Už nie autá, ťahá nás elektrotechnika

Elektrotechnický priemysel u nás prudko rastie, ale nepotrebuje oveľa viac zamestnancov, ako dnes má.

Za takmer tretinovým medziročným rastom slovenskej elektrotechniky nie je megavýroba LCD-panelov medzi Trnavou a Nitrou. Tá naopak mierne klesla.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ ARCHÍV SME)

Na Slovensku poháňa priemysel znova elektrotechnika. Teraz to však nie sú LCD panely a televízory, čo držia export a zamestnanosť.

BRATISLAVA. Oživenie, ktoré prichádza z Nemecka, sa v tomto roku v slovenskom priemysle prenieslo najmä do výroby elektromotorov, svietidiel, káblov, ale aj autosúčiastok. Samotné automobily, ktorých výroba držala slovenskú ekonomiku vlani v pluse, už rástli len mierne, nové modely sú zabehané.

Nádeje, že priemysel, ktorý zamestnáva štvrtinu zo slovenských pracujúcich, vytvorí veľa nových miest, sú aj tak márne. Aj rýchlo rastúci elektrotechnický priemysel skôr využije rezervy, ako by prijímal nových ľudí.

Náš priemysel v prvom polroku ľudí nepriberal, skôr uvoľňoval. Oproti vlaňajšku ich počet podľa Štatistického úradu klesol o 45-tisíc.

Je to oneskorený vplyv krízy, slabšieho odbytu. Na druhej strane si výrobcovia pochvaľujú, že práce je tento rok viac a dopyt zo zahraničia rastie. Budú preto k strojom potrebovať naspäť ľudí.

Stredné podniky

Za takmer tretinovým medziročným rastom slovenskej elektrotechniky nie je štátom dotovaná megavýroba LCD-panelov medzi Trnavou a Nitrou. Tá naopak mierne klesla. Za výrazný rast treba ďakovať exportu viacerých menších fabrík v regiónoch.

Ich zákazníkmi sú často automobilky, ale najmä strojárske a elektrotechnické koncerny v Nemecku. Tohtoročné oživenie najväčšej európskej ekonomiky tak sľubuje viac výroby aj na Slovensku.

Nielen autodielce

Aj dáta Štatistického úradu potvrdzujú, že k skoku elektropriemyslu najviac prispeli výroba elektromotorov, transformátorov, svietidiel a svetelných zdrojov, pamäťových súčiastok, káblov, ale aj súčiastok pre autá, ako sú svetlá a palubné dosky.

Vlani sa napríklad rozbiehala výroba turbodúchadiel pre autá v novej továrni amerického Honeywellu v Prešove a tento rok by už mala fungovať naplno.

Už roky stúpajú aj Embraco v Spišskej Novej Vsi a Emerson v Novom Meste. Rástli aj dodávatelia pre automobilový priemysel, napríklad Faurecia v Hlohovci (palubné dosky pre Volkswagen a Peugeot).

Viac hláv, viac robotov

Ak by sa aj podarilo tohtoročný rast elektrotechnického priemyslu udržať, v najlepšom prinesie niekoľko stoviek pracovných miest. Na nárast objednávok totiž výrobcovia teraz zväčša reagujú efektívnejším využitím ľudí a strojov.

Výroby, ktoré majú výrazný potenciál rastu, sú zasa moderné, čiže vysoko automatizované. Pri zvyšovaní potrebujú viac inžinierov a odborných robotníkov ako manuálnych pracovníkov.

podniky-web_res.jpg

Platia im menej

Podniky nemôžu prijímať veľa nových ľudí aj preto, že stále svoje výrobky predávajú za nižšie ceny ako pred krízou. Podľa údajov Štatistického úradu dostanú napríklad v priemere o štyri percentá menej ako v januári 2008.

Predajné ceny klesli za posledný rok zhruba o jedno percento. Výrobcovia to musia riešiť úsporami vo výrobe, okrem iného aj na zamestnancoch. Inak by sa neudržali na trhu.

Jedinou oblasťou, v ktorej má Slovensko šancu znížiť súčasnú vysokú nezamestnanosť, sú služby najmä v oblasti informačných a komunikačných technológií.

Tie si však podobne ako moderný priemysel vyžadujú odborné vzdelanie so znalosťou súčasnej úrovne technológií.

Autá im pomáhajú

Oživenie výroby automobilov si pýta viac elektrosúčiastok z našich závodov.

BRATISLAVA. Peter Bustin, riaditeľ závodu Hella Slovakia Front-Lighting v Kočovciach pri Novom Meste nad Váhom sa teší. Tento rok sa ich závodu zdvihli tržby skoro o tretinu. „Prežívame rekordné mesiace v histórii fabriky,“ dodáva.

Pomohla im k tomu objednávka predných svetlometov pre nový model Mercedesu A a čiastočne aj typu E. Závod pokračuje aj vo výrobe pre dodávky švábskeho koncernu. Časť produkcie putuje do Žiliny, kde sa svetlomety montujú do áut Kia Sportage.

Bustin hovorí, že v továrni vedľa diaľnice D1 pracuje okrem vlaňajších 900 aj 250 nových ľudí. Oproti minulosti pribúda nerobotníckych profesií - od materského koncernu totiž preberá Hella u nás čoraz viac vývoja nových výrobkov.

Volkswagen potreboval na vlaňajší nábeh výroby trojice malých modelov 1800 nových zamestnancov. Ďalších tritisíc miest pribudlo podľa jeho hovorcu Vladimíra Machalíka v dodávateľských firmách, napríklad v SAS Automotive v susedstve automobilky, ďalších fabrikách okolo Malaciek či Senca.

Peter Kremský

Nové miesta tvorí i záujem o pokladnice

BRATISLAVA. Boom u nás zažíva aj produkcia pamäťových súčiastok, ktorú zabezpečuje viac výrobcov registračných pokladníc a fiškálnych pamätí.

Na najväčšieho z nich – prešovský Elcom, pripadá takmer dve tretiny výroby pokladníc, priemyselných počítačov a rôznych elektronických systémov. Šéf marketingu František Pastirčák si pochvaľuje rast dopytu na Slovensku aj v okolitých štátoch. Tvrdí, že ich export sa oproti vlaňajšku zvýšil dvojnásobne.

Pre zmeny zákonov očakáva, že bude odbyt ďalej rásť, a to najmä z Maďarska. Pre tamojší trh vyvinuli jednu z najzložitejších registračných pokladníc. V Prešove sa preto chystajú prijať niekoľko desiatok nových pracovníkov.

K rastu domáceho dopytu po elektronických pokladniciach by mali prispieť aj prísnejšie kontroly finančnej správy a bločková lotéria.

Peter Kremský

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 867
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 245
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 624
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 169
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 5 790
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 368
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 061
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 974
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 629
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 039

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Milan Lasica: Dobre sa na tom smeje, ale žiť v tom nebolo veselé

Celoživotnou ambíciou Milana Lasicu bolo stáť na javisku a povedať niečo, čomu by sa ľudia smiali.

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy.

DOMOV

Firma Kaliňákových ľudí, ktorú dotoval štát, skončila

Kaliňák dohadoval pomoc pre Čiernu Horu. Zákazku získal jeho kamarát.

Neprehliadnite tiež

Obchody vo Venezuele sú takmer prázdne, ľudia každý deň bojojú o prežitie

Hlavné mesto Venezuely Caracas zasiahli masové protivládne demonštrácie.

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.

Érsek napomenul šéfov diaľničiarov, udeľovali privysoké odmeny

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti nariadil prípad preveriť.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop