Už nie autá, ťahá nás elektrotechnika

Elektrotechnický priemysel u nás prudko rastie, ale nepotrebuje oveľa viac zamestnancov, ako dnes má.

Za takmer tretinovým medziročným rastom slovenskej elektrotechniky nie je megavýroba LCD-panelov medzi Trnavou a Nitrou. Tá naopak mierne klesla.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ ARCHÍV SME)

Na Slovensku poháňa priemysel znova elektrotechnika. Teraz to však nie sú LCD panely a televízory, čo držia export a zamestnanosť.

BRATISLAVA. Oživenie, ktoré prichádza z Nemecka, sa v tomto roku v slovenskom priemysle prenieslo najmä do výroby elektromotorov, svietidiel, káblov, ale aj autosúčiastok. Samotné automobily, ktorých výroba držala slovenskú ekonomiku vlani v pluse, už rástli len mierne, nové modely sú zabehané.

Nádeje, že priemysel, ktorý zamestnáva štvrtinu zo slovenských pracujúcich, vytvorí veľa nových miest, sú aj tak márne. Aj rýchlo rastúci elektrotechnický priemysel skôr využije rezervy, ako by prijímal nových ľudí.

Náš priemysel v prvom polroku ľudí nepriberal, skôr uvoľňoval. Oproti vlaňajšku ich počet podľa Štatistického úradu klesol o 45-tisíc.

Je to oneskorený vplyv krízy, slabšieho odbytu. Na druhej strane si výrobcovia pochvaľujú, že práce je tento rok viac a dopyt zo zahraničia rastie. Budú preto k strojom potrebovať naspäť ľudí.

Stredné podniky

Za takmer tretinovým medziročným rastom slovenskej elektrotechniky nie je štátom dotovaná megavýroba LCD-panelov medzi Trnavou a Nitrou. Tá naopak mierne klesla. Za výrazný rast treba ďakovať exportu viacerých menších fabrík v regiónoch.

Ich zákazníkmi sú často automobilky, ale najmä strojárske a elektrotechnické koncerny v Nemecku. Tohtoročné oživenie najväčšej európskej ekonomiky tak sľubuje viac výroby aj na Slovensku.

Nielen autodielce

Aj dáta Štatistického úradu potvrdzujú, že k skoku elektropriemyslu najviac prispeli výroba elektromotorov, transformátorov, svietidiel a svetelných zdrojov, pamäťových súčiastok, káblov, ale aj súčiastok pre autá, ako sú svetlá a palubné dosky.

Vlani sa napríklad rozbiehala výroba turbodúchadiel pre autá v novej továrni amerického Honeywellu v Prešove a tento rok by už mala fungovať naplno.

Už roky stúpajú aj Embraco v Spišskej Novej Vsi a Emerson v Novom Meste. Rástli aj dodávatelia pre automobilový priemysel, napríklad Faurecia v Hlohovci (palubné dosky pre Volkswagen a Peugeot).

Viac hláv, viac robotov

Ak by sa aj podarilo tohtoročný rast elektrotechnického priemyslu udržať, v najlepšom prinesie niekoľko stoviek pracovných miest. Na nárast objednávok totiž výrobcovia teraz zväčša reagujú efektívnejším využitím ľudí a strojov.

Výroby, ktoré majú výrazný potenciál rastu, sú zasa moderné, čiže vysoko automatizované. Pri zvyšovaní potrebujú viac inžinierov a odborných robotníkov ako manuálnych pracovníkov.

podniky-web_res.jpg

Platia im menej

Podniky nemôžu prijímať veľa nových ľudí aj preto, že stále svoje výrobky predávajú za nižšie ceny ako pred krízou. Podľa údajov Štatistického úradu dostanú napríklad v priemere o štyri percentá menej ako v januári 2008.

Predajné ceny klesli za posledný rok zhruba o jedno percento. Výrobcovia to musia riešiť úsporami vo výrobe, okrem iného aj na zamestnancoch. Inak by sa neudržali na trhu.

Jedinou oblasťou, v ktorej má Slovensko šancu znížiť súčasnú vysokú nezamestnanosť, sú služby najmä v oblasti informačných a komunikačných technológií.

Tie si však podobne ako moderný priemysel vyžadujú odborné vzdelanie so znalosťou súčasnej úrovne technológií.

Autá im pomáhajú

Oživenie výroby automobilov si pýta viac elektrosúčiastok z našich závodov.

BRATISLAVA. Peter Bustin, riaditeľ závodu Hella Slovakia Front-Lighting v Kočovciach pri Novom Meste nad Váhom sa teší. Tento rok sa ich závodu zdvihli tržby skoro o tretinu. „Prežívame rekordné mesiace v histórii fabriky,“ dodáva.

Pomohla im k tomu objednávka predných svetlometov pre nový model Mercedesu A a čiastočne aj typu E. Závod pokračuje aj vo výrobe pre dodávky švábskeho koncernu. Časť produkcie putuje do Žiliny, kde sa svetlomety montujú do áut Kia Sportage.

Bustin hovorí, že v továrni vedľa diaľnice D1 pracuje okrem vlaňajších 900 aj 250 nových ľudí. Oproti minulosti pribúda nerobotníckych profesií - od materského koncernu totiž preberá Hella u nás čoraz viac vývoja nových výrobkov.

Volkswagen potreboval na vlaňajší nábeh výroby trojice malých modelov 1800 nových zamestnancov. Ďalších tritisíc miest pribudlo podľa jeho hovorcu Vladimíra Machalíka v dodávateľských firmách, napríklad v SAS Automotive v susedstve automobilky, ďalších fabrikách okolo Malaciek či Senca.

Peter Kremský

Nové miesta tvorí i záujem o pokladnice

BRATISLAVA. Boom u nás zažíva aj produkcia pamäťových súčiastok, ktorú zabezpečuje viac výrobcov registračných pokladníc a fiškálnych pamätí.

Na najväčšieho z nich – prešovský Elcom, pripadá takmer dve tretiny výroby pokladníc, priemyselných počítačov a rôznych elektronických systémov. Šéf marketingu František Pastirčák si pochvaľuje rast dopytu na Slovensku aj v okolitých štátoch. Tvrdí, že ich export sa oproti vlaňajšku zvýšil dvojnásobne.

Pre zmeny zákonov očakáva, že bude odbyt ďalej rásť, a to najmä z Maďarska. Pre tamojší trh vyvinuli jednu z najzložitejších registračných pokladníc. V Prešove sa preto chystajú prijať niekoľko desiatok nových pracovníkov.

K rastu domáceho dopytu po elektronických pokladniciach by mali prispieť aj prísnejšie kontroly finančnej správy a bločková lotéria.

Peter Kremský

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  2. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  3. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  4. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  5. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  6. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  7. Cíťte sa v priestore príjemne
  8. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 704
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 433
  3. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 351
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 314
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 882
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 817
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 829
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 703
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 856
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 1 312

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Andrássyovci milovali ženy, na Gemeri dodnes žijú ich potomkovia

Betliar je miesto, kde ožívajú časy Andrássyovcov, hovorí Július Barczi. Vládne tu zmes nostalgie a sentimentu

KOMENTÁRE

Fico, Danko a Bugár slabnú. Kto miesto nich zosilnel?

Podľa preferencií by koalícia nezostavila vládu.

SVET

Máme plán B, chváli sa Erdogan. Európu už nepotrebuje

Turecko potrebuje Európu viac ako Európa Turecko.

Neprehliadnite tiež

Google zisťoval, koľko miliónov zarobili vydieračské vírusy v počítačoch

Vydieračské vírusy po prieniku do počítačov zašifrujú dáta a žiadajú výkupné.

Zisk Volkswagenu stúpol o miliardy eur, sú za tým dva dôvody

Spoločnosť Volkswagen patrí k najväčším zamestnávateľom aj na Slovensku.

Ak vám zavolá banka, nebuďte nervózny. Môžu vás zaradiť medzi rizikových

Banky vraj analyzujú hlas, aby dokázali lepšie komunikovať s klientom.