že jeho tendre by sa mohli odblokovať v septembri či októbri.

„Môže sa stať, že aj všetky naraz by sa mohli uzavrieť, ale to je taký môj optimizmus,“ povedal vtedy.

Tender na úsek medzi Pstrušou a Kriváňom sa zrejme uvoľnil preto, lebo firma Dúha z portfólia Miroslava Remetu stiahla všetky svoje námietky v Počiatkových tendroch.

Úrad pre verejné obstarávanie zatiaľ oficiálne rozhodnutie nezverejnil.

Peniaze pre stavbárov

Váhostav, Doprastav a Strabag tak zrejme budú môcť onedlho púšťať peniaze na stavebný trh. Ten už dávno naráža na dno. Firmy si bežne neplatia navzájom za dodané práce.

V auguste sa stavebná produkcia na Slovensku prepadla oproti rovnakému obdobiu minulého roka o 4,2 percenta.

Takmer 70 percent stavebných prác predstavovali práce na budovách, len zvyšok výstavba infraštruktúry, ako sú diaľnice. Vyplýva to z informácií Štatistického úradu.

August bol zároveň mesiacom, keď sa prepad stavebníctva spomalil.

Do akej miery pomôže trhu táto nová zákazka ešte tento rok, nie je jasné. Hlavná stavebná sezóna sa už pomaly končí.

Firmy v problémoch

O finančných problémoch a neplatení dodávateľov vie svoje aj Váhostav. V júli jeho dodávatelia neoficiálne hovorili aj o niekoľkomesačných meškaniach s platbami.

V nepríjemnej finančnej situácii je aj Doprastav, ktorému nedávno banky načas zmrazili účty.

Stalo sa to, keď do firmy vstúpil František Hodorovský, ktorý v čase krachu Slovenskej kreditnej banky viedol jej dozornú radu. Odvtedy Doprastav hľadá investora.

Spolumajiteľ firmy Ivan Šesták v utorok povedal, že ho zatiaľ nenašli, ale že to nie je také naliehavé.

Darí sa im aj inde

Spoločnosti Doprastav, Váhostav a Strabag boli v posledných mesiacoch úspešné v získavaní štátnych diaľničných zákaziek.

Naposledy s nimi štát podpísal kontrakt na stavbu dvanásťkilometrovej diaľnice smerom na Poľsko medzi Svrčinovcom a Skalitým. Diaľnicu prešetroval aj Protimonopolný úrad s podozrením, či súťaž prebehla v poriadku.

Cenové ponuky netradične nízko podliezali štátne odhady a konkurenčné ponuky boli blízko najnižšej. Napokon vyšetrovanie neprinieslo výsledky.

Štát podpísal kontrakt s víťazom v júni. Teraz sa pripravuje stavenisko, povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Neoficiálne sa hovorí o tom, že sa nestavia, lebo stále chýba definitívny prísľub Európskej komisie, že na diaľnicu dá eurofondy. Obáva sa, že cesta nebude dosť využívaná.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  5. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  6. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  7. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  10. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 934
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 740
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 4 278
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 701
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 310
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 3 211
  7. Kam do tepla v januári? 2 458
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 251
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 107
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 264

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Najväčší tender tretej Ficovej vlády sa blíži do finále

ŽSR chcú modernizovať úsek za Bratislavou za viac než 300 miliónov eur.

EKONOMIKA

Predaj Telekomu stále nedokončili, štátu chýba sto miliónov eur

Aj zvyšný 49-percentný balík akcií operátora v roku 2015 kúpil nemecký Deutsche Telekom.

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Harabin sa zneužitia svojich údajov nebojí.

Neprehliadnite tiež

Najväčší tender tretej Ficovej vlády sa blíži do finále

ŽSR chcú modernizovať úsek za Bratislavou za viac než 300 miliónov eur.

Ekologické parky či hlukové mapy. Agrorezort schválil projekty zelenej infraštruktúry

Regióny môžu žiadať financie celkovo na desať oblastí.

Amazon vybral dvadsať kandidátov na umiestnenie druhej centrály

Výber miest a lokalít odštartoval prvú etapu súboja o tisícky pracovných miest a miliardy dolárov

Prečo zas meškajú tlačivá daňových priznaní a ako tomu predchádzať

Štát roky nerešpektuje vlastné pravidlá, aby zmeny zákonov plánoval dostatočne vopred.

Poplatok za sobáš budú možno platiť aj neveriaci, diskrimináciu odmietajú

Matriky majú s cirkevnými sobášmi viac práce ako s civilnými, tvrdia autori poplatku.