Výkony v stavebníctve môžu tento rok klesnúť o 6,5 percenta

Výhľad stavbárskych firiem sa oproti prvému roku mierne zhoršil.

BRATISLAVA. Pokračujúci prepad stavebnej produkcie na Slovensku by mal podľa zástupcov firiem v sektore dosiahnuť v tomto roku úroveň 6,5 percenta. Vyplýva to z analýzy slovenského stavebníctva v treťom kvartáli, ktorú uskutočnila spoločnosť CEEC Research na základe rozhovorov so zástupcami sto spoločností v septembri.

Očakávania domácich stavbárov sa oproti prvému polroku zhoršili. V marci a júni ešte predpokladali, že výkony odvetvia v tomto roku klesnú o 4,6 percenta, resp. o 4,3 percenta.

Prečo sa zhoršili očakávania firiem

Dôvodom zvýšenia pesimizmu stavebných spoločností sú podľa prieskumu chýbajúce veľké štátne zákazky, najmä pri výstavbe dopravnej infraštruktúry, ako aj tiahnuce sa výberové konania a o štvrtinu nižšie ceny ako pred piatimi rokmi.

Výraznejšie zlepšenie stavbári podľa analýzy nepredpokladajú ani v nasledujúcom roku. Preto budú naďalej reštrukturalizovať, prepúšťať a ak to pôjde, tak niektorí aj "kupovať" zákazky. V budúcom roku by sa mal pokles stavebnej produkcie znížiť na 1,6 %. Stavbári pritom v marci a júni očakávali mierne zvýšenie výkonov sektora v budúcom roku o 1 %, resp. 0,5 %. Stabilizácia odvetvia by mohla prísť o dva

"Aj keď všetci by sme chceli zmenu k stabilizácii čo najskôr, ja osobne na budúci rok takú zmenu neočakávam. Rok 2014 bude pre stavebné spoločnosti ďalším rokom, v ktorom budú riešiť rozvojové programy, ale pri pretrvávajúcej stagnácii hlavným motívom zostane boj o holé prežitie," predpokladá predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Považskej cementárne, a.s. v Ladciach Anton Barcík. Oživenie slovenského stavebníctva očakáva v roku 2015.

Prepad výkonov negatívne dopadá aj na dodávateľov stavebných spoločností. "Rok 2013 je rokom ďalšieho poklesu stavebnej produkcie, a tým aj predaja stavebných strojov (do konca júna až o 25 % oproti roku 2012), čo sú alarmujúce čísla a výhľad do konca roka nie je nijako optimistický," uviedol výkonný riaditeľ firmy Terrastroj spol. s r.o. Peter Knap.

"Realizácia veľkých štátnych zákaziek je životne dôležitá pre celý sektor a naň nadväzujúce subdodávky. Bez toho bude rok 2014 kritický," dodal.

Je príliš veľa priekupníkov

Stavebné spoločnosti majú v súčasnosti vyťažené tri štvrtiny svojich zamestnancov a strojov. To nie je podľa nich dlhodobo udržateľné a ak nenastane rýchla zmena, na trhu bude potrebná ďalšia redukcia kapacít, alebo odchody časti firiem.

"Na trhu je príliš veľké množstvo stavebných a obchodných firiem, ktoré stavebné práce nerealizujú, len ich manažujú a prekupujú. Nízke ceny by nemali byť obhajobou za nekvalitu," tvrdí obchodný riaditeľ firmy Ingsteel, spol. s r.o. Juraj Škorvánek. Redukcia a vyčistenie stavebného trhu podľa neho nastane len vtedy, ak sa nebude beztrestne tolerovať, že straty spoločnosti z nesprávnych manažérskych rozhodnutí a nízkych cien nakoniec zaplatia poddodávatelia a dodávatelia materiálov.

Dôsledkom prebytku kapacít na trhu sú výrazné prepady cien realizovaných prác. Priemerný rozdiel medzi očakávanou cenou investora a reálnym výsledkom výberového konania, napríklad pri verejných zákazkách, sa odchyľuje o 29 %. Aktuálne 56 % firiem potvrdilo, že získavajú aj zákazky, ktoré čiastočne dotujú, teda realizujú ich na stratu. Ak nezískajú ziskové zákazky, môžu skončiť činnosť pre platobnú neschopnosť.

Niektoré stavebné firmy v SR, podobne ako v ČR, si zákazky "kupujú". "Čo nemá nič spoločné s korupciou, ale s tým, že pre získanie zákazky musela firma ponúknuť takú cenu, ktorá je nižšia ako náklady potrebné na jej vykonanie, a rozdiel potom sama reálne doplatí," priblížil situáciu na trhu riaditeľ analytickej spoločnosti CEEC Research Jiří Vacek.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 745
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 996
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 235
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 361
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 346
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 910
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 621
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 553
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 462
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 860

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol nahnevaný ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

KOMENTÁRE

Kde sme boli, keď sme ešte mohli zasiahnuť? A kde sme teraz

OSN varovala svet už v roku 2014.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop